LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto gekocht

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
DonnieDaan
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2015 20:16

Auto gekocht

Ongelezen bericht door DonnieDaan »

Hallo,

Afgelopen zaterdag hebben mijn vriendin en ik een auto gekocht voor 5600 euro. Deze auto hadden wij gevonden via Marktplaats en stond bij een erkend RDW autohandelaar. Samen met mijn broer zijn we de auto gaan bekijken. Aan de buitenkant zag de auto er prima uit, hier en daar wat gebruikerssporen. KM-stand 142.000. Voor een bezine auto van Duitse kwaliteit een prima stand.

Eenmaal aangekomen stond de auto naar schatting al een half uur te ronken. Binnen was de auto ook in prima staat. We waren enthousiast. Mijn broer heeft verstand van auto's en kan gebreken herkennen. Hup, motorkap open en de motor zag er zelf ook goed uit. Mooi schoon, en de motor liep stationair ook goed.

We hebben een ritje gemaakt over een provinciaal weggetje, en we waren nog steeds enthousiast.

Bij navraag bij de verkoper of de auto in goede staat is wordt er gezegd dat deze dit absoluut is want deze is dealer onderhouden EN er is net een nieuwe APK op gekomen.

We constateren wel dat er een nieuwe distributieriem op moet, we krijgen een beetje korting.

Twee dagen later brengt mijn vriendin de auto naar een Volkswagen dealer die een check doet. U raadt het al, de auto heeft heel veel gebreken. Zelfs zo erg dat de auto niet door een APK test heen zou komen. Schade om alles te repareren 2500 euro.

De verkoper heeft in onze ogen gelogen. De auto is ons verkocht met het verhaal dat deze helemaal tip top in orde zou zijn. Toch bijzonder want de versnellingsbak schijnt helemaal aan gort te zijn.

We willen eigenlijk de auto terug brengen en ons geld terug. Uit voorzorg hebben we de auto bij de dealer laten staan, zodat wij als gebruikers geen schade meer kunnen aanrichten.

Wat moeten we doen? Hoe moeten we dit aanpakken?

Het lijkt er op dat het APK keuringsstation zijn werk niet goed heeft gedaan. Kunnen we de RDW inschakelen?
We moeten volgens mij eerst de verkoper in staat stellen om de gebreken te herstellen, maar eigenlijk willen we van de auto af omdat we geen vertrouwen meer hebben.

Wie kan ons hierin van advies voorzien?

Ik lees het wel, alvast bedankt!

Daan
Laatst gewijzigd door Radar op 05 feb 2015 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast: ongefundeerde bewering verwijderd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door berndv »

DonnieDaan schreef:Hallo,

Afgelopen zaterdag hebben mijn vriendin en ik een auto gekocht voor 5600 euro. Deze auto hadden wij gevonden via Marktplaats en stond bij een erkend RDW autohandelaar. Samen met mijn broer zijn we de auto gaan bekijken. Aan de buitenkant zag de auto er prima uit, hier en daar wat gebruikerssporen. KM-stand 142.000. Voor een bezine auto van Duitse kwaliteit een prima stand.

Eenmaal aangekomen stond de auto naar schatting al een half uur te ronken. Binnen was de auto ook in prima staat. We waren enthousiast. Mijn broer heeft verstand van auto's en kan gebreken herkennen. Hup, motorkap open en de motor zag er zelf ook goed uit. Mooi schoon, en de motor liep stationair ook goed.

We hebben een ritje gemaakt over een provinciaal weggetje, en we waren nog steeds enthousiast.

Bij navraag bij de verkoper of de auto in goede staat is wordt er gezegd dat deze dit absoluut is want deze is dealer onderhouden EN er is net een nieuwe APK op gekomen.

We constateren wel dat er een nieuwe distributieriem op moet, we krijgen een beetje korting.

Twee dagen later brengt mijn vriendin de auto naar een Volkswagen dealer die een check doet. U raadt het al, de auto heeft heel veel gebreken. Zelfs zo erg dat de auto niet door een APK test heen zou komen. Schade om alles te repareren 2500 euro.

De verkoper heeft in onze ogen gelogen. De auto is ons verkocht met het verhaal dat deze helemaal tip top in orde zou zijn. Toch bijzonder want de versnellingsbak schijnt helemaal aan gort te zijn.

We willen eigenlijk de auto terug brengen en ons geld terug. Uit voorzorg hebben we de auto bij de dealer laten staan, zodat wij als gebruikers geen schade meer kunnen aanrichten.

Wat moeten we doen? Hoe moeten we dit aanpakken?

Het lijkt er op dat het APK keuringsstation zijn werk niet goed heeft gedaan. Kunnen we de RDW inschakelen?
We moeten volgens mij eerst de verkoper in staat stellen om de gebreken te herstellen, maar eigenlijk willen we van de auto af omdat we geen vertrouwen meer hebben.

Wie kan ons hierin van advies voorzien?

Ik lees het wel, alvast bedankt!

Daan
Euhm, wat zei de handelaar waar u de auto heeft gekocht toen u hem hiermee controleerde?

Wel opmerkelijk, u neemt uw broer mee omdat die verstand heeft van auto's, maar een aan gort gereden versnellingsbak valt hem niet op? 2 dagen na de aankoop langs een volkswagendealer voor een check? Waarom niet gewoon meteen tijdens de proefrit?

Ja, u heeft recht op een goed functionerende auto, als de handelaar die niet kan leveren, is ontbinden aan de orde. Om welk merk, type en bouwjaar gaat het eigenlijk?

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Wat een topic: :roll:
Mijn broer heeft verstand van auto's, en herkend gebreken, dus hup de motorkap open, en toen later de auto laten keuren ??, en daar waren de gebreken die de broer niet zag/herkende.
TS u heeft blindelings iets gekocht wat u broer/u zag, en goed is bevonden, zonder een terdegen keuring.
Ik hoop dat u nog iets kan regelen, maar de koop is gesloten, u had deze koop kunnen vermijden door er eerst een keuring tegen aan te gooien.
Gezien/goed bevonden/gereden/tevreden/en gekocht, dat zal de tegenpartij naar voren brengen, en ontbinden is niet aan de orde, u had tijd genoeg om zeker te zijn, dat u aankoop naar u wens was, de verkoper heeft u niets opgedrongen/aangedrongen, een keuring had hij niet kunnen weigeren.
Laatst gewijzigd door F.van Holten op 05 feb 2015 17:54, 4 keer totaal gewijzigd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door eleven »

Jij bent de zoveelste die een auto zonder keuring koopt.
Dat de verkoper gelogen heeft, kan je ook niet bewijzen.
Zoals mijn voorganger reeds heeft opgemerkt, waarom niet een aankoopkeuring bij de VAG dealer laten doen, voor de koop geschieden is.
Wat mij het meeste verbaasd, dat jou broer verstand van auto´s heeft en gebreken kan herkennen, maar dan toch zoveel mankementen zijn, dat deze auto niet door een nieuwe keuring komt.

Gewoon naar de verkoper gaan en dit aankaarten, dan hoor je vanzelf hoe soepel deze met de klacht omgaat.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Quark »

Weer 1 van die handelaars die grote reclame maakt met RDW goed gekeurd, maar nergens bij aangesloten is.
Als je nou totaal geen verstand van auto's hebt, ( en die broer dus ook niet) koop dan op een vertrouwd adres en betaal eventueel iets meer.

FritzTheCat
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

En wie zegt jou dat de VW dealer je niet fopt.
Als ik een autobedrijf niet vertrouw dan zijn het de dealers en al helemaal die onder de PON vlag.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Quark »

FritzTheCat schreef:En wie zegt jou dat de VW dealer je niet fopt.
Als ik een autobedrijf niet vertrouw dan zijn het de dealers en al helemaal die onder de PON vlag.
Ik bezig het woord dealer niet maar zeg vertrouwd adres ! Ik zelf kom al 16 jaar bij een onafhankelijke Bovag garage,
waar ik ook een nieuwe auto heb gekocht.

stofzuigertje

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

RDW erkend is dat je niet naar postkantoor hoeft voor aan of verkoop, verder niets.

Je had voor de aankoop even naar een betrouwbare garage moeten gaan of ze willen kijken...
Dat is sneller en meestal goedkoper dan keuring, en je wist dan voor de koop wat je kocht.

Tijdens proefrit even een andere garage bezoeken kan veel ellende voorkomen.
Zelf een APK regelen tijdens proefrit voor maar E19,95 is zelfs beter als wat je nu gedaan hebt.

Vertrouw nooit een handelaar, die zit voor zijn winst en verkoopt alles...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Julie4444 »

DonnieDaan schreef:Afgelopen zaterdag hebben mijn vriendin en ik een auto gekocht voor 5600 euro. Deze auto hadden wij gevonden via Marktplaats en stond bij een erkend RDW autohandelaar. Samen met mijn broer zijn we de auto gaan bekijken. Aan de buitenkant zag de auto er prima uit, hier en daar wat gebruikerssporen. KM-stand 142.000. Voor een bezine auto van Duitse kwaliteit een prima stand.
Ik lees "marktplaats" en "Duits".
Ik denk: teruggedraaide auto die in Duitsland veel goedkoper is gekocht door de handelaar?

Zoals anderen al aangaven: altijd een keuring laten doen als je een tweedehands auto koopt.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Quark »

Bij ons in de stad, heeft 1 van de betrouwbare garages nu een Marktplaats aankoop keuring in de aanbieding voor een redelijke prijs :d

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door peteroo »

Inderdaad, waarom geen gedegen aankoopkeuring als je zo'n flink bedrag besteedt? Slechte versnellingsbak valt volgens mij niet onder de apk, maar zou je bij de proefrit toch moeten opmerken.

Ik denk dat je ook bij moderne auto's, vanwege de vele gecompliceerde technologieën aan boord, rekening moet houden met flinke facturen wegens achterstallig onderhoud cq reparaties. Vraag is ook altijd waarom iemand zijn auto te koop aanbiedt. Meestal is dat omdat er 'kosten aan zitten te komen'.
Een aankoopkeuring zal daar uitsluitsel over moeten kunnen geven, waarna je besluit om verder te gaan met de aankoop.

Als ik bijna 6000 euro had om aan een auto te besteden, ging ik hier naar mijn eigen vaste garage of een goed adres hier in de buurt en niet naar een handelaar ergens op een bedrijventerrein in den lande.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door jonis »

Vraag is ook altijd waarom iemand zijn auto te koop aanbiedt. Meestal is dat omdat er 'kosten aan zitten te komen'.
Er zijn in elk geval nog maar weinig mensen die een auto echt op rijden.
Er is een tijd van komen en gaan, meestal denkt men dat er kosten zitten aan te komen; maar een grote beurt en distributieriem is gewoon normaal onderhoud, waarbij een koper die zijn tijd neemt met zijn eigen aankoopkeuring dit balletje makkelijk terug voor de voeten van de verkoper kan gooien icm: geen nieuwe banden.....randje op de remschijven....toe aan een beurt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het betreft hier verborgen gebreken die niet zomaar zichtbaar zijn tijdens een proefrit. De handelaar heeft troep verkocht en dat zal hij vast geweten hebben. Op basis hiervan is de koop te ontbinden en zal de verkoper het geld moeten terugbetalen

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

peteroo schreef: Vraag is ook altijd waarom iemand zijn auto te koop aanbiedt. Meestal is dat omdat er 'kosten aan zitten te komen'.
Helemaal mee eens. En ernaar vragen heeft bij een vage "RDW erkende" handelaar niet veel zin, tenzij je gek bent op sprookjes of mooie verhalen. Geldt trouwens ook voor verkopende particulieren, er zijn niet veel mensen die eerlijk zeggen dat de auto een berg achterstallig onderhoud heeft en eigenlijk een slechte aankoop is.....

Beter is het om eerst wat huiswerk te doen, kenteken + kilometerstand opvragen en checken (of laten checken). Import en een lage km.stand is over het algemeen niet echt een betrouwbare combinatie. Ook de paginagrote vermelding "RDW Erkend" op een website wekt (bij mij althans) niet direct een betrouwbare indruk.
Iemand meenemen tijdens een proefrit heeft alleen zin als hij (of zij) echt verstand van zaken heeft en geen roze bril draagt. Anders de auto beter vòòr aankoop ter keuring aanbieden bij een dealer. Kost weinig en die mensen weten precies waar ze op moeten letten c.q. wat ze moeten checken.
(Maar die tip is al vele malen eerder door anderen gegeven).

v.d.Heyden
Laatst gewijzigd door v.d.Heyden op 06 feb 2015 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door witte angora »

DonnieDaan schreef:
Eenmaal aangekomen stond de auto naar schatting al een half uur te ronken.
Dus de motor was lekker warm toen jullie aan kwamen rijden? Dat is voor mij het sein om zonder verder te kijken direct rechtsomkeert te maken, sorry.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door dhc »

olaf79 schreef:Het betreft hier verborgen gebreken die niet zomaar zichtbaar zijn tijdens een proefrit. De handelaar heeft troep verkocht en dat zal hij vast geweten hebben. Op basis hiervan is de koop te ontbinden en zal de verkoper het geld moeten terugbetalen
Inderdaad....kuch/proest....die gare versnellingsbak is tijdens de proefrit ook niet door de broer met verstand van auto's opgemerkt...
dat zal hij vast geweten hebben
Jij doet een bewering die je niet kan onderbouwen.

I rest my case.....

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Gezocht/gevonden/gezien/gereden/gekeurt door broer/goed bevonden/erg tevreden/prijs goed/niet laten keuren door vakman/en gekocht/iedereen blij.
Dus wat is het probleem ???
Alleen nog de vraag, waar zijn de oogkappen gekocht, ook in dezelfde garage ?? :wink:
Laatst gewijzigd door F.van Holten op 06 feb 2015 19:29, 5 keer totaal gewijzigd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door eleven »

dhc schreef:
olaf79 schreef:Het betreft hier verborgen gebreken die niet zomaar zichtbaar zijn tijdens een proefrit. De handelaar heeft troep verkocht en dat zal hij vast geweten hebben. Op basis hiervan is de koop te ontbinden en zal de verkoper het geld moeten terugbetalen
Inderdaad....kuch/proest....die gare versnellingsbak is tijdens de proefrit ook niet door de broer met verstand van auto's opgemerkt...
dat zal hij vast geweten hebben
Jij doet een bewering die je niet kan onderbouwen.

I rest my case.....

Inderdaad, waarom neem je een persoon mee, die verstand van auto´s heeft, juist, omdat die de verborgen gebreken kent.
Achteraf, maar ja...

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door peteroo »

Maar google toch eens op comformiteitsbeginsel. Een koper mag bepaalde verwachtingen hebben van een product, al heb je ook een onderzoeksplicht.

Gezien het bedrag dat u hebt betaald het bouwjaar en de km-stand mag je meer verwachten van dit product. Als de wagen 2000 euro had gekost waren problemen zeker te verwachten geweest, maar nu...

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Auto gekocht

Ongelezen bericht door Quark »

peteroo schreef:Maar google toch eens op comformiteitsbeginsel. Een koper mag bepaalde verwachtingen hebben van een product, al heb je ook een onderzoeksplicht.

Gezien het bedrag dat u hebt betaald het bouwjaar en de km-stand mag je meer verwachten van dit product. Als de wagen 2000 euro had gekost waren problemen zeker te verwachten geweest, maar nu...
Een koper mag ook meer verwachten en zal waarschijnlijk ook best sterk staan, maat wat kost het om er een recht zaak van te maken en wat doet de handelaar, als hij verliest ? Onder een nieuwe naam opnieuw beginnen, gewoon het bevel negeren ? dan moet je weer met een incasso bureau in zee.
Recht hebben is mooi, recht krijgen nog mooier, maar om daadwerkelijk de vergoeding de reparatie of de ontbinding van het koop contract rond te krijgen ?

Gesloten