LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto gekocht van oplichter?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
loadone
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2009 15:05

Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door loadone »

Hallo,

Ik heb een auto gekocht van een particulier, de verkoper was zelf APK keurmeester, en heeft de auto toen ook zelf gekeurd.. hij heeft mij bij de verkoop wel gemeld dat er een andere motor in zit.. maar blijkt nu niet te zijn aangepast in de papieren.. en ik moet hem laten keuren.. kan ik deze persoon hiervoor aansprakelijk stellen of zit ik nu met een Mega probleem?

Alvast bedankt!


Jos B.

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door evilkitty »

zit er een grotere motor in als dat op de papieren staat of is er een ruil motor in gezet?

dat maakt nogal een heel erg groot verschil

loadone
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2009 15:05

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door loadone »

op papier zit er een 1.3 maar dat is dus een 1.8 motor.

roberto1977
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2005 16:39

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door roberto1977 »

op zich maakt het niks uit voor de apk
maar meld het wel bij je verzekering zodat hun het wel opnemen in hun verzekeruing dat er een zwaardere motor inligt

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door The Sandman »

Antwoord van Roberto is volledig fout.

Als er in een bepaalde verhouding MEER vermogen in een wagen wordt gebouwd, moet de wagen opnieuw een type-goekeuring krijgen van het RDW. Dit kost (als de wagen verder helemaal goed is, dus al een aanpassing van remmen/ophanging ed) tussen de 800 en 1000 euro.

Als ik de stap van 1.3 naar 1.8 zie, weet ik dat er nu te veel vermogen inzit en deze wagen inderdaad helemaal opnieuwe door RDW gekeurd moet worden. Dit gebeurt overigens in Lelystad.

Zonder deze stappen kan uw wagen niet de weg op, Of weer een 1.3 motor, of herkeuring.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door D1RK »

Heeft de Fabriek deze 1.8 motor er ook wel eens in gedaan?

Als dit niet zo is word het moeilijk , en als dit wel voorkomt is vermoedelijk de rest niet aangepast.

Remmen en versnellingsbak zullen niet meer kloppen tenzij die ook zijn overgezet.
Als je de type aanduiding op auto weg haalde is de kans op afkeur erg klein.

Het mag niet maar bij normale rijstijl die bij de 1.3 hoorde zul je weinig problemen krijgen.
Het mag niet, maar de kans op controle is erg klein.

Inruilen bij Dubieuze handelaar is meestal de goedkoopste en makkelijkste oplossing en als onschuldige consument weet je van niets en ga je vrijuit.
Als ze klagen moeten ze bij een van de vorige eigenaren zijn.

In Afrika komt dit soort dingen vaker voor dus export?

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door evilkitty »

als er een grotere motor in is gegaan moet deze opnieuw gekeurd worden want als je word gecontroleerd (kans is nihil maar hij bestaat) ben je nog niet jarig kan ik je wel vertellen aangezien de rest van de auto (remmen etc) ook vaak aangepast worden aan de hand van het geleverde vermogen van de motor. daarbij komt als je een ongeluk krijgt en er zou een politie onderzoek komen naar de technische staat van het voertuig en het staat niet op je papieren dat er een grotere motor in zit ben je gewoon de sjaak, grote kans dat je verzekering niet uitkeert!!!

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... hanger.htm

roberto1977
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2005 16:39

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door roberto1977 »

de vraag ging over de apk keuring
en voor de keuring mag er niet worden gekeken naar motorinhoud
het gaat er enkelt bij de keuring om of het aantal cilinders niet is veranderd
en SANDMAN kijk dat maar na in het apk boek!!!!!!!!!!

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door The Sandman »

@Roberto,

De vraagsteller geeft alleen aan dat de verkoper een APK-keurmeester zou zijn geweest en dat deze de wagen zelf gekerud zou hebben.

Kijk maar:
Ik heb een auto gekocht van een particulier, de verkoper was zelf APK keurmeester, en heeft de auto toen ook zelf gekeurd..
Daarna geeft hij aan dat de papieren niet aangepast zijn. Hij zegt niet dat het voertuig ten tijde van de keuring al de andere motor heeft.

Vervolgens:
maar blijkt nu niet te zijn aangepast in de papieren.. en ik moet hem laten keuren..
Hij geeft dus aan de wagen te moeten laten keuren. Die keuring die hij hier bedoelt is GEEN APK-keuring. TS praat zelfs niet eens over de APK in dit stuk.

Dus klopt deze quote:
de vraag ging over de apk keuring
van jou niet.

De keuring die hij nu moet laten doen is geen APK maar een typegoedkeuring.

tarquesh
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 apr 2009 22:40

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door tarquesh »

Zo'n probleem lijkt me het niet. Heb je tenminste een dikke 1.8 dan een slome 1.3.

Wel geloof ik moet de auto RDW gekeurd worden, en ben ik bang dat u het haasje bent. Denk maar eens aan de remmen die moeten een 1.8 aankunnen etc.

Vervelend is het wel want het mag niet van de wet.
Sommige kachelen met een te groot blok onder de kap, maar nemen het risico voor lief.

tarquesh
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 apr 2009 22:40

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door tarquesh »

@roberto1977

Zomaar een ander motorblok onder de kap schroeven mag echt niet. De APK kan het per ongeluk niet opvallen dat er technisch iets gewijzigd is aan het voertuig.
De auto moet zo blijven zoals die type goedgekeurd is door het RDW. Kijk als je een setje lichtmetaal erop legt dat kan, of een sportuitlaat.

tarquesh
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 apr 2009 22:40

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door tarquesh »

Ook verzekeringstechnisch ben je onverzekerd als er aan het voertuig geknutseld is.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door Mallemalle »

als er ene typegoedkeuring bestaat voor een 1.8 motor kost het je wel wat geld maar kun je dat eenvoudig bij rdw op kenteken krijgen mits goed ingebouwd

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Hallo.

Wanneer de omwisseling van de motor aangemeld is dat is het goed zou je zeggen maar zo werkt het niet. Een andere motor hoef ik niet aan te melden om technische redenen maar wel om de motor te registreren als horende bij dit voertuig. Tot nog toe zijn wij uitgegaan van het omwisselen van de zelfde type motor. Wanneer ik het type motor verander dan moet de auto opnioeuw gekeurd worden door RDW omdat het kenteken dan de geldigheid verliest.

jansenh
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mei 2009 11:23

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door jansenh »

Wat een onzin allemaal. Als er niet meer dan 40% vermogenswinst is hoeft er helemaal niets omgekeurt te worden. Tenzij je van 4 naar 6 cilynders bent gegaan. Sowieso is het geen apk issue. Je kan je alleen afvragen of het verstandig is. En dan met name de remmen die het eventuele hogere vermogen niet redelijk tot stoppen kunnen krijgen. Bel anders de RDW, dan weet je het zeker.

Zonni
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2009 11:06

Re: Auto gekocht van oplichter?

Ongelezen bericht door Zonni »

@Loadone: geen flauw idee hoe het zit met de motor, maar je verhaal lijkt wel wat op die van mij. Heeft u de auto toevallig in Gelderland gekocht?

Gesloten