LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Fender82
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2020 10:47

Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door Fender82 »

Hallo allen! Een vervelende situatie met een dealeronderhouden auto die ik vorige week heb gekocht.

Een Citroën C4 Grand Picasso met Puretech motor gekocht bij een autobedrijf, waarvan de distributieriem pas bij 175.000 km vervangen hoeft te worden volgens onderhoudsboekje. Mijn gedachte was, prima, ik hou m mooi dealeronderhouden en weet dat er dan in ieder geval een grote uitgave is. Maar de auto heeft pas 95000 km gelopen, dus ik kan nog iig tot 150.000 km.

Thuisgekomen zie ik dat er een terugroepactie actief is, die pas november 2020 is uitgegeven. Ik maak direct een afspraak en heb de auto binnen de week nog bij de Citroën dealer staan. Daar wordt hij gecontroleerd en goed bevonden. Echter het 100.000 km onderhoudsmoment zit er aan te komen, dus krijg ik de vraag of ik daarvoor een afspraak wil maken. Ow ja, en de distributieriem moet vervangen worden bij 100.000 km. Dat is een gewijzigd onderhoudsvoorschrift. Terwijl de auto dealeronderhouden is en al zijn onderhoudsmomenten heeft gehad.

Nu wordt er gezegd hij is in orde, maar moet wel eerder vervangen worden dan voorgeschreven. (wat dus op hetzelfde neerkomt, hij moet gewoon vervangen worden binnen 5000 km). Oftewel dealeronderhoud is niet betrouwbaar, want de dealer / fabrikant kan ieder gewenst moment de spelregels veranderen...

Mijn vraag is of dit zomaar kan. Je koopt iets wat door een dealer onderhouden is, waarbij je er volgens mij vanuit mag gaan dat wat er in het onderhoudsvoorschrift staat correct is. Als het dan niet meer aan de opgegeven specificaties voldoet na een terugroepactie, kan ik er dan vanuit gaan dat dit op basis van service wordt opgelost?

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik zoek even de link tussen alles wat u zegt. Waar had de terugroepaktie betrekking op? En de interval voor vervanging van de riem, is dat een harde eis in het boekje, of een advies? Een boekje is sowieso universeel voor meerdere uitvoeringen van een model klopt het ook met het type motor dat u heeft? In mijn boekje zie ik verschillende intervallen staan, net naar gelange het type motor.

Wat is voor u zo heilig aan dealer onderhouden? Dat wil echt niet zeggen dat een auto automatisch langer mee gaat.

U hebt de auto niet bij de dealer gekocht, afspraken uit het verleden met de toenmalige koper hebt u niets aan. Als de verkoper toegezegd heeft dat de riem 175.000km zou mee gaan, dan moet u bij hem aankloppen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door kokka »

@kasper. Het is een advies, jij beslist of je de distributieriem laat vervangen of niet. Blijkbaar vind citroen het nodig de interval terug te brengen, ze zullen er wel een paar voortijdig hebben zien breken. Dus ofwel je houdt je aan het nieuwe advies of je neemt de gok en wacht nog 50000 km.
Straks niet piepen als hij de 175000 niet haalt en je je motor in elkaar draait.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door berndv »

KasperdeWit schreef:
01 dec 2020 10:56
Thuisgekomen zie ik dat er een terugroepactie actief is, die pas november 2020 is uitgegeven.
U bedoelt die van 12 november? De werkzaamheden bij het terugroepen zijn als volgt:
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De werkzaamheden bestaan uit het controleren van de distributieriem, de oliepomp en het updaten van software.
Dus wat u nu precies probeert te zeggen is mij niet duidelijk.

U heeft een auto gekocht, waarvan u in de veronderstelling was dat u pas bij 175.000 de riem hoefde te vervangen, nu blijkt dat die riem bij 100.000 vervangen moet worden.
KasperdeWit schreef:
01 dec 2020 10:56
waarvan de distributieriem pas bij 175.000 km vervangen hoeft te worden volgens onderhoudsboekje.
Aldus het onderhoudsboekje. Het onderhoudsboekje is inmiddels achterhaald, de onderhoudstermijn is verkort. Op basis van de terugroepactie lees ik niet dat citroen het vervangen van de riem opeens zelf gaat vergoede, ik lees alleen dat de riem eerder moet worden vervangen. En de kosten van het vervangen dienen door de eigenaar van de auto betaald te worden, aangezien het onder regulier onderhoud valt. Het is niet zo dat het hier gaat om een onderdeel dat je bij normaal gebruik nooit zou moeten vervangen, zoals bijvoorbeeld bij terugroepacties die met airbags of dergelijke te maken hebben. De onderhoudsinterval van de riem is aangepast. Vervelend voor u, aangezien u bijna aan de interval zit, wellicht ook de reden van de vorige eigenaar om de auto van de hand te doen, want die zag misschien ook wel die kostenpost er aan komen, want:
KasperdeWit schreef:
01 dec 2020 10:56
Je koopt iets wat door een dealer onderhouden is
ik denk dat dit nou precies de reden is dat de auto als occasion verkocht is, de dealer is juist degene die als eerste op de hoogte is van dergelijke wijzigingen in onderhoud.
KasperdeWit schreef:
01 dec 2020 10:56
kan ik er dan vanuit gaan dat dit op basis van service wordt opgelost?
natuurlijk niet. Dit valt onder regulier onderhoud van de auto, waarvan de interval iets teruggehaald is.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Overigens wordt een vervangtermijn nooit enkel aan een kilometrage gekoppeld, in dit geval zal daar staan dat de riem binnen 175.000 of 5 jaar vervangen dient te worden geldend voor de waarde die als eerste bereikt wordt. Een kilometerstand van 40.000 kan bij een vijf jaar oude auto dus inhouden dat de riem wel degelijk als onderhoud dient te worden vervangen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door k2p »

Heb je dat ergens zwart op wit gekregen? Soms roepen ze maar wat aan de balie. Kans bestaat dat die hele verkorting niet bestaat.

Ook is de vraag wanneer deze verkort is. Als dat vóór de koop was, dan hebben ze dat moeten vertellen.

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door rvjapio »

Zoiets gebeurt vaker. Als de fabrikant ontdekt dat de distributieriem eerder slijt dan verwacht, verandert die de termijnen. Ik had bij mijn Alfa precies hetzelfde. Vervanging was eerst na 100 duizend of 6 jaar, daarna naar 60 duizend of uiterlijk 3 jaar. Wist mijn verkoper ook niet. Belangrijker in uw geval is om die termijn echt aan te houden, want een geknapte riem kan de hele motor vernielen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door thecure »

De vervangingstermijn is aangepast omdat deze riemen in de olie lopen en gaan afbrokkelen.
Maar laat hem rustig zitten hoor. Dan verstoppen vanzelf de oliekanalen met stukjes rubber.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door sjohie »

Nee, lijkt me niet. Dit is verandering van een onderhoudsinterval door voortschrijdend praktijkinzicht, en dat is niet hetzelfde als zeg een terugroepactie bij ondeugdelijke gordelbevestiging, of die Tanaka airbags, en zo verder. Als het goed is staat er ook een sterretje/asteriks bij die termijn in het onderhoudsboekje, en een algemene disclaimer die zegt dat de info in het onderhoudsboekje, bij nieuwlevering correct is, echter dat dit door voortschrijdend inzicht in de toekomst kan veranderen, en je altijd een dealer moet raadplegen. (of iets van die strekking) Dat laatste is ook zeker om hun eigen dealers van onderhoudswerk te voorzien, maar het het is dus ook weer niet complete flauwekul zoals je nu merkt.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door thecure »

De terugroepactie is om de riem door de dealer te laten controleren. zie:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238035

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door berndv »

k2p schreef:
01 dec 2020 19:04
Kans bestaat dat die hele verkorting niet bestaat.
die bestaat wel, ook de bijbehorende terugroepactie is ook gewoon bekend bij de RDW
k2p schreef:
01 dec 2020 19:04
Ook is de vraag wanneer deze verkort is. Als dat vóór de koop was, dan hebben ze dat moeten vertellen.
De vraag is ook of de verkoper hiervan op de hoogte had kunnen zijn. Ik lees namelijk nergens dat de verkoper ook de onderhoudende dealer is of dat het gaat om een handelaar. De vraag is óf de handelaar van deze wijziging op de hoogte was, aangezien het schijnbaar nog niet zo lang bekend was. Als de verkoper hier logischerwijs van op de hoogte had kunnen zijn en deze informatie verzwegen heeft, zou ts het nog op dwaling kunnen gooien.

Fender82
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2020 10:47

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door Fender82 »

Klopt, de handelaar was niet op de hoogte. Het ging mij vooral om de terugroepactie (op de riem) en het feit dat deze door de dealer in orde wordt bevonden, terwijl hij binnen 5000 km vervangen moet worden, wat niet overeenkomt met de specificaties zoals in het onderhoudsboekje opgegeven. Dat was waar ik bij de aankoop namelijk naar heb gekeken.

Het verhaal gaat ondertussen verder. De Puretech motor ligt ook in Peugeots, dus bij de Peugeot dealer geïnformeerd.
Het stomme is dus eigenlijk dat er twee zaken samenkomen, allebei over de distributieriem:
- Er is een actieve terugroepactie, waarbij ze de hierboven beschreven afgebroken stukjes in de olie controleren. Dit doen ze bij Peugeot al jaren blijkbaar.
- De onderhoudsinterval is aangepast (van 175.000 km / 10 jaar naar 100.000 / 6 jaar).

Mijn probleem met het hele verhaal is dat er in de terugroepactie ook gesproken wordt over ernstig letsel bij een gebrek aan de distributieriem (slechte riemen). Waar de dealer nu zegt: hij is in orde maar moet toch worden vervangen, kon ik die twee zaken niet met elkaar rijmen.

De Peugeot dealer kon via het Servicebox systeem zien dat de distributieriem van mijn auto al is vervangen bij 90500 km! Daarvan heb ik ook een PDF gekregen, er is geen registratie van in de onderhoudshistorie. Daarmee terug gegaan naar de Citroën dealer, maar die geeft als kilometerstand 69500 km op. Kortom, ik moet er nog achter zien te komen wat nou de echte kilometerstand en datum is waarop ik wél aan de beurt ben, maar de Citroën dealer heeft mij dus verkeerd geïnformeerd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door berndv »

KasperdeWit schreef:
07 dec 2020 13:02
de handelaar was niet op de hoogte
En daar houden voor u alle mogelijkheden op. De handelaar is namelijk de enige waar u een contractuele overeenkomst mee heeft. Wat er wel of niet bij citroen bekend is, was of had kunnen zijn doet namelijk totaal niet ter zake. Dat de auto bij citroen in onderhoud was, was zaak van de vorige eigenaar, die heeft schijnbaar het onderhoud daar laten doen en daarvoor is er een overeenkomst tussen de citroendealer en de vorige eigenaar. En wat diegene wel of niet heeft laten doen en wanneer dit is gebeurd, is officieel gezien totaal niet uw zaak.

Wel fijn dat u in ieder geval de zekerheid heeft dat die riem vervangen is, hoewel het dan wel weer raar is dat er 2 verschillende km standen terug te halen zijn.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Meestal staat er bij de distributieriem wel een stickertje met datum en kilometerstand van vervanging. Eigenlijk altijd wel, behalve bij de originele riem.

Fender82
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2020 10:47

Re: Distributieriem van Citroën op eigen kosten laten vervangen na terugroepactie

Ongelezen bericht door Fender82 »

berndv schreef:
07 dec 2020 13:14
KasperdeWit schreef:
07 dec 2020 13:02
de handelaar was niet op de hoogte
En daar houden voor u alle mogelijkheden op. De handelaar is namelijk de enige waar u een contractuele overeenkomst mee heeft. Wat er wel of niet bij citroen bekend is, was of had kunnen zijn doet namelijk totaal niet ter zake. Dat de auto bij citroen in onderhoud was, was zaak van de vorige eigenaar, die heeft schijnbaar het onderhoud daar laten doen en daarvoor is er een overeenkomst tussen de citroendealer en de vorige eigenaar. En wat diegene wel of niet heeft laten doen en wanneer dit is gebeurd, is officieel gezien totaal niet uw zaak.

Wel fijn dat u in ieder geval de zekerheid heeft dat die riem vervangen is, hoewel het dan wel weer raar is dat er 2 verschillende km standen terug te halen zijn.
Contractueel (handelaar) en vanuit privacy oogpunt (vorige eigenaar) snap ik de opmerkingen die u plaatst, echter veronderstel ik juist bij een dealeronderhouden auto dat de onderhoudshistorie volledig en correct wordt bijgehouden in de meegeleverde documentatie. Niet dat ik dan geen onderhoud meer hoef te plegen, maar dat ik weet en kan aantonen dat het onderhoud volgens fabrieksspecificaties is uitgevoerd. Daarin zit (zat) wat mij betreft de meerwaarde van dealeronderhoud. Daar ben ik na dit alles in ieder geval wel van terug gekomen. Als ik de riem direct bij de mededeling had laten vervangen, had me dat onnodig veel geld gekost. Die stempeltjes in het onderhoudsboekje zijn nog net de gebruikte inkt waard.

Gesloten