Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
iGideon1997
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2022 17:27

Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door iGideon1997 »

Beste forumleden van het Radar forum,

Ik zit met een vervelende kwestie, en dat is de aankoop van een BMW.
Ik heb recent, laten we zeggen een schamele 1,5 maand geleden, een gebruikte auto gekocht bij een occasion handelaar, met inruil van mijn eigen auto.
Direct met proefrijden kwamen er een aantal storingen naar boven, deze storingen ken ik, en heb ik voor lief genomen, dit omdat ik zelf weet hoe deze opgelost dienen te worden, en de motorische kant van de auto niet het belangrijkste is (er komt namelijk later een zwaardere motor in de auto)

In overleg met de verkoper, heb ik mijn oude auto ingeruild, en een bedrag bijbetaald om de auto te kunnen aanschaffen.
De deal zou zijn geweest: Auto inruilen, bijbetalen en nieuwe mee, en het resterende bedrag later overmaken (dit omdat ik toen net 500 te kort kwam, en salaris een week later gestort zou worden)

Eenmaal in bezit van de auto heb ik de auto meteen een grote beurt gegeven, inclusief een uitgebreide controle, daar kwamen echter wat meer zaken aan het licht, waaronder een afgebroken flap in het inlaattraject, een defecte kleppendeksel, magneetventielen die defect waren etc...
Dit heeft mij doen besluiten toch weer contact met de verkoper op te nemen, deze wist nergens van af, en de problemen kende hij niet.
Tevens het bericht, dat ik geen nieuwe auto mag verwachten, want het blijft een 15 jaar oud exemplaar, dit verwacht ik ook niet, maar afgebroken functiedelen van de motor vallen naar mijn inziens niet onder het mom of het nieuw of oud is, tevens liep de auto in een noodprogramma tijdens het proefrijden, waardoor de motor niet alle functies actief had.
Ik had natuurlijk de verkoper in de gelegenheid moeten stellen om de auto alsnog te maken, echter heb ik weinig vertrouwen in de monteurs en de verkoper als men niet eens weet van de bovengenoemde issues, laat staan om dit te laten maken door zijn garagist, waarop ik zelf besloten heb om de kleppendeksel en Disa klep zelf te vervangen.

Echter komt nu het probleem waardoor ik dus eigenlijk mijn geld terug wil.
De auto blijkt flinke schade gehad te hebben, praktisch de hele linker flank is geplamuurd, en de achterflank is volledig uitgedeukt en geplamuurd, ook het dak is geplamuurd, want er ontstaan barsten in de lak, tevens kraakt het dak van de auto bij op en af rijden van woonerven, wat duidt op schurend metaal in de carosserie.

Het probleem is dat er op de bon staat 'auto akkoord bevonden zoals getoond en bereden'
Tevens heb ik ook het openstaande bedrag niet betaald, dit omdat de auto aanzienlijk meer dure gebreken heeft dan in eerste instantie geconstateerd.
Eigenlijk is de auto het niet waard, de auto klopt niet en wil er eigenlijk geen cent meer in steken.

De verkoper gaf tevens aan dat de auto dealer onderhouden is, echter is na controle van de motor inwendig gebleken dat dit niet het geval is, overal vervuiling, verkoling en versleten mechanische delen van de nokkenas-verstelling. (vanos problemen)

Wat zou ik nog kunnen doen? Het punt is namelijk dat ik er al best een flink aantal kilometers mee gereden heb, en tevens niet zo sterk sta voor een auto handelaar als relatief jong persoon die eigenlijk nooit de mist in is gegaan is met de aankoop van een auto.

Ik heb als koper uiteraard mijn taak om de auto te onderzoeken, echter had ik dit niet gezien op het moment van bekijken, en kwamen de plamuur en lakschades pas aan het licht na het grondig reinigen en polijsten van de auto, de auto was stoffig en vuil bij bekijken en proefrijden.
Ik ben ook bang dat de plamuur er af gaat vallen, dit omdat er her en der al barsten en kieren ontstaan, vooral bij de wielkastranden, auto rijdt ook vreemd, en wekt de indruk dat hij niet veilig meer is.


Excuses voor het moeilijke verhaal!

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Als ik dit verhaal zo lees heeft u veel verstand van auto's, dus kan men verwachten dat u bij de koop meer had kunnen constateren dan een leek.
Hoe kan het dan toch dat u deze auto hebt gekocht?

iGideon1997
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2022 17:27

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door iGideon1997 »

Nevyn schreef:
10 jul 2022 20:12
Als ik dit verhaal zo lees heeft u veel verstand van auto's, dus kan men verwachten dat u bij de koop meer had kunnen constateren dan een leek.
Hoe kan het dan toch dat u deze auto hebt gekocht?
Ik heb redelijke kennis van auto's, vooral het technische gedeelte, echter weinig kennis van plaatwerk en carosserie.
Het punt zit hem er in dat ik het simpelweg NIET gezien heb, ik kwam er nadat ik de halve kofferbak uit elkaar had gehaald, ik ineens beschadigingen zag die ik aan de buitenkant niet zag, ook omdat ik bij het schoonmaken rubbers tegenkwam die niet zaten zoals ze horen te zitten.
Daarop voortbordurend ben ik verder gaan zoeken, en kwam daarna tot de conclusie dat de gehele flank van de auto geplamuurd en gespoten is.
Wederom, op moment van bekijken en aankoop was de auto vuil, en kan je het gewoonweg niet zien, een leek had dit waarschijnlijk nooit gezien.

Het enige wat mij opviel was een grijs boutje, daar waar de overige bouten zwart zijn, waarop de verkoper antwoorde, dat het waarschijnlijk een gespoten scherm is vanwege parkeerschade oid, wat best plausibel is omdat ik dat in praktijk bij een hele boel auto's zie.
De lijnen klopten overigens ook prima van de auto, het is alleen het slecht herstelde werk wat nu gebreken vertoont, zoals barsten, en opzwellen wat duidt op roest / vocht onder het plamuur.

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Nevyn »

En de wok status gecontroleerd voor aankoop?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

We hebben het hier over een 15 jaar oude auto. Lagen de onderhoudsboekjes in de auto en waren deze ingevuld? Dat geeft namelijk bij Nederlandse auto's aan wat de history is en deze is na te gaan (bij import gaat het vaak om vervalste boekjes). Als de auto flinke schade gehad heeft dat de linkerkant, achterkant en het dak gerepareerd moest worden, dan zou je een duplicaatcode op het kenteken verwachten. Bij grote schades word namelijk het kentekenbewijs ingenomen door de politie en mag de auto na een keuring bij de RDW pas weer de weg op. Bij die keuring komt het kenteken weer terug, maar dan met duplicaatcode. Zit deze er op en heeft u daarna gevraagd?

U hebt onderzoek gedaan naar deze auto en deze akkoord bevonden. Het is een 15 jaar oude auto. U geeft niet aan wat u betaald hebt en wat de kilometerstand is. Dat is wel medebepalend voor wat u kan verwachten. De auto zat in noodloop, dat wist u, en dat heeft u niet weerhouden van de auto te kopen.

Is de verkoper ergens bij aangesloten die kan bemiddelen voor u, zoals de Bovag? Zo niet, dat is het een zaak van u tegen de verkoper waarbij ik u geen zekerheid geef op winst voor u.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

iGideon1997 schreef:
10 jul 2022 20:19
Nevyn schreef:
10 jul 2022 20:12
Als ik dit verhaal zo lees heeft u veel verstand van auto's, dus kan men verwachten dat u bij de koop meer had kunnen constateren dan een leek.
Hoe kan het dan toch dat u deze auto hebt gekocht?
Ik heb redelijke kennis van auto's, vooral het technische gedeelte, echter weinig kennis van plaatwerk en carosserie.
Het punt zit hem er in dat ik het simpelweg NIET gezien heb, ik kwam er nadat ik de halve kofferbak uit elkaar had gehaald, ik ineens beschadigingen zag die ik aan de buitenkant niet zag, ook omdat ik bij het schoonmaken rubbers tegenkwam die niet zaten zoals ze horen te zitten.
Daarop voortbordurend ben ik verder gaan zoeken, en kwam daarna tot de conclusie dat de gehele flank van de auto geplamuurd en gespoten is.
Wederom, op moment van bekijken en aankoop was de auto vuil, en kan je het gewoonweg niet zien, een leek had dit waarschijnlijk nooit gezien.

Het enige wat mij opviel was een grijs boutje, daar waar de overige bouten zwart zijn, waarop de verkoper antwoorde, dat het waarschijnlijk een gespoten scherm is vanwege parkeerschade oid, wat best plausibel is omdat ik dat in praktijk bij een hele boel auto's zie.
De lijnen klopten overigens ook prima van de auto, het is alleen het slecht herstelde werk wat nu gebreken vertoont, zoals barsten, en opzwellen wat duidt op roest / vocht onder het plamuur.
"Eenmaal in bezit van de auto heb ik de auto meteen een grote beurt gegeven, inclusief een uitgebreide controle, daar kwamen echter wat meer zaken aan het licht, waaronder een afgebroken flap in het inlaattraject, een defecte kleppendeksel, magneetventielen die defect waren etc..."

Dat zijn volgens mij toch de technische zaken waar je verstand van zegt te hebben.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Hup naar de sloop, en koop voortaan een echte auto zonder tientallen gebreken. Na zo veel kilometers en zelf gesleutel is er natuurlijk geen enkele vorm van garantie, zo ver al van toepassing. Dat je daar intrapt met zo veel kennis van zaken....
Sorry, meer kan ik er niet ban maken.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

iGideon1997 schreef:
10 jul 2022 17:46
In overleg met de verkoper, heb ik mijn oude auto ingeruild, en een bedrag bijbetaald om de auto te kunnen aanschaffen.
De deal zou zijn geweest: Auto inruilen, bijbetalen en nieuwe mee, en het resterende bedrag later overmaken (dit omdat ik toen net 500 te kort kwam, en salaris een week later gestort zou worden)

Eenmaal in bezit van de auto
Bovenstaand is m.i. niet relevant. Probeer je te beperken tot details die ter zake doen. Dat maakt het makkelijker om concrete antwoorden te krijgen.

Wat de motor betreft: je schreef dat je de huidige door een andere wil vervangen. Waarom ga je dan op zoek naar nog meer problemen dan wat je tijdens de proefrit al geconstateerd hebt? Zet die nieuwe motor er in, en dat deel van het probleem is ook opgelost.

Blijft over de schade. Je had het er met de verkoper al over dat de auto parkeerschade had. Die was blijkbaar ernstiger dan jij of de handelaar in kon schatten? Of de auto hiermee non-conform is en de handelaar hem terug moet nemen weet ik niet. Ben zelf een leek op dat gebied, en al was ik deskundig, dan zou ik hem eerst willen zien. Mijn advies is om de staat van onderhoud door een expert te laten beoordelen, en op basis van zijn conclusies te besluiten of je wel of niet met de handelaar in gesprek gaat, en zo ja, wat je, binnen wat haalbaar is, wil bereiken.

iGideon1997
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2022 17:27

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door iGideon1997 »

Ik denk dat ik het niet helemaal chronologisch geplaatst heb, mijn excuses.
Het is zo dat ik de auto met motor issues gekocht heb, deze issue bleek met uitlezen, een vervuild olie-zeefje te zijn, dit is een bekend euvel bij dit type motoren, praktisch elke auto met deze specifieke motor heeft hier last van, daar ik ook besloten heb om de auto ondanks dat probleem, alsnog te kopen.
Bepaalde zaken waren achterstallig onderhoud.
Echter heb ik niet de luxe om te pas en te onpas vrij te vragen / nemen op werk, tevens ook niet de tijd om 100km retourtjes te rijden voor een probleem wat zij waarschijnlijk niet kunnen oplossen, of verkeerd oplossen met grotere schade als gevolg op lange termijn.
Echter, en dat ontdek je pas bij redelijke demontage van bepaalde relen, blijkt dat er ook intern in de motor slijtage is, wat ik niet met uitlezen of een visuele inspectie heb kunnen ontdekken.
Ik heb de auto inderdaad gekocht met het oog om er een zwaardere motor in te zetten, van een 2.5L non turbo naar een 3.0L met turbo.
De reden dat ik de auto ook gekocht heb, ondanks het probleem, was omdat hij er van binnen, en buiten erg netjes uit leek te zien, hij was handgeschakeld en precies uitgevoerd zoals ik een auto zoek (een bescheiden uiterlijk met redelijk wat opties)

De auto had op moment van aankoop een redelijk hoge BPM, is ingevoerd vanuit Spanje naar Nederland, en heeft in NL 2 eigenaren gehad, waarvan de laatste ruim 4 jaar.
Boekjes klopten met wat ik online aan onderhoud gevonden heb (tot 2016 bij BMW alles geregistreerd)

Het probleem zit hem in de schade, je gaat natuurlijk niet een halve kofferbak ontdoen van bekleding bij de aankoop van een auto, datzelfde geldt voor het demonteren van de bekapping en afscherming motorruim.

Ik had de hoop mbt garantie op de aandrijflijn na contact met de verkoper al opgegeven, echter zit het schade verleden mij gewoon niet lekker, en ik betwijfel de kwaliteit van de reparatie aangezien de lak / plamuurlaag op bepaalde (onzichtbare) plekken al loslaat.

Wat betreft kennis van auto's, ik ben redelijk gevorderd, en heb grote kennis van motoren en transmissies, maar carosserie en plaatwerk is niet mijn expertise, bijkomend slechter zicht waardoor bepaalde details mij simpelweg niet opvielen.

Ik heb de schade ook pas ontdekt nadat ik de auto professioneel heb laten polijsten, en de jongen die het werk deed mij belde met de mededeling dat de auto behoorlijke schade gehad moet hebben, gezien de dikke lagen plamuur op de koets.
We zijn samen met een lakdikte meter en een grote lamp elk paneel afgegaan, waarna we de kofferbak leeggehaald hebben, daar bleek ons vermoeden inderdaad te kloppen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Blablabla...

Ik blijf bij mijn advies: ga naar een expert en vraag daar om advies.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

iGideon1997 schreef:
10 jul 2022 23:12
Echter heb ik niet de luxe om te pas en te onpas vrij te vragen / nemen op werk, tevens ook niet de tijd om 100km retourtjes te rijden voor een probleem wat zij waarschijnlijk niet kunnen oplossen, of verkeerd oplossen met grotere schade als gevolg op lange termijn.
Echter, en dat ontdek je pas bij redelijke demontage van bepaalde relen, blijkt dat er ook intern in de motor slijtage is, wat ik niet met uitlezen of een visuele inspectie heb kunnen ontdekken.
Het is uw eigen keuze om een auto ver van huis te kopen. De prijs kan leuk zijn, maar voor garantie zou u echt terug moeten naar de verkoper. Dat had u moeten incalculeren.

Dat een motor slijtage geeft is niet gek. Maar zolang u niet verteld wat de kilometerstand en aankoopprijs is geweest, dan valt er vrij weinig over te zeggen. U zal moeten dulden wat normaal is bij een dergelijke auto met kilometerstand.

Voor wat betreft de lakschade, neem het advies van Witte Angora ten harte. Niet blijven praten, maar aktie ondernemen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door scontra »

Iemand die aangeeft veel kennis van zaken te hebben, kan zich toch ook nog een oortje laten aannaaien, zo blijkt maar weer.

Een bijkomend probleem zal pas ontstaan als er een andere motor wordt ingezet, aangezien de kans groot is dat de kabelboom daarvoor niet geschikt is vanwege de andere elektronica en de turbolader, om koeling nog maar even buiten beschouwing te laten.

Het echt grote probleem zal pas komen als de andere motor er inzit en de auto bij de RDW moet worden aangeboden voor een wijzigingskeuring.

Maar het kan ook zomaar zijn dat de auto al bij de eerste volgende APK wordt afgekeurd.

Onbegrijpelijk dat mensen, zonder centen, zoveel geld willen stoppen in een oude afgetrapte geïmporteerde auto, die ook nog eens meer eigenaren heeft gehad dan er op één hand zijn te tellen.

Misschien een zaak(je) voor de rijdende rechter of misschien eerst eens informeren bij uw rechtsbijstandverzekering.

Zelf zou ik er geen cent meer instoppen en als er met de verkopende partij niet tot overeenstemming kan worden gekomen, de auto snel proberen door te schuiven naar een andere handelaar.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Grote problemen met occasion, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik vrees dat u zichzelf flink hebt overschat. Genoegen nemen met storingen en vervolgens voor akkoord tekenen lijkt me dan ook einde verhaal. Elke storing kan immers de opmaat zijn voor meer - en dat is ook wel gebleken. En de verkoper hoefde van die storingen helemaal niet op de hoogte te zijn, want u heeft besloten tot een grote beurt, zij niet.
In feite hebt u met enige bravoure een in uw ogen doe-het-zelf auto aangeschaft. Dat betaalt zich nu dus uit. In negatieve zin. Daar komt nog bij dat de verkoper de auto misschien nog maar heel kort in huis had. De auto uit 2004 die ik zelf ruim twee jaar geleden kocht was ook pas een week in bezit van de verkoper en die verkocht hem ongezien weer door. Dat is de handel. Gelukkig had ik wel mijn huiswerk gedaan, alle APK's doorgenomen, alle eigenaren, km-verloop en een uitgebreide degelijke proefrit gemaakt. Hij loopt nog steeds storingsvrij als een zonnetje, tot nu toe zonder grote beurt...

Plaats reactie