LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
BigRS
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2020 15:44

Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door BigRS »

Goedendag,

Twee maanden geleden heb ik mijn auto verkocht.
De koper heeft een lange proefrit gemaakt, mocht een aankoopkeuring doen en heeft voor aankoop contact opgenomen met de garage waar mijn auto altijd zijn onderhoud etc kreeg. Uiteraard was alles helemaal in orde en zag hij van een aankoopkeuring af, hij wilde de auto gelijk betalen en meenemen.

Nu twee maanden later zegt hij dat hij de motor en versnellingsbak heeft laten vervangen (a 11.500 euro) en wilt hij dat ik de helft, 5.750 euro, betaal en anders gaan we naar de rechter.

Hij zegt dat ik niet eerlijk ben geweest over de auto. Ik had de auto voorzien van wat extra onderdelen zoals bijv een grotere turbo
en een verstevigde versnellingsbak waardoor het vermogen hoger was. Deze onderdelen heb ik voor de verkoop weer eraf gehaald en verkocht via een forum. Toen zijn de originele turbos en originele versnellingsbak weer geplaatst. Ik heb de auto toen op MP geadverteerd precies met welke onderdelen en welk vermogen de auto op dat moment had. De koper was hier ook van op de hoogte maar zegt gewoon dat ik niet heb gezegd dat hij ooit meer vermogen had.

De auto heeft voor de verkoop ook een kleine beurt gekregen en ik heb hem volledig laten nakijken. De koper heeft met deze garage contact opgenomen en deze bevestigde dat de auto in perfecte staat was en dat hij hem zonder na te denken kon kopen.

Nu krijg ik opeens een mail van de koper dat hij de motor en versnellingsbak *(preventief) heeft laten vervangen omdat hij bang is dat deze niet meer betrouwbaar zijn. Dat terwijl de motor en versnellingsbak gewoon in perfecte staat waren en absoluut geen gebreken vertoonden. Ook tijdens de proefrit was de man lyrisch over de auto. Hij vond hem geweldig....zo geweldig dat hij niet eens een aankoopkeuring wilde doen en hem direct wilde meenemen. Het grappige is dat de auto nu staat bij de garage waar ik hem altijd in onderhoud had en die hem dus 2 maanden geleden had gezegd dat de auto prima in orde was!

Ik heb hem duidelijk uitgelegd dat de auto gewoon in prima staat was en nul gebreken vertoonde, en dat hij niet zomaar preventief een motor en versnellingsbak kan gaan laten vervangen en de kosten dan op mij verhalen. Ik heb uiteraard al mijn advocaat ingeschakeld en die zegt me ook dat hij letterlijk geen poot heeft om op te staan. Maar ik kon iig maandag een mail van de koper zijn advocaat verwachten want hij zou me dan wel voor de rechter slepen.

ik ben benieuwd.....

Mvg

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Niet druk maken. Als ik het zo hoor, weet u waar u over praat, heeft u de zaakjes op orde en is er niet eens iets kapot gegaan en is het gewoon de koper die iets preventief heeft vervangen. Sla die mails op, als ie daadwerkelijk naar de rechter stapt, dan kunnen deze u direct vrij pleiten, want hij heeft letterlijk aangegeven dat er niets mis was.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Veel geblaat, weinig wol (van de koper).
Ik zou mij er geen zorgen over maken.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Denk dat de rechter hier gehakt mee gaat maken. Je kunt een korte mail sturen met één zin: 'wij zien de rechtszaak met vertrouwen tegemoet'.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u nog klant bent bij die garage zou ik er eens heen gaan om te vragen wat er nu precies aan de hand is. Wellicht krijgt u daar een ander verhaal te horen.

Maar al met al, de auto is bekeken en goed bevonden. Tussen 2 particulieren heb je geen garantie. Enkel als er bewijsbaar gelogen is zou de koper een kansje kunnen maken.

Het zal wat zijn, koop je een oude auto, laat je preventief de motor vervangen en meteen even preventief overspuiten en de verkoper zou dan voor een deel van de kosten moeten opdraaien, hilarisch. Dat is hetzelfde als de zorgverzekeraar in januari al zegt dat je het gehele eigen risico al moet betalen, puur uit voorzorg.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door mahadma »

Dit is een oude oplichtingstruc. Soms worden er onderdelen vervangen voor andere/mindere onderdelen, per slot kan je 2 maanden veel sleutelen. En zo proberen ze u te tillen. Niet toegeven. Wel melden bij de politie voor just in case of. Maar als hij naar de rechter gaat, gaat hij af door de zijdeur.
Laatst gewijzigd door mahadma op 19 jun 2020 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Koper heeft afgezien van een aankoopkeuring, en daarmee heeft hij aanvaard dat hij de zogenaamde 'garantie tot na de voordeur' heeft. Oftewel: geen poot om op te staan.

En wat @mahadma zegt, heel goed mogelijk dat koper op de manier probeert om nog een extra slaatje uit de aankoop te slaan.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Sommige kopers hebben echt lef, zou de eerste keer zijn dat er een motor vervangen wordt omdat de oude kapot zou kunnnen gaan??? lekker negeren en zeggen dat hij elke instantie in mag schakelen waar hij gelijk denkt te kunnen krijgen (maar wel op eigen kosten).

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door kuklos »

BigRS schreef:
19 jun 2020 15:59
...........
betaal en anders gaan we naar de rechter.
..........
Ik heb uiteraard al mijn advocaat ingeschakeld en die zegt me ook dat hij letterlijk geen poot heeft om op te staan. Maar ik kon iig maandag een mail van de koper zijn advocaat verwachten want hij zou me dan wel voor de rechter slepen.
Luister naar dit advies van witte angora:
witte angora schreef:
19 jun 2020 17:27
Denk dat de rechter hier gehakt mee gaat maken. Je kunt een korte mail sturen met één zin: 'wij zien de rechtszaak met vertrouwen tegemoet'.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland ooit door een rechter een schadevergoeding is toegewezen voor de kosten van het preventief vervangen van onderdelen.

Immers: bij preventieve vervangen kan nooit juridisch vast komen te staan dat de oude onderdelen niet (meer) voldeden.

Sterker nog: ik kan me niet voorstellen dat er überhaupt mensen zijn die preventief een motorblok laten vervangen voor meer dan 10.000 euro.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vraag even bewijs van deze gewisselde onderdelen......

En of hij de oude even wil tonen want ik heb vermoeden dat die er niet zijn.

Oplichting is ook strafbaar en als hij een factuur en verkeerde onderdelen gaat tonen.... motor die ouder of nieuwer is dan er in hoorde is er bewijs en kun je tegen claim indienen.
Ik zou dan de helft Claimen dus ruim €2500,- en hij doet het nooit meer.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

heeft geen poot om op te staan, koop is koop en als hij iets preventief wil laten vervangen is dat aan hem, ik lees nergens dat ie dit op advies van iemand heeft laten doen maar dat is ook niet van belang....

ruudzelf
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2019 15:14

Re: Auto verkocht, twee maanden later wilt koper dik 5000 terug

Ongelezen bericht door ruudzelf »

Dan had ie een nieuwe auto moeten kopen en preventief nog een tweede nieuwe erbij.....

Gesloten