LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
DeKwiebus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2016 22:25

Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door DeKwiebus »

Hallo allemaal,

Ik heb een auto te koop met een unieke onderhoudsstaat (er is meer dan de vraagprijs uitgegeven aan reparaties). De auto heeft veel opties, maar is verder niet zo bijzonder.

Er heeft zich een potentiële koper gemeld en na wat onderhandelen per e-mail zijn we op een prijs van € 5000 uitgekomen. Toen de koper vervolgens melde dat hij in het buitenland zat en de auto niet kon bezichtigen, gingen bij mij alle alarmbellen af. Ik dacht, nu zal er wel een of ander vaag bericht komen om te betalen met een check of iets degelijks, maar dat was niet het geval.

De koper stelt voor om het aankoopbedrag per bankoverboeking naar mij over te maken en een aantal dagen later de auto op te laten halen door een transporteur.

Toch blijft het een vreemde situatie. Hoe voorkom ik dat ik opgelicht wordt?

- Ik zou in de overboeking het kenteken laten vermelden. Om te voorkomen dat de koper een onwetende derde geld over laat maken naar mij en de koper er met de auto vandoor gaat.
- De auto wordt pas overgeschreven en overhandigt, zodra de volledige betaling is ontvangen.

Ik sta open voor suggesties!

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Verifieer bij je bank of het ontvangen bedrag nog terug te boeken is door de betaler. Daar wordt nogal eens meer gerotzooid. En onthoud: als het niet goed voelt: niet doen, of slechts tegen boter bij de vis.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zou u ongezien voor 5000 euro een auto kopen die in het buitenland staat, en die voor veel geld door een transportbedrijf laten ophalen? Nee toch?

Misschien gaat de betaling via een creditcard en wordt het bedrag na ophalen van de auto weer teruggeboekt, omdat de echte eigenaar van de creditcard van niets weet.

Misschien gaat het anders of geraffineerder, maar dat dit geen zuivere koffie is, staat voor mij als een paal boven water. Niet doen, dus!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door scontra »

DeKwiebus schreef:
21 mar 2021 12:33
Hallo allemaal,

Toen de koper vervolgens melde dat hij in het buitenland zat en de auto niet kon bezichtigen, gingen bij mij alle alarmbellen af. Ik dacht, nu zal er wel een of ander vaag bericht komen om te betalen met een check of iets degelijks, maar dat was niet het geval.

De koper stelt voor om het aankoopbedrag per bankoverboeking naar mij over te maken en een aantal dagen later de auto op te laten halen door een transporteur.

Ik sta open voor suggesties!
Toen ik dit las dacht ik ook direct dat hier wel eens een addertje onder het gras zou kunnen zitten.
Heb op ongev. dezelfde wijze een bod op een toen te verkopen Amerikaan gehad en ben daar uiteindelijk toch maar niet op ingegaan Dat bleek in een later stadium, bij de verkoop van de tweede hobbyauto, een goede keuze te zijn geweest. Dezelfde koper meldde zich weer en met een gelijksoortig voorstel.

Echter, als ik het goed begrijp, dan ontvangt u eerst een betaling en pas een paar dagen later geeft u de auto (met bescheiden) af.
U zou dus uw betaalrekening, direct na ontvangst van het geld, onmiddellijk leeg kunnen trekken waardoor een poging tot terugboeken zou kunnen worden voorkomen.

Kom ik op de volgende vraag : op welke wijze vindt het op naam stellen van de nieuwe eigenaar plaats en hoe verkrijgt u een (geldig) vrijwaringsbewijs ?
Al met al hou ik mijn twijfel, het zou mijn verkoop keuze niet zijn !

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
21 mar 2021 12:58
Kom ik op de volgende vraag : op welke wijze vindt het op naam stellen van de nieuwe eigenaar plaats en hoe verkrijgt u een (geldig) vrijwaringsbewijs ?
Al met al hou ik mijn twijfel, het zou mijn verkoop keuze niet zijn !
Ik heb mijn Mitsubishi toentertijd aan een Belg verkocht, kwam hem zelf ophalen. Kenteken heb ik uit laten schrijven bij een autosloperij. Dat kan zonder een auto daadwerkelijk te slopen bij auto's ouder dan een bepaalde leeftijd met vertoon van beide kentekens en het kentekenbewijs. De nieuwe eigenaar heeft de hele wagen gekocht om om te bouwen voor het circuit.

sake1987

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door sake1987 »

Te veel rode vlaggen, niet aan beginnen.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Als het te mooi is om waar te zij, dan moet je voorzichtig zijn. Ik zie ook alleen maar rode vlaggen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door witte angora »

Welk buitenland moet dat dan zijn? Zijn daar geen geschikte auto's dan voor deze koper?

Ik heb een paar keer geprobeerd een oude auto te verkopen, kreeg niks anders als louche handelaars in de mailbox. Ook van die types die een 'acceptabel' bedrag noemden, moest ik wel het halve land door om het ding af te leveren. Je kunt wel raden wat er dan zou gaan gebeuren. Ben daar nooit op ingegaan.

En die unieke onderhoudsstaat, ik zou zeggen: rij hem lekker zelf op.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
21 mar 2021 12:58
U zou dus uw betaalrekening, direct na ontvangst van het geld, onmiddellijk leeg kunnen trekken waardoor een poging tot terugboeken zou kunnen worden voorkomen.
Slecht advies! Als een dergelijke boeking teruggedraaid kan worden, gebeurt dat toch, ongeacht het saldo. Er ontstaat dan gewoon een ongeoorloofde debetstand - met alle gevolgen van dien.

NIET doen dus.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
21 mar 2021 13:30
scontra schreef:
21 mar 2021 12:58
U zou dus uw betaalrekening, direct na ontvangst van het geld, onmiddellijk leeg kunnen trekken waardoor een poging tot terugboeken zou kunnen worden voorkomen.
Slecht advies! Als een dergelijke boeking teruggedraaid kan worden, gebeurt dat toch, ongeacht het saldo. Er ontstaat dan gewoon een ongeoorloofde debetstand - met alle gevolgen van dien.

NIET doen dus.
Aha, zo had ik het niet bekeken.
Dank voor de correctie.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je bent niet de enige, deze denkfout komt veel vaker voor. Het alle gevolgen dan dien, dit soort zaken heb ik regelmatig op mijn bureau. Vandaar mijn stevige correctie :wink:

DeKwiebus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2016 22:25

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door DeKwiebus »

Met reacties als "de auto zelf lekker oprijden" en goed bedoelde adviezen als "niet aan beginnen" word ik niet veel wijzer. Ik ben vooral geïnteresseerd in de werkwijze en benieuwd hoe deze scam dan in zijn werk zou gaan.

Een IBAN overboeking kan toch helemaal niet teruggedraaid worden?

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door jonis »

DeKwiebus schreef:
21 mar 2021 14:20
Met reacties als "de auto zelf lekker oprijden" en goed bedoelde adviezen als "niet aan beginnen" word ik niet veel wijzer. Ik ben vooral geïnteresseerd in de werkwijze en benieuwd hoe deze scam dan in zijn werk zou gaan.

Een IBAN overboeking kan toch helemaal niet teruggedraaid worden?
Iban niet, storneren kan alleen bij incasso.
Maar je hebt nog geen geld, misschien wil men zgn 1st rekening verifiëren dmv centje overboeken....niet mee verdergaan.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door witte angora »

DeKwiebus schreef:
21 mar 2021 14:20
Met reacties als "de auto zelf lekker oprijden" en goed bedoelde adviezen als "niet aan beginnen" word ik niet veel wijzer. Ik ben vooral geïnteresseerd in de werkwijze en benieuwd hoe deze scam dan in zijn werk zou gaan.
Hmmm... ik zie nu ineens andere rode vlaggen. Sorry hoor.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door marnix »

Iban kan ook teruggedraaid worden hoor,
heb je de reactie(s) van money gelezen?

DeKwiebus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2016 22:25

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door DeKwiebus »

witte angora schreef:
21 mar 2021 14:35
DeKwiebus schreef:
21 mar 2021 14:20
Met reacties als "de auto zelf lekker oprijden" en goed bedoelde adviezen als "niet aan beginnen" word ik niet veel wijzer. Ik ben vooral geïnteresseerd in de werkwijze en benieuwd hoe deze scam dan in zijn werk zou gaan.
Hmmm... ik zie nu ineens andere rode vlaggen. Sorry hoor.
En welke andere rode vlaggen zijn dat dan?

DeKwiebus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2016 22:25

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door DeKwiebus »

marnix schreef:
21 mar 2021 14:38
Iban kan ook teruggedraaid worden hoor,
heb je de reactie(s) van money gelezen?
Oh dat is mij nieuw! Door een miscommunicatie hebben mijn vrouw en een betaling een keer dubbel uitgevoerd en volgens de ABN kon alleen de ontvanger het weer terug over maken (uiteindelijk wel gebeurd).

Edit: op de website van de Rabobank staat overigens ook dat je een overboeking niet kan terugdraaien.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door jonis »

marnix schreef:
21 mar 2021 14:38
Iban kan ook teruggedraaid worden hoor,
heb je de reactie(s) van money gelezen?
Een bedrag wat jij overboekt kun je niet terugdraaien, zelfs niet als je het naar een verkeerde overboekt. Dan verzoekt de bank de ander het bedrag terug te storten.
Frauduleuze overboekingen dmv cheques + uiteindelijk op je Iban....die worden bijvoorbeeld wel teruggedraaid, maar dat is geen overboeking.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Normale overboekingen, zoals jullie en ik ze doen, kan je inderdaad niet zelf terugdraaien. Dat is ook de informatie die op de site van de bank staat en wat bij de mensen tussen de oren zit. Er worden in de scams echter andere manieren van overboeken gebruikt, die wél teruggedraaid worden. Het geld heeft dan daadwerkelijk op je rekening gestaan, maar wordt er even later net zo hard weer vanaf gehaald en teruggeboekt naar de rekening van de money mule die zich hiervoor heeft laten misbruiken. En juist omdat iedereen denkt "een overboeking kan niet teruggedraaid worden" trapt men hier zo makkelijk in.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Auto verkopen - Word ik opgelicht?!

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

DeKwiebus schreef:
21 mar 2021 14:49
marnix schreef:
21 mar 2021 14:38
Iban kan ook teruggedraaid worden hoor,
heb je de reactie(s) van money gelezen?
Oh dat is mij nieuw! Door een miscommunicatie hebben mijn vrouw en een betaling een keer dubbel uitgevoerd en volgens de ABN kon alleen de ontvanger het weer terug over maken (uiteindelijk wel gebeurd).

Edit: op de website van de Rabobank staat overigens ook dat je een overboeking niet kan terugdraaien.
Dat is in Nederland inderdaad het geval. Maar dat wil niet zeggen dat het alle anderen landen precies hetzelfde werkt.

Gesloten