LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
elisabethhendrika
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 sep 2014 10:24

Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door elisabethhendrika »

Wanneer je als deelnemer aan het verkeer betrapt wordt op het gebruik van je smartphone, word je beboet.
Waarom moet de weggebruiker wel gedogen, dat er metershoge billboards hen uit hun concentratie halen en zodoende de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht?
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2019 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door kokka »

aan de ene kant heb je wellicht gelijk. aan de andere kant kijk je naar een billboard in elk geval naar buiten, en waarschijnlijk heb je niet zo lang je ogen van het verkeer als wanneer je een berichtje aan het typen ben.
Je kan overal door afgeleid worden, het is nog altijd aan de bestuurder om te zorgen dat hij zich veilig in het verkeer gedraagd

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een billboard is ontworpen om in 1 oogopslag de boodschap te kunnen zien. Op een verkeersbord staat vaker meer tekst dan op een billboard. In uw gedachte zouden dan ook alle verkeersborden weggehaald moeten worden.
Daarbij is het een keuze om op andere dingen te letten in het verkeer. Ik hoef niet te kijken naar een billboard.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door scontra »

elisabethhendrika schreef:
19 apr 2019 07:35
Wanneer je als deelnemer aan het verkeer betrapt wordt op het gebruik van je smartphone, word je beboet.
Waarom moet de weggebruiker wel gedogen, dat er metershoge billboards hen uit hun concentratie halen en zodoende de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht?
Niet alleen de billbords, maar dan ook werkelijk alle reclame borden die vanuit de auto of vanaf de fiets te zien zijn.
Denk daarbij bijv. maar aan de sommige afleidende reclame uitingen in abri's.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Reclame?

Een met tekort info en kijk online maar hoe noteer ik dat adres?
Stoppen mag vaak niet.

Maar ook borden met zoveel info en zo kleine letters, hele maand programma van plaatselijke schouwburg,
en de CDA reclame, die 2 dagen voor en 6 dagen na verkiezingen bleven hangen?
Gelukkig is veel reclame onleesbaar of raakte mijn niet.

Maar de digitale borden, ben je in de file aan het lezen, komt de volgende al... dus ben ik nu te traag of zij te snel...
Elke 5 seconden reclame en ik stond in trage file en kon maar berichten half lezen!

Helaas zijn er vele duur geplaatste die hun doel missen, van onleesbaar klein en teveel tekst op lantaarnpaal borden waar je 50 Km langs moet rijden tot de zieke die thuiskwam met maagband uit ziekenhuis, en week lang tegen Snackbar reclame mocht kijken.... ja, betere reclame is voor de bedrijven, en vergelijk eerst eens alle huidige borden voor je een actie start.
Een makelaar ging alle borden bekijken en zag wat wel en niet leesbaar en/of duidelijk was.

Er word vele miljarden aan foute borden besteed helaas!

Maar ook vele jongeren die nog nauwelijks TV kijken, en mensen met Nee/Nee sticker op de bus, dan moet je wel iets anders doen om reclame te maken ,dus veroorzaken we het een beetje zelf dat er steeds meer op straat reclame komt!

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door kuklos »

elisabethhendrika schreef:
19 apr 2019 07:35
Wanneer je als deelnemer aan het verkeer betrapt wordt op het gebruik van je smartphone, word je beboet.
Waarom moet de weggebruiker wel gedogen, dat er metershoge billboards hen uit hun concentratie halen en zodoende de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht?
Je maakt een denkfout. Een billboard rij je kort langs en verdwijnt zeer snel uit je geheugen, waardoor de afleiding minimaal is. Een smartphone zitten mensen langdurig(er) op te turen en is daardoor een afleiding; waarbij ook nog eens een billboard iets is wat je onder het rijden kan zien, terwijl je om je heen kan kijken en een smartphone een klein scherm heeft, waardoor je niet op andere zaken kan letten.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Een voorbeeld van regulering van reclameboodschappen langs wegen in Aalsmeer.
Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd: Geen

https://decentrale.regelgeving.overheid ... 344_1.html

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door witte angora »

elisabethhendrika schreef:
19 apr 2019 07:35
Wanneer je als deelnemer aan het verkeer betrapt wordt op het gebruik van je smartphone, word je beboet.
Waarom moet de weggebruiker wel gedogen, dat er metershoge billboards hen uit hun concentratie halen en zodoende de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht?
Ik wordt vooral uit mijn concentratie gehaald door medeweggebruikers die zo nodig op hun snertphone moeten turen, appen, en gamen. Die billboards zwalken niet over de weg.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Korte rokjesdag levens gevaarlijk gaan we nu overal problemen van maken

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoeveel metershoge billboards kom je onderweg eigenlijk tegen? Geen idee eigenlijk...

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door Costnix »

Er is al heel wat reclame langs de weg verboden
https://www.communicatietrends.nl/regel ... n-voldoen/

markmm99
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mar 2019 17:08

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door markmm99 »

persoonlijk vind ik het geen afleiding. Je blijft naar buiten kijken en zal misschien 1 sec naar de reclame kijken. Daarnaast zie je tijdens die 1 sec dat je naar de reclame kijkt in je ooghoeken vaak genoeg wat er op de weg gebeurd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door kweenie »

scontra schreef:
19 apr 2019 08:17
elisabethhendrika schreef:
19 apr 2019 07:35
Wanneer je als deelnemer aan het verkeer betrapt wordt op het gebruik van je smartphone, word je beboet.
Waarom moet de weggebruiker wel gedogen, dat er metershoge billboards hen uit hun concentratie halen en zodoende de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht?
Niet alleen de billbords, maar dan ook werkelijk alle reclame borden die vanuit de auto of vanaf de fiets te zien zijn.
Denk daarbij bijv. maar aan de sommige afleidende reclame uitingen in abri's.
Om nog maar te zwijgen van de verkeersborden die je afleiden. Weg met die snelheidsbeperkingen! Bovendien leidt de snelheidsmeter in de auto ook af van het rijden.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door Revoked »

elisabethhendrika schreef:
19 apr 2019 07:35
Wanneer je als deelnemer aan het verkeer betrapt wordt op het gebruik van je smartphone, word je beboet.
Waarom moet de weggebruiker wel gedogen, dat er metershoge billboards hen uit hun concentratie halen en zodoende de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht?
En die enorme grote, lange, bewegende billboards? Beter bekend als "vrachtwagens". Enorm afleidend, moet je ze nog voorbij ook, zie je nòg meer reclame! Verbieden! Direct! En houtrook ook.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het is verboden billboards tijdens het rijden vast te houden.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tjonge als dit het enige probleem is wat we in dit land hebben. We zijn toch echt een stelletje azijnzeikerts geworden

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door Costnix »

@kweenie: Cruisecontrol inschakelen is een optie.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door witte angora »

Costnix schreef:
19 apr 2019 17:32
@kweenie: Cruisecontrol inschakelen is een optie.
Maar wel eentje die meteen de afstand in de gaten houdt met je voorligger. En als je dan zo'n rijbaan-assistentie hebt kan er weinig meer mis gaan. Zou je denken.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door Revoked »

Theotrucker schreef: Het is verboden billboards tijdens het rijden vast te houden.
Ah, om onze Alfatrion maar eens te quoten: in welke wet staat dat en is dat niet op voorhand als onredelijk bezwarend aan te merken?
:wink:
Overigens verwacht ik echt dat mijn Teslas eens de reclame zooi gaan voorlezen, gewoon omdat het kan. Lijkt me dat je je dan pas echt bewust wordt van de hoeveelheid reclame-uitingen langs de weg. Nu kijk ik er niet eens naar.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Billboards verbieden omwille van veiligheid?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gewone billboards (overmaatse aanplakbiljetten) vind ik niet hinderlijk. Fel oplichtende led-schermen met bewegende beelden is een ander verhaal; vooral bij duisternis vind ik die knap irritant.

Gesloten