LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Paul.tina
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2017 07:14

Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door Paul.tina »

ik heb op 15-7-2016 een opel insignia gekocht bij een bovag garage met een voor onderzoek van de km stand deze stond als onlogies ik heb met de verkoper gebeld en gevraagd hoe dit zat hij zij tegen mij dat de km stand klopt ik ben er toen heen gegaan en heb de auto bekeken en er waren een paar dingen die ik als opmerking heb opgegeven deze zouden hun op plaats maken
maar naar dat de monteur erheen had gekeken zij hij dit gaat nu niet
ik heb gevraagd of dit veel werk was en de verkoper zij nee is maar een plaatje vast zetten tevens vroeg ik hoe het zat met de km stand nou volgens hem was de km stand correct en hij ging erachter aan dus ik blij ik heb een opel insignia die volgen de verkoper in perfecte staat was ook de motor
ik heb hem nog na gelegd dat ik een auto moet hebben die perfect is omdat ik een vrouw heb die ms heeft en dat ik veel naar het zh moet reizen
nu op 22-10-2017 ben ik op weg naar huis vanuit het zh en de auto begint raar te doen en ik moest stoppen op de snelweg dit gedaan gaf de auto aan olie druk te laag ik heb de olie gepeild zat voldoen er in
ik heb de auto laten afslepen door een bovag garage bij ons in de buurt deze kwam al bij het afslepen erachter dat de motor het heeft begeven
na een week kwam dan het oordeel het klopt motor kapot
ik ben naar een opel garage gegaan met de vraag hoe zit dat met deze auto op internet staat iets van garantie bij deze auto s omdat hij tussen de 150000 en 200000 de motoren wel eens stuk gaan
daar op kreeg ik een zeer nuchter antwoordt deze auto heeft geen 213000 gereden maar volgens opel bijna 400000 en daar kan het wel gebeuren dat deze kapot gaat
ik heb voor een uitdraai gevraagt en deze ook gekregen wat eigenlijk niet mag maar ja ik had hem
ik heb de garage gebeld waar ik de auto heb gekocht en die heeft mij een leen auto gegeven ik was hier echt heel blij om
nu heeft hij ook mijn opel mee genomen en hij staat daar nu al 2 weken gisteren met hem gebeld hoe het nu is wat gaan we doen
zijn voorstel is hij krijgt voor mijn auto 3000 terug hij wil 2000 erbij doen en daar mee is de kous af
ik heb hem hierop gezegd ik heb 7300 voor de auto betaald ik heb de bumper moeten vv omdat het plaatje wat los zat geen plaatje was maar het plaatje van de koplamp sproejers was en dit kon niet meer gemaakt worden tevens waren er volgens hun toen op de auto alu velgen dit klopte ook niet dus deze zitten er ook op daar had hij niks mee te doen dit is het bot en daarmee is de kous eraf
zo nu mijn vraag klopt dit wat hij verteld of weet iemand hier meer van wat ik kan doen

stofzuigertje

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

213.000 is huidige maar de km van afgelopen jaar eraf en er was ooit 400.000....
U had toen de uitdraai moeten vragen en de koop alsnog ontbinden word lastiger.

Als ik iets laat uitvoeren en ze maken tikfoutje in opgave komt het ook onlogisch en die is makkelijker terug te draaien.

Van 132.000 naar 123.500 is tikfout en dan weer 132.600 er na....
Ja, foutjes bij invoeren komen voor... maar 400.000 is bewuste fraude.
Dan is deze veel minder waard en als ze niet de uitdraai gaven..... zou ik niet eens kopen.

Wel heeft U deze nu 15 maanden gebruikt dus het gehele bedrag krijg je nooit terug.
Wel kun je kijken wat een voertuig rond 220.000 km en bij 400.000 km op brengt en dat verschil moet vergoed worden....

Mijn voorstel; Vraag €6000,- terug en anders mag je de naam van deze garage hier plaatsen!
Dat kost hun meer omzet en naamverlies en daar is de Bovag en Importeur nooit blij mee.
Vaak is dreigen met alsnog een naam noemen van garage vaak al voldoende voor terug draaien deze fraude.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier zul je niks meer aan kunnen doen. Je hebt er meer dan een jaar mee gereden. In dat jaar heb je dus een afschrijving van 7300 - 5000 = 2300 euro. Dat is fors, maar in feite krijg je de normale inkoopprijs terug. Als je een andere auto had gekocht en deze had ingeruild, zou je waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde uit komen.

Daar komt bij dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. De kilometerstand staat als onlogisch geregistreerd, dus daaraan kun je zien dat er iets niet klopt. Kan de verkoper nog zo'n mooi verhaal ophangen dat het wel klopt, maar het klopt niet. Daar ben je nu dus achter gekomen. Je kunt je niet verschuilen achter het verhaal van de verkoper: je wist dat het foute boel was.

Verder geef je aan dat de stand 213.000 was, en dat die motoren tussen de 150.000 en 200.000 meegaan. Wat verwacht je dan nog?

Een uitdraai van de auto kun je prima kopen voor 2 euro. Dan zie je van de laatste 9 jaar meen ik alle standen. Ook staat daarin of de auto ooit schade heeft gehad, en wat de resultaten waren van de APK van de laatste jaren.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zaten wel alle boekjes erbij en oude rekeningen? Kijk eens wat daar voor km-standen opstaan.

stofzuigertje

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Was de aankoop met Bovag garantie en stond de tellerstand op de bon?

Onlogisch hoeft geen fraude te zijn.... een klein foutje ooit bij invoeren is soms voldoende....
Ook import voertuigen uit andere landen is geen melding en waarom toen geen uitdraai gevraagd... die kunnen ze gelijk doen en goedkoper dan wij dat moeten aanvragen.

Maar het waarde verschil tussen een met 200.000 en 400.000 moeten ze vergoeden en nu waardeloos, zal wel sloop motor inkomen.....
bij handelaar en dat is hun probleem.
Ze hebben iets verkocht wat duidelijk niet goed was.
Ze hadden deze foute voor export buitenland moeten aanbieden, dan gaan ook zij vrijuit!

Maar een Bovag bedrijf wil hun naam hier niet langs zien komen, en probeer dat eens op die manier....
Of een herkansing als ze een goede gelijkwaardige hebben met wel een uitdraai NAP + Bovag want die kans zou ik ze wel willen geven.
Maar dan niet teveel bijbetalen..... en tijdig onderhoud want 15 maanden is vrij laat.... normaal jaarlijks tenzij het Long Life Service ingesteld stond.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door thecure »

Paul.tina schreef:ik heb op 15-7-2016 een opel insignia gekocht bij een bovag garage met een voor onderzoek van de km stand deze stond als onlogies ik heb met de verkoper gebeld en gevraagd hoe dit zat hij zij tegen mij dat de km stand klopt ik ben er toen heen gegaan en heb de auto bekeken en er waren een paar dingen die ik als opmerking heb opgegeven deze zouden hun op plaats maken
maar naar dat de monteur erheen had gekeken zij hij dit gaat nu niet
ik heb gevraagd of dit veel werk was en de verkoper zij nee is maar een plaatje vast zetten tevens vroeg ik hoe het zat met de km stand nou volgens hem was de km stand correct en hij ging erachter aan dus ik blij ik heb een opel insignia die volgen de verkoper in perfecte staat was ook de motor
ik heb hem nog na gelegd dat ik een auto moet hebben die perfect is omdat ik een vrouw heb die ms heeft en dat ik veel naar het zh moet reizen
nu op 22-10-2017 ben ik op weg naar huis vanuit het zh en de auto begint raar te doen en ik moest stoppen op de snelweg dit gedaan gaf de auto aan olie druk te laag ik heb de olie gepeild zat voldoen er in
ik heb de auto laten afslepen door een bovag garage bij ons in de buurt deze kwam al bij het afslepen erachter dat de motor het heeft begeven
na een week kwam dan het oordeel het klopt motor kapot
ik ben naar een opel garage gegaan met de vraag hoe zit dat met deze auto op internet staat iets van garantie bij deze auto s omdat hij tussen de 150000 en 200000 de motoren wel eens stuk gaan
daar op kreeg ik een zeer nuchter antwoordt deze auto heeft geen 213000 gereden maar volgens opel bijna 400000 en daar kan het wel gebeuren dat deze kapot gaat
ik heb voor een uitdraai gevraagt en deze ook gekregen wat eigenlijk niet mag maar ja ik had hem
ik heb de garage gebeld waar ik de auto heb gekocht en die heeft mij een leen auto gegeven ik was hier echt heel blij om
nu heeft hij ook mijn opel mee genomen en hij staat daar nu al 2 weken gisteren met hem gebeld hoe het nu is wat gaan we doen
zijn voorstel is hij krijgt voor mijn auto 3000 terug hij wil 2000 erbij doen en daar mee is de kous af
ik heb hem hierop gezegd ik heb 7300 voor de auto betaald ik heb de bumper moeten vv omdat het plaatje wat los zat geen plaatje was maar het plaatje van de koplamp sproejers was en dit kon niet meer gemaakt worden tevens waren er volgens hun toen op de auto alu velgen dit klopte ook niet dus deze zitten er ook op daar had hij niks mee te doen dit is het bot en daarmee is de kous eraf
zo nu mijn vraag klopt dit wat hij verteld of weet iemand hier meer van wat ik kan doen
ik snap nooit bij dit soort verhalen, als je een auto wil de betrouwbaar moet zijn, je dan een grote en in onderhoud dure insignia koopt? koop liever een kleine en jongere auto.

Paul.tina
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2017 07:14

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door Paul.tina »

ik heb alles gedaan wat in mijne macht was de uitdraai die ik heb gekregen van de opel garage kun je niet opvragen deze heb ik gekregen van zonder dat ik er een naam van mag noemen hier kwam ik erachter dat het niet pluis was
de verkoper heeft de tellerstand laten wijzigen na de koop dus ik denk dat hij toen al wist dat het niet pluis was in de papieren van opel staat de hele historie van de auto en in 2012 had hij een stand van 215000 en een jaar later een stand van 99999
tevens wedt mij toe gezegd toen dat de km stand klopte ik ga ervan uit dat ik bij een vak garage met bovag logo ik erop kan vertrouwen dat dit wel goed zit dus ook niet
hij heeft oh gehad bij garage met alles erop en eraan olie en filters hij is ook nog bij opel garage geweest voor kofferbak sluiting maar toen heeft mij ook niemand er op gewezen dat er iets niet klopt met de km want het staat allemaal duidelijk erin

Paul.tina
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2017 07:14

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door Paul.tina »

ik wil niet het onderste uit de kan hebben ik vroeg alleen wie mij hierbij kan helpen of ervaring mee heeft dus voor deze opmerkingen ben ik niet hier ik vraag raad meer niet

Paul.tina
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2017 07:14

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door Paul.tina »

ik heb niets aan een kleine auto want zoals ik zij mijn vrouw heeft ms en ze heeft een rolstoel daarvoor deze degelijke auto

Paul.tina
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2017 07:14

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door Paul.tina »

nee geen bovag garantie wel toezegging van half jaar garage is toen ook al eens opgehaald voor defect
en ja de km stand staat op de bon ook het klepje staat erop met de aanzegging dat dit kleine reparatie was

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik je een tip mag geven: kijk eens voor een Toyota Yaris Verso, die zijn erg hoog, ook een hoge instap, en de rolstoel moet makkelijk achterin kunnen. En Toyota is megabetrouwbaar, geloof me maar.

Terug naar je vraag: Dat de stand is teruggedraaid lijkt me ook wel te kloppen, als je uitgaat van die 99.999 in 2012 naar 213.000 in 2017, dan is er in 5 jaar tijd zo'n 113.000 kilometer mee gereden. Dat is veel, maar niet extreem.

Ik krijg net als snuffel1 de indruk dat er inderdaad een ruilmotor in is gezet. Een andere mogelijkheid is dat er geen ruilmotor is ingezet, maar dat deze motor in 2012 is gereviseerd, en dat er om een of andere duistere reden bij het inbouwen iets fout is gegaan met de kilometerstand. Immers: er stond 215.000 op de teller, en hij is teruggedraaid naar 99.999. Dus 116.000 er af. Tel dat op bij de huidige 213.000, dan kom je op zo'n 340.000. Zit je al aardig in de richting van die 4 ton (wat uiteindelijk ook maar natte-vingerwerk is).

Hoe oud is de auto, en hoeveel heb je er zelf mee gereden?

staraad
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 aug 2017 12:32

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door staraad »

Paul.tina schreef: ik heb de garage gebeld waar ik de auto heb gekocht en die heeft mij een leen auto gegeven ik was hier echt heel blij om

zijn voorstel is hij krijgt voor mijn auto 3000 terug hij wil 2000 erbij doen en daar mee is de kous af
Ik vind het voorstel van de garage gegeven de omstandigheden, niet onredelijk. Afschrijving is misschien stevig, maar op een Insignia is die normaal gesproken ook hoger. Daarnaast, en dat is eerder gesteld. u heeft ook ruim een jaar met deze auto gereden.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door gemist »

thecure schreef:
Paul.tina schreef:ik heb op 15-7-2016 een opel insignia gekocht bij een bovag garage met een voor onderzoek van de km stand deze stond als onlogies ik heb met de verkoper gebeld en gevraagd hoe dit zat hij zij tegen mij dat de km stand klopt ik ben er toen heen gegaan en heb de auto bekeken en er waren een paar dingen die ik als opmerking heb opgegeven deze zouden hun op plaats maken
maar naar dat de monteur erheen had gekeken zij hij dit gaat nu niet
ik heb gevraagd of dit veel werk was en de verkoper zij nee is maar een plaatje vast zetten tevens vroeg ik hoe het zat met de km stand nou volgens hem was de km stand correct en hij ging erachter aan dus ik blij ik heb een opel insignia die volgen de verkoper in perfecte staat was ook de motor
ik heb hem nog na gelegd dat ik een auto moet hebben die perfect is omdat ik een vrouw heb die ms heeft en dat ik veel naar het zh moet reizen
nu op 22-10-2017 ben ik op weg naar huis vanuit het zh en de auto begint raar te doen en ik moest stoppen op de snelweg dit gedaan gaf de auto aan olie druk te laag ik heb de olie gepeild zat voldoen er in
ik heb de auto laten afslepen door een bovag garage bij ons in de buurt deze kwam al bij het afslepen erachter dat de motor het heeft begeven
na een week kwam dan het oordeel het klopt motor kapot
ik ben naar een opel garage gegaan met de vraag hoe zit dat met deze auto op internet staat iets van garantie bij deze auto s omdat hij tussen de 150000 en 200000 de motoren wel eens stuk gaan
daar op kreeg ik een zeer nuchter antwoordt deze auto heeft geen 213000 gereden maar volgens opel bijna 400000 en daar kan het wel gebeuren dat deze kapot gaat
ik heb voor een uitdraai gevraagt en deze ook gekregen wat eigenlijk niet mag maar ja ik had hem
ik heb de garage gebeld waar ik de auto heb gekocht en die heeft mij een leen auto gegeven ik was hier echt heel blij om
nu heeft hij ook mijn opel mee genomen en hij staat daar nu al 2 weken gisteren met hem gebeld hoe het nu is wat gaan we doen
zijn voorstel is hij krijgt voor mijn auto 3000 terug hij wil 2000 erbij doen en daar mee is de kous af
ik heb hem hierop gezegd ik heb 7300 voor de auto betaald ik heb de bumper moeten vv omdat het plaatje wat los zat geen plaatje was maar het plaatje van de koplamp sproejers was en dit kon niet meer gemaakt worden tevens waren er volgens hun toen op de auto alu velgen dit klopte ook niet dus deze zitten er ook op daar had hij niks mee te doen dit is het bot en daarmee is de kous eraf
zo nu mijn vraag klopt dit wat hij verteld of weet iemand hier meer van wat ik kan doen
ik snap nooit bij dit soort verhalen, als je een auto wil de betrouwbaar moet zijn, je dan een grote en in onderhoud dure insignia koopt? koop liever een kleine en jongere auto.
Ik heb zelf MS en verplaats me in een ModelX. Ook groot, en komt me zelfs halen via de "hail' functie. Duur of goedkoop, iedereen moet het lekker zelf weten. Alleen geef ik wel toe dat het een bijzonder criterium is.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou zelf het volledige aankoop bedrag terug willen. Er is sprake van (wederzijdse) dwaling en op grond hiervan kunt u de overeenkomst vernietigen (art. 6:228 BW). Er is ook sprake van non-conformiteit en op grond daarvan is de zaak voor risico van de verkoper gebleven, ook als dit door uw toedoen is (art. 7:10 leden 3 en 4 BW). Wel moet u voor behoud zorgen, vanaf het moment dat u heeft ontdekt dat de meterstand niet klopt, dus mag u er niet meer in rijden.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:Ik zou zelf het volledige aankoop bedrag terug willen. Er is sprake van (wederzijdse) dwaling en op grond hiervan kunt u de overeenkomst vernietigen (art. 6:228 BW). Er is ook sprake van non-conformiteit en op grond daarvan is de zaak voor risico van de verkoper gebleven, ook als dit door uw toedoen is (art. 7:10 leden 3 en 4 BW). Wel moet u voor behoud zorgen, vanaf het moment dat u heeft ontdekt dat de meterstand niet klopt, dus mag u er niet meer in rijden.
Dat betekent concreet dus dat de topicstarter vanaf de aankoop er al niet meer in had mogen rijden. Immers, voor de aankoop was hij er al over geïnformeerd dat de stand niet klopte. Dat dit later bevestigd werd doet eigenlijk niet meer ter zake.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door thecure »

gemist schreef: Ik heb zelf MS en verplaats me in een ModelX. Ook groot, en komt me zelfs halen via de "hail' functie. Duur of goedkoop, iedereen moet het lekker zelf weten. Alleen geef ik wel toe dat het een bijzonder criterium is.
Ik doelde meer op het feit wat je zo vaak hier leest hier op het forum: grote auto's die destijds duur waren in aanschaf worden in hun najaarsdagen voor een prikje aangeschaft, vaak 'omdat het wat moet lijken'. vaak hebben deze auto's een beste boodschap gedaan en is het onderhoud ook duur.
Dat in dit geval door deze erge ziekte een rolstoel moet worden meegenomen, kan natuurlijk ook gewoon in een focus of astra station.

stofzuigertje

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

3000 + 2000 erbij dus €5000,- na ruim jaar gebruik vind ik eigenlijk wel redelijk, pak dat geld en zoek een beter merk auto.

Ik vind dit een redelijk bod en zou eventueel nog daar een ander merk durven kopen mits redelijke prijs en met uitdraai....

stofzuigertje

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Karl is eigenlijk een asiel zoeker uit ver weg land, kijk maar naar productie locatie onder de kap!

Dus Duitsers maken wel degelijk grappen over hoe Duits ze zijn, net als de in Polen gemaakte Agila maar die was in 40~45 ook Duits grondgebied!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door Julie4444 »

snuffel1 schreef:
Paul.tina schreef:nee geen bovag garantie wel toezegging van half jaar garage is toen ook al eens opgehaald voor defect
en ja de km stand staat op de bon ook het klepje staat erop met de aanzegging dat dit kleine reparatie was
Dus ook nog eens zonder Bovag garantie aangekocht maar wel een soort van garage garantie van 6 maanden dan is het aanbod zeer genereus te noemen. Ik blijf er bij dat u onterecht de aanschafprijs terug wil ontvangen en wel het onderste uit de kan wil halen want u wil meer dan 5000 euro terug ontvangen voor een stukkende auto waar u een jaar lang met ten volle tevredenheid mee heeft rond gereden en geen rekening houdt met de afschrijving en gemaakte kilometers in het jaar dat u de auto in bezit heeft.
Mee eens. Nette oplossing van de verkoper.

Genoeg autohandelaren die je falikant zouden uitlachen. Ik zou maar blij zijn met de coulance.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bod op auto met teruggedraaide kilometerstand

Ongelezen bericht door olaf79 »

Paul.tina schreef:nee geen bovag garantie wel toezegging van half jaar garage is toen ook al eens opgehaald voor defect
en ja de km stand staat op de bon ook het klepje staat erop met de aanzegging dat dit kleine reparatie was
In mijn ogen simpel verhaal. De verkoper heeft fraude gepleegd en daardaaro is er sprake van dwaling van uw zijde. Dit betekent de koop ongedaan maken en volledige aankoopbedrag retour, of een hagelnieuwe motor kostenloos erin. Zo niet aangifte doen van fraude, want km stand terugdraaien is sinds kort strafbaar.

Gesloten