Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
RT13
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2023 11:10

Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door RT13 »

Ik heb in Zaltbommel. (de gemeente die meerdere keren de krant heeft gehaald vanwege hun parkeer wanbeleid) een parkeerboete gekregen.
Ik had mijn auto geparkeerd in de Boschstraat, die nu blauwe zone is. Ik heb in de afgelopen jaren wel 100 keer mijn auto daar geparkeerd en toen was het betaald parkeren. Dus ook deze keer heb ik parkmobiel ingesteld. In een winkel (waar ik was ter ondersteuning van mijn 89 jarige moeder) werd mij verteld dat de straat nu blauwe zone was.
Toen heb ik een parkeerschijf gezet, maar heb parkmobiel gewoon door laten lopen. Uiteindelijk had ik de auto slechts 58 minuten daar geparkeerd, Volgens de blauwe schijf mag je daar een uur staan (en iets langer omdat je naar boven mag afronden.)
Toch kreeg ik een bon en bij een beroep bij de officier van justitie werd ik in ongelijk gesteld.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door jonis »

Had je de parkeerboete al gekregen voordat je de schijf geplaatst hebt?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door newmikey »

  • -Ik heb in Zaltbommel. (de gemeente die meerdere keren de krant heeft gehaald vanwege hun parkeer wanbeleid) ...irrelevante informatie
    -Ik heb in de afgelopen jaren wel 100 keer mijn auto daar geparkeerd en toen was het betaald parkeren...so what?
    -In een winkel (waar ik was ter ondersteuning van mijn 89 jarige moeder)...u voegt steeds meer fluff toe wat niets met de zaak te maken heeft blijkbaar
    -Toen heb ik een parkeerschijf gezet, maar heb parkmobiel gewoon door laten lopen...irrelevant en niet slim misschien?
    -Volgens de blauwe schijf mag je daar een uur staan (en iets langer omdat je naar boven mag afronden.)...mijn blauwe schijf zegt niets over afronden
    -Toch kreeg ik een bon en bij een beroep bij de officier van justitie werd ik in ongelijk gesteld...dat is dan einde oefening
Wat wilt u nu eigenlijk? In de uitspraak op het beroep zal exact staan waarom het is afgewezen maar als u bij het beroep net zoveel onzin heeft aangehaald kan ik me voorstellen dat er van een behoorlijk argument geen sprake zal zijn geweest.

U heeft de auto neergezet, bent weggelopen, heeft daarna pas de schijf neergelegd (hoe lang daarna vertelt u uiteraard niet) maar gezien de 89 jarige moeder en het gezellige gesprekje in de winkel zal het vast wel een minuutje of 10-15 zijn geweest. Of u dan in de parkeer-app precies onder of precies boven het uur hebt gestaan maakt niet uitDaarmee is de boete dus terecht want u stond in een blauwe zone zonder blauwe schijf.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op welk moment is de boete uitgeschreven, toen de parkeerschijf er al lag, of voor die tijd?
Zaken kunnen veranderen en vandaar dat je als automobilist moet opletten wat de regels op dat moment zijn. Als u dus een bord passeerde met daarop een blauwe zone, dan is dat van toepassing. Als er “ineens” een rotonde aangelegd is kan je daar ook niet dwars overheen omdat je dat zo gewend was.

Maar de hamvraag blijft, is de boete uitgeschreven voor of tijdens de parkeerschijf?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door BreejKC »

Belangrijk is dat u alles waarmee u kunt aantonen waar en wanneer u daar geparkeerd heeft goed bewaard. Bijvoorbeeld met een afdruk uit uw Parkmobiel account kunt u dit aantonen.

U bent in beroep gegaan bij de OvJ en heeft ongelijk gekregen. Waarschijnlijk omdat u die blauwe kaart niet achter uw voorruit had gelegd. Echter een OvJ kijkt niet verder als zijn/haar neus lang is, u bent in overtreding, dus schuldig aan een vermoedelijk feit en dus zult u betalen. Daar is hij/zij nou eenmaal voor aangesteld. Ondanks dat ook hij/zij ambtenaar is, is dienstbaarheid aan en redelijkheid naar de burger hem/haar volkomen vreemd.

Laat het daarom voor komen bij de rechter en dien uw bewijsmiddelen vooraf in. Een rechter kijkt wel naar de omstandigheden, de redelijkheid en de onredelijkheid van het opgelegde schikkingsvoorstel. Goede kans als wettig en overtuigend door u aangetoond wordt dat u daar daadwerkelijk maar 58 minuten heeft gestaan, dat de opgelegde sanctie wordt vernietigd, u uw schikkingsbedrag terug krijgt en u er vanaf komt met een waarschuwing dat u een volgend keer die blauwe kaart wel moet neerleggen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een blauwe zone wordt volgens mij nooit gecombineerd met betaald parkeren. Welk tarief gaf ParkMobile aan toen u de app activeerde? Is er nog een bedrag afgeschreven? Als dat het geval is, kunt u bij de rechter misschien succes hebben door uw intenties te betalen te tonen.

Eerlijk gezegd lijkt het er sterk op dat u tenminste tweemaal niet goed hebt opgelet, bij het inrijden van de blauwe zone en bij het instellen van de app. Misschien heeft u succes bij de rechter, maar zelf zou ik daar niet op rekenen.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Er zijn meerdere claimbureau's die bij OvJ een bezwaarbrief kunnen sturen. Ga met hun in overleg om te kijken of er nog iets mogelijk is.

En anders kunt u (na het betalen van de boete) naar de rechter gaan.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door witte angora »

RT13 schreef:
23 mar 2023 11:32
Ik had mijn auto geparkeerd in de Boschstraat, die nu blauwe zone is. Ik heb in de afgelopen jaren wel 100 keer mijn auto daar geparkeerd en toen was het betaald parkeren.
Dat je er 100 keer geparkeerd hebt wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit iets zal veranderen. Ik heb even op Google streetview gekeken, maar ik zie a) op de hoek van de Ruiterstraat duidelijk een bord blauwe zone, en dat je er een uur mag parkeren b) blauwe strepen bij de parkeerplaatsen.

Geen idee met welke steekhoudende argumenten je hier onderuit kan komen.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door henk51 »

Als u het niet eens bent met een parkeerbon, kunt u schriftelijk bezwaar maken bij het team Belastingen van de gemeente. Dit moet u binnen 6 weken doen. De bezwaartermijn gaat in op de datum van de naheffingsaanslag.
Daar had u moeten bezwaar maken en niet bij justitie verkeerde handeling
Het is een gemeentelijke heffing en geen mulder feit.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door rwolters »

De straat was op z'n minst in juni 2022 al blauwe zone (toen is de google camerawagen er voor het laatst geweest), dus het is niet iets heel recents.

Aygulf
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door Aygulf »

BreejKC schreef:
23 mar 2023 11:54
Belangrijk is dat u alles waarmee u kunt aantonen waar en wanneer u daar geparkeerd heeft goed bewaard. Bijvoorbeeld met een afdruk uit uw Parkmobiel account kunt u dit aantonen.

U bent in beroep gegaan bij de OvJ en heeft ongelijk gekregen. Waarschijnlijk omdat u die blauwe kaart niet achter uw voorruit had gelegd. Echter een OvJ kijkt niet verder als zijn/haar neus lang is, u bent in overtreding, dus schuldig aan een vermoedelijk feit en dus zult u betalen. Daar is hij/zij nou eenmaal voor aangesteld. Ondanks dat ook hij/zij ambtenaar is, is dienstbaarheid aan en redelijkheid naar de burger hem/haar volkomen vreemd.

Laat het daarom voor komen bij de rechter en dien uw bewijsmiddelen vooraf in. Een rechter kijkt wel naar de omstandigheden, de redelijkheid en de onredelijkheid van het opgelegde schikkingsvoorstel. Goede kans als wettig en overtuigend door u aangetoond wordt dat u daar daadwerkelijk maar 58 minuten heeft gestaan, dat de opgelegde sanctie wordt vernietigd, u uw schikkingsbedrag terug krijgt en u er vanaf komt met een waarschuwing dat u een volgend keer die blauwe kaart wel moet neerleggen.
Wat een vreemd antwoord. In een blauwe zone MOET je de parkeerkaart duidelijk zichtbaar in de auto hebben. Is dat niet het geval dan kun je een boete krijgen. Je account bij Parkmobile heeft er niets mee te maken en uw duidelijke hekel aan een OvJ en ambtenaren ook niet. En een rechtszaak hierover adviseren vind ik belachelijk. Blauwe zone, geen kaart, dus boete. Wat een drama..

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Aygulf schreef:
24 mar 2023 09:01
Wat een vreemd antwoord. In een blauwe zone MOET je de parkeerkaart duidelijk zichtbaar in de auto hebben. Is dat niet het geval dan kun je een boete krijgen. Je account bij Parkmobile heeft er niets mee te maken en uw duidelijke hekel aan een OvJ en ambtenaren ook niet. En een rechtszaak hierover adviseren vind ik belachelijk. Blauwe zone, geen kaart, dus boete. Wat een drama..
Een onterecht verwijt aan BreeJKC. Het punt wat jij mist, is dat het bij de rechter niet alleen om de kale feiten, maar ook over de context gaat. Het doel van de blauwe schijf is het maximeren van de parkeerduur. Als je op een andere wijze aannemelijk kunt maken dat je binnen die tijd bent gebleven, kan dat reden zijn om de boete kwijt te schelden.

Een bekend voorbeeld is het parkeerterrein bij een winkelcentrum, maar vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur de blauwe schijf verplicht was (met een maximale parkeertermijn van 3 uur). Daar is een BOA om 10.00 in de ochtend gaan controleren en heeft toen een boete uitgedeeld wegens het niet zichtbaar hebben liggen van de blauwe kaart. Die boete is kwijtgescholden door de rechter, om de simpele reden dat niemand op dat moment al in overtreding kón zijn (omdat de termijn van 3 uur nog niets eens was verstreken).

Het is dus niet zo zwart/wit als jij heir doet vermoeden.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
24 mar 2023 09:05
Aygulf schreef:
24 mar 2023 09:01
Wat een vreemd antwoord. In een blauwe zone MOET je de parkeerkaart duidelijk zichtbaar in de auto hebben. Is dat niet het geval dan kun je een boete krijgen. Je account bij Parkmobile heeft er niets mee te maken en uw duidelijke hekel aan een OvJ en ambtenaren ook niet. En een rechtszaak hierover adviseren vind ik belachelijk. Blauwe zone, geen kaart, dus boete. Wat een drama..
Een onterecht verwijt aan BreeJKC. Het punt wat jij mist, is dat het bij de rechter niet alleen om de kale feiten, maar ook over de context gaat. Het doel van de blauwe schijf is het maximeren van de parkeerduur. Als je op een andere wijze aannemelijk kunt maken dat je binnen die tijd bent gebleven, kan dat reden zijn om de boete kwijt te schelden.

Een bekend voorbeeld is het parkeerterrein bij een winkelcentrum, maar vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur de blauwe schijf verplicht was (met een maximale parkeertermijn van 3 uur). Daar is een BOA om 10.00 in de ochtend gaan controleren en heeft toen een boete uitgedeeld wegens het niet zichtbaar hebben liggen van de blauwe kaart. Die boete is kwijtgescholden door de rechter, om de simpele reden dat niemand op dat moment al in overtreding kón zijn (omdat de termijn van 3 uur nog niets eens was verstreken).

Het is dus niet zo zwart/wit als jij heir doet vermoeden.
Voordat dit weer een draadje wordt met 10 pagina's is dus de hele simpele vraag aan TS: hoe laat was het?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
24 mar 2023 11:41
Voordat dit weer een draadje wordt met 10 pagina's is dus de hele simpele vraag aan TS: hoe laat was het?
Die vraag is voor TS nu juist weer niet van belang.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door witte angora »

TS kan bewijzen er 58 minuten te hebben gestaan - en dat valt precies binnen het tijdsbestek van een uur. Daarmee zou hij de boete dus kunnen aanvechten.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door PGros »

Hoe bewijs je dat? parkmobiel zet je zelf aan en uit. Dus als je dat na 58 minuten uitzet kun je daar nog een uur staan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
24 mar 2023 13:05
Hoe bewijs je dat? parkmobiel zet je zelf aan en uit. Dus als je dat na 58 minuten uitzet kun je daar nog een uur staan.
Dat kán wel, maar is niet logisch. Bij "bewijzen" komt het aan op "voldoende aannemelijk maken". De rechter weegt dan uiteindelijk alle feiten en omstandigheden.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door witte angora »

Als de boete binnen het tijdstip van die 58 minuten geschreven is, en zeker geruime tijd na aanvang van het aanzetten, lijkt me dat voldoende bewijs.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Best leuk die app, maar als er geen parkeerschijf zichtbaar op het dashboard ligt ben je in overtreding. En om die reden word een bekeuring uitgeschreven. Het doel van de parkeerschijf is dat er direct zichtbaar te zien is voor de controleur hoe lang je er staat. Het effect van de parkeerschijf verdwijnt als je achteraf zou kunnen aantonen hoe lang je er gestaan zou kunnen hebben.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete bij betaald parkeren in blauwe zone (parkeerschijf)

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
24 mar 2023 13:46
Het effect van de parkeerschijf verdwijnt als je achteraf zou kunnen aantonen hoe lang je er gestaan zou kunnen hebben.
Nee. Het doel van de schijf is en blijft hetzelfde. Maar dat neemt niet weg dat er náást de schijf andere manieren zijn om aan te tonen dat je er niet te lang hebt geparkeerd. In dit geval zelfs tegen (onverschuldigde) betaling.

Plaats reactie