LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brandstofverbruik Hyundai i10

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
LinnnX
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:17

Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door LinnnX »

Ik ben het bezit van een Hyundai i10 active-cool. Tijdens de verkoop is mij gezegd dat deze fabrieksgetest 1 op 21 rijden en in de praktijk gemiddeld 1 op 18, a 19 zou rijden. Hiervoor in een Hyundai Atos gereden, zeer tevreden gemiddeld 1 op 18 a 19 gereden. Ik ben er van uit gegaan dat de nieuwe i10 zoals beloofd net zoals de oude Atos ook makkelijk 1 op 18/19 zou moeten halen.
De eerste tank leeggereden met +- 500 km. Natuurlijk tevreden dat het verbruik in de buurt kwam van de vorige auto. Helaas werden het aantal kilometers per tank minder. Nu rijd ik gemiddeld tussen de 360 a 380 km op een volle tank. Dat is gemiddeld 1 op 13 a 13,5. Ik kom niet meer boven de 1 op 14.
Resultaat: auto mooi voor de deur geparkeerd en weinig op de weg vanwege financiele situatie.
Dit is al een tijdje aan de gang, al meerdere keren teruggeweest naar de garage en de laatste afspraak heeft na 2 maanden eindelijk plaatsgevonden. Helaas kan de garage niets aan de auto vinden en kan er niets aandoen. Er is door garage meegereden en kwamen uit op 1 op 14.3. De importeur geeft aan bij de garage dat hier niets mee gedaan hoeft te worden.
Vervolgens langs hoofdgebouw/importeur geweest om toch een klacht in te dienen over het verbruik, vooral dat tijdens het verkoopgesprek is besproken dat de auto 1 op 18/19 zou rijden en dit kunnen zij niet waar maken. De importeur doet dit af als standaard en geeft aan dat Hyundai i10 gemiddeld 1 op 15 rijdt, dus 1 op 13 is heel reeel. Echter heb ik zelfs meerdere hyundai i10 rijders gesproken die wel 1 op 18 rijden.
Ik vind hetin ieder geval schandalig hoe ik afgepoeierd wordt.
Voel me zwaar genaaid door de garage & Hyundai. Zij verkopen mij een product wat niet werkt zoals afgesproken. En de manier hoe er gereageerd wordt op mijn probleem en klacht vindt ik ronduit klantonvriendelijk.
Jammer, want voor mij nooit geen Hyundai meer!

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door Linoge »

En het kan niet aan jou liggen? Benzineverbruik wordt niet alleen bepaald door gewoon te rijden. Airco aan en je verbruik is hoger. Licht aan en je verbruik is hoger. Gemiddeld verbruik is de juiste terminologie. Niemand verbruikt hetzelfde. Ook niet in dezelfde auto.

LinnnX
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:17

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door LinnnX »

Dat weet ik.
Airco staat niet aan.
Verder geen mankementen aan de auto volgens garage.
Probeer zoveel mogelijk volgens het "nieuwe" rijden te rijden en hou zeker rekening met het verbruik!!
En ik rij gecombineerd. Stad en snelweg.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik denk dat autofabrikanten en dealers vanwege emissie-eisen en belastingvoordelen de zaken veel rooskleuriger voorspiegelen dan ze kunnen waar maken. Ergens houdt het op, tenzij je een hybride gaat rijden. De druk op fabrikanten om te scoren met dit soort waarden en cijfers is enorm.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door jonis »

Spritmonitor geeft voor de i10 met 190 rijders gemiddeld 6,4L/100KM=1:15,5
De grootste groep doet gemiddeld tussen de 5,8-7,2L/100KM

Enkelen rijden zuiniger en enkelen gebruiken meer met zelfs nog 1 uitschieter naar 9,3L/100KM.

Met die 7,4L/100Km (1:13,5) val je eigenlijk net naast de grootste groep gebruikers, net als die 10% bij Spritmonitor die dat ook niet halen.

Of dat uiteindelijk aan de auto ligt is ook maar de vraag, maar de Atos doet in elk geval gemiddeld hetzelfde verbruik als de i10 bij Spritmonitor echter wel met maar 48 gebruikers, dus eigenlijk wel opvallend dat je nu zoveel meer verbruikt als er aan het gebruik van de auto niets verandert is.

Moderne tieden, tiet veur 't neie rieden!

Zuinig rijden - Elektriciteitsverbruik.
Achterruitverarming kost 3% tot 5% extra brandstof. Het gebruik van de airco kan zelfs tot 10% extra oplopen.

Dichte ramen.
Gebruik de ventilatie-openingen! Met open ramen rijden verstoort de luchtstroom en kan 5 tot 10% meer gebruik opleveren!

Skibox en dakdragers.
Verwijder de ski-box en dakdragers als je ze niet nodig hebt. De aërodynamica van de auto is van invloed op het verbruik en wordt door een ski-box niet bevorderd. Ook balletjes en andere dingen aan de radio-antenne verstoren de de stroomlijn.

Zuinig rijden - Korte afstand
Laat voor korte afstanden de auto staan! Gebruik voor korte afstanden de fiets! Een koude motor gebruikt veel meer brandstof dan een warme motor. Een korte rit kost per kilometer meer brandstof dan een langere rit. Pas na 5 kilometer is de motor op optimale temperatuur en presteert hij optimaal. Bovendien heb je eerder slijtage bij een koude motorler en produceert meer vervuiling.

Zuinig rijden - Parkeren.
Parkeer de auto in de rij-richting voor vertrek. Een warme motor loopt zuiniger loopt, parkeer hem dus zo dat je met een koude motor niet hoeft te keren. Want dat kost heel veel extra brandstof.

Auto starten en vertrekken.
Regel eerst al je zaakjes voor je de motor start. (Ramen wissen of krabben, radio aan, zonnebril op etc.) Want een koude stationair draaiende motor kost veel brandstof.

Zuinig rijden - Gewichtsbesparing.
Onnodig bagage en ander gewicht meenemen kost extra brandstof. De tank bijna leeg rijden is ook een manier van gewicht besparen.

Cruise-control.
Constant rijden bespaart veel brandstof. Gebruik dus de cruise-control als je die hebt. Met een cruise-control leg je de snelheid die je op een bepaald moment rijdt vast met de bediening op het dashboard, de stuurkolom of middenconsole. Je haalt je voet van het gas en je hoeft nog maar 2 dingen te doen: het verkeer in de gaten houden en eventueel afremmen. Het werkt heel eenvoudig en ontspannend. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van een cruise-control het een besparing van 4 tot 10% oplevert.

De juiste versnelling.
Als de motor rustig loopt gebruik je de juiste versnelling. Zuinig rijden is soms het aanvoelen van de motor, als de motor rustig en gelijkmatig loopt dan zal hij veelal efficiënt lopen. Tussen de 1500 en 3500 toeren rij je het meest zuinig. ( Met een bezine of LPG motor schakel je onder de 2.500 toeren. Bij diesel bij 2.000 toeren.)


En als dat nog niet helpt dan even weer eens naar de garage terug. :wink:

LinnnX
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:17

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door LinnnX »

Bedankt!
Nu staat de auto vooral voor de deur.
Doe nu veel met de fiets en alleen naar het werk maak ik gebruik van de auto (+/- 30 min rijden).

Zuinig rijden - Korte afstand
Laat voor korte afstanden de auto staan! Gebruik voor korte afstanden de fiets! Een koude motor gebruikt veel meer brandstof dan een warme motor. Een korte rit kost per kilometer meer brandstof dan een langere rit. Pas na 5 kilometer is de motor op optimale temperatuur en presteert hij optimaal. Bovendien heb je eerder slijtage bij een koude motorler en produceert meer vervuiling.


Volgens de importeur presteert de motor pas optimaal na minstens 30 min te hebben gereden.
Verder staat de airco e.d. nauwelijks aan en probeer ik echt te rijden volgens het nieuwe rijden..

De importeur bepaalt dat de garage er niets meer aan kan doen.
Wordt afgedaan als vette pech.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door pima »

Nog een kleine opmerking.

De emissie en verbruik zoals opgegeven in een ETGK, wordt gemeten in optimale laboratorium omstandigheden, met een optimaal afgestelde motor/auto, dit is exact voorgeschreven in de Europeesche regelgeving. De praktijk is heel anders, de omstandigheden in het laboratorium worden nooit gehaald, en de motor is en blijft niet optimaal afgesteld (zouden er geen onderhoudsbeurten nodig zijn). Dus labeling voor het milieu en verbruikscijfers worden zijn iets om de groene horde tevreden te houden.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door jonis »

Pima, zo werd zijn verbruik van z'n vorige Atos ook vastgesteld.
Praktijk is dat op spritmonitor gebruikers van een Atos en i10 gewoon een ± gelijk gemiddeld verbruik hebben en dat TS bij een gelijk gebruik van z'n auto (neem ik aan) opeens zoveel onzuiniger rijdt. (van 1:18 naar 1:13) En niet zo'n beetje ook dus.
Daarbij: fabrieksopgave van een i10 is eigenlijk ook nog eens zuiniger dan z'n Atos (= overigens van dezelfde fabrikant :wink: )

denny009
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 dec 2010 17:45

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door denny009 »

@Linnnx

Ik las dat je de i10 net hebt? Meestal na zo'n 20.000 km. is de auto pas lekker ingereden en gaat hij wat zuiniger lopen.

Mijn ervaring is hoe meer km's op de teller hoe zuiniger. M'n vriendin heeft een Focus 1.6 uit 1999 met zo'n 250.000 op de teller en zij haalt er bijna 1 op 16 mee. Ik heb zelf een Suzuki Swift 1.3 met 145.000 op de teller, bij korte stukjes rijdt hij 1 op 14 bij lange afstanden rond de 1 op 18-20.

Ik zou eens een keertje de motor goed warm rijden, dan de auto aftanken en zo'n 100 km. zo zuinig mogelijk proberen te rijden op binnenwegen en dan weer aftanken, ik denk dat je dan wel een verbruik tegen de 1 op 20 hebt. Doe als het niet nodig is, je licht uit, dit bespaart zo'n 10 tot 20% brandstof en in de winter heb je vaak een hoger verbruik als de zomer wanneer het bijv. 25 graden is. Ik zou ook niet teveel korte stukjes (tot 15km.) rijden, want dat is funest voor je verbruik.

Tegenwoordig geven alle fabrikanten een mooi verbruik op wat niemand haalt, iedereen wil wegenbelasting vrij of 14% bijtelling rijden. Ik denk dat dit ook zo'n geval is, suc6 in ieder geval. Mijn moeder had een Toyota Aygo nieuw en haalde er net 1 op 13 mee, terwijl de fabrieksopgave rond de 1 op 20 was, uiteindelijk ging hij bij zo'n 50.000 km richting de 1 op 17, gewoon ff inrijden die i10.

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Mijn ervaring is dat korte afstanden en stads verkeer een aanslag zijn op het verbruik. Zo reed ik met mijn vorige auto naar mijn werk(18Km) 1:13 maar ging ik stukken rijden van 100 KM dan was het verbruik 1:16.

LinnnX
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:17

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door LinnnX »

Hmm nouja. De importeur gaf aan dat het verbruik na meer kilometers wel een minuscuul beetje minder zou kunnen worden en dat ik er verder maar vrede mee moet hebben dat de auto helaas niet zuinig rijdt.
Verkocht met het mooie verhaal dat de auto in de praktijk 1 op 18, 1 op 19 zou moeten gaan rijden. Zoals mijn ingeruilde auto. Pfff.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door peteroo »

Een nieuwere auto is niet per definitie een betere auto. Ik denk dat er best veel mensen zijn die terug verlangen naar een wagen die ze ooit hebben gehad.

De druk vanuit marketing-oogpunt, autojournalistiek en andere partijen om elke paar jaar met een nieuw model of anders een facelift te komen en die met veel bombarie voor het voetlicht te brengen is enorm. Tel daar nog bij op de druk om auto's in een gunstige belasting-/verbruiks-, uitstootcategorie geplaatst te krijgen.
Als je kijkt naar sommige oudere automodellen, zoals de Citroën CX, Mercedes W123, de tweede BMW 3-serie, zie je dat die zeker 8, 9 jaar, maar soms ook wel 15 jaar lang gebouwd zijn. Waar zie je dat nog?

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Het beste is naar mijn mening een auto met een SOHC nokkenas en MPFI injectie. En geen dingen zo als VVT en directe injectie.
Alles wat er meer op zit is gelijk aan duurder onderhoud en minder betrouwbaar.

Nieuwe auto's zijn niet per definitie zuiniger ook al stoten ze minder Co2 uit.
Zo zijn de regels omtrent de HC uit stoot iets versoepelt en mag een auto dus meer onverbrande brandstof uitstoten.
Ook zijn moderne auto's afgesteld om de katalysator zo snel mogelijk warm te stoken wat dus bij een koude start extra veel brandstof kost.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door smilie »

Heb je 1.1 of 1.25?
Ik had zelf een 1.1 - en ik kan het ook bevestigen, het is niet bepaald zuinig auto voor zijn klasse / gewicht. Echter, 1.1 is net onder-gemotoriseerd - waardoor je vaker gas pedaal net ietsjes dieper in moet trappen om gewoon vlot met de verkeer mee te komen. 1.25 heeft iets meer pit, dus pedaal hoeft dan ook niet altijd dieper om (dezelfde) vermogen te bieden. Heb gehoord dat pas met automaat verbruik een drama is :-)

Het is en blijft een stadsauto, dus ben je veel op snelweg - doe je ook geen goed aan verbruik. Ik heb ermee leren leven omdat wegenbelasting en casco verzekering ook aan de zeer lage kant waren, waardoor er meer bleef voor benzine.

Een andere fabrikant uit dezelfde (A) klasse, bijvoorbeeld Aygo - is veel zuiniger.

Er is niet enorm veel wat je zelf nog aan zou kunnen doen. Eventueel banden spanning nog goed controleren en net iets boven het voorgeschreven druk zetten. Auto zal iets minder comfortabel voelen, maar wellicht dat je daarmee 0,5 L / 100 KM zal besparen.

Voor de rest, vind ik een redelijk goed wagentje.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door berndv »

Waar tank je en welke brandstof, niet iedere brandstof is het zelfde.

Je geeft aan dat je uit financiele overweging de auto nu laat staan, als je wel rijdt, tank je dan bij 1 van de discounters? Shell vpower haal ik uit mijn volvo meer kilometers dan met tango 95

Edbet2407
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2012 10:08

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door Edbet2407 »

Hoi,

In het begin dacht ik ook dat de auto totaal niet zuinig was.
Toen ging ik eens opletten bij het aftanken van de auto en daar gaat het dus mis.
Als je de auto goed aftankt en dan sta je wel ff bij de pomp want de pomp slaat steeds af.
Ik heb hem nu echt helemaal afgetankt heb nu 650 km gereden en nog 2 streepjes over dus dat is wel redelijk zuinig.

Dus probeer even goed af te tanken en echt geloof me daar ben je even me bezig pfff.

Groeten

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door jonis »

Edbet2407 schreef:Hoi,

In het begin dacht ik ook dat de auto totaal niet zuinig was.
Toen ging ik eens opletten bij het aftanken van de auto en daar gaat het dus mis.
Als je de auto goed aftankt en dan sta je wel ff bij de pomp want de pomp slaat steeds af.
Ik heb hem nu echt helemaal afgetankt heb nu 650 km gereden en nog 2 streepjes over dus dat is wel redelijk zuinig.

Dus probeer even goed af te tanken en echt geloof me daar ben je even me bezig pfff.

Groeten

Je hoeft niet vol te tanken voor je gemiddelde verbruik te meten; je hoeft alleen te weten wat je erin gooit en daarna tot hetzelfde punt/aanduiding leeg te rijden.
Als de aanduiding wisselvallig/onregelmatig is ; bereken dan over meerdere tankbeurten je gemiddelde verbruik......

Dus : goed af tanken heeft niets te maken met "fabrieksopgave 1:21 en "Ik kom niet meer boven de 1 op 14".....want dan zouden er ook meerdere zuinige tankbeurten moeten zijn als het niet aan het verbruik lag.....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door sjohie »

Misschien zijn de banden niet goed, of niet goed op spanning? Onze Saab doet op nieuwe banden ineens 1:12,5 tegen 1:11,6 daarvoor..

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door olaf79 »

Type en merk brandstof kan ook enorm uitmaken.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brandstofverbruik Hyundai i10

Ongelezen bericht door jonis »

olaf79 schreef:Type en merk brandstof kan ook enorm uitmaken.

Ach ja...dit soort onzin krijg je toch nooit de wereld uit..

Uit geen van de tests bleek dat de duurdere brandstoffen beter of slechter presteerden dan de benzine van de witte pomp. Ook in de uitstoot werden geen verschillen gevonden.
Analyse tankpasbedrijven

Een analyse van miljoenen tankbeurten door een tankpasbedrijf wees eveneens uit dat ‘premiumrijders’ niet verder komen op een tank. Steeds meer leasemaatschappijen, grote bedrijven en de KLPD verbieden hun medewerkers inmiddels om premiumbenzine te tanken.
http://www.han.nl/gebied/techniek/nieuw ... ive-voor-/

Gesloten