LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Carglass ruiten origineel of imitatie?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
V.Roelofs
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2014 16:58

Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door V.Roelofs »

Ik heb afgelopen week een achterruit van een Fiat doblo bij ze laten vervangen,en het viel mij op dat de hoeken van die ruit meer afgerond zijn dan bij de ruit op de andere deur,waardoor ik vraagtekens zette bij de originaliteit van die ruit.
Ik heb Carglass hierover een mailtje gestuurd,waarop ik de zelfde dag nog teruggebeld werd door de filiaalhoudster die mij verzekerde dat ze alleen maar originele ruiten gebruiken,NIET!
En het is niet eens zo moeilijk te achterhalen,als de naam van de fabrikant al afwijkt van de rest van de ruiten,en je een beetje gaat google-en,zo kwam ik erachter dat de nieuwe ruit uit Zuid-Afrika komt terwijl de andere uit Turkije komen,de C met daaraan een nr. gekoppelt komt overeen met een landcode waar de ruiten ter keuring worden aangeboden,ook dat verschilde,is er op dit forum iemand die hierover mischien nog meer info heeft?
Laatst gewijzigd door V.Roelofs op 01 okt 2014 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

V.Roelofs
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2014 16:58

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door V.Roelofs »

idd word het vervaardigen van autoruiten uitbesteed door de automerken,maar ze horen wel te voldoen aan de specificities die door de autofabrikant gesteld zijn,en mijn vraag is of afwijkende fabrikanten dat OOK doen?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door newmikey »

V.Roelofs schreef:idd word het vervaardigen van autoruiten uitbesteed door de automerken,maar ze horen wel te voldoen aan de specificities die door de autofabrikant gesteld zijn,en mijn vraag is of afwijkende fabrikanten dat OOK doen?
Ja hoor. De automarkt is één van de zwaarst gereguleerde industrieën ter wereld op de luchtvaart en healthcare na. Vooral in de VS zijn de gevolgen van onveilige onderdelen soms zo groot dat fabrikanten het wel uit hun bolletje laten troep te leveren.

Géén enkele autofabrikant maakt ruiten, autostoelen, bekabelingsbomen, autoradio's, bekleding, sensoren, shock absorbers, motor sensoren en electronica, complete dashboards inclusief de klokjes, body computers etc. etc. deze worden allen door onderdelen concerns gemaakt in fabrieken over de hele wereld. Denk daarbij aan z.g. "Tier 1" leveranciers als Visteon (voorheen Ford spare parts) of Delphi (ex-General Motors parts spinoff) maar ook aan de "Tier 2" leveranciers die daar weer aan leveren.

De autofabrikanten zelf maken tegenwoordig eigenlijk alleen nog de carrosserie en soms de motor (exclusief electronica), de rest wordt just in time aangeleverd door derden.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door F.van Holten »

U wil dit tot op de bodem uitzoeken, en wat dan ?
waarom had u niet bij Fiat dealer een "orginele" ruit laten plaatsen. Had u ook niet kunnen reclameren, want dan was het de "juiste" geweest.

V.Roelofs
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2014 16:58

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door V.Roelofs »

Dat doen ze zogenaamd bij Carglass toch ook?
Ik ben niet uit op een zinloze discussie,maar op zoek naar mensen die hiervan het fijne weten...snappie?
Dat Carglass de goedkoopste ruit inkoopt,ala,maar betaal ik dan voor de duurste,en is de kwaliteit gelijk?
En ga niet zeggen dat de verzekering dat dekt,want daar betalen we dan wel met z'n allen teveel voor!

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door eleven »

V.Roelofs schreef:Dat doen ze zogenaamd bij Carglass toch ook?
Ik ben niet uit op een zinloze discussie,maar op zoek naar mensen die hiervan het fijne weten...snappie?
Dat Carglass de goedkoopste ruit inkoopt,ala,maar betaal ik dan voor de duurste,en is de kwaliteit gelijk?
En ga niet zeggen dat de verzekering dat dekt,want daar betalen we dan wel met z'n allen teveel voor!
Staat dan bij Carclass dat het de originele zijn?

V.Roelofs
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2014 16:58

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door V.Roelofs »

Ja.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

eleven schreef:
V.Roelofs schreef:Dat doen ze zogenaamd bij Carglass toch ook?
Ik ben niet uit op een zinloze discussie,maar op zoek naar mensen die hiervan het fijne weten...snappie?
Dat Carglass de goedkoopste ruit inkoopt,ala,maar betaal ik dan voor de duurste,en is de kwaliteit gelijk?
En ga niet zeggen dat de verzekering dat dekt,want daar betalen we dan wel met z'n allen teveel voor!
Staat dan bij Carclass dat het de originele zijn?
Dit staat op hun site:

Bij Carglass® gebruiken we alleen ruiten die zijn geproduceerd volgens de kwaliteitsnormen van de auto industrie en die van dezelfde leveranciers komen die ook de auto fabrikanten voorzien van ruiten. Dit betekent dat de ruit die we monteren dezelfde hoge kwaliteit heeft als de oorspronkelijke ruit.

Er staat dus niet dat het originele ruiten zijn (originele ruiten zijn IMHO ruiten die door de autofabrikant worden ingekocht en vervolgens worden geleverd aan Carglass).

V.Roelofs
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2014 16:58

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door V.Roelofs »

Als mijn vervangen ruit van dezelfde leverancier komt,waarom staat er dan iets HEEL anders op?
Dat impliceert dat leveranciers verschillende ruiten leveren aan verschillende afnemers zoals autofabrikanten en autoruitschadebedrijven?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door eleven »

V.Roelofs schreef:Ja.
Dan laat het lezen, waar dit staat.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door newmikey »

V.Roelofs schreef:Als mijn vervangen ruit van dezelfde leverancier komt,waarom staat er dan iets HEEL anders op?
Dat impliceert dat leveranciers verschillende ruiten leveren aan verschillende afnemers zoals autofabrikanten en autoruitschadebedrijven?
En dat klopt helemaal. Het is echt zo, géén geintje. Ik heb zelf bij Delphi gewerkt in Luxemburg. Hadden een accufabriek in Frankrijk waar van de ene band "originele" Opel accus afrolden en van de andere aftermarketprodukten voor de garagetak van Opel met exact dezelfde specs.

Trouwens ook heel normaal in de optiek/fotografiewereld. Nikon, Canon, Pentax laten allemaal hun eigen ontwerpen uitvoeren bij dezelfde fabrieken in Maleisie en Vietnam. Er zijn zelfs lenzen die op de kleurtjes van de afstandring en de textuur van de zoomring na, exact hetzelfde zijn.

V.Roelofs
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2014 16:58

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door V.Roelofs »

Ok,maar dan komen de produkten wel uit dezelfde fabriek,maar met verschillende opdruk zeg maar..
In dit geval komen de ruiten voorzover ik kan nagaan uit verschillende FABRIEKEN,in Turkije en Zuid-Afrika,hoe zit dat dan?

V.Roelofs
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2014 16:58

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door V.Roelofs »

Nu zijn dat toevallig 2 van de grootste kwaliteitsmerken,dus dat zit wel snor,maar waarschijnlijk krijg je die dus NIET terug als je bij Carglass een ruit moet laten vervangen!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door newmikey »

V.Roelofs schreef:Ok,maar dan komen de produkten wel uit dezelfde fabriek,maar met verschillende opdruk zeg maar..
In dit geval komen de ruiten voorzover ik kan nagaan uit verschillende FABRIEKEN,in Turkije en Zuid-Afrika,hoe zit dat dan?
We hebben het hier over multinationals met een global supply chain. Er is zelfs z.g. dual sourcing of mixed sourcing wat betekend dat er in de autofabriek in het magazijn tegelijkertijd bijna-identieke onderdelen liggen gefabriceerd door één leverancier met fabrieken in meerdere landen alsmede totaal verschillende leveranciers die allemaal hetzelfde onderdeel leveren.

Zeker de landen die je noemt, Turkije en Zuid-Afrika zijn grote landen als het gaat over toelevering voor de auto industrie. Marokko is er nog zo één (kabelbomen voor bijna alle automerken) en Hongarije (autoradios, GPS systemen en dergelijke electronica)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door berndv »

GJvdZ schreef:die zijn geproduceerd volgens de kwaliteitsnormen van de auto industrie
Dus inleveren op de kwaliteit hoeft u niet.
GJvdZ schreef:van dezelfde leveranciers komen die ook de auto fabrikanten voorzien van ruiten
Even heel goed lezen, bovenstaand stuk. Er staat niet dat in uw fiat een ruit gezet zal worden die in dezelfde fabriek is geproduceerd als wat u heeft, ze kopen in bij een leverancier die ook levert aan de fabrikanten van auto's. Niet specifiek het merk.
V.Roelofs schreef:Als mijn vervangen ruit van dezelfde leverancier komt,waarom staat er dan iets HEEL anders op?
Dat impliceert dat leveranciers verschillende ruiten leveren aan verschillende afnemers zoals autofabrikanten en autoruitschadebedrijven?
Een leverancier is geen fabrikant. En er staat leveranciers die aan de auto-industrie leveren. En 1 leverancier kan inkopen bij verschillende fabrikanten. En er staat niet dat ze bij dezelfde leverancier inkopen als die aan de fabrikant van uw auto levert.

V.Roelofs
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2014 16:58

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door V.Roelofs »

Een leverancier is geen fabrikant. En er staat leveranciers die aan de auto-industrie leveren. En 1 leverancier kan inkopen bij verschillende fabrikanten. En er staat niet dat ze bij dezelfde leverancier inkopen als die aan de fabrikant van uw auto levert.

En wat is daar dan de reden van?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

V.Roelofs schreef:Als mijn vervangen ruit van dezelfde leverancier komt,waarom staat er dan iets HEEL anders op?
Dat impliceert dat leveranciers verschillende ruiten leveren aan verschillende afnemers zoals autofabrikanten en autoruitschadebedrijven?
Een fabrikant kan toch meerdere leveranciers hebben? Er zijn voor veel auto's ook meerdere productielocaties, die andere toeleveranciers hebben. Dat jouw auto toevallig ruiten heeft van leverancier A, wil niet zeggen dat er geen vergelijkbare auto's met glas van leverancier B rondrijden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

V.Roelofs schreef:
Een leverancier is geen fabrikant. En er staat leveranciers die aan de auto-industrie leveren. En 1 leverancier kan inkopen bij verschillende fabrikanten. En er staat niet dat ze bij dezelfde leverancier inkopen als die aan de fabrikant van uw auto levert.

En wat is daar dan de reden van?
Dat kan je toch zelf wel bedenken? Je wilt je als autofabrikant toch niet afhankelijk maken van 1 leverancier?

V.Roelofs
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2014 16:58

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door V.Roelofs »

En hoe weet ik dat ze idd gelijkwaardig in kwaliteit en prijs zijn?
Weet jij dat zeker?
Volgens mij is het heeeeeeeeeeeel simpel;
Carglass koopt gewoon in waar ze de beste deal krijgen,want het word toch door de verzekering gedekt,dus niemand kijkt verder dan z'n neus lang is,en zeikerds zoals ik zijn zeldzaam! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door V.Roelofs op 02 okt 2014 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Carglass ruiten origineel of imitatie?

Ongelezen bericht door berndv »

V.Roelofs schreef:En hoe weet ik dat ze idd gelijkwaardig in kwaliteit en prijs zijn?
Weet jij dat zeker?
Volgens mij is het heeeeeeeeeeeel simpel;
Carglass koopt gewoon in waar ze de beste deal krijgen,want het word toch door de verzekering gedekt,dus niemand kijkt verder dan z'n neus lang is,en zeikerds zoals ik zijn zeldzaam! :mrgreen:
Tuurlijk kopen ze in volgens de meest voordelige deal. Niet alleen omdat de de verzekering toch betaald. Dat is trouwens een slecht excuus, waarom goedkoop inkopen als de klant er toch niets van merkt omdat het uit de grote pot van de verzekering komt :roll: vreemd argument.

Gesloten