LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
plutomille
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jan 2005 17:47

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door plutomille »

Op 16 januari 2013 brandt het lampje van het motormanagement van mijn in november 2011 aangeschafte RCZ 200pk. Afpraak gemaakt met NEFKENS Eindhoven waar ik de auto 21 januari 2013 kan brengen. Dat het vermogen erg is teruggevallen komt automatisch door de storingsmelding. Ik kan gerust 5 dagen doorrijden tot de 21e. Donderdag 17 januari valt de auto in Den Bosch dood neer. Opgehaald door Nefkens Den Bosch. Vervangende auto kost € 30 per dag exlc. BTW en benzine. Ik ga dus maar met het openbaar vervoer naar mijn werk.

De eerste twee weken gaan voorbij met allerlei tests die Nefkens van de fabriek moet uitvoeren. Daarna komt de toestemming tot vervanging van het complete motorlok onder garantie. Schade plm. € 10.000.
Net voordat de vijfde week ingaat kan ik de auto op 13 februari ophalen. In de vier weken dat de auto bij Nefkens staat hebben ze welgeteld één keer uit zichzelf naar mij gebeld, nadat ik een pissig mailtje stuurde. Verder heb ik zelf maar om de twee dagen aan de telefoon gehangen.
Na twee weken op 8 februari maar naar de dealer gegaan om iemand eens recht in de ogen te kunnen kjken. Ze hadden gehoopt dat de auto die dag (toevallig?) klaar zou zijn, maar dat ging niet lukken. Maandag gesloten ivm carnaval, maar dinsdag zou de auto 's-middags klaar zijn. Ik werd dinsdag zeker gebeld. Dinsdagmiddag zelf voor alle zekerheid zelf gebeld. Auto zou die dag wel klaar zijn, maar de monteur zou de auto meenemen voor een proefrit. Woensdag werd alles uitgelezen om eventuele storingen op te kunen sporen en verhelpen. Rond 11.00 kon ik dan de auto halen.

Mijn reactie was dat proefrijden akkoord was, mits de proefrit maar bij mij voor de deur eindigde. Mijn SERVICE zou dan zijn dat ik de monteur naar huis of een ander adres naar keuze zou brengen. Hier moest over worden nagedacht. Later een telefoontje dat hierme akkoord werd gegaan. Half uur later weer een telefoonje dat er koelvloeistof lekte en dat men er mee bezig was. Niet zeker of de auto die dag klaar zou zijn. Mijn antwoord was dat ik er het volste vertrouwen (..) in had en in Eindhoven in de trein stapte.
Nou, ik mocht gerust naar de auto komen kijken hoor. Nééééé, ik kom 'm ophalen.

In den Bosch bleek een afdicht-ietsel stuk te zijn en die dag niet meer verkrijgbaar (17.30!). Aangegeven dat ik zonder mijn auto niet wegging. Maakte mij niet uit of ze het onderdeel uit een wrak of een showroommodel trokken. Na enig gehakketak kreeg in bij de gratie Gods een leenauto mee.
Bij reparatie of schade werd nooit een leenauto tegen bezinekosten verstrekt.
De volgende dag bleek bij het ophalen dat de toegezegde notitie in het onderhoudsboekje omtent het nieuwe motorblok te ontbreken. Moest nog even snel worden geregeld.
Verder bleek later dat de tijd en datum niet waren aangepast. Fijne aflevering.

Omdat ik er geen enkel vertrouwen in heb dat dit blok beter is dan het vorige en men mij ook niet kon gerusstellen op dat gebied, heb ik de RCZ gisteren ingeruild op een Ford.

Als iemand nog wil weten wat hij in 12,5 maand afschrijft op een RCZ dan kan hij mij altijd bellen op 0623916585.

plutomille Berichten: 16Geregistreerd: 27 jan 2005 17:47

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door kokka »

als er iets stom is is het wel doorrijden (5 dagen!) terwijl je auto op noodloop programma staat.
ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat het even duurt voor je auto weer gemaakt is, maar dit soort dingen kosten nu eenmaal tijd.
je mag van geluk spreken dat ze de motor onder garantie vervangen hebben. ik denk dat ze je ook gewoon de volle mep hadden kunnen laten betalen, als je zo lang door rijdt met een storing.

plutomille
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jan 2005 17:47

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door plutomille »

@Kokka: als je de moeite had genomen om mijn bericht goed te lezen dan had je gezien dat ik het advies om fijn door te rijden van de Peugeot dealer kreeg. Hoe dankbaar ik Peugeot mag zijn is een discussiepuntje. En verder heb ik ook geen 5 dagen doorgereden. Weer slecht opgelet!

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

dit is meer een review van de slechte service van de dealer dan een klacht over de thp motor
wat is er precies defect gegaan?
het kettingprobleem waar dit topic over gaat heeft alleen betrekking op de 150 pk versie.
de latere versies van 175 en 200 pk zijn verbeterd.

wel slecht dat je in de garantie moet betalen voor een leenauto (brandstof uitgezonderd). dat hoort uiteraard niet.

plutomille
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jan 2005 17:47

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door plutomille »

dat mijn motor totaal in de soep loopt bij 25.000 km is volgens mij toch echt een auto-dingetje en geen klacht over de dealer. Maar het is inderdaad een optelsom van beiden. Als je voor een aardig bedrag een nieuwe auto koopt verwachte je wel kwaliteit van zowel de fabrikant als de dealer. Er schijnt een terugroepactie te zijn geweest maar blijkbaar wisten ze mij niet te vinden. Peugeot is blijkbaar ook niet blij met dit model. Ik heb me laten vertellen dat de RCZ met hoge korting bij de dealers door de strot wordt/is geduwd. Twee keer raden wie die korting in zijn zak steekt. Ben bang dat dit niet de klanten zijn. Ik ben in elk geval wel genezen van peugeot. Never nooit niet meer, terwijl ik toch hiervoor zonder problemen een 206 en een 207 reed.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

ja, daarom mijn vraag: wat is er precies defect gegaan?
in de soep lopen kan door vele dingen gebeuren. het probleem met de kettingen van de 150 pk THP is dat ze oprekken waardoor de timing een paar graden gaat verlopen.
de motor loopt daardoor niet direct in de soep.

daarom vraag ik me af wat er precies met uw motor is gebeurd.

dat u door de dealer niet netjes behandeld bent is geen discussie over mogelijk, u had op zijn minst gewoon een leenauto zonder kosten mee moeten krijgen. waarom heeft u dat niet afgedwongen?

plutomille
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jan 2005 17:47

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door plutomille »

thecure schreef:ja, daarom mijn vraag: wat is er precies defect gegaan?
in de soep lopen kan door vele dingen gebeuren. het probleem met de kettingen van de 150 pk THP is dat ze oprekken waardoor de timing een paar graden gaat verlopen.
de motor loopt daardoor niet direct in de soep.

daarom vraag ik me af wat er precies met uw motor is gebeurd.

dat u door de dealer niet netjes behandeld bent is geen discussie over mogelijk, u had op zijn minst gewoon een leenauto zonder kosten mee moeten krijgen. waarom heeft u dat niet afgedwongen?
Er viel weinig af te dwingen. Bij reparatie of schade geeft Nefkens Den bosch geen leenauto. Overigens hoorde ik achteraf van een andere klant dat die wel een auto meekreeg tegen benzinekosten!

Het enige dat Nefkens vertelde over mijn auto was dat ik een ander probleem had dan op internet was te lezen. Wat dat in mijn geval dan was werd er niet bijverteld, zodat ik het er toch maar op houd dat mijn probleem ook het ditributiekettingprobleem is geweest, zolang het tegendeeel niet is bewezen. Vermoedelijk is de motorolie uit het blok gelopen waardoor alles in de soep draaide. Gelukig heb ik er geen verstand van ;-)

Inmiddels heeft Peugeot Nederland regeageerd met het aanbieden van een dinerbon. Gaan dus nog maar even de strijd met ze aan.

Evanderwolde
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2013 09:31

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Evanderwolde »

Onze Peugeot 207 cc kende afgelopen maand ook het bekende probleem. Gevolg: reparatiekosten € 1.000,-. Vanuit Peugeot komt er geen enkele vergoeding omdat de auto ouder is dan 72 maanden (ja....74 maanden). Dat de auto nog maar 44000 kilometer heeft gereden doet er niet toe volgens Peugeot. De toezegging van mevrouw Fassbender in de uitzending van 5 maart 2012 is dus kennelijk niets waard! Mevrouw Fassbender heeft in een mail gereageerd dat vergoeding bepaald wordt door de dealer, echter dat is niet het geval volgens de dealer in Meppel. Klantenservice bepaalt een vergoeding. Van enige service of nakoming van toezeggingen is geen enkele sprake bij Peugeot Nederland. Zeer teleurstellend!

Blue207CC
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2014 12:24

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Blue207CC »

Betreft Peugeot 207CC 1.6 THP Feline met 75000km
Helaas ben ik ook getroffen door problemen met deze motor. Twee jaar geleden al door het kettingprobleem wat toen gelukkig onder coulance is verholpen door Peugeot. Maar deze week ging de auto vreemd lopen na een rit en ging ook het motormanagement lampje weer branden met de emissieprobleem melding. Eerste analyse door de dealer leert dat een kapotte injector een hele hoge temperatuur heeft veroorzaakt en waarschijnlijk de kleppen (of een klep) zijn beschadigd. Cilinder 2 heeft geen compressie meer. Schatting qua kosten is ongeveer 2600euro!! Coulance helaas niet dit keer en ik ben nog aan het overwegen of ik m aan de dealer verkoop (bieding 3500-4000) of 'm laat maken en daarna zelf verkoop. Het is echt niet te geloven dat dit gebeurt! Had ik de auto maar weg gedaan na het eerste probleem. Maar het is nu eenmaal gewoon een mooie cabrio...dus gehouden en gehoopt dat het probleem weg zou zijn. :( :(

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

Blue207CC schreef:Betreft Peugeot 207CC 1.6 THP Feline met 75000km
Helaas ben ik ook getroffen door problemen met deze motor. Twee jaar geleden al door het kettingprobleem wat toen gelukkig onder coulance is verholpen door Peugeot. Maar deze week ging de auto vreemd lopen na een rit en ging ook het motormanagement lampje weer branden met de emissieprobleem melding. Eerste analyse door de dealer leert dat een kapotte injector een hele hoge temperatuur heeft veroorzaakt en waarschijnlijk de kleppen (of een klep) zijn beschadigd. Cilinder 2 heeft geen compressie meer. Schatting qua kosten is ongeveer 2600euro!! Coulance helaas niet dit keer en ik ben nog aan het overwegen of ik m aan de dealer verkoop (bieding 3500-4000) of 'm laat maken en daarna zelf verkoop. Het is echt niet te geloven dat dit gebeurt! Had ik de auto maar weg gedaan na het eerste probleem. Maar het is nu eenmaal gewoon een mooie cabrio...dus gehouden en gehoopt dat het probleem weg zou zijn. :( :(
dit heeft ook niets te maken met het kettingprobleem van deze motor, en kan met elke motor gebeuren. domme pech helaas.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door cherokee »

Blue207CC schreef:Betreft Peugeot 207CC 1.6 THP Feline met 75000km
Helaas ben ik ook getroffen door problemen met deze motor. Twee jaar geleden al door het kettingprobleem wat toen gelukkig onder coulance is verholpen door Peugeot. Maar deze week ging de auto vreemd lopen na een rit en ging ook het motormanagement lampje weer branden met de emissieprobleem melding. Eerste analyse door de dealer leert dat een kapotte injector een hele hoge temperatuur heeft veroorzaakt en waarschijnlijk de kleppen (of een klep) zijn beschadigd. Cilinder 2 heeft geen compressie meer. Schatting qua kosten is ongeveer 2600euro!! Coulance helaas niet dit keer en ik ben nog aan het overwegen of ik m aan de dealer verkoop (bieding 3500-4000) of 'm laat maken en daarna zelf verkoop. Het is echt niet te geloven dat dit gebeurt! Had ik de auto maar weg gedaan na het eerste probleem. Maar het is nu eenmaal gewoon een mooie cabrio...dus gehouden en gehoopt dat het probleem weg zou zijn. :( :(
2600 euro voor een lekke klep? Zelfs een complete koprevisie is goedkoper!
Mag ik je een tip geven? Als je toch geen garantie hebt, laat die dealer dan maar en ga met dat ding naar een motorenrevisiebedrijf, laat een gereviseerde kop monteren en ruil je oude in. Kon je nog wel eens een mooi stuk goedkoper uit zijn.

Dennisvdz
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2014 23:08

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Dennisvdz »

Ik heb ongeveer 15 maanden geleden bij een Peugeot Dealer een Peugeot 207 1.6Thp uit 2009 gekocht met 33000 km op de teller. Na in 11 maanden maar zo'n 6000 km gereden te hebben komt de peugeot dealer er in de zomer van 2013 achter dat mijn auto ver boven de norm olie verbruikt en de onclusie na onderzoek is: een sterk vervuilde motor en deze zal onder coulance vervangen gaan worden. Omdat dit toch een behoorlijke ingreep is en het feit dat de levering van een nieuw blok even op zich liet wachten mocht ik gewoon door rijden maar hield mijn turbo er na een week ook ineens mee op waardoor ik mijn hele vermogen kwijt was. Die werd dus ook besteld en toen heb ik kosteloos nog enige weken van een leenauto gebruik mogen maken waarvoor ik de importeur ook dankbaar ben. Of deze euvels nu ook het gevolg zijn van een opgerekte distributiesnaar weet ik niet maar de vragen die voor mij tot op heden onbeantwoord zijn gebleven zijn: hoe komt het, zijn er door PSA/BMW ooit de nodige modificaties doorgevoerd waardoor dit euvel in de toekomst bij mij en bij nieuwe auto's achter wegen zal blijven en van af welk jaar is dit dan gebeurd. Ik heb ergens gehoord 2010 maar of dit klopt weet ik niet. Weten jullie dit? De importeur heeft mij alleen verteld dat ik een motor heb gekregen volgens de nieuwste specificaties maar of dit klopt kan ik dit natuurlijk niet controleren. Ik hoop dat iemand of de redactie hier antwoorden op heeft.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door peteroo »

Is dit de dieselmotor? Een vriend van me heeft ook een Peugeot met de 1.6 diesel en daar liep de motor in de soep door een smeringsprobleem (vervuiling). Er moest een nieuwe motor in.

Dennisvdz
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2014 23:08

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Dennisvdz »

Nee, het is een benzinemotor

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

peteroo schreef:Is dit de dieselmotor? Een vriend van me heeft ook een Peugeot met de 1.6 diesel en daar liep de motor in de soep door een smeringsprobleem (vervuiling). Er moest een nieuwe motor in.
dat is een bekend 1.6 hdi probleem, vooral als de olie niet op tijd ververst wordt bij 20.000 km, beter is bij deze motoren bij 15000 al te verversen. en vooral kleine stukjes vermijden, dus motor altijd op temperatuur laten komen.

weetjenog
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2010 14:44

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door weetjenog »

Het wordt dit jaar dus geen nieuwe Peugeot 207, sterker nog, helemaal geen Peugeot.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik zie ook af van de Peugeot. Het is allemaal niet meer wat het was die service.

plutomille
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jan 2005 17:47

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door plutomille »

Gefeliciteerd met jullie juiste besluit.

Dennisvdz
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2014 23:08

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Dennisvdz »

Nou de service was juist wel goed. Ik krijg zonder mokken een nieuwe motor en turbo en omdat de motor levering even duurde een paar weken een leenauto. Nou vind ik dat op zich wel normaal maar er is wat mij betreft zeker geen sprake van slechte service

laurens043
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jun 2013 23:13

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door laurens043 »

op al die auto''s met die motoren ,als je vraagt of ze de aanpassing hebben gehad ,krijg je geen antwoord ,zal dus geen auto kopen met zo''n motor

Gesloten