LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
MarcelTHP
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2014 06:47

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door MarcelTHP »

Ik heb dit topic met veel belangstelling gelezen omdat ikzelf deze week (21-2014) ook slachtoffer ben geworden van het THP probleem.

Mijn 207 THP Feline komt uit 207, heeft inmiddels 77000 kilometer gereden en voldoet verder prima.

Ratelen was al wel te horen, maar werd steeds frequenter tot afgelopen dinsdag de storingsmelding "Emissiestoring" in beeld kwam en de auto in noodloop ging. Ben daarmee direct naar de dealer gegaan en deze heeft e.e.a. onderzocht.

In tussentijd Peugeot Nederland aangeschreven m.b.t. mijn probleem en het verzoek tot coulance/tegemoetkoming maar het antwoord kwam deze week dat mijn auto te oud is om daarvoor in aanmerking te komen.

Om een lang verhaal kort te houden, er zit een complete nieuwe distributie set in, ketting, spanners en tandwielen en dan ook nog een complete vervanging van de brandstofpomp.

De dealer heeft zijn uiterste best gedaan naar volledige tevredenheid, een en al lof voor Peugeot dealer Aal-Storteboom te Dieren. Zij gaan zelf ook nog een poging ondernemen richting Peugeot Nederland om de coulance voor elkaar te krijgen.

Waar ik eigenlijk heel erg benieuwd naar ben is wat er met de uitspraken van mevrouw Wencke Fassbender terecht is gekomen en wie dat bewaakt of zij (Peugeot) ook aan deze woorden wordt gehouden?

Zo, dat was even mijn relaas.

Groeten,

Marcel

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

MarcelTHP schreef:Ik heb dit topic met veel belangstelling gelezen omdat ikzelf deze week (21-2014) ook slachtoffer ben geworden van het THP probleem.

Mijn 207 THP Feline komt uit 207, heeft inmiddels 77000 kilometer gereden en voldoet verder prima.

Ratelen was al wel te horen, maar werd steeds frequenter tot afgelopen dinsdag de storingsmelding "Emissiestoring" in beeld kwam en de auto in noodloop ging. Ben daarmee direct naar de dealer gegaan en deze heeft e.e.a. onderzocht.

In tussentijd Peugeot Nederland aangeschreven m.b.t. mijn probleem en het verzoek tot coulance/tegemoetkoming maar het antwoord kwam deze week dat mijn auto te oud is om daarvoor in aanmerking te komen.

Om een lang verhaal kort te houden, er zit een complete nieuwe distributie set in, ketting, spanners en tandwielen en dan ook nog een complete vervanging van de brandstofpomp.

De dealer heeft zijn uiterste best gedaan naar volledige tevredenheid, een en al lof voor Peugeot dealer Aal-Storteboom te Dieren. Zij gaan zelf ook nog een poging ondernemen richting Peugeot Nederland om de coulance voor elkaar te krijgen.

Waar ik eigenlijk heel erg benieuwd naar ben is wat er met de uitspraken van mevrouw Wencke Fassbender terecht is gekomen en wie dat bewaakt of zij (Peugeot) ook aan deze woorden wordt gehouden?

Zo, dat was even mijn relaas.

Groeten,


Marcel
zo wat een reparatie voor een motor met zo'n km stand. ongelofelijk. kosten zo'n 2500 euro schat ik?

en die uitspraak daar heeft ze haar aan te houden. alle kosten mbt het ketting probleem bij de thp motoren zouden vergoed worden. Heeft u bij Peugeot niet gereclameerd en deze uitspraak genoemd?

MarcelTHP
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2014 06:47

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door MarcelTHP »

4 brieven gestuurd naar PN, en één antwoord terug dat auto te oud is.

Nu verzoek middels dealer gedaan om van daaruit actie te ondernemen. Vertegenwoordiger van PN komt in juni langs en dan wordt dit besproken.

De kosten zijn niet zo hoog als jij hier aangeeft. Ik heb deze reparatie in combinatie met groot onderhoud laten uitvoeren.
Het gedeelte m.b.t. de specifieke THP problemen blijft "beperkt" tot een bedrag van € 1384,43 inclusief BTW. Is nog een hoop geld maar het moet toch weer rijden.

Ik zat laatst te denken, nu zijn er toch behoorlijk wat slachtoffers m.b.t. deze THP motor. Is er nu ook iemand die zich heeft kunnen beroepen op de rechtsbijstandsverzekering??

Ik hoor graag.

Groeten,

Marcel

stefan90kauw
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2014 23:07

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door stefan90kauw »

Beste,

De motorkapkabel van mijn 308 brak bij het openen van de kap voor het peilen van olie.
Ook ik heb het probleem met de ketting gehad maar ben er van overtuigd dat de motor ontzettend vervuild is mede door het hoge olie verbruik.

Peugeot is niet van plan mij tegemoet te komen ondanks dat de auto nog maar NET buiten garantie is.

Het bizarre van het verhaal. Eind Maart hebben ze de motor, met gebroken motorkapkabel, weten af te vullen met olie. Nu, 2 maanden een hoop oliealarmmedlingen later, heb ik de motorkapkabel laten reparen door een bevriende garagehouder en de motor opnieuw af laten vullen.

Er moest 2,5 liter olie in!! En dat gemiddeld met alleen woon-werk verkeer van 40km per dag. :shock:

Inmiddels ben ik een brief aan het opzetten richting rechtsbijstand.

Groetjes!

MarcelTHP
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2014 06:47

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door MarcelTHP »

Hallo Stefan,

Ook een vervelende ervaring dus met onverklaarbaar dealer gedrag.

Ik vraag mij wel af of rechtsbijstand hierin iets kan betekenen want daar hoor of vind ik niks over anders dan had ik dat ook al overwogen.

Waar ik wel heel erg benieuwd naar ben is wat een programma als RADAR nu eventueel nog kan doen n.a.v. de toezeggingen welke gedaan zijn in hun uitzending van maart 2012. Ik denk namelijk dat er heel veel mensen toch naar hun centen hebben kunnen fluiten ondanks de toezeggingen, ik heb die ervaring namelijk wel zo met als argument dat mijn auto te oud is om voor coulance in aanmerking te komen. Had men gewoon een terugroep actie gedaan, had ik waarschijnlijk deze problemen nooit gekregen.

Ik heb ook een reactie naar de redactie van RADAR gedaan maar daar (na 2 weken) nog geen response op mogen ontvangen.

Groeten,

Marcel

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik vind het afschuifgedrag van veel dealers en importeurs onbegrijpelijk. Vooral VAG en blijkbaar ook Peugeot/Citroën lijken hier last van te hebben. Zouden ze alleen nog maar geïnteresseerd zijn in de leaserijder, die zijn auto na drie jaar kan inruilen voor een nieuwe?

Gezien alle klachten lijkt dit me enorm schadelijk voor hun reputatie en die merken die vertegenwoordigen.

MarcelTHP
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2014 06:47

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door MarcelTHP »

Ik begrijp alleen één ding niet en dat is dat ik inmiddels ook al een aantal reacties naar de redactie van RADAR heb gedaan met de vraag wat er van de uitspraken van Wencke Fassbender terecht is gekomen en of er nog enige na controle plaatsvind of die afspraken überhaupt wel nagekomen worden conform deze uitspraken.

Maar helaas krijg ik van RADAR geen response hierop, ik blijf het wel proberen want de aanhouder wint.

En als dat nu meer mensen wederom gaan doen, hebben we misschien weer een opening in dit slepende probleem en komt men weer een keer in actie.

Groeten,

Marcel

Erik B.
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2012 20:11

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Erik B. »

Bij mij is de turbo van mijn C5 1.6THP benzine er mee opgehouden na ruim 130.000 km.
Auto is nog net geen 4 jaar oud. Ik hoop op coulance van Citroen Nederland. Heeft iemand al ervaring met een soortgelijke kwestie? Mijn dealer is bang dat de leeftijd en het feit dat ik 2e eigenaar ben niet in mijn voordeel werken. Ik ben van mening dat de turbo soortgelijke levensduur moet hebben als de auto, zeker gelet op alle problemen met de THP motoren die er zijn.


Met vriendelijke groet,

Erik

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

Erik B. schreef:Bij mij is de turbo van mijn C5 1.6THP benzine er mee opgehouden na ruim 130.000 km.
Auto is nog net geen 4 jaar oud. Ik hoop op coulance van Citroen Nederland. Heeft iemand al ervaring met een soortgelijke kwestie? Mijn dealer is bang dat de leeftijd en het feit dat ik 2e eigenaar ben niet in mijn voordeel werken. Ik ben van mening dat de turbo soortgelijke levensduur moet hebben als de auto, zeker gelet op alle problemen met de THP motoren die er zijn.


Met vriendelijke groet,

Erik
De THP heeft vele problemen, maar nou niet met de turbo.... lijkt me een geval van vroegtijdige slijtage. Inderdaad zou een turbo langer mee moeten gaan, maar deze km stand is nou ook weer niet erg laag te noemen.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door peteroo »

Van een moderne auto mag je toch echt wel verwachten dat de motor langer dan 130.000 mee gaat. De meeste kunnen met goed onderhoud zeker drie a vier ton halen.

Heeft u de Citroën altijd bij deze dealer laten onderhouden?

Vier jaar, dat is voor mij zowat nog nieuw.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Weet niet waar je dat vandaan haalt maar benzinemotoren (en nog sterker dieselmotoren) worden steeds kleiner en moeten harder werken. Pak daarbij ook nog eens de huizenhoge emissie eisen en teruglopende kwaliteit van de onderdelen en je kunt op je vinger natellen dat de meeste echt die genoemde kilometrage niet (of enkel met veel problemen gaan halen).
Een thp is met 200 k op de teller al aardig ver heen (is niet echt een geweldig concept).
Turbo is zoals gezegd bij genoemde motor geen probleem eb de levensduur heeft alles met het rijgedrag en gebruik door de eigenaar te maken. 130 k lijkt weinig maar is voor een stevig belaste turbo heel netjes en naar mijn mening geen reden voor coulance, afwachten wat hier uit gaat komen.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik rekende gemakshalve auto's uit de late jaren '90 ook nog onder de noemer 'modern'. Van nieuwe auto's heb ik eigenlijk minder kaas gegeten. Goedkope onderdelen kwamen trouwens in de jaren '90 ook al voor. Zie bv het drama van VAG ten tijde van Ignacio Lopez.

Maar mijn Audi met turboloze 2.0 monopoint injectiemotor tuft nu richting de 2,5 ton. Van Volvo's en Mercedessen is natuurlijk al decennia lang duidelijk dat een enorm lange levensduur mogelijk is.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Bij beide merken waren de "ouderwetse" blokken goed voor oneindig veel kilopmeters (geld bijv. ook voor de audi 5 cylinders). De nieuwe volvo blokken (waaronder de 1.6 diesel) en zeker de kleinder mercedes blokken houden weinig en zijn zeker niet betrouwbaarder dan die van de concurrentie.
Tendens is relatief zware auto's met kleine turbomotoren die zicht dood moeten werken en eerder dan je verwacht de geest geven.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik ben inderdaad benieuwd hoe die zware auto's met geblazen turbomotortjes zich op de langere duur gaan houden. De Japanners zagen trouwens al kans om uit kleine motoren grote vermogens te halen en die nog lang hele te houden ook.

Het zou fijn zijn als autokopers de keuze houden om een eenvoudige auto, zonder al teveel poespas te kopen.

gm16v
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2009 09:42

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door gm16v »

Helaas houdt mevrouw Wencke Fassbender van Peugeot Nederland geen woord.

308CC 1.6 THP uit juli 2009 die een motorstoring aangeeft dat de synchronisatie tussen de nokkenas en krukas afwijkt zou de distributieketting gecontroleerd en zonodig vervangen moeten worden. De 308CC heet een kilometerstand van 63.036 km en de distributie ketting is volgens nefkens ook al bij 38.800 km in januari 2013 vervangen (dus na de radar uitzending waarin gezegd is dat het probleem onder controle is). Deze distributie ketting zit er dus ruim 24.000 km op en geeft nu al storing !!
Deze 308CC THP is vanaf nieuw keurig bij de Peugeot dealer in onderhoud geweest.

Helaas komt de auto volgens dealer Nefkens en ook de klantenservice van de importeur niet in aanmerking voor een coulance vergoeding op de vervanging van de ketting. De reden die Peugeot aangeeft is dat de auto ouder dan 60 maanden is.

Uit bovenstaand verhaal is maar een conclusie mogelijk : probleem nog steeds niet opgelost.

Vervelend dat Peugeot dan voet bij stuk houdt om de kosten maar gewoon te berekenen terwijl er sprake is van een constructie fout.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

dit blijven probleem motoren. inruilen is de enige oplossing. ik rij zelf tevreden in een Ford met 1.0 ecoboost motor

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door peteroo »

Autofabrikanten beschouwen een auto na zes jaar als economisch afgeschreven. De gang van zaken bij uw motor geeft daar blijk van. Het enige wat je kunt doen is hun rotzooi niet meer kopen. Er zijn genoeg goede merken, bv Toyota en Mazda.

willemvandefilm
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2016 23:38

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door willemvandefilm »

Inwendige vervuiling van de direct ingespoten motoren zorgen zeker bij de THP voor veel problemen. het vervuilen van de kleppen is hier een voorname oorzaak van slecht lopen en brandende motorlampjes. Het reinigen van de kleppen door het stralen met granulaat wordt geadviseerd door veel garagisten en importeurs. Samen met het gebruik van 0W30 olie zouden de problemen weg moeten zijn. Echter de kosten zijn fors hoog.
Alles heeft te maken met carbon aanslag in de motor. deze carbon is zonder demontage niet weg te krijgen. Het granulaat stralen is een mechanische oplossing. Brandstof en olie toevoegingen helpen allemaal niet omdat ze simpel niet bij de EGR en luchtinlaat komen.
Een nieuw ontwikkelde methode is dmv carbon-cleaning. Deze maakt voornamelijk waterstof en wordt via de luchtinlaat aangezogen tijdens het draaien van de motor. De waterstof gaat een verbinding aan met de koolstof en daarmee wordt de carbon afgebroken. 1 keer per jaar of 20.000 km een reiniging blijft de motor in goede conditie en heeft de carbon weinig kans om aan te gaan koeken. Last but not least, je brandstof verbruik gaat ook nog eens naar beneden. Voor de kosten hoef je het niet te laten 85,00Euro en een half uurtje tijd.

Gesloten