LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
jmcy
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2015 14:30

Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door jmcy »

Goedemiddag,
Een maand geleden ongeveer heb een auto gebracht naar een garage die dichtbij mijn werk zit (op aanraden van een collega) voor een proef-APK, want ik wou de auto graag kopen.
De garage heeft een proef-APK uitgevoerd, ik kreeg hier een briefje van mee dat de APK me ongeveer €398 ging kosten (inclusief arbeidskosten), en dat ik voor dat bedrag de APK kon laten uitvoeren bij hun, en zelfs de kosten voor de proef-APK (€25) terug zou krijgen.
Het leek allemaal goed, dus ik heb de auto gekocht en de auto voor de APK laten gaan bij de desbetreffende autogarage.

Nou voelt u de bui al hangen, ik haal de auto weer op, keurig netjes en niets aan de hand. Twee weken laten krijg ik per e-mail en factuur van bijna €800(!). Er is van mij tevoren niets gezegd over deze (blijkbaar onvoorziene?) kosten en ook heb ik nog geen bericht van de garage waar deze kosten in godsnaam vandaan komen.

Ik vroeg me af welke rechten ik in deze situatie heb.
Alvast vriendelijk bedankt!

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door aarie25 »

het kan zijn dat ze dingen tegen kwamen, waar ze voor de tijd niet of slecht naar gekeken hebben.
maar het zou de garage sieren om dan even netjes te bellen dat het 400 euro extra gaat kosten.
ik geeft altijd bij de garage aan, als er iets bijzonders is om dan te bellen.
maar het kan ook een onbetrouwbare garage zijn, dit wat extra geld van je probeert te krijgen.
maar je hebt een briefje met de kosten, dus je hebt bewijs dat je maar 398 hoeft te betalen, dus gewoon even langs gaan met het bewijs

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Als zij al naar de auto gekeken hadden en de indruk gaven dat een echte APK €400 zou kosten lijkt me dat een offerte. Dan kunnen ze daar alleen (veel) van afwijken als ze meerwerk leveren en ook niet zomaar zonder overleg.

Wat was er exact afgesproken? Hadden ze al defecten gevonden, etc?

jmcy
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2015 14:30

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door jmcy »

Goedemiddag,
Ja ze hadden al wat dingen gevonden, daarbij hadden ze de verschillende bedragen gezet en alvast de arbeidsuren ingecalculeert.
Ze zeiden nog "we komen op zo'n bedrag uit als je de APK bij ons uitvoert, en dan krijg je het bedrag van de proef-APK ook terug, omdat je de APK bij ons uitvoert".
Nou, dat werd dus een extra 400 euro..

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door Julie4444 »

jmcy schreef:Goedemiddag,
Ja ze hadden al wat dingen gevonden, daarbij hadden ze de verschillende bedragen gezet en alvast de arbeidsuren ingecalculeert.
Ze zeiden nog "we komen op zo'n bedrag uit als je de APK bij ons uitvoert, en dan krijg je het bedrag van de proef-APK ook terug, omdat je de APK bij ons uitvoert".
Nou, dat werd dus een extra 400 euro..
Nee het kan niet zomaar het dubbele kosten.

Er waren dus dingen mis met de auto (dan had je ook gelijk op de prijs van de auto kunnen afdingen of kunnen eisen dat de verkoper dit liet maken trouwens). Maar goed, van de gebreken hebben ze een lijstje gegeven en manuren berekend, correct?
Hebben ze meer gedaan dan op dat lijstje stond?

In principe had je een overeenkomst om X dingen aan de auto te doen voor Y euro. Als zij niets meer hebben gedaan dan overeengekomen kunnen ze ook niet ineens het dubbele factureren. Als ze zonder daarvoor de opdracht te hebben gekregen nog extra dingen hebben zitten doen kunnen ze ook niet ineens verwachten dat je daarvoor betaalt. Immers is daar dan nooit opdracht voor gegeven. De garage had dan even moeten bellen en moeten vragen of je akkoord ging.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar jmcy, er is dus een probleem wat de hoogte van het bedrag betreft. Daar heb ik een paar vraagjes over.

1) zijn er, itt tot wat op de offerte staat, daadwerkelijk meer noodzakelijke reparaties verricht die nodig waren om de auto door de apk te krijgen?
2) vindt je de gemaakte kosten redelijk voor wat je ervoor gekregen hebt?
3) hoe zou je het op willen lossen/opgelost willen zien?

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Ik vind dit een raar verhaal. Het begrip proef APK bestaat niet.
Je kunt het hooguit een aankooptest noemen. Die aankooptest houdt meer in dan alleen de APK controle.
Tenminste als het goed wordt gedaan. Het was slimmer geweest om de auto bij de ANWB te laten keuren VOOR de aankoop. U bent bedonderd door deze garage.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie eigenlijk ook niet staan hoeveel tijd er verstreken is tussen de 'proef' apk en de werkelijke apk. Kan zomaar een week of twee tussen zitten, en in de tussentijd kan er iets kapot zijn gegaan waar flinke kosten aan zitten. Achterdempertjes bijvoorbeeld.

Ondertussen reageert de topicstarter niet meer, dus eigenlijk heeft hij al antwoord op zijn vraag, op een of andere manier.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Of hij heeft gewoon maar betaald. Jammer dat hij het niet even komt melden. :(

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door peteroo »

Willemzelf schreef:Ik vind dit een raar verhaal. Het begrip proef APK bestaat niet.
Je kunt het hooguit een aankooptest noemen. Die aankooptest houdt meer in dan alleen de APK controle.
Tenminste als het goed wordt gedaan. Het was slimmer geweest om de auto bij de ANWB te laten keuren VOOR de aankoop. U bent bedonderd door deze garage.
Als je een goede verstandhouding hebt met je garage, of voldoende vertrouwen, is het niet zo gek om even te laten nakijken, zodat je weet wat je kunt verwachten. Een kort vooronderzoek kan net het verschil betekenen tussen kosten wel of niet maken, zeker bij een oudere auto.

Het prijsverschil is wel erg groot. Ik neem aan dat de rekening voldoende gespecificeerd is?

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door Quark »

Net als boven ook al is genoemd, ik weet wat een beurt bij mijn garage kost, spreek altijd af dat hij belt als er onverwachte reparaties zijn en pas na mijn goedkeuring wordt er dan verder gewerkt.

Misschien wil ik hem wel inruilen als het te duur wordt :D

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door peteroo »

Quark schreef:Net als boven ook al is genoemd, ik weet wat een beurt bij mijn garage kost, spreek altijd af dat hij belt als er onverwachte reparaties zijn en pas na mijn goedkeuring wordt er dan verder gewerkt.

Misschien wil ik hem wel inruilen als het te duur wordt :D
In dat laatste zit 'm soms de kneep. Waarom zou de garage je auto goed keuren als 'ie nog wat aantrekkelijk geprijsde inruilers heeft staan? Een vriend van me heeft dat (mogelijk) ondervonden.

stofzuigertje

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn mening;

Tijdens de controle als proef APK heeft hij alle bekende punten gecontroleerd en reeds E400,- gevonden...

Maar de uitvoer van deze punten is veel tijd nodig dus ziet hij soms iets meer en dat kan naar E800,- doorlopen als je niet duidelijk een prijs afspraak maakte...

De controle was dus relatief snel en bij herstel zelf meer tijd dus ook meer punten gevonden maar nu wel een goede auto en goedkoper, dan had je later vermoedelijk toch deze E400,- extra alsnog gekregen, ik vermoed dat hij veel preventief werk gedaan heeft dus vertrouw eens een vakman...
Hoewel het niet leuk is, beter nu betalen dan telkens terug moeten voor kleinigheden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door Julie4444 »

stofzuigertje schreef:[...]ik vermoed dat hij veel preventief werk gedaan heeft dus vertrouw eens een vakman...
Hoewel het niet leuk is, beter nu betalen dan telkens terug moeten voor kleinigheden.
Pertinent mee oneens. Als er afgesproken is iets te doen voor €400 dient het ook geen cent meer te kosten en enig meerwerk dient eerst gecommuniceerd te worden.

Immers kan je anders makkelijk "even" van alles "oplossen" zonder dat iemand daartoe opdracht heeft gegeven of akkoord mee is gegaan... en dan iemand zomaar met een torenhoge rekening opzadelen? Zo werkt het natuurlijk niet!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Desastreus verschil proef-APK en reparatie-APK

Ongelezen bericht door newmikey »

jmcy schreef:De garage heeft een proef-APK uitgevoerd
Nooit van het begrip gehoord.
ik kreeg hier een briefje van mee dat de APK me ongeveer €398 ging kosten (inclusief arbeidskosten), en dat ik voor dat bedrag de APK kon laten uitvoeren bij hun, en zelfs de kosten voor de proef-APK (€25) terug zou krijgen.
Een APK heeft meestal een vaste prijs, some zelfs gratis als het samen met een grote beurt wordt gedaan.
Het leek allemaal goed, dus ik heb de auto gekocht en de auto voor de APK laten gaan bij de desbetreffende autogarage.
Waarom? Was de APK op de auto verlopen? Had u een aankoopkeuring laten doen bij een erkend keuringsbedrijf of heeft up zich een "APK" op de mouw laten spelden?
Nou voelt u de bui al hangen, ik haal de auto weer op, keurig netjes en niets aan de hand. Twee weken laten krijg ik per e-mail en factuur van bijna €800(!). Er is van mij tevoren niets gezegd over deze (blijkbaar onvoorziene?) kosten en ook heb ik nog geen bericht van de garage waar deze kosten in godsnaam vandaan komen.
Ik hoop dat u het eerdere aanbod van €400 op papier heeft staan anders wordt het moeilijk. Als het wel zo is, is het simpel: de garage heeft u niet tussentijds gebeld met de melding dat er iets gevonden was en een verzoek om toestemming om het te repararen. Ook heeft de garage bij het afhalen géén melding gemaakt van enige extra kosten. Dan kan de garage niet 2 weken later alsnog aan komen met extra kosten.

Gesloten