LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met BVA Auctions

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
nielske78
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:16

Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door nielske78 »

Hallo allemaal

een tijd geleden was ik op bva aan het zoeken naar een busje

mijn oog viel op een vito, hij zag er niet zo super uit maar koste dan ook maar 300 (openingsbod) euro.
bij nader inspectie van de bus zag ik dat hij van iemand bij mij uit de straat was
en in de beschrijving stond....

bla bla bla auto start niet
km stand onbekend..

vreemd. Had deze wagen immers 1,5 maand geleden nog zien rijden. Maar alles kan.

Ik ben vervolgens gaan bellen met de oude eigenaar en die vertelde mij dat hij een week van te voren de bus weg is wezen brengen naar een opslag van BVA voor verkoop. Dat de wagen niet zou starten was dus een fabel, hij was er immers mee naar bva gereden.
Het enige minpunt was dat de bus niet in zijn achteruit ging, en dit kan bij deze wagens wel veel geld kosten om te maken.


mijn gedachten zijn dan ook dat bva opzettelijk de accu heeft verwijderd om zo de schade aan de wagen te omzijlen en meer geld te verdienen.....


Kan me wel indenken dat dit toch niet mag..

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door witte angora »

*zucht*

En, in vredesnaam, wat voor voordeel heeft BVA er aan als de bus minder opbrengt? Immers, een 'kapotte' bus brengt minder op dan een 'hele' bus. Wie is er trouwens opgelicht? Jij of de vorige eigenaar?

Ik zal het je eens rustig en duidelijk uitleggen hoe het bij BVA gaat.

BVA stelt een openingsbod vast. Vervolgens gaan een hele hoop figuren die de voorwaarden niet lezen (en die zeer duidelijk op de site staan, je kunt zelfs de hoogte van je bod controleren vóór je biedt) bieden tot ze veel te veel betalen. Als de kavel (in dit geval de bus) opgehaald moet worden komen ze er achter dat er (afhankelijk van het project) nog 16% veilingkosten + 21% BTW over het bod + veilingkosten betaald moet worden. Dus wat de 'gelukkige' koper uiteindelijk moet betalen ligt ongeveer 40% hoger dan het bod.

Dus leg jij mij nu eens eventjes haarfijn uit wat voor voordeel BVA er bij heeft als er minder geboden wordt. Immers, hoe hoger het bod, hoe hoger de eigen opbrengst (veilingkosten) voor BVA. En ze geven toch duidelijk aan dat er mankementen aan het ding zijn. Alleen, dit is een veilingsite, geen keuringsstation voor oude busjes. Dus ze gaan dit ding niet na zitten kijken wat er wel of niet aan mankeert. Proefritjes zijn trouwens niet mogelijk, dus een versnellingsbak is proefondervindelijk niet te controleren. Dus om die reden hoeven ze de accu er niet uit te halen.

( En ja, vorige week ben ik bij zo'n BVA veiling wezen kijken, heb geprobeerd mee te bieden, en sta nu nog te klapperen met mijn ogen en oren vanwege de bedragen die er voor sommige kavels zijn betaald. 275 euro (inclusief alles) voor 45 vierkante meter van die groene ondervloerplaten bijvoorbeeld. Of 28 euro voor een aftandse magazijnwagen die je nieuw, met garantie, voor 40 tot 45 euro kunt krijgen.)

En nee, ik werk niet bij BVA. Ik gebruik alleen mijn gezonde verstand, dat is alles.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er komen veel particulieren naar deze veilingen. Zij drijven de prijs op doordat zij zich vaak niet bewust zijn van:

a) het feit dat de kavels voetstoots worden verkocht
b) er over het hamerbedrag nog opgeld en BTW betaald moet worden.

De uiteindelijke verkkoopprijs is daarom vaak erg hoog. Mensen die zo voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, krijgen zo het lid op de neus.

nielske78
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:16

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door nielske78 »

een bus die niet start wordt vaak gezien als , een kapotte accu, kapotte brantstofpomp, losse kabels ezv ezv
dus een garage is er meer bij gebaat als de wagen niet start

echter bij deze wagen lag de bak in duigen
een rep van 800 euro.

dus waar is bva bij gebaat

Juist dat de wagen niet start
en niet dat de bak kapot is..
zo wordt er door garage houders meer geboden ;)


maar ik heb de wagen niet gekocht, ik heb enkel een verhaal te delen
voor mij zet het ?? bij bva..


Zucht

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door witte angora »

Als een auto niet start kan de hele motor aan gort zijn. Dan krijg je een veel duurdere reparatie... En garagehouders bieden heus niet zoveel, maak je daar maar geen zorgen over.

Maar maak jij je nu echt druk om wat garagehouders wel of niet bieden? Dat zijn in veel gevallen oplichters pur sang, laat ze eens een koekje van eigen deeg krijgen, als het al oplichting zou zijn, wat het dus beslist niet is...

nielske78
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:16

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door nielske78 »

witte angora schreef:Als een auto niet start kan de hele motor aan gort zijn. Dan krijg je een veel duurdere reparatie... En garagehouders bieden heus niet zoveel, maak je daar maar geen zorgen over.

Maar maak jij je nu echt druk om wat garagehouders wel of niet bieden? Dat zijn in veel gevallen oplichters pur sang, laat ze eens een koekje van eigen deeg krijgen, als het al oplichting zou zijn, wat het dus beslist niet is...
het gaat er mij niet om wat de kosten zijn, wie hem koopt of wat er voor betaald word.
het gaat er me om dat bva opzettelijk de feiten veranderd, ook uit vorige berichten blijkt dat bva vaak genoemd word..!!

en in HUN voordeel te texten weten te draaien dat het om iets goeds gaat..

en wat betreft de *zucht*

ik zeg maar zo een zucht geeft lucht

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door witte angora »

en in HUN voordeel te texten weten te draaien dat het om iets goeds gaat..
Wie zegt hier dat BVA weet dat die versnellingsbak kapot is? Nogmaals, het is geen autohandelaar. Ze nemen het ding in, knallen het op de site, en verder gaat hun bemoeienis niet. Heeft jouw buurman hun vertelt wat er aan mankeert? Zo niet, dan kunnen ze dat ook niet vermelden... Je kunt het aan de buurman vragen natuurlijk, maar je bent er niet bij geweest toen hij het ding inleverde, dus het zou zijn woord tegen dat van hun worden...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door kokka »

ik geloof sowieso niets van het verhaal van TS. een auto van een buurman uit de straat??
ik heb het idee dat TS alleen maar bezig is om BVA zwart te maken.
BVA is alleen een doorgeefluik.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door sjoegel »

BVA is alleen een doorgeefluik.
Klopt als je garantie, service en een vriendelijke bevestiging wilt dat het goed is wat je gekocht hebt dan moet je in een winkel of bij een dealer een auto kopen.

Een veiling is voor kerels die bij een miskoop niet gaan mauwen en anderen de schuld geven maar denken, jammer, eigen schuld, dikke bult. Volgende keer moet ik gewoon beter kijken. :D

Goederen worden voetstoots verkocht. Dat wil zeggen dat ze in de conditie zijn zoals op het moment van hamerslag.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door witte angora »

sjoegel schreef:
BVA is alleen een doorgeefluik.
Klopt als je garantie, service en een vriendelijke bevestiging wilt dat het goed is wat je gekocht hebt dan moet je in een winkel of bij een dealer een auto kopen.

Een veiling is voor kerels die bij een miskoop niet gaan mauwen en anderen de schuld geven maar denken, jammer, eigen schuld, dikke bult. Volgende keer moet ik gewoon beter kijken. :D

Goederen worden voetstoots verkocht. Dat wil zeggen dat ze in de conditie zijn zoals op het moment van hamerslag.
Eens.

Clovis466
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2013 20:21

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door Clovis466 »

Bij de autoverkopen via BVA moet je enorm uitkijken. Vooral als het niet gaat om auto's uit een faillissement, maar als handelaren de auto's aanbieden. Ik heb meerdere kijkdagen bezocht en auto's bekeken. De auto's zien er in het echt altijd slechter uit, dan je op de foto's ziet.
Het voordeel van een veiling voor een handelaar is, dat er geen proefrit gemaakt kan worden. Gebreken kunnen daardoor niet aan het licht komen. De BVA veiling wordt daarom vooral door handelaren gebruikt om van slechte en onverkoopbare auto's af te komen. Uiteindelijk heb ik nooit een bod gedaan en ga dat ook nooit meer doen.
Voor het voordeel van een 15-20% lagere prijs dan de marktprijs, moet je het risico van een slechte motor of versnellingsbak niet lopen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou zeggen: het zijn slimme oplichters. Hun winstoptimalisatie zit in het voetstoots verkopen van goederen aan argeloze burgers die hun rechten niet kennen. Het is niet voor niets dat BVA actief klanten werft op Marktplaats. Ik zou er met een grote boog om heen lopen.

Djmaartenn
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2013 00:59

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door Djmaartenn »

ik zie een hoop reacties maar erg weinig reacties hebben het bij het rechte eind...

zoals werdt verteld, veel particulieren komen kijken op de site om ( naar hun idee ) goedkoop dingen te kunnen kopen.
wat niet vermeld was is dat particulieren geen goederen kunnen aanbieden voor de verkoop.
kijk... wanneer een bedrijf of instantie failliet gaat, komen ze bij de curator terrecht. deze bepaald de minimale waarde van de producten welke op bva worden aangeboden.
alleen via een curator kom je in aanmerking om op de site bva te komen.
de kosten welke bva maakt aan ... transaktie kosten, webhosting e.d. worden allemaal berekend en worden doorberekend aan het bedrijf welke failliet is. dit wordt bij de "schuld" van het bedrijf opgeteld.
het bedrijf welke failliet is gegaan, dient aan te geven bij bva wat de staat van het apparaat ( in dit geval de vito ) is. deze informatie wordt ook bij de advertentie vermeld.
wanneer achteraf blijkt dat het gekochte product niet werkt, kan er geen aanspraak gemaakt worden op bva. bva heeft immers geen informatie verzonnen of expres informatie achter gehouden. zij hebben vermeld wat hun is vermeld.
dus als je bva opbelt, krijg je ook netjes te horen dat je daarvoor aanspraak kan maken op het bedrijf welke failliet is gegaan. zo houd bva hun handen schoon. en terrecht !
bva verdiend er ook niks extra mee wanneer een product voor bv 100 euro duurder wordt verkocht dan gehoopt. al het geld wat binnen komt aan verkochte producten wordt direct doorgesluist naar de curator welke ook de rekening beheerd van het bedrijf welke failliet is.

dit is een heel simpel optel sommetje... zo simpel dat ik me eraan irriteer dat mensen zo makkelijk gaan lopen vinger wijzen naar een bedrijf.
bva is geen oplichtingspraktijk ... sterker nog... als jij een bedrijf zou hebben en jou spullen komen op de site te staan van bva, dan zou je alleen maar blij zijn dat bva zoveel tijd en energie erin steekt om jou "schuld " zoveel mogelijk te kunnen verlagen door te helpen met het verkopen van je spullen en elke gewonne eurocent naar je curator over te maken. uiteindelijk ben jij de persoon wie met een lagere restschuld komt te zitten.

dus denk voortaan na voordat je uitspraken doet als je niet weet hoe de vork in de steel zit want dat is in dit geval duidelijk het geval

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door witte angora »

wanneer achteraf blijkt dat het gekochte product niet werkt, kan er geen aanspraak gemaakt worden op bva. bva heeft immers geen informatie verzonnen of expres informatie achter gehouden. zij hebben vermeld wat hun is vermeld.
dus als je bva opbelt, krijg je ook netjes te horen dat je daarvoor aanspraak kan maken op het bedrijf welke failliet is gegaan.
Toch is dit niet helemaal waar. Momenteel zijn er een aantal veilingen gaande van een failliete electroketen. Er is daar geen mogelijkheid om de kavels van tevoren te bezichtigen. Ik heb er een aantal kavels weggesleept die niet aan de beschrijving voldoen. Dat resulteerde in het geval van 2 kavels in 50% korting, en een derde kavel kan ik deze week terugsturen. Alleen de verzendkosten zijn voor mezelf, maar de kosten voor de kavel, opgeld en BTW worden keurig terugbetaald.

Overigens heb ik ook een aantal kavels om die reden laten liggen. Denk aan spullen waarvan op de site staat dat het nieuw in doos is, terwijl het overduidelijk een showmodel is. Personeel is bepaald niet makkelijk, maar als dingen klip en klaar duidelijk zijn krijg je gewoon ter plekke je geld terug. Twijfelgevallen moeten even via de mail bekeken worden.

Als je het hebt over garantie, dan zul je aanspraak moeten maken op de fabrieksgarantie. Dat weer wel.
de kosten welke bva maakt aan ... transaktie kosten, webhosting e.d. worden allemaal berekend en worden doorberekend aan het bedrijf welke failliet is. dit wordt bij de "schuld" van het bedrijf opgeteld.
Ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt, maar de koper betaalt 16% veilingkosten. Kan ook niet anders. Als kosten door worden berekend aan een failliet bedrijf, dan zul je die kosten nooit of te nimmer meer terugzien. Het komt dan gewoon op de grote hoop van schuldeisers, die er stuk voor stuk bij inschieten. Een en ander heeft tot gevolg dat BVA er zeker wel belang bij heeft dat de opbrengst zo hoog mogelijk wordt. Hoe hoger de opbrengst, hoe meer er aan veilingkosten door de koper betaald wordt.

Even uit je eigen post:
dus denk voortaan na voordat je uitspraken doet als je niet weet hoe de vork in de steel zit want dat is in dit geval duidelijk het geval

martinodk
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2013 10:50

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door martinodk »

nog een negatieve ervaring met BVA: een kavel voldeed niet aan de verwachting. Op advies van het hoofdkantoor van BVA wilde ik het terugbrengen, maar werd door de veilingleider zeer onbeschoft behandeld. Daarna heb ik een mail gestuurd naar BVA, maar geen antwoord gekregen. Enkele malen gebeld, en ik zou teruggebeld worden, maar niets gehoord.Vandaag bebeld: ik moest het maar accepteren.Het betrof een faillisementsveiling, waarbij Nikon onderdelen werden aangeboden; de foto suggereerde, dat de meest essentiële dingen erbij waren, wat achteraf niet zo was. Die werden n.l. apart aangeboden! Slimme verkoop! Maar verwacht dus geen antwoorden of service van BVA.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door witte angora »

@ martino, was er een kijkdag, en zo ja, ben je op die kijkdag wezen kijken? En toen je het product ophaalde, heb je het toen niet gecontroleerd? Die mogelijkheid heb je namelijk, als het niet klopt met waar je op geboden hebt, kun je het ter plekke weigeren. Dat is tenminste mijn ervaring met BVA. En inderdaad, de ene medewerker is wat vriendelijker dan de andere, daar heb je wel een punt.

Verder: als het om faillisementen gaat, probeert BVA zo goedkoop mogelijk te werken. Dat kan betekenen dat niet BVA de inventarisatie doet, maar de medewerkers van het bedrijf die nog in dienst zijn, of die, om een en ander goed af te handelen, hun salaris van de curator krijgen. Een verkeerde omschrijving hoeft niet zozeer de fout van BVA te zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een verkeerde omschrijving hoeft niet zozeer de fout van BVA te zijn.
BVA is contractpartij: je betaalt aan BVA. Dus is het altijd hun fout als de omschrijving niet klopt. Iemand anders de schuld geven mogen ze niet.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:
Een verkeerde omschrijving hoeft niet zozeer de fout van BVA te zijn.
BVA is contractpartij: je betaalt aan BVA. Dus is het altijd hun fout als de omschrijving niet klopt. Iemand anders de schuld geven mogen ze niet.
Dat klopt, daarom kun je het geboden artikel ook weigeren aan te nemen als de omschrijving niet klopt. Wat ik bedoel te zeggen is dat BVA, ook al zijn ze wel verantwoordelijk voor de fout, deze niet altijd zelf veroorzaakt hoeft te hebben. En neem maar van mij aan dat ze er zelf af en toe ook een sik van krijgen. :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ook hier worden mensen die ergens intuinen weer geleidt door hun eigen hebberigheid. De honger naar een koopje schakelt alle ratio uit. Als je zekerheid wilt hebben, dan ga je niet naar een veiling, maar een normale winkel of autoverkoper.

martinodk
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2013 10:50

Re: Ervaring met BVA Auctions

Ongelezen bericht door martinodk »

voor de veiling was er geen kijkdag, anders had ik dit wel bemerkt. Ik wilde de kavel weigeren, maar ik had van te voren betaald, en achterlaten kon niet volgens de mensen van BVA. Ik heb dus voor ongeveer 20% onder de nieuwprijs een set flitsers met accesoires zonder flitsers gekocht.

Maar dat een veilingleider mij dreigt uit de zaak te gooien, alleen omdat ik zei, dat zijn hoofdkantoor mij gezegd had, de kavel terug te brengen, vind ik wel erg ver gaan.
En mij verder 2 weken lang laten bellen en mailen, voordat ik een antwoord krijg, is ook niet in overeenstemming met de "goede service", die zij pretenderen te geven.

Gesloten