LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra garantie op gebruikte auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Dirk Toes
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 aug 2019 12:43

Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Dirk Toes »

In februari 2018 kocht ik een auto bij een BOVAG autobedrijf. Ik heb daar een extra garantie bij afgesloten via Autotrust. Na een half jaar heb ik de garantie nog een keer verlengd voor een heel jaar. In deze periode kreeg ik een melding 'motorolie te laag/stoppen'. Direct gestopt en naar een garage af laten slepen. Die hebben het oliefilter vervangen en nog wat dingetjes. Totaal voor 139,--. Ik heb deze rekening niet ingediend bij Autotrust omdat daar eerst een offerte moet worden overlegd en daarna geven zij toestemming tot reparatie. Daar kon ik niet op wachten omdat mijn vrouw de auto voor haar werk nodig had. Op haar eerste ochtend naar haar nieuwe baan na ongeveer drie weken, kreeg zij ook dezelfde melding. De auto direct in de berm gezet en af laten slepen door de ANWB. In de garage aangekomen werd totale motorschade geconstateerd. Resultaat 'andere motor'. Kosten 5700,--. Offerte ingediend bij de verzekeraar en zij gaven aan een expert te sturen. Via de garage een auto gehuurd (390,--) en het rapport maar afwachten. De verzekeraar stelde dat bij de vorige reparatie door de garage verzuimd was om naar de distributie riem te kijken met dit als gevolg. Zij geven mij aan dat ik geen schuld tref maar ze gaan het niet vergoeden. De garage is aansprakelijk. Okee zegt de garagehouder maar ik ben ook verzekerd dus geef ik uit handen naar de Bovemij. Inmiddels had ik dus al voor bijna 400 euro gehuurd gereden. Dit alles is nu 10 weken gereden en mijn garage is wel zo netjes geweest om mij een oud leen autootje te geven. We hebben een auto met hoge instap en nu een lager model. ik wacht nu al weken op een tegenexpertise van de Bovemij, maar ja, vakantie weet u wel. Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met dit soort zaken of is er iemand die mij kan raden wat te doen. Er is uitgebreid mailverkeer beschikbaar als iemand dit zou willen inzien. Het ziet er naar uit dat de expert van de tegenpartij de claim ook gaat afwijzen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door berndv »

Zo, dat is nogal wat. Maar als ik het dus zo lees heeft het niets te maken met het garantieverhaal, maar met een ondeugdelijke reparatie. Hoeveel is er gereden na de reparatie en voordat het defect zich weer voor deed? En in welke zin had de monteur iets moeten zien aan de distributieriem bij de eerste reparatie?

Hoe was de staat van onderhoud? Hoeveel kilometer is er gereden sinds de laatste vervanging van de distributieriem?

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Met garantie heeft dit allemaal niets van doen. Te weinig olie is een kwestie van onderhoud. Een distributieriem vervangen ook.

Waarom de garage bij het vervangen van de olie niet naar de distributieriem heeft gekeken? Omdat het niet om een uitgebreide keuring ging. De opdracht was kennelijk: olie vervangen. De db-riem is van een heel andere orde. Ik verwacht dus niet dat je garage aansprakelijk gesteld kan worden.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus de distributieriem is geknapt? Dat is meestal het gevolg van niet tijdig vervangen en dus het probleem van de eigenaar van de auto. Maar wanneer is de laatste grote beurt geweest, want op dat moment wordt daar gewoon naar gekeken en vervangen indien nodig.

En die eerste motorolie vervangen is natuurlijk helemaal geen garantie, dat hoort gewoon bij het onderhoud. Dat wordt meestal ook bij een beurt gedaan.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Vraag me ook af of de auto tijdens het rijden wel de melding "motorolie te laag" heeft gegeven. Veel logischer zou de waatrschuwing voor een wegvallende oliedruk zijn (er er zijn meerdere merken waar zonder meer een connectie tussen de oliepomp ende riem/ketting kan worden gelegd).
Hoeveelheid olie is gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar (of er moet een serieus lek zijn) al het ander dient te worden onderzocht door de garage en als deze verzuimd goed onderzoek te doen naar de werkelijke oorzaak is deze aansprakelijk.
Alles staat of valt met het goed in onderhoud zijn van de auto, als de riem pas over 50K aan de beurt zou zijn zou deze net zomaar mogen breken/verspringen en het is dan maar de vraag of de riem of een ander onderdeel het voortijdig heeft opgegeven.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, als je een auto koopt, kijk je toch hoe lang de Db nog mee kan gaan? Het is doorgaans een redelijk dure grap om te vervangen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is deze auto bij aflevering met grote beurt afgeleverd en bij welke maand of Km moest volgende onderhoud uitgevoerd worden?

Dat is bepalend of ze voor garantie moeten vervangen want als een auto tegen de vervang datum van riem aan zit moeten ze dat gelijk doen, of duidelijk aangeven, rond die tijd of Km terug komen... en dat is niet gedaan vermoed ik.

Dirk Toes
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 aug 2019 12:43

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Dirk Toes »

Ford Bmax heeft een garantie van 240.000 kilometer of 10 jaar.

Dirk Toes
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 aug 2019 12:43

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Dirk Toes »

Er zat voldoende olie in en na de eerste reparatie ben ik er van uit gegaan dat het probleem was verholpen. We hebben daarna nog minimaal drie weken gereden en niet weinig want we waren bezig met een verhuizing.

Dirk Toes
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 aug 2019 12:43

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Dirk Toes »

Onderstaand de reden van niet uit betalen. Integraal:

Aangezien de auto geen distributieketting heeft maar een distributieriem, is hieruit vast te stellen dat er geen juiste diagnose is gesteld. Dat het onderhoudsinterval meerdere malen is overschreden, kan de garage niks aan doen. Wel zal dit een van de redenen zijn geweest waarom de distributieriem vroegtijdig schade vertoont. De gevolgschade had voorkomen kunnen worden, als de oorzaak bij de eerste melding juist was onderzocht. De claim is in dit geval niet afgewezen omdat het onderhoud niet klopt, maar doordat er door gereden is met een defect wat niet juist is opgemerkt door de garage.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De 1.0 motor heeft 10 jaren of 240.000 km

De 1.4 en 1.6 8 jaren of 160.000 Km

De diesel 10 jaren of 180.000 Km....

Dus welke motor had je, en wat het Dealer onderhouden of universele garage...?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Klopt de Tellerstand?

Via de teller zie je gelijk maar in de boord computer zien ze of er is terug gedraaid.
Als daar een andere stand op staat kun je de koop ontbinden wegens KM fraude, ook na meer dan half jaar.

Zorg dat je mag meekijken want ik vertrouw deze Bovag garage niet meer volledig.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door thecure »

Dirk Toes schreef:
16 aug 2019 19:53
Ford Bmax heeft een garantie van 240.000 kilometer of 10 jaar.
Gezien deze termijn gok ik dat je de 1.0 ecoboost hebt.
Klopt dat?
En dit is is geen garantie maar een vervangtermijn.

Deze heeft een wetbelt en de snaar draait dus in de olie.
Het type olie is heel belangrijk en er is één type van castrol die goedgekeurd is voor deze motor.
Deze olie moet voldoen aan de Ford specificatie Ford WSS-M2C948-B

Is dit type olie gebruikt ??

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door thecure »

Oh ja, omdat dit dus een wetbelt is, is de snaar niet zomaar te bekijken zonder de motor flink stuk te demonteren.
Dit omdat de behuizing logiserwijs vloeistofdicht moet zijn.

De opmerking dat de garage de snaar had moeten controleren is dus onzin.

Je kan alleen vertrouwen op de VV interval bij deze snaren. Mits dus de juiste olie is gebruikt.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... dit lezend, en gezien het feit dat de onderhoudsintervallen nogal eens genegeerd zijn, vermoed ik zo dat de TS geen poot heeft om op te staan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Behalve als bewijsbaar de kilometerstand is teruggedraaid. Dan gaat de verkoper wet eh nat.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Nu ik dit lees, alleen Castrol olie en anders geen garantie?

Ik weet dat vele universele garages en particulieren lezen de olie dikte en er vrolijk Action huismerk in pleuren met zelfde dikte.
En die kleine 1000 cc drie cilinders, Audi Q2 heeft die ook met 120 Pk en olie voorschriften en ik koop deze daarom niet meer.

Grote auto, veel PK's en kleine mini motor.... dat kan niet lang goed gaan, 240.000 km vind ik erg veel.
Maar waar koop ik plaatselijk deze voorgeschreven olie?
5W30 gaat nog, 0W30 is lastiger en nog bepaalde specificaties en merk?

Als mijn Universele garage voor elk merk naast de dikte ook nog een flesje in bepaald merk moet bestellen word dat erg veel werk.
Bij elke Shell pomp alleen Shell enz.... dus waar koop ik Castrol?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees ook dat andere merken olie leveren... 5W20....

https://eurol.com/oil-advisor-result/?c ... e5db8a53e4

Dit is slechts voorbeeld dat meerdere merken mogen.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik zoek op die Ford-specificatie WSS-M2C948-B, vind ik ook producten van o.a. Mobil, Champion en "ons eigen" onvolprezen Kroon Oil. Bij al deze producten wordt specifiek vermeld dat ze voldoen aan Ford WSS-M2C948-B. Verkrijgbaarheid lijkt me geen enkel probleem.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Extra garantie op gebruikte auto

Ongelezen bericht door thecure »

Inderdaad zijn er tegenwoordig meerdere merken die deze olie leveren.

Maar ik hoop dat ts zich meld en wat duidelijkheid kan verschaffen. Mijn verhaal is puur gebaseerd op aanname dat hij de 1.0 ecoboost heeft.
Omdat deze veel in de Bmax is geleverd en dit een van de weinige Ford motoren is waar de snaar 240.000 km kan blijven zitten.

Gesloten