LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garage zegt airco werkt, maar blijkt niet zo te zijn

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ladylil
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2019 12:03

Garage zegt airco werkt, maar blijkt niet zo te zijn

Ongelezen bericht door Ladylil »

Paar weken geleden een auto gekocht bij een garage, in de zoekopdracht gezet dat er airco in moet zitten.
Garage had in de advertentie gezet met hoofdletters dat er airco inzit..

Tijdens een kort proefritje wordt een airco niet ijskoud dus op dat moment volgens mij niet goed te controleren.
Maar daarna gemerkt dat deze niet werkt.
Contact opgenomen met de garage volgens hem deed hij het goed toen hij hem ophaalde en moest ik hem laten bijvullen, toen dacht ik al hmmm maar vooruit. Nu blijkt bij mijn garage dat de condensator kapot is (afgebroken lamellen) en dit is niet van een paar weken..

De verkoper doet het af met de reactie dat ik controleplicht heb en het dus beter had moeten controleren.

Hoe zit dit juridisch gezien..?

Het is een Mitsubishi space star uit 2003 met 180000 op de teller.
Vraagprijs 1350€

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Garage zegt airco werkt, maar blijkt niet zo te zijn

Ongelezen bericht door berndv »

Ladylil schreef:
05 aug 2019 12:19
Tijdens een kort proefritje wordt een airco niet ijskoud dus op dat moment volgens mij niet goed te controleren.
Dan maakt u toch een langere proefrit? Daarbij, mijn airco werkt als ik de hoek van de straat om ben. En dat is ongeveer 70 meter.
Helemaal als:
Ladylil schreef:
05 aug 2019 12:19
Paar weken geleden een auto gekocht bij een garage, in de zoekopdracht gezet dat er airco in moet zitten.
voor u schijnbaar een airco een belangrijk punt is.
Ladylil schreef:
05 aug 2019 12:19
De verkoper doet het af met de reactie dat ik controleplicht heb en het dus beter had moeten controleren.
Dit is wel heel erg kort door de bocht. Als de auto is verkocht met airco en de airco heeft niet gewerkt, is het inderdaad wel deels onderzoeksplicht, maar het betreft hier een geadverteerde eigenschap.

Ik vind het wel lastig. Tuurlijk had de airco moeten werken, en als de auto aangeboden wordt met airco, is dat naar mijn mening wel een onderdeel dat moet werken. Anderzijds is het niet een heel erg verborgen gebrek. Uw conclusie dat dit met een korte proefrit niet geconstateerd kan worden is onzin, een airco werkt nagenoeg direct na inschakelen, het is niet zoals met een verwarming waarbij de auto eerst moet opwarmen. Een airco hoort direct al de lucht te koelen, die zal in ieder geval koeler aan moeten voelen dan de buitenlucht.

Maar heeft de garage de airco zelf ook nog nagekeken?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Garage zegt airco werkt, maar blijkt niet zo te zijn

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gezien prijs en bouwjaar kun je niet alles perfect verwachten.
U kocht en kreeg een Auto met Airco, maar niet de vermelding of deze nog goed werkte.
Maar betere controle voor betalen en op naam zetten is wel gewenst.
Vooral met deze hitte.

Ik heb zelf nog oudere voertuigen met veel meer KM die nog wel goed werken.
Zelf monteerde ik wel eens een gebruikte Condensor, hopen dat die nog goed is en redelijke tijd mee gaat.
Ook het noodzakelijke R134 gas wat erin hoorde, wat ik gebruik mag niet maar kan wel!

Maar na monteren en vacuüm trekken weet je of deze het weer doet,
Dan spoelen, olie en het juiste gas vullen....

En er zijn voordelige Beunhazen, oude apparaten gebruiken die en fout gas.....
Ik doe het zelf ook maar weet ook dat je dan een extra risico loopt bij botsen als je verkeerde gas gebruikte!

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Garage zegt airco werkt, maar blijkt niet zo te zijn

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Wederom de bekende klok-klepel rethoriek van komkommer....

Haalt moeiteloos R12, R134a, R413a, R437a aircogas door elkaar.
Btw R12 (freon) is het oude gas dat moeiteloos door R413a kan worden vervangen.
De modernere gassen (R134a) zijn vooralsnog toegestaan maar kunnen niet zonder meer werkend in een R12 systeem worden gevuld.

Een auto uit 2003 zal waarschijnlijk gewoon een R134a systeem hebben dus daar zit het probleem niet. Zelf sleutelen aan een airco is te doen echter dan zal het systeem wel leeg moeten zijn (zomaar weg laten lopen is een no go) bovendien is lekdetectie voor een particulier amper te doen.

Als er verder niets kapot is zal de verdamper en de droger uitgewisselld moeten worden (beiden niet heel duur) en ik vrees dat een perfect werkende installatie bij een auto van 1350 Euro eerder uitzondering dan regel zal zijn en bovendien bij aankoop perfect te controleren dus.......

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Garage zegt airco werkt, maar blijkt niet zo te zijn

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Door elkaar?

Nee, R12 is niet meer... en past hier niet in.
En R1234 is het ook niet, dat komt over enkele jaren in nieuwste....

De R134a noemde ik ook, maar er is een andere die niet mag!
Dat mag officieel in geen enkele auto maar is goedkoper en werkte perfect.
Vele goedkope adressen op Marktplaats beweren ®134a erin te doen maar ik heb daar twijfels over.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Garage zegt airco werkt, maar blijkt niet zo te zijn

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dus als de gasfles van de barbeque leeg is kun je deze aansluiten op een autoairco gevuld door een marktplaasbeun komkommer?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Garage zegt airco werkt, maar blijkt niet zo te zijn

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Er komen overal lachgas winkels!

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Garage zegt airco werkt, maar blijkt niet zo te zijn

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Iemand die propaan in zijn airco systeem stopt is wat mij betreft niet helemaal goed bij zijn hoofd, koelt prima maar je stopt iets zeer brandbaars in een installatie die daar absoluut niet voor bedoeld is (enkel om een paar Euro uit te sparen/ stoer te doen).

Wat betreft die Mp beunen, er is op dit moment een levendige hander in partijen koelmiddel uit het oostblok/Chima die niet alleen veel goedkoper is (geen belasting) maar ook niet zelden zeer slecht van kwaliteit/vervuild dus wederom besparing op de korte termijn.

Gesloten