Garantie bij overname Autobedrijf

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
NeoDutchio

Re: Garantie bij overname Autobedrijf

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 28 nov 2018 15:09

Hypo63 schreef:
28 nov 2018 14:38
Dan blijft mijn advies staan om het bedrag van de garantie en de teveel betaalde prijs van de auto i.v.m. BOVAG garantie te verhalen op de vorige eigenaar (bestuurder). Als bekend was dat het bedrijf verkocht zou worden bij de aankoop van de auto is er naar mijn mening zelfs sprake van fraude. De verkoper hoort op de hoogte te zijn van de geldende BOVAG regels.
Daarnaast is het van belang om te weten wie juridisch gezien de auto verkocht heeft, ACS Hilversum (die per 1-8-2018 is overgegaan in ACS Kroymans) of ACS Kroymans, per 1-8-2018 eigenaar van ACS Hilversum. Zeker gezien het feit dat de auto in augustus is gekocht en nooit met BOVAG garantie had mogen worden verkocht (ACS Kroymans is geen lid van de BOVAG). Volgens mij kan er zelfs sprake zijn van dwaling en is de koopovereenkomst nietig.
Bij de vorige eigenaar/bestuurder is niets te halen. Die is geen partij in deze.
Als de auto voor 01-09 gekocht is, dan is het dus bij een Bovag garage gekocht. Het lijkt er op dat ACS hun dealerschap kwijtgeraakt is.
Het enige dat je kan doen is compensatie vragen bij de verkoper. Dit kan alleen als hij ten tijde van de verkoop al afwist van de verkoop van het bedrijf en wist dat er geen oplossing zou zijn voor de Bovag garantie.

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 28 nov 2018 15:18

NeoDutchio schreef:
28 nov 2018 15:09
Hypo63 schreef:
28 nov 2018 14:38
Dan blijft mijn advies staan om het bedrag van de garantie en de teveel betaalde prijs van de auto i.v.m. BOVAG garantie te verhalen op de vorige eigenaar (bestuurder). Als bekend was dat het bedrijf verkocht zou worden bij de aankoop van de auto is er naar mijn mening zelfs sprake van fraude. De verkoper hoort op de hoogte te zijn van de geldende BOVAG regels.
Daarnaast is het van belang om te weten wie juridisch gezien de auto verkocht heeft, ACS Hilversum (die per 1-8-2018 is overgegaan in ACS Kroymans) of ACS Kroymans, per 1-8-2018 eigenaar van ACS Hilversum. Zeker gezien het feit dat de auto in augustus is gekocht en nooit met BOVAG garantie had mogen worden verkocht (ACS Kroymans is geen lid van de BOVAG). Volgens mij kan er zelfs sprake zijn van dwaling en is de koopovereenkomst nietig.
Bij de vorige eigenaar/bestuurder is niets te halen. Die is geen partij in deze.
Als de auto voor 01-09 gekocht is, dan is het dus bij een Bovag garage gekocht. Het lijkt er op dat ACS hun dealerschap kwijtgeraakt is.
Het enige dat je kan doen is compensatie vragen bij de verkoper. Dit kan alleen als hij ten tijde van de verkoop al afwist van de verkoop van het bedrijf en wist dat er geen oplossing zou zijn voor de Bovag garantie.
Bij de vorige bestuurder is wel degelijk wat te halen. Zodra er sprake is van wanprestatie is een bestuurder met zijn privé vermogen aansprakelijk. Niemand kan mij wijs maken dat de bestuurder van het bedrijf niet op de hoogte was van de verkoop van het bedrijf. Dan is er simpelweg sprake van fraude, door een garantie te verkopen dien niet verkocht had mogen worden.
Wellicht zijn er in de periode van de verkoop van de onderneming meer auto's verkocht met BOVAG garantie die niet zo verkocht hadden mogen worden. Daarom is het ook belangrijk om uit te zoeken wie de juridische eigenaar en daarmee verkoper is. Dit is eveneens van belang voor mogelijke gebreken aan de auto die in de toekomst aan het licht komen en waarvoor de verkoper aansprakelijk is.
Als ACS Kroymans problemen en rechtszaken wil voorkomen dan kunnen ze het beste een BOVAG lidmaatschap aanvragen en de garantieverplichtingen van de vorige verkoper nakomen. Dan is iedereen tevreden en zijn alle problemen opgelost.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 28 nov 2018 17:34

Waarom heet het dan eigenlijk Bovag-garantie? Alleen omdat ze de tekst aanleveren, kennelijk.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 28 nov 2018 18:07

Hypo63 schreef:
28 nov 2018 15:18
Bij de vorige bestuurder is wel degelijk wat te halen. Zodra er sprake is van wanprestatie is een bestuurder met zijn privé vermogen aansprakelijk.
De vorige bestuurder heeft zijn auto verkocht aan het garagebedrijf. Wat wilt u daar nog halen?

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 28 nov 2018 18:31

Define schreef:
28 nov 2018 10:55
NeoDutchio schreef:
28 nov 2018 10:43
alfatrion schreef:
28 nov 2018 09:58

Er is wat te halen zolang het bedrijf niet failliet is. Garantie vervalt niet op het moment dat de eigenaar van een BV besluit de BV te sluiten.
De garantie is niet te halen bij een ander bedrijf die toevallig op hetzelfde adres zit.
Tja als er nu een Mediamarkt zou komen begrijp ik wel deze stelling. Maar er wordt nu door-geborduurd op de activiteiten van het oude bedrijf. Zelfde product en zoals ik begreep ook dezelfde mensen. Ik vind het vreemd, je loopt twee weken na de koop van de auto binnen bij het bedrijf en ze zeggen, sorry, we zijn een nieuw bedrijf en we hebben de garantie niet overgenomen. We willen met alle plezier het probleem oplossen, echter dan moet je er wel voor betalen.
Het is niet zo vreemd dat in een pand dat gebouwd is als garagebedrijf een andere garagebedrijf komt. Als de vorige eigenaar met zijn bedrijf is gestopt en het onroerend goed heeft verkocht en toevallig mensen aanneemt die in het oude bedrijf hebben gewerkt (wat ook niet zo vreemd is) is het een compleet ander bedrijf. Het zou wat zijn als je in zo'n situatie alle plichten van je voorganger moet overnemen.

Cro

Ongelezen bericht door Cro » 28 nov 2018 18:36

NeoDutchio schreef:
28 nov 2018 18:07
Hypo63 schreef:
Bij de vorige bestuurder is wel degelijk wat te halen. Zodra er sprake is van wanprestatie is een bestuurder met zijn privé vermogen aansprakelijk.
De vorige bestuurder heeft zijn auto verkocht aan het garagebedrijf. Wat wilt u daar nog halen?
Ik kan het mis hebben, echter denk ik dat jullie beiden een andere invulling geven aan bestuurder. Jij lijkt daarmee de vorige eigenaar van de auto te duiden, terwijl Hypo63 de voormalig bestuurder van het garage bedrijf lijkt te bedoelen.

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 28 nov 2018 19:06

Cro schreef:
28 nov 2018 18:36
NeoDutchio schreef:
28 nov 2018 18:07
Hypo63 schreef:
Ik kan het mis hebben, echter denk ik dat jullie beiden een andere invulling geven aan bestuurder. Jij lijkt daarmee de vorige eigenaar van de auto te duiden, terwijl Hypo63 de voormalig bestuurder van het garage bedrijf lijkt te bedoelen.
Met de bestuurder bedoel ik inderdaad de eigenaar van het oude bedrijf (ACS Hilversum).

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 28 nov 2018 19:21

Hypo63 schreef:
28 nov 2018 19:06
Met de bestuurder bedoel ik inderdaad de eigenaar van het oude bedrijf (ACS Hilversum).
En die (de oud eigenaar) moet inderdaad aangesproken worden bij een garantiegeval.

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 28 nov 2018 20:24

kweenie schreef:
28 nov 2018 11:11
Define schreef:
28 nov 2018 09:40
Blijf ik toch nog steeds erg verbaasd dat de volgende feiten dus zo maar kunnen;
LandRover moet toch een kwaliteit in service garanderen voor hun premium auto's?
En Kroymans kan dus wel de baten, maar niet de lasten overnemen bij een bedrijfsovername?
Tsja, de kwaliteit van hun service is misschien wel goed. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat deze garantie bij hun geldig is.

Het is ook nog maar de vraag of er werkelijk sprake is van een bedrijfsovername. Het kan goed zijn (en daar lijkt het hier op) dat de oude garage gestopt is en dat een nieuwe ondernemer op de zelfde plek een nieuwe onderneming is begonnen. Waarbij ze weliswaar het dealerschap van Landrover ook hebben 'gekregen' van Landrover Nederland, maar dat ze verder formeel niets met de oude garage te maken hebben.
Ik denk het niet. Ik heb eerder de indruk dat Kroymans de zaak heeft overgenomen vanwege de de dealerschap van LandRover. Deze zijn ze eerder kwijtgeraakt. Dat blijkt ook wel uit de naam waarbij ze de letters ACS hebben gehandhaafd. Ik denk niet dat Kroymans dit dealerschap op het spel gaat zetten door geen service te verlenen. Ik zou aandringen op goede afspraken met ACS Kroymans en anders de kwestie melden bij LandRover.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 28 nov 2018 23:40

Is /was Kroymans in Hilversum niet Failliet ?.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 28 nov 2018 23:47

NeoDutchio schreef:
28 nov 2018 11:20
In dit geval is het oude bedrijf gesloten, maar zal u bij de oud eigenaar moeten aankloppen in geval van garantie. Een nieuw bedrijf met een nieuwe naam, nieuwe KVK inschrijving en een nieuwe eigenaar kan niet aangesproken worden op garantie van een ander persoon.
Daarmee geef je aan dat je opmerking in het eerste bericht niet klopt. Immer, je stelde dat de garantie niet zou gelden.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 29 nov 2018 09:04

alfatrion schreef:
28 nov 2018 23:47
NeoDutchio schreef:
28 nov 2018 11:20
In dit geval is het oude bedrijf gesloten, maar zal u bij de oud eigenaar moeten aankloppen in geval van garantie. Een nieuw bedrijf met een nieuwe naam, nieuwe KVK inschrijving en een nieuwe eigenaar kan niet aangesproken worden op garantie van een ander persoon.
Daarmee geef je aan dat je opmerking in het eerste bericht niet klopt. Immer, je stelde dat de garantie niet zou gelden.
Dan moet u beter lezen.
Define schreef:
27 nov 2018 13:04
En Kroymans kan dus wel de baten, maar niet de lasten overnemen bij een bedrijfsovername?
NeoDutchio schreef:
27 nov 2018 14:16
Is het bedrijf overgenomen, of is het oude bedrijf gesloten? Bij een overname blijft alles gelijk, dus hebt u recht op garantie. Als het oude bedrijf gestopt is en op het oude adres zit een nieuw bedrijf met ook een nieuw KVk inschrijving, dan geldt de garantie niet.
Er zit een nieuw bedrijf met nieuwe KVK inschrijving en een nieuwe eigenaar. Daar kan je dus geen garantie claimen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 nov 2018 13:13

NeoDutchio schreef:
29 nov 2018 09:04
Dan moet u beter lezen.
Wat er niet staat, kan ik niet lezen. Jij schrijft eerst dat de garantie niet meer zou gelden als het bedrijf is gestopt en later schrijf je dat voor garantie moet aankloppen bij de eigenaar van het gestopte bedrijf. Het is het een of het ander, omdat het niet beiden opgaat.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 29 nov 2018 13:23

Define kan het beste Kroymans vragen of ze hier willen reageren.
Dit niet bepaald positieve bericht is slecht voor hun verkoop en is nog jarenlang via Google te vinden.

Ik vermoed dat ze na lezen alle berichten een goed antwoord zullen geven, want ik zal deze Dealer graag overslaan als hun
antwoord een afwijzing is, dus vraag of ze bij Tros Radar een herkenbaar bedrijfsnaam account hier maken en zelf willen reageren.... vermoedelijk krijg je dan gewoon de volle 12 maanden vermoed ik.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 29 nov 2018 13:33

alfatrion schreef:
29 nov 2018 13:13
NeoDutchio schreef:
29 nov 2018 09:04
Dan moet u beter lezen.
Wat er niet staat, kan ik niet lezen. Jij schrijft eerst dat de garantie niet meer zou gelden als het bedrijf is gestopt en later schrijf je dat voor garantie moet aankloppen bij de eigenaar van het gestopte bedrijf. Het is het een of het ander, omdat het niet beiden opgaat.
U leest wat u wilt lezen. Als er een NIEUW bedrijf zit kan je daar de garantie niet claimen. De vraag is of Kroymans wel de baten maar niet de lasten kan overnemen. Als het een overname is waarbij alle hetzelfde blijft, dan moeten ze alles overnemen. Als Kroymans een ander bedrijf is, dan niet. Is niet zo moeilijk hoor.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 29 nov 2018 13:37

Ik denk dat Kroymans nu doet niet belangrijk is....
Ze willen omzet en zitten niet op deze berichten te wachten.

Daarom mijn vraag, laat Topic starter een mail met link naar deze sturen en vraag hun reactie...
Vermoedelijk kiezen ze voor gewoon 12 maanden garantie geven, want geheel Nederland kan dit soort dingen over
de naam Kroymans nog jaren vinden en ze zullen echt niet het risico nemen.

Of er nu garantie is of niet is niet meer van belang, ze willen geen kat in de zak en zullen vermoedelijk binnenkort hier een zeer positief antwoord geven dat er niets aan de hand is!

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 29 nov 2018 18:40

Komkommertijd schreef:
29 nov 2018 13:37
Ik denk dat Kroymans nu doet niet belangrijk is....
Ze willen omzet en zitten niet op deze berichten te wachten.

Daarom mijn vraag, laat Topic starter een mail met link naar deze sturen en vraag hun reactie...
Vermoedelijk kiezen ze voor gewoon 12 maanden garantie geven, want geheel Nederland kan dit soort dingen over
de naam Kroymans nog jaren vinden en ze zullen echt niet het risico nemen.

Of er nu garantie is of niet is niet meer van belang, ze willen geen kat in de zak en zullen vermoedelijk binnenkort hier een zeer positief antwoord geven dat er niets aan de hand is!
Ik denk dat LandRover ook niet zit te wachten op negatieve berichtgeving. Ook die zou ik een mail sturen met een verwijzing naar deze topic.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 nov 2018 15:36

NeoDutchio schreef:
27 nov 2018 14:16
Als het oude bedrijf gestopt is en op het oude adres zit een nieuw bedrijf met ook een nieuw KVk inschrijving, dan geldt de garantie niet.
Als ik bij een bedrijf een overeenkomst heb gesloten en morgen wordt dat bedrijf ontbonden, dan geldt mijn garantie nog steeds. Dat een ander bedrijf op dezelfde locatie niet aansprakelijk is doet daar niets aan af.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 30 nov 2018 15:41

alfatrion schreef:
30 nov 2018 15:36
Als ik bij een bedrijf een overeenkomst heb gesloten en morgen wordt dat bedrijf ontbonden, dan geldt mijn garantie nog steeds. Dat een ander bedrijf op dezelfde locatie niet aansprakelijk is doet daar niets aan af.
De vraag van Ts is of Kroymans wel de lusten maar niet de lasten hoeft over te nemen. In dit geval is het geen overname en hoeft Kroymans de garantie niet over te nemen. De vraag is helder en mijn antwoord ook.

Plaats reactie