Geschrokken van kosten FAST takelaars

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
clairetb
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2019 22:25

Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door clairetb »

Onlangs reed ik over de ring bij Antwerpen en werd ik ingehaald door een auto waarop FAST stond. Later keek ik na wat dat voor dienst is en zag ik dat het een snelle takeldienst is de door de Vlaamse overheid is uitbesteed aan private bedrijven.
De kosten voor het takelen kunnen echter enorm hoog zijn (zeker ’s avonds of in weekend) en ook signaleringswagens worden in rekening gebracht.

Ook als je een abonnement hebt bij een dienst zoals Touring (soort Belgische ANWB) kan het zijn dat je auto toch door FAST wordt meegenomen, met de daarbij horende kosten. Op Belgische sites las ik zelfs over gevallen waarbij Touring de auto niet mocht takelen omdat FAST dat recht had.

Zelfs wanneer je op een parkeerplaats naast de snelweg staat kan FAST gestuurd worden, zie bijvoorbeeld:
https://www.verkeerscentrum.be/veelgest ... -door-fast
https://www.touring.be/nl/artikels/fast ... tomobilist
Heeft hier iemand ervaring met FAST?
En hoe zit dat als je bijvoorbeeld als Nederlander ANWB lid bent?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door crazyme »

Interessant.

Wat zijn die kosten dan ?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door sylvesterb »

crazyme schreef:
23 mei 2021 19:33
Interessant.

Wat zijn die kosten dan ?
Rond de EUR 250,00 in Nederland wordt je direct naar een parkeerplaats gesleept en dit is volgens mij kosteloos. Dit is enkel bij enkele drukke routes zoals de A4, als je hier stil staat wordt gesleept.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar baseert u dat op, dat het in Nederland gratis zou zijn?

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door taxikemperman »

In Nederland hebben we op de snelwegen Incident Management.
Bij stilstand op de snelweg stuurt Rijkswaterstaat direct een berger die de auto inderdaad op de eerstvolgende veilige plek plaatst van de snelweg af
Zij brengen je dus niet naar een garage.
Op de parkeerplaats /tankstation moet je dus zelf verder voor hulp zorgen

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik denk dat clairetb wil weten hoe het zit met de kosten als je als Nederlands ANWB-lid pech krijgt in België.

Uit de gelinkte pagina van Touring maak ik op dat het gestrande voertuig door een bergingsbedrijf wordt afgevoerd naar een garage, niet naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats of andere veilige plek, en dat Touring daar bezwaar tegen heeft. Of had, want het stukje is twee jaar oud.

J. Deltoer
Berichten: 3078
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
23 mei 2021 19:39
Waar baseert u dat op, dat het in Nederland gratis zou zijn?
Uw scherpe vraagstelling impliceert dat u redenen hebt om te stellen dat er kosten aan zijn verbonden. Hoe komt u daarbij?
Zelf ben ik 10 jaar geleden een keer van de vluchtstrook van de snelweg gesleept, kostenloos. Daarna heeft de wegenwacht me verder geholpen

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door angel1978 »

En alles is nog exact zoals 10 jaar geleden... :roll:

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door Arizonakid »

In Nederland wordt je bij stilvallen op een weg die onder Incident Management valt (alle A en N wegen, en soms ook de grotere routes in de stad) kosteloos naar de eerstvolgende veilige locatie gebracht, bv een tankstation of parkeerplaats, en geen meter verder.
Dat zal gebeuren door een bergingsbedrijf dat in dat IM gebied het werk gegund heeft gekegen bij een driejaarlijkse inschrijving, of eventueel door een afsleepwagen van de ANWB.

In andere landen kan het onderdaad aners geregeld zijn en dus geld kosten, kosten die je soms op je pechhulp of autoverzekering kan terughalen, maar meestal niet.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De reden waarom het in Nederland gratis is voor de bestuurder is omdat de economische belangen groot zijn. Een vrachtwagen in een file kost net geen €50,- per minuut. Hoe langer je stil staat, hoe duurder het allemaal wordt. Het is dus goedkoper om op kosten van RWS weggetakeld te worden naar een veilig plek dan om je te laten staan.

Hoe het in België zit durf ik niet te zeggen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de Ts wil weten wat dat betekent voor een ANWB lid, kan hij die vraag beter aan de ANWB stellen.

En als je geen lid bent van de ANWB wordt je in Nederland volgens mij bij pech echt niet gratis door de ANWB weggesleept.

Ik denk dat er ook een verschil zit in wie er moet betalen tussen een ongeval en pech.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
23 mei 2021 21:03
Als de Ts wil weten wat dat betekent voor een ANWB lid, kan hij die vraag beter aan de ANWB stellen.

En als je geen lid bent van de ANWB wordt je in Nederland volgens mij bij pech echt niet gratis door de ANWB weggesleept.

Ik denk dat er ook een verschil zit in wie er moet betalen tussen een ongeval en pech.
Bij een ongeval betaald de verzekeraar. Bij pech op de A wegen betaald altijd Rijkswaterstaat tot de eerste veilige plek. Daarna is het de verantwoordelijkheid van de bestuurder.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:
23 mei 2021 19:39
Waar baseert u dat op, dat het in Nederland gratis zou zijn?
Waar baseer je op dat het niet gratis zou zijn voor de weggebruiker?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De ANWB zal eerst proberen die pech te verhelpen, en daarvoor moet je lid zijn of worden.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
23 mei 2021 21:38
De ANWB zal eerst proberen die pech te verhelpen, en daarvoor moet je lid zijn of worden.
Op de wegen die onder het
Incident Management vallen, zal er altijd eerst en voor de automobilist geheel kosteloos gesleept worden naar de dichtstbijzijnde 'veilige plaats'. Ook wanneer de ANWB toevallig eerder aanwezig is dan de door IM aangestuurde berger. Pas op die veilige plaats zal er gekeken worden 'hoe het nu verder moet' en ook dan pas kunnen er kosten bij komen kijken indien je niet verzekerd bent voor pechhulp.

Alleen in het geval je zelf al de ANWB gebeld hebt om je te hulp te schieten gaat mijn verhaal hierboven niet op. Want dan is er namelijk al een 'hulpvraag' en daar zitten vanaf dat moment de voorwaarden van de ANWB aan verbonden.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
23 mei 2021 22:45
Alleen in het geval je zelf al de ANWB gebeld hebt om je te hulp te schieten gaat mijn verhaal hierboven niet op. Want dan is er namelijk al een 'hulpvraag' en daar zitten vanaf dat moment de voorwaarden van de ANWB aan verbonden.
Zelfs dan kan je op basis van het IM nog weggetakeld worden naar een veiliger plek, in afwachting van die gebelde hulpverlener.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
23 mei 2021 22:47
Zelfs dan kan je op basis van het IM nog weggetakeld worden naar een veiliger plek, in afwachting van die gebelde hulpverlener.
Dat kan, maar hoe dan ook lopen de kosten (al dan niet via je pechhulpcontract) in zo'n geval al vanaf het eerste telefoontje naar de pechhulpverlener. Ook wanneer je besluit dat je vanaf die 'veilige plek' wel op een andere manier je weg kan vervolgen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie toch regelmatig een wagen van de ANWB lang de rijksweg hulp verlenen aan een gestrande automobilist. Zonder dat er in de verste verte maar een takelwagen aankomt.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
24 mei 2021 00:03
Ik zie toch regelmatig een wagen van de ANWB lang de rijksweg hulp verlenen aan een gestrande automobilist. Zonder dat er in de verste verte maar een takelwagen aankomt.
En hoe constateer je dat laatste? Ga je erop staan wachten?

Los daarvan kan het naast de snelweg natuurlijk ook gewoon zo’n “veilige plek” zijn.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Geschrokken van kosten FAST takelaars

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Lady1234 schreef:
24 mei 2021 00:03
Ik zie toch regelmatig een wagen van de ANWB lang de rijksweg hulp verlenen aan een gestrande automobilist. Zonder dat er in de verste verte maar een takelwagen aankomt.
Meeste wegenwachtautos kunnen niet slepen.
Sleepkabel wordt bijna niet meer gebruikt
De monteur kijkt dan vast wat het probleem is en mogelijk kan hij het oplossen voordat de sleper er is.
Bijvoorbeeld vaak voorkomend: geen brandstof meer. Even bijvullen en rijden weer
Is de sleper er, dan gaat de auto mee en gaat de Wegenwachter verder op de veilige plek

Gesloten