LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
diditje
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2008 19:25

Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door diditje »

Hallo,

Ik heb gisteren bij een autohandelaar een auto gekocht voor een 'marktconforme' prijs, echter zonder garantie.
Bij het verkoopsgesprek is er mij verteld dat de auto 100% in orde is en dat er nog 6 maanden apk op zit.
Toen ik thuis kwam (na 200km) bleek dat het rechterraam (elektrisch) wel naar beneden kon, maar niet meer naar boven.
Toen bleken ook de elektrische buitenspiegels niet te werken.
Toen het wat donkerder werd wou ik mijn koplampen aandoen: geen licht!
Blijken er geen lampen in te zitten! En het plastic stuk waar de lampen horen in te zitten zijn helemaal weg gesmolten...
Als klap op de vuurpijl controleer ik thuis op de website van de rdw op welke dag precies de apk verloopt, blijkt dat de apk 3 dagen later verloopt!
Vandaag dus gebeld met de handelaar: hij wist niks van die koplampen, hij zou kijken of hij er ergens op de kop kon tikken voor me, moest later op de dag maar even terugbellen.
Teruggebeld: ik kan 2 koplampen kopen voor 100 euro, ik maak 100 euro over op je rekening dan kan je ze kopen.
Mijn man werkt zelf voor een garagebedrijf maar hij kan er (met personeelskorting) maar aankomen voor min. 90 euro per stuk.
Teruggebeld met de vraag of hij de koplampen dan kan opsturen.
Hij wist niet zeker of hij dit kon (???), als ik morgen terugbel dan weet ik het!
Over de apk: er zit inderdaad maar apk op tot 1 juni, mijn collega zal zich vergist hebben!
Over de ramen en spiegels: bij ons werkten ze wel nog perfect!

Mijn man had de auto meegenomen naar het werk om 'm verder te laten nakijken, want nu was het vertrouwen helemaal weg!
Blijkt de achterkant van de uitlaat volledig verroest te zijn!!!

Er is dus heel wat verzwegen en ook bewust foutieve informatie verstrekt.
Morgen ga ik terugbellen over die koplampen en dan gelijk ook melden dat de uitlaat kapot is, maar ik vrees dat ik geen bevredigende oplossing voorgeschoteld zal krijgen.

Wat nu? De anwb-jurist zegt dat de verkoper wel degelijk aansprakelijk gesteld kan worden voor die koplampen, het raam en de spiegels is een ander verhaal. Dat van die uitlaat wist ik tijdens dat gesprek nog niet, dus daarvan weet ik niet in hoeverre ik in mijn recht sta.
Maar dit is toch niet meer normaal???
Is het nu echt de enige optie om er een (langdurige!) rechtszaak van te maken om je consumentenrecht te doen gelden?

Het ergste is dat ik 150 euro heb betaald om de auto rijklaar te maken!!!

Wie heeft er bruikbare tips voor me?
Alvast bedankt!

hooplol
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:01

Re: Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door hooplol »

Tjonge jonge... weer een gevalletje van niet goed opletten VOOR de aankoop!
Waar was je man tijdens de aankoop? Graag wil ik dan weten bij wat voor een garage hij werkt? (kwikfit?)

Beter opletten voortaan!

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door DL3B »

Idd beter opletten vóór de aankoop. U heeft overigens zelf ook een onderzoeksplicht & geen proefrit gemaakt??????? Dan had u al die zaken zelf al lang op kunnen merken, want een verrotte uitlaat kun je zelf zo zien, raampje niet geprobeerd, licht aangezet??
Weer een typisch geval van veel te diep in die mooie blauwe ogen van de verkoper gekeken :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
En dan je man nog in een garage werken, wat een stunt zeg.
Tja, autohandelaar...zegt ook al genoeg toch?
Als je goedkoper uit wilt zijn & geen garantie neemt, moet je zelf ook de consequenties dragen & niet gaan klagen..........

diditje
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2008 19:25

Re: Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door diditje »

Bedankt voor de reacties, maar ze zijn niet helemaal terecht!
Mijn man was er niet bij, want tijdens de openingstijden van die autohandelaar kan mijn man geen vrij krijgen.
Ter info: mijn man werkt bij een gerenommeerd automerk, dus daar heeft het al helemaal niks mee te maken.
Wel een proefrit gedaan, maar geen lichten aangehad op klaarlichte dag. (welke auto wordt er nou in godsnaam zonder koplampen verkocht?)
Het ene raam wel geprobeerd, het andere helaas niet.
Kapotte uitlaat is niet te zien, aangezien het het achterste stuk gaat.
Dus nee, ben niet onder de auto gekropen!
Van die APK: die man heeft me wel degelijk een formulier laten zien waar de datum opstond, maar blijkt achteraf niet te kloppen.
Bellen jullie naar de RDW om het na te vragen als je een auto koopt?

Als ik 150 euro betaal om de auto rijklaar te maken, dan mag ik er toch vanuit gaan dat er op zijn minst lampen in zitten???
Dat van dat raam en die spiegels is inderdaad volledig mijn schuld, ik heb ook niet aan die garagehouder gevraagd dit op te lossen.
Zelfs over die uitlaat heb ik niet moeilijk gedaan, het enige wat ik vraag is om koplampen te krijgen die op een auto horen te zitten!

Hij heeft me vandaag de hele dag van het kastje naar de muur gestuurd: bel straks maar terug, kom er maar om (200km!), kan niet opgestuurd worden (moeilijk hé in een doosje steken en naar de post brengen), ik zal je 'matsen' door 100 euro over te maken op je rekening (dacht het niet als die lampen 160 euro p.st. kosten!).
En ga zo maar door...

Dan nog maar niet spreken over het feit dat hij me willens en wetens een auto verkoopt met 6 maanden apk, wat uiteindelijk maar 3 dagen blijkt te zijn!

Je kan wel proberen om de schuld volledig op mij te schuiven (wat deels ook terecht is!), maar dit zijn zaken waar ik niks aan kon doen.

Trouwens, de opmerking over 'Als je goedkoper uit wilt zijn & geen garantie neemt, moet je zelf ook de consequenties dragen & niet gaan klagen'.
Ik heb een marktconforme prijs betaalt, dus geen 'koopje'. Garantie heb ik niet genomen omdat de afstand te groot is, niet uit financieel oogpunt.
Dus niet echt een terechte opmerking lijkt mij...

Toolboy

Re: Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door Toolboy »

Alsnog zou ik de koop ontbinden.
Een auto mag niet eens deelnemen aan het verkeer zonder verlichting.
Dit is aantoonbaar dus kunt u de koop ongedaan maken en uw geld terug eisen.

diditje
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2008 19:25

Re: Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door diditje »

Toolboy, bedankt voor de nuttige informatie!
Ik vrees alleen dat dit niet gaat gebeuren...
Ik heb vanavond nog even teruggebeld over die koplampen, maar meneer was er niet meer...
Ik heb gezegd dat hij me morgen vóór 11h moet opbellen want dat ik anders gerechtelijke stappen zal ondernemen.
Helaas zit ik met het probleem dat we het raam en de uitlaat al hebben gemaakt.
Ik kon het risico niet nemen om hem eerst een aangetekend schrijven te sturen, dan 2 weken te moeten wachten op antwoord om dan uiteindelijk over enkele maanden pas bij de rechtbank terecht te komen.
Zonder uitlaat komt die auto niet door de keuring en morgen loopt de apk af, heb geen zin om wegenbelsting te betalen voor een auto die niet gekeurd is en waar ik niet mee kan rijden. Plus het risico een bekeuring te krijgen omdat de auto niet tijdig gekeurd is...
Dus ik zat helemaal vast.
Ik verwacht dat ik hem nu niet meer aansprakelijk kan stellen voor die uitlaat omdat ik hem wettelijk gezien eerst moet aanmanen zodat hij de kans krijgt de uitlaat te repareren.
Zelfde verhaal met die koplampen...zonder lampen geen apk.
Dus zal toch genoodzaakt zijn die lampen zelf te kopen en te laten plaatsen.

Zou ik toch nog recht kunnen halen ook al heb ik de nodige reparaties om door de apk te komen zelf laten uitvoeren?
Hoop dat iemand me hierin kan adviseren?
Alvast bedankt!

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Beste mensen ik wil hier toch even op inhaken.

Er zijn natuurlijk verborgen gebreken mogelijk waarvan de verkoper redelijkerwijs ook niet heeft kunnen weten
Wanneer u een gebruikte ato koopt dan koopt u de gebreken erbij.
Een gebruikte aut is nimmer: 100% in orde. De verkoper die zulks omschrijft deugt niet en dat knt u ook weten want niemand doet een auto weg wanneer deze in orde is. Meestal worden de voertuigen van de hand gedaan wanneer er hoge kosten aan staan te komen.

Toolboy

Re: Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik zal u sterker vertellen ,als dit mij overkomen was had ik aangifte gedaan bij de politie.

Een auto in die staat had niet mogen deelnemen aan het verkeer.

T

Ruud2007
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 dec 2007 15:53

Re: Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door Ruud2007 »

Sorry hoor, maar dit slaat alle records.
-Je koopt een auto zonder garantie (voor een marktconforme prijs ?), maar ook zonder enig onderzoek of controle.
-Dan komen er gebreken en dan direct dreigen met gerechtelijk stappen. (handig voor de verdere afhandeling, toon is meteen gezet)
-Daarna zelf repareren en die garage niet de gelegenheid geven dit zelf te repareren.

Voorbeeldje hoe het NIET moet. (Je zal wel ruzie hebben thuis)

Natuurlijk is het niet netjes van dat bedrijf waar je die auto hebt gekocht, maar door je eigen "onhandigheid" is deze zaak/overeenkomst aardig verziekt.

diditje
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2008 19:25

Re: Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door diditje »

Even een reactie op Ruud2007:
Ik dreig niet gelijk met juridische stappen, ik heb die man gevraagd de koplampen op te sturen of geld over te maken (prijs van imitatie-koplampen). Ik vraag dus geen geld voor de dure originele lampen+ik vraag hem niet de lampen te monteren, ik ben bereid zelf voor de kosten van de montage op te draaien.
De reden dat ik zelf de auto laat repareren is omdat de garagehouder niet bereid is wat dan ook te repareren en morgen de apk verloopt.
Lijkt mij dat ik erg weinig andere keuze heb dan de reparaties te laten uitvoeren, of wel???
En ter info: ik heb helemaal geen ruzie thuis! Integendeel, als het van mijn man afhangt betalen wij alle kosten zodat ik me niet druk hoef te maken.
Ik ben fout geweest, maar je kunt niet alles op mij schuiven.
Het feit dat die man me geeneens terugbelt na herhaardelijke toezeggingen dit wel te doen zegt meer over zijn manier van zaken doen dan over mij.

Als het van mij afhangt is het probleem opgelost als hij voor die koplampen betaalt, ik heb hem ook gezegd dat als hij dat regelt ik over de rest geen probemen maak.
Het is dus zeker niet mijn bedoeling om juridische stappen te ondernemen, maar op deze manier geeft hij me geen andere mogelijkheid hé!

diditje
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2008 19:25

Re: Gisteren 2e hands auto gekocht,auto niet in orde!

Ongelezen bericht door diditje »

Nog even een late reactie:
Ik heb nog een paar keer gebeld met de autohandelaar zonder resultaat.
Bij het laatste telefoontje heb ik gezegd dat ik tot dan toe redelijk ben geweest door enkel een oplossing te vragen voor die koplampen maar dat als ze nu niet over de brug zouden komen ik er werk van zou maken voor alle mankementen, en dat ik een lange adem heb en desnoods 2 jaar procedeer.
Raar maar waar, de volgende dag stond het geld op de rekening!
Dus uiteindelijk eind goed, al goed.
De auto is verder zonder problemen door de keuring gekomen en heb ik tot nu toe ook geen problemen meer gehad.

Gesloten