LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GOLF 4 volledige TDI motorrevisie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
PaulP
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:31

GOLF 4 volledige TDI motorrevisie

Ongelezen bericht door PaulP »

Beste mensen en collega - TDI rijders,

Twee weken geleden stopte mijn heerlijke Golf TDI 115 pk diesel ermee, midden op de snelweg. Het bouwjaar van de auto is 2000 en hij heeft 170.000 km gelopen.

Volgens de dealer blijkt de waterpomp te zijn afgebroken, die heeft de getande riem doen breken, daardoor is de cilinderkop kapot en zijn de kleppen e.d. ook defect. Resultaat: een volledige motorrevisie. Kosten: bijna 4000 EURO!!!

Het is een pompverstuiver tdi motor, die altijd perfect volgens het VW boekje is onderhouden, rustig is bereden (goed warm laten lopen, stationair laten afkoelen na een lange rit e.d.) dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb ook nog nooit iets met de auto gehad.

Maar, zeg nou zelf, hoe kan het gebeuren dat één klein onderdeel van de waterpomp zo'n enorme schade kan veroorzaken met als gevolg zulke hoge kosten? Wie heeft dit ook met dit type motor meegemaakt? Heeft iemand ervaring met een coulance uitkering van de importeur o.i.d. ? Voor mijn gevoel zijn deze motoren niet goed beschermd tegen de gevolgen van één defect onderdeeltje....

Heel graag jullie reacties, ik vind 4000 euro heel veel geld voor een Golf van 2000 met 170.000 op de teller..! Volgens mij moeten deze TDI motoren bij goed onderhoud probleemloos 300.000 km kunnen lopen...

Groet en bedankt voor de reacties/ adviezen !!!
Paul

frikko
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 dec 2005 22:14

Re: GOLF 4 volledige TDI motorrevisie

Ongelezen bericht door frikko »

de waterpomp wordt inderdaad door de distributieriem meegenomen, en ja als deze afbreekt loopt echt alles in de soep. Ik heb de mijne ook net vervangen. misschien is het een idee voor je om een sloop motor aan te schaffen, dit scheelt je waarschijnlijk de helft. Op het industrie gebied in den dolder zit autosloperij van Oest, en die heeft jonge schade volkswagens, uit belgie en luxemburg, vaak met weinig kilometers op de klok. Succes

frikko
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 dec 2005 22:14

Re: GOLF 4 volledige TDI motorrevisie

Ongelezen bericht door frikko »

nog even een noot...weet je zeker dat de kilometerstand klopt? deze is namelijk eenvoudig aan te passen met een laptop en een obd interface. paar minuten werk. gezien jouw kilometerstand had ie over 10000km vervangen moeten worden.(distr.riem) Maar als de teller teruggezet is, is deze termijn misschien overschreden.

Gesloten