LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
md74
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2018 16:44

Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door md74 »

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend is iemand tegen mijn achterkant van mijn Ford Fiësta aangereden terwijl mijn auto geparkeerd stond. Het was waarschijnlijk de auto die achter mij stond (fileparkeren), maar geen briefje of niks helaas. Hij is dus niet heel hard tegen mij aangereden, maar er zitten wel aardig wat zwarte krassen op mijn witte auto.
Nu is mijn vraag of er middeltjes zijn om de zwarte lak van mijn auto af te krijgen? Het zijn bijna allemaal kleine krasjes, op een diepe zwarte na.
Dus daarnaast; hebben jullie tips om zelf de zwarte verf uit de diepere kras te krijgen en om deze op te vullen?

Dit zou heeel erg gewaardeerd worden, aangezien ik niets van auto's e.d. weet

Bedankt alvast!
Bijlagen
IMG_20180517_102958664_HDR_opt.jpg
(48.87 KiB) 10939 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
IMG_20180517_103002721_HDR_opt.jpg
(55.43 KiB) 10939 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Vraagt u eens aan carglass. Die adverteren met spotprijzen voor kleine lakreparaties. Hoewel ik zelf spontaan een heel klein stukje zou proberen met wasbenzine of terpentine...

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is dan wel een rare manier van fileparkeren geweest, als de krassen van links naar rechts over de bumper zitten. Is het zwarte verf die op de witte zit, of is de witte verf beschadigd zodat je de zwarte kunststof ondergrond ziet?

stofzuigertje

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Carglass? ik zag dat ze bij mijn woonplaats een foto maken en doorstruren, krijg je een offerte van 30 km verder gelegen schade werkplaats en dat was niet goedkoop..... Politie aangifte wegens doorrijden doen, je weet maar nooit, Waarborg fonds is twijfelachtig en je mag na zien schade niet wegrijden.....

En goed poetsen en met potje bij stippen en niet te dik.... of vraag poets bedrijf die dit soort werk vaker moet doen om ze verkoop klaar te maken....
Dat is vaak voordeliger dan schade bedrijven en de poets bedrijven doen het vrijwel dagelijks dit soort bij stippen....

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Turtle Wax, als die in wit te krijgen is. Ik heb zwart daar zit een zwarte stick bij om te vullen en daarna uitpoetsen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, ik heb ervaring met een krasverwijderaar set zoals deze https://www.halfords.nl/sonax-sonax-kra ... r-lak.html
Werkt uitstekend voor oppervlakkige krassen. Erg diepe krassen krijg je er echter niet mee weg.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik de tweede foto zie, betwijfel ik of het parkeerschade is, vanwege de plaatsen en de richting van de krassen. De belangrijkste vraag is al door WA gesteld: zit het zwart op de lak, of is het helemaal door de lak heen? Dat laatste verwacht ik niet, want onder de kleurlak zit witte primer. Als de kras daar ook doorheen zou zijn, zou hij echt heel diep moeten zijn; dan moet je echt je nagel in de kras kunnen steken.
Als het zwart op het oppervlak zit en/of ondiep in de transparanten/kleurlak, moet het goed te herstellen zijn.

1. Eerst alle vuil verwijderen (schoonspoelen met veel water, daarna met wat shampoo en naspoelen)
2. Probeer dan met wasbenzine of teerverwijderaar of de krassen weg gaan/minder worden.
3. Daarna polijsten bv met de eerder genoemde set van Sonax. De eerste stap is om de kras weg te halen, de tweede om de glans terug te krijgen.
4. Tot slot weer wat was aanbrengen.

Gebruik voor het wassen liever geen spons, maar een dikke microvezeldoek. Dat geeft minder kans op fijne waskrasjes. Wit is gelukkig een relatief gemakkelijk te corrigeren kleur. Succes!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door kokka »

Theotrucker schreef:Turtle Wax, als die in wit te krijgen is. Ik heb zwart daar zit een zwarte stick bij om te vullen en daarna uitpoetsen.
Als er iets overgewaardeerde troep is dan is het wel Turtle wax.
Ik zou aanraden om eerst eens goed te kijken en voelen of het wel verf/verontreiniging is wat er op je witte lak zit. je kan dit goed voelen als je er met het puntje van je nagel over gaat. als het inderdaad verontreiniging is dan kan je het er meestal wel af krijgen door het te kleien. je kan bij veel speciaalzaken detailing clay kopen. ik vind zelf Monello of Dodo juice erg fijn. als dat niet werkt zou je het heel lichtjes nat kunnen schuren met grit 3000 waterproof schuurpapier, maar dan moet je het daarna wel weer polijsten. Als je daar niet mee bekend ben, zou ik er niet aan beginnen, de kans dat je de schade alleen maar erger maakt is dan best groot.
Vullen van een kras kan je wel doen, maar dan wel met een lak, die je dan weer glad kan polijsten. alle vulmiddelen zoals die van turtle wax en alle troep die je op TV voorbij ziet komen was je er met de eerst volgende wasbeurt er gewoon weer uit, je kras komt dan gewoon weer tevoorschijn.

kijk eens op de site van carclean uit Berkel en Rodenrijs, die verkoopt alles wat je nodig hebt en kunnen je ook voorzien van het juiste Advies. Hier koop ik zelf ook mijn Car detailing spullen.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door Holy53 »

Gebruik Commandant 4 (Groen). Succes.

stofzuigertje

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je hebt een gewone goedkope zwarte plastic bumper met erg dun laagje witte verf!

Bij stippen of laten doen door poetsbedrijf en die halen naast de achterlangs gereden voertuig op 1e foto ook de in en uitlaat schade van foto 2 wel weg... er zijn kunststof doorkijk plastic plak stroken die de bumper bovenop beschermen!

Goed reinigen en ontvetten voor je iets gaat bij stippen, als je hem eerst in de was zet kun je volgende week de losse verf strepen weer zo op pakken!

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door henk51 »

Ben bang dat het gewoon de basis kleur van de bumper is. Als het diepe krassen zijn is het gewoon de orginele kleur van de bumper.Die zijn standaard zwart en worden in de kleur overgespoten. Als het oppervlakkige krassen zijn waarbij het rubber/lak van de veroorzaker erop zit kun je het zo weg poetsen. De mooiste oplossing is de hele bumper over spuiten of nog goede bumper in de kleur van de sloop halen.

groten Henk

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Helemaal eens met kokka. De website en het forum van carclean.nl staan vol met waardevolle tips en uitgebreide beschrijvingen. Kijk er eens rond, er gaat een wereld voor je open. Met de juiste spullen kun je zelfs een ranzige torrebak weer in concoursstaat brengen.
Toch had ik carclean niet genoemd, omdat het voor de meeste mensen die gewoon de wasstraat ("krasstraat") gebruiken een stap te ver is. Vandaar mijn eerdere advies in "lekentermen".

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door kokka »

Holy53 schreef:Gebruik Commandant 4 (Groen). Succes.
commandant wordt sterk afgeraden door professioneel car detailers.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Voor rare vuile dingen op mijn autolak gebruik ik al jaren een middel waar ik uiterst tevreden over ben, verwijderd zelfs teerplekken olie en alles.
Helaas kan ik op Google dit product niet (meer??) vinden. Heb het gekocht op een jaarmarkt, het enige wat erop staat is
"Hardwas superwas" "Booij - Lieuwes - Son en Breugel" "E-mail: [email protected]"
Mogelijk dat dit middel iets voor U is ??? De kosten waren laag, zat ik 1 plastic zak, samen met een flacon auto shampoo en flesje kunststof reiniger.

roelflora
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2014 19:51

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door roelflora »

Ik weet dat iedereen gaat lachen, maar ...... echte boter!!
Geen krassen verwijderaar maar perfect verwijderen van strepen, teer etc.
probeer het maar, succes verzekerd!!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door kokka »

roelflora schreef:Ik weet dat iedereen gaat lachen, maar ...... echte boter!!
Geen krassen verwijderaar maar perfect verwijderen van strepen, teer etc.
probeer het maar, succes verzekerd!!
en als het heel warm is Croma?

jaapsaab
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:40

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door jaapsaab »

Op de eerste foto lijken het strepen die op jouw lak liggen, soms lukt dit met een beetje pindakaas, en anders bij de volgende keer tanken, voor je slang terug hangt na tanken even een doekje of papiertje onder de tuit, daar komen dan altijd nog wel een paar druppels uit, daarmee haal je verfaanslag/plasticaanslag meestal mee weg, zonder schade aan jouw lak. Terpentine kan ook wel eens helpen.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door riddert »

md74 schreef:Hallo allemaal,

Afgelopen weekend is iemand tegen mijn achterkant van mijn Ford Fiësta aangereden terwijl mijn auto geparkeerd stond. Het was waarschijnlijk de auto die achter mij stond (fileparkeren), maar geen briefje of niks helaas. Hij is dus niet heel hard tegen mij aangereden, maar er zitten wel aardig wat zwarte krassen op mijn witte auto.
Nu is mijn vraag of er middeltjes zijn om de zwarte lak van mijn auto af te krijgen? Het zijn bijna allemaal kleine krasjes, op een diepe zwarte na.
Dus daarnaast; hebben jullie tips om zelf de zwarte verf uit de diepere kras te krijgen en om deze op te vullen?

Dit zou heeel erg gewaardeerd worden, aangezien ik niets van auto's e.d. weet

Bedankt alvast!
Rij even bij de dealer of een schadebedrijf langs. Je geeft zelf al aan dat je er geen verstand van hebt, dus vingers weg en er niet zelf mee gaan klooien.

JanSmaragd
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2018 14:20

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door JanSmaragd »

Mij is recentelijk hetzelfde overkomen. In mijn geval de achterzijde van mijn Panda zilvergrijs Metallic. CarGlas kwam weliswaar met een pijlsnelle offerte, maar hun werkplaats was te ver van mijn huis. Daarna mijn Dealer geraadpleegd, die mij verwees naar hun reparatie afdeling. Na hun inspectie bleek dat er buiten de kras toch iets meer aan de hand was geweest en de schade ruim duizend Euro bleek te zijn. Dader onbekend. Zij hebben mijn verzekering geraadpleegd en met hen overeengekomen de totale schade af te wikkelen. Weliswaar had ik een eigen risico van 250 Euro, maar dat heeft mijn dealer voor hun rekening genomen. A.s. Woensdag vindt de reparatie plaats. Duur twee dagen (benodigd onderdeel inmiddels binnen). Krijg voor die tijd een gratis leen auto van dealer. Mij is wel verteld dat mijn malusbonus van 75% gereduceerd worden kan naar 10 % (na mijn levenlang schadevrij te hebben gereden. Blijkt een nieuwe regeling van het verzekeringswezen te zijn. Op mijn 87e heb ik daar geen probleem mee.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Hoe krijg ik zwarte krassen van mijn witte auto?

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Nou is er toch duidelijk uitgelegd dat het geen krassen zijn maar afgekrabte witte verf.
En nog steeds zijn er wijsneuzen met poets adviezen !

Gesloten