LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Theunes123
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2013 17:53

huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Ongelezen bericht door Theunes123 »

Hallo,

Ik heb gisteren een auto gehuurd bij (voor 1 dag);
http://www.doesburgautoverhuur.nl/


DE KOSTEN

Een VW up voor 27 euro.
Omdat ik er te laat was aangekomen rond 3 uur.
Brachten ze mij ook nog 10 euro in rekening.
dus in totaal 37 euro (+100 KM) vrij.

Ik had ook de eigen risco van 400 euro.
gedeelte afgekocht, maar omdat ik nog geen 23 ben kon dat niet volledig.
dus bleef mijn eigen risco 250 euro.
en Max. eigen risco van een auto van minder dan 1500 KG was 1500 euro.
maar daarvoor heb ik niet getekend.

Ik heb in die tijd dat ik de auto in bezit had 260 KM gereden (160KM) meer.
het was 0.13 euro INCL. BTW dus 20.80 euro.

Het ongeluk

Bij mij in de buurt is een soort kleine klaverblad waarmee je de snelweg op kunt rijden.
waarbij het 2 baans is die uitkomt op een normale weg. de mensen die van de snelweg af gaan en die er op gaan maken alle twee gebruik ervan. Toen ik dus de klaverblad op reed, waarmee je een bocht moet maken. De bocht heb ik ongeveer gemaakt met 25 KM per uur. Waarna een auto helemaal mijn kant op reed, hij ging voorsorten mijn kant op (rijdens). Omdat hij op mij afreed en als ik niet weg had gestuurd had die mij geraakt. ik drukte daarom mijn rem in en stuurde naar rechts. En omdat het een VW Up was die heel licht was, was die niet gewend om zo abrubt naar rechts te worden gestuurd. Waardoor ik de vangrail heb geraakt. (dus kon er eigenlijk niks aan doen), tsja niet gaan rijden maar dat is geen oplossing.

De schade

Er was schade aan de rechterkant van de auto. De koplamp zat een kras op, oppervlakkig.
boven de wiel (voor) was ingedeukt en veel krassen. In het midden op de deuropening was een grote kras, waar dus geen lak meer op zat. En aan de achterkant was ook boven de wielophanging vol met krassen en een deuk.


Gevolgen.

Ik heb hem direct de dag erop terug gebracht naar de verhuurder.
om 8 uur al, heb trouwens wel de hele dag in rekening gebracht gekregen.
Om ik wil niet dat de auto verder stuk gaat. Toen ik hem heb terug gebracht heb ik ook nog een bos bloemen gekocht voor de verhuurder. En mijn spijt betuigt aan hem. Maar dat ik er verder niks aan kon doen. Waarop hij zei dat hij mij gisteren ook iets te hard vond wegrijden. Dat kwam omdat ik een hele andere auto gewend ben, die veel directer rijd dan een VW UP, en 6 versnelling heeft in plaats van 5. dus moest heel erg wennen hoe die reed(DAT SNAPTE IK, dat hij dat erg vond.) en heb hem gezegd dat dat per ongeluk ging omdat ik de auto nog niet zo goed kon.

Daarna ging die de schade opnemen waarop ik binnen ging wachten.
eenmaal de schade opgenomen kwam hij weer binnen. Waarop hij zei dat de schade 2300 euro bedraagt.
waarop ik 500 euro contact heb betaald en 300 euro via de pin (900 EU in totaal), geen kwitantie gekregen of andere bewijs van betaling, en huur mocht ik er ook bij rekenen. Toen zei hij dat ik nog maar meer geld moest gaan regelen dezelfde dag (vandaag dus). Toen ben ik naar mijn Bank gegaan. En de rest van mijn resterende bedrag van mijn rekening af gepint dat was 300 euro. Toen ben ik terug gegaan naar de verhuurder om dat bedrag aan hem te overhandigen. Toen ik er aan was gekomen zei hij oppeens dat hij nog 2244 euro van mij kreeg (NADAT; wat ik hem had betaald). Dus ik dacht oké? Ik heb tegen hem gezegd dat ik dat niet zo had. Toen zei die dat hij dat moest hebben en anders gerechtelijke stappen gingen volgen. Ik zou maar geld moeten lenen of rood moeten gaan staan bij de Bank.
+ hij heeft trouwens ook nog 10 dagen huur in rekening gebracht!
+ En van die andere 300 euro heb ik ook geen enkele kwitantie gekregen.

Daarop volgens ben ik naar mijn bank gegaan van mijn disctricitie, om het kon niet bij de bank in groningen. Daar heb ik gevraagd of ik een lening kon krijgen of rood kon staan voor 1000 euro, of meer.
Maar ik kon die mevrouw bij de Bank. En die zei dat het niet helemaal in de haak zat.
Om ik heb geen 3444 euro op mijn bank staan als 19-jarige.

dit zijn de voorwaden van de autoverhuurder.

Artikel 11 Aansprakelijkheid van de huurder voor schade
1. Huurder is in geval van schade van de verhuurder per schadegeval aansprakelijk tot het op het
huurcontract vermelde eigen risico. Voor voertuigen tot 3500 kilogram geldt in geval van bovenhoofdse
schade een eigen risico dat maximaal € 1500,- bedraagt en voor andere schadegevallen
maximaal € 1000,-.
2. Indien de schade evenwel is ontstaan ten gevolge van handelen of nalaten in strijd met artikel
8, is huurder volledig aansprakelijk voor schade van de verhuurder, tenzij hij bewijst dat dit handelen
of nalaten hem niet toerekenbaar is of volledige vergoeding naar de maatstaven van redelijkheid
en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.
3. Indien het voertuig met toestemming van de verhuurder wordt teruggebracht buiten de openingstijden
van de verhuurder en/of op een nader overeengekomen plaats niet zijnde de bedrijfslocatie
van de verhuurder ter beschikking wordt gesteld voor afhalen door de verhuurder, blijft
huurder overeenkomstig het eerste of tweede lid aansprakelijk voor de schade van de verhuurder
ontstaan tot het tijdstip waarop verhuurder feitelijk het voertuig heeft geïnspecteerd of heeft laten
inspecteren. Verhuurder zal in de hier genoemde situaties het voertuig bij eerste gelegenheid
inspecteren en zal huurder direct informeren indien schade is geconstateerd.
4. Voor schade van de verhuurder die bestaat uit vermogensschade ten gevolge van met of door
het voertuig aan persoon of goed toegebracht nadeel, waarvoor verhuurder, de kentekenhouder of
de aansprakelijkheidsverzekeraar van het voertuig jegens derden aansprakelijk is, geldt het
bepaalde in het tweede lid van dit artikel slechts indien er volgens de voorwaarden van de WAMverzekeringsovereenkomst
geen dekking bestaat.
5. In geval van schade aan het voertuig in het buitenland zijn de kosten van repatriëring van het
voertuig voor rekening van verhuurder, tenzij het tweede lid van dit artikel van toepassing is.
6. Huurder is aansprakelijk voor gedragingen en nalaten van de bestuurder, de passagiers en
andere gebruikers van het voertuig, ook indien deze niet de instemming van huurder hadden.

Zie niet in wat ik fout heb gedaan.
Ik heb nog met een andere verhuur's bedrijfs gebeld (een grote in Nederland).
En die zei als ik schade reed alleen mijn eigen risco betaald moest worden.
Of ik nou zo veel schade had als nu of als ik de auto total-loss reed hetzelfde bleef.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben blij met elke reactie en tips!
Dank jullie wel!
en voor mij trouwens, NOOOIT MEER HUREN!

P.S. ik heb niks gebruikt achter het stuur geen drugs alcohol of andere middelen.
ik rook niet eens! :roll:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Ongelezen bericht door witte angora »

Beetje vreemd verhaal. Het eigen risico is toch maximaal 1000 euro? En waarom moest je betalen zonder een kwitantie te krijgen? Waarom contant, en niet via de bank? Waarom moest het meteen dezelfde dag betaald worden? Hij kon je toch ook een acceptgiro sturen die je binnen 14 dagen moest betalen?

Ik heb het idee (afgaand op jouw verhaal) dat die vent jou een beetje op zit te lichten.

(Overigens: één keer plaatsen is voldoende)

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Ongelezen bericht door SaritaX »

Waarom heb je hem zoveel geld betaald terwijl je wist dat je eigen risico €250 was? Daar had je hem op moeten wijzen. Ik snap niet waarom je hem zoveel geld gaf en dan ook nog zonder kwitanties, nu kun je niks bewijzen.

Frits Bband
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2011 07:46

Re: huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Ongelezen bericht door Frits Bband »

Wat een bijzonder verhaal. Je had toch een eigen risico van €250?
Waarom betaal je dan meer?

En als de rest van je verhaal klopt, wordt je genaaid met je broek aan.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Vreemd, ik begrijp niet zo goed dat u direct moest betalen, zeker niet zoveel. U had beter kunnen vragen om een gespecificeerde rekening, eventueel thuisgestuurd, want dit lijkt inderdaad veel op oplichting op deze manier.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Ongelezen bericht door kokka »

ik denk dat je in bijna elk gedeelte van je verhaal stom ben geweest.
ten eerste rij je met een auto die je niet kent voorzichtig weg, niet als een malloot. het excuus dat het een onbekende wagen is snijd geen hout, het is een UP geen ferrarie.
ten tweede als je 25km per uur rijdt en je moet uitwijken dat kan een up dat gewoon aan. hier heb je dus beduidend harder gereden.
Je moet nooit maar dan ook nooit akkoord gaan met de schade inschatting van de verhuurder, maar je moet een expertise eisen.
Je hoeft de schade pas te betalen als daar een goed onderbouwde schadeanalyse door een expert is gedaan.
je krijgt daar gewoon een factuur van. het in rekening brengen van extra huur is volgens mij niet toegestaan, maar dat zou in de algemene voorwaarden moeten staan.
het lijkt erop dat de verhuurder zich beroept op artikel 11 lid 2, waarbij jij de schade heb veroorzaakt door nalatigheid. dit zal hij wel moeten bewijzen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Ongelezen bericht door witte angora »

De andere twee topics zijn verwijderd.

Overigens, 25 km per uur op een klaverblad van een snelweg is wel zeer geloofwaardig natuurlijk.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Ongelezen bericht door kokka »

ja, en nu er kritische vragen komen is TS nergens meer te bekennen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:De andere twee topics zijn verwijderd.

Overigens, 25 km per uur op een klaverblad van een snelweg is wel zeer geloofwaardig natuurlijk.
Het zou in ieder geval een goede reden zijn om de bestuurder aan te houden om te kijken of hij niet apestoned achter het stuur zit....

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: huurauto schaden gereden eigen risco €250 maar toch €3444

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik heb zelf ook een keer met schade gereden in een huurauto en ik was doodsimpel mijn borg (die gelijk was aan het eigen risico) kwijt.

Al zou het meer zijn, dan zou je dat nog niet ter plekke af moeten rekenen. De verhuurder stuurt je doodsimpel een brief met een factuur. En al zou dat het geval zijn dan vraag ik me af waarom de verzekering dit niet dekt.

Ik kan me dit soort gedrag niet echt voorstellen van een professionele verhuurder en vraag me af of aan dit verhaal niet eea ontbreekt.

Gesloten