LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
06 nov 2019 08:07
En daarom is een van de uitkomsten van de klimaattafel mobiliteit, het stoppen met subsidiëren van die directeursbakken, door de 50k cap al teruggeschroefd door de overheid, en de nieuwe bijtellingsregels dragen ook bij aan het terugdringen van die scheefgroei. En wat zie je dan "ineens"? Er zijn best wel praktische EV's te maken die voor de modale koper te betalen zijn.
Och, dat 'ineens', daar werd al een tijdje aan gewerkt. Je ziet eerder een inhaalslag vanuit de Europese merken, omdat die de boot dreigden te missen.

Het valt me tenminste op dat er de laatste weken ineens bijzonder veel reclame is voor elektrische auto's. In zoverre, ik heb de afgelopen weken een paar keer naar de tv gekeken, het viel me heel erg op.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
06 nov 2019 08:51
sjohie schreef:
06 nov 2019 08:07
En daarom is een van de uitkomsten van de klimaattafel mobiliteit, het stoppen met subsidiëren van die directeursbakken, door de 50k cap al teruggeschroefd door de overheid, en de nieuwe bijtellingsregels dragen ook bij aan het terugdringen van die scheefgroei. En wat zie je dan "ineens"? Er zijn best wel praktische EV's te maken die voor de modale koper te betalen zijn.
Och, dat 'ineens', daar werd al een tijdje aan gewerkt. Je ziet eerder een inhaalslag vanuit de Europese merken, omdat die de boot dreigden te missen.

Het valt me tenminste op dat er de laatste weken ineens bijzonder veel reclame is voor elektrische auto's. In zoverre, ik heb de afgelopen weken een paar keer naar de tv gekeken, het viel me heel erg op.
Dat klopt wel, omdat alle EV's (<50k) die in 2019 op kenteken worden gezet, nog 5 jaar lang voor het 4% bijtellingstarief in aanmerking komen. Er is dus een perverse prikkel om nog zoveel mogelijk EV's uit die prijscategorie dit jaar aan de man te brengen, want dit wordt volgend jaar 45k en 8% bijtelling, af/oplopend naar 40k en 12% in 2021 etc. (lees ik hier tenminste)

Dat zag je een paar jaar gelden ook met die Mitsubishi Oultlander phev, die ineens in december de best verkochte auto was, en in januari erna ineens zo ongeveer de slechtst verkopende was.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door 16again »

Ze noemen het electrische autos maar ze rijden rijden vooral op subsidie….

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef:
06 nov 2019 08:07
En daarom is een van de uitkomsten van de klimaattafel mobiliteit, het stoppen met subsidiëren van die directeursbakken, door de 50k cap al teruggeschroefd door de overheid, en de nieuwe bijtellingsregels dragen ook bij aan het terugdringen van die scheefgroei. En wat zie je dan "ineens"? Er zijn best wel praktische EV's te maken die voor de modale koper te betalen zijn.
Die 'best wel praktische EV's' zaten al wel in de pijplijn en zijn ook al wel een paar jaar te koop, bijvoorbeeld bij de Koreanen. Ik denk ook niet dat je de illusie zou moeten hebben dat wereldwijde autofabrikanten vanwege de fiscale aanpassingen in Nederland ineens hele nieuwe autotypes gaat produceren. Dat de overheid die grens van 50.000 heeft ingevoerd maakt het voor de fabrikanten van deze wat 'normalere' auto's natuurlijk wel een stuk leuker, maar de trend richting het aanbieden van (relatief) betaalbare EV's is natuurlijk al veel langer aan de gang. En is eigenlijk ook een heel normale ontwikkeling.

Maar terug naar TS, vooralsnog lijkt mij dat het verder rijden in een zuinige bestaande auto toch nog wel een betere optie is dan dat er een heel nieuwe auto geproduceerd moet worden en dit verder nog prima rijdende autootje de afvalberg zou gaan vergroten.


Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Als de vraag is 'Ik denk echt dat dit ouwe beestje milieuvriendelijker is dan een electrische auto. Heb ik ongelijk?' dan moet je die twee voertuigen met eenzelfde waarde met elkaar vergelijken.

Niet een oude Polo met een nieuwe elektrische auto.
Maar een oude Polo met een bestaande elektrische auto.

De Polo is in deze eerlijke vergelijking nooit milieuvriendelijker dan een bestaande elektrische auto.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door kweenie »

Daar valt ook wel het een en ander op af te dingen. Als jij je oude, relatief schone, Polo inruilt voor een tweedehands electrische auto, dan is die electrische auto niet meer voor een ander beschikbaar. Dus dan blijft er wellicht iemand anders langer in een oude brandstofslurpende auto rondrijden.

Mijn insteek is dan dat je beter eerst de meest vervuilende auto's zou kunnen vervangen door (nieuwe of tweedehands) ev's. En dat het in die zin dus beter is als je nog even in je zuinige auto blijft doorrijden. Zolang die het nog doet, natuurlijk...

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Daar gaat een eerlijke vergelijking dus mank @kweenie.

En als we toch aan het afdingen zijn :wink: dan waag ik 'oude en relatief' schone Polo in twijfel te trekken.
Oude auto's zijn sowieso vuiler dan moderne auto's en met het klimmen der jaren worden auto's door slijtage/ouderdom vuiler.

Je kunt de oude Polo beter naar de schroothoop brengen. En een veel schonere gebruikte dan wel nieuwe elektrische auto kopen.
Dat is het ultieme offer voor een schonere milieu.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door Erthanax »

(Bij "het ultieme offer" denk ik eerlijk gezegd aan heel wat anders dan de aanschaf van een elektrische auto :wink:)

Als ik zie hoeveel moeite de politiek heeft met de afweging of de maximumsnelheid teruggebracht moet worden, en zo ja met hoeveel en op welke weggedeelten, dan is de vraag van TS gewoon te moeilijk om te beantwoorden.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zou voor politici kennelijk een ultiem offer zijn als de politiek eindelijk eens tot daden komt.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door juliomariner »

De politiek is momenteel helemaal besluitloos en de weg kwijt. Er worden hapsnap besluiten genomen en voorstellen gedaan. Er wordt alleen geluisterd naar degene die het hardst schreeuwd niet naar degene met de beste argumenten. Helaas geldt dit voor alle partijen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou eerder zeggen: helaas trapt een groot deel van de bevolking in zulk geschreeuw zonder onderbouwing.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door kokka »

Klaas Jan schreef:
07 nov 2019 07:48
Je kunt de oude Polo beter naar de schroothoop brengen. En een veel schonere gebruikte dan wel nieuwe elektrische auto kopen.
Dat is het ultieme offer voor een schonere milieu.
ik ben het er mee eens dat oudere auto's vervuilender zijn als nieuwe elektrische. Maar om te simpelweg te stellen dat het beter voor het milieu is om deze te laten slopen en een nieuwe elektrische te kopen?
het oude torretje verbruikt inderdaad meer, maar de energie en grondstoffen die gebruikt zijn om hem te maken groeien niet meer. dus hoe langer je hem gebruikt hoe minder hij per kilometer gekost heeft om te maken.
om een nieuwe auto te maken is veel energie en grondstoffen nodig. Ik denk dat het geen eenvoudige vraag is om te beantwoorden

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door kuklos »

@ Farida, waarom stel je deze vraag? Laat je a.u.b. niet bang maken door al die krijsende types die krijsen dat de aarde aan het vergaan is. 25% van de CO2 uitstoot van een auto ontstaat bij de productie. Door in deze auto te blijven rijden heb je dat al bespaard. En als jij hierin wil blijven rijden, gewoon doen. Dat nieuwe elektrische autotje wat je eventueel aan zou schaffen gaat echt het milieu niet redden gezien de vervuilende wijze van delven van de grondstoffen ervoor en de milieuvervuiling veroorzaakt in landen als China en India.

Laat je niet bang maken en blijf gewoon lekker rijden.

Roelofsen.A.R.
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2019 13:54

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door Roelofsen.A.R. »

gezien mijn leeftijd, 80, rijd ik mijn Dacia Stepway Laureate gewoon op. Hij rijdt gemiddeld 1 op 16 en buiten met 105 km per uur constant op de cruisecontrole nog zuiniger. Iedereen nu 105 km maximaal. ik rijd 5000 km per jaar nog maar sinds de caravan weg is. ik vraag me sterk af of tzt de elektriciteit maatschappijen de vraag wel aankunnen. nu al kunnen boeren met kassen soms geen extra stroom krijgen omdat de capaciteit niet toereikend is. En al die honderdduizenden E-palen in de straat? Moet er niet aan denken. En waarom hoor je toch zo weinig over waterstof dat blijkbaar ook je gasfornuis kan voeden.

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door piet44m »

De regering zou oldtimers en youngtimers. Niet voortdurend moeten ontmoedigen .vooral niet als ze op lpg rijden . want het maken en vervangen van nieuwe auto is 100.000 km of meer en veel grondstoffen gebruik .en de moderne (elektrische)auto vliegt ook nog veel spontaan in de fik

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
06 nov 2019 09:58
Ze noemen het electrische autos maar ze rijden rijden vooral op subsidie….
Nee hoor. Er wordt slechts minder belasting betaald voor EV's. En subsidie is wat anders dan belasting. (hint: als het gesubsidieerd zou worden, zou de fabrikant een vergoeding krijgen zodat de auto's goedkoper kunnen worden aangeboden; vergelijk maar met bijvoorbeeld theatersubsidie: de theatermaker of het theater krijgt subsidie om zo de kaartjes goedkoper te houden. Het is niet zo dat de koper van een theaterkaartje minder belasting betaald).

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door renewouters »

kuklos schreef:
07 nov 2019 15:12
@ Farida, waarom stel je deze vraag? Laat je a.u.b. niet bang maken door al die krijsende types die krijsen dat de aarde aan het vergaan is. 25% van de CO2 uitstoot van een auto ontstaat bij de productie. Door in deze auto te blijven rijden heb je dat al bespaard. En als jij hierin wil blijven rijden, gewoon doen. Dat nieuwe elektrische autotje wat je eventueel aan zou schaffen gaat echt het milieu niet redden gezien de vervuilende wijze van delven van de grondstoffen ervoor en de milieuvervuiling veroorzaakt in landen als China en India.

Laat je niet bang maken en blijf gewoon lekker rijden.
Vooral blijven wegkijken. Maar goed, een groot deel van de mensen op dit forum maakt het niet meer mee als de boel echt fout gaat. Na ons de zondvloed toch? Laat de jeugd maar barsten.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zo lang de grote boosdoeners als de USA en China niks aan hun gedrag doen is alles wat het kleine landje Nederland doet gewoon symboolpolitiek. En zolang bepaalde sectoren zoals de luchtvaart buiten schot moet blijven zijn de maatregelen ook weinig doeltreffend.
Ik denk dat het belangrijk is dat er nu eens een echt onafhankelijk onderzoek moet komen naar de echte feiten waar de (wereld) politiek eens helemaal geen invloed op heeft en ook bepaalde groeperingen geen invloed hebben, het draagvlak over de hele wereld ook veel groter zal worden. Dat geroeptoeter van de anti klimaat idioten zoals de Amerikaanse president en de pro klimaat doem profeten zoals die jonge Zweedse marionet maakt iedereen alleen maar onzeker en veranderd er dan zeker niets

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door kuklos »

renewouters schreef:
08 nov 2019 13:32
kuklos schreef:
07 nov 2019 15:12
@ Farida, waarom stel je deze vraag? Laat je a.u.b. niet bang maken door al die krijsende types die krijsen dat de aarde aan het vergaan is. 25% van de CO2 uitstoot van een auto ontstaat bij de productie. Door in deze auto te blijven rijden heb je dat al bespaard. En als jij hierin wil blijven rijden, gewoon doen. Dat nieuwe elektrische autotje wat je eventueel aan zou schaffen gaat echt het milieu niet redden gezien de vervuilende wijze van delven van de grondstoffen ervoor en de milieuvervuiling veroorzaakt in landen als China en India.

Laat je niet bang maken en blijf gewoon lekker rijden.
Vooral blijven wegkijken. Maar goed, een groot deel van de mensen op dit forum maakt het niet meer mee als de boel echt fout gaat. Na ons de zondvloed toch? Laat de jeugd maar barsten.
We kunnen heel Nederland van de kaart verwijderen, dus inclusief al hun inwoners en hun impact op het milieu en de grondstoffen etc en het zal helemaal niets uitmaken. En dat is ervan uitgaande dat die hele klimaatverandering klucht waar is.

Gesloten