LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
RainerVersteeg
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2018 15:08

Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door RainerVersteeg »

Goedendag,
de keuring rijbewijs in Denemarken voor 75 jaar is afgeschaft
omdat het totaal geen zin heeft en bewezen
de ouderen worden op gezadeld met hoge kosten.
waarvoor moet je gekeurd worden als je goed ter been bent
Met vriendelijk groet
versteeg

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

RainerVersteeg schreef:
24 sep 2018 16:23
Goedendag,
de keuring rijbewijs in Denemarken voor 75 jaar is afgeschaft
omdat het totaal geen zin heeft en bewezen
de ouderen worden op gezadeld met hoge kosten.
waarvoor moet je gekeurd worden als je goed ter been bent
Met vriendelijk groet
versteeg
Omdat er meer is dan alleen goed ter been zijn.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

RainerVersteeg schreef:
24 sep 2018 16:23
Goedendag,
de keuring rijbewijs in Denemarken voor 75 jaar is afgeschaft
omdat het totaal geen zin heeft en bewezen
de ouderen worden op gezadeld met hoge kosten.
waarvoor moet je gekeurd worden als je goed ter been bent
Met vriendelijk groet
versteeg
De keerzijde van de medaille is wel dat de kans dat je rijbewijs wordt ingevorderd is vergroot. Op zich vind ik het prima: schaf de rompslomp van keuringen af, maar treedt (veeeeel) eerder en strenger op tegen signalen van niet meer mee kunnende ouderen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Als je dit artikel https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/welke- ... tomobilist leest blijken de groepen 18-24 jarigen en 65+ ers de meeste ernstige ongevallen te veroorzaken. Met een piek bij 80+ ers.
Alleen het keuren van ouderen is te eenzijdig. Rijvaardigheid en verkeersgedrag van jongeren zouden net als die van ouderen meer aandacht moeten krijgen.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen niet goed doorhebben dat ze een gevaar op de weg zijn. En misschien willen ze het niet doorhebben, omdat ze niet kunnen/willen accepteren dat het allemaal wat minder wordt.

Maar de feiten zijn nu eenmaal dat mensen ouder worden, en dat het op een gegeven moment ook echt wat minder wordt. En dan komen beperkingen om de hoek kijken, leuk of niet leuk.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Moneyman schreef:
25 sep 2018 08:36
De keerzijde van de medaille is wel dat de kans dat je rijbewijs wordt ingevorderd is vergroot. Op zich vind ik het prima: schaf de rompslomp van keuringen af, maar treedt (veeeeel) eerder en strenger op tegen signalen van niet meer mee kunnende ouderen.
Dat gebeurt dus ook in Denemarken: https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2 ... enemarken/ maar dan komt het beroepsgeheim van artsen in gevaar en zullen ouderen artsen gaan mijden. En het aantal ongevallen in landen waar periodieke medische controles worden gehouden, is niet significant lager ligt dan in landen waar géén medische controles zijn.
En waarom alleen een jacht op ouderen? Drugsgebruikers kunnen nog veel gevaarlijker zijn, met agressieve en zeer snelle rijstijl. Drugsgebruikers zouden net zo vaak moeten worden gecontroleerd als ouderen.
Overigens zie ik liever de leeftijdsdiscriminatie door autoverzekeringen afgeschaft worden. We hebben al noclaim.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cornelis7 schreef:
25 sep 2018 09:02
Moneyman schreef:
25 sep 2018 08:36
De keerzijde van de medaille is wel dat de kans dat je rijbewijs wordt ingevorderd is vergroot. Op zich vind ik het prima: schaf de rompslomp van keuringen af, maar treedt (veeeeel) eerder en strenger op tegen signalen van niet meer mee kunnende ouderen.
Dat gebeurt dus ook in Denemarken: https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2 ... enemarken/ maar dan komt het beroepsgeheim van artsen in gevaar en zullen ouderen artsen gaan mijden.
Welnee. Ook nu al mogen artsen indien nodig instanties inschakelen.

Maar ik doelde niet eens op signalering door artsen, maar veel meer op signalering door de politie. Ik zit dagelijks urenlang op de weg. Als ik zou turven hoeveel ouderen in tegen kom die niet (meer) in staat zijn om adequaat deel te nemen aan het verkeer, zou dat wel eens een verrassend beeld kunnen opleveren.

En ja, ik ben het met je eens: de ouderen zijn niet de enige doelgroep waarop men zich moet richten. Maar het is wel de doelgroep waar dit topic over gaat, dus daar richt ik me op.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door mahadma »

Een puntenrijbewijs voor IEDEREEN, jong of oud, is een optie. Voor elke overtreding/boete krijg je een x aantal punten, bij het max aantal wordt gewoon je rijbewijs ter plekke ingevorderd. Dan moet je, jong of oud, gewoon weer examen doen, mogelijk wegens een max punten aantal een verzwaard examen met een 'normale wachttijd' of een lichtere EMG + een verplichte keuring. Gekoppeld aan een verplichte opfris cursus voor iedereen qua theorie eens in de 10 jaar. Lijkt mij eerlijk voor voor jong, middelbaar en oud.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
25 sep 2018 08:57
Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen niet goed doorhebben dat ze een gevaar op de weg zijn. En misschien willen ze het niet doorhebben, omdat ze niet kunnen/willen accepteren dat het allemaal wat minder wordt.

Maar de feiten zijn nu eenmaal dat mensen ouder worden, en dat het op een gegeven moment ook echt wat minder wordt. En dan komen beperkingen om de hoek kijken, leuk of niet leuk.

Helemaal mee eens. Mijn 86- jarige buurman vond dat hij nog prima reed. Maar hij vond ook dat alle fietsers wel geluk hadden gehad op de rotondes waar hij reed en waar zij eigenlijk voorrang hadden. Had hij namelijk nooit in de gaten gehad dat er ook rotondes zijn waar fietsers voorrang hebben 😏

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
25 sep 2018 08:57
Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen niet goed doorhebben dat ze een gevaar op de weg zijn. En misschien willen ze het niet doorhebben, omdat ze niet kunnen/willen accepteren dat het allemaal wat minder wordt.

Maar de feiten zijn nu eenmaal dat mensen ouder worden, en dat het op een gegeven moment ook echt wat minder wordt. En dan komen beperkingen om de hoek kijken, leuk of niet leuk.

Dat ben ik met je eens, maar ze zouden de jongeren tot een jaar of 25 ook maar eens moeten keuren. Die zijn echt een gevaar op de weg.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door Lowieze »

reggie2 schreef:
25 sep 2018 10:56
witte angora schreef:
25 sep 2018 08:57
Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen niet goed doorhebben dat ze een gevaar op de weg zijn. En misschien willen ze het niet doorhebben, omdat ze niet kunnen/willen accepteren dat het allemaal wat minder wordt.

Maar de feiten zijn nu eenmaal dat mensen ouder worden, en dat het op een gegeven moment ook echt wat minder wordt. En dan komen beperkingen om de hoek kijken, leuk of niet leuk.

Dat ben ik met je eens, maar ze zouden de jongeren tot een jaar of 25 ook maar eens moeten keuren. Die zijn echt een gevaar op de weg.
Bij jongeren heeft een lichamelijke keuring weinig zin, bij ouderen daarentegen wel.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Als jongeren een beperking hebben komt er na invullen van de EV sowieso een onderzoek. En als een examinator twijfel aan iemands rijcapaciteiten, dan komt er ook geen rijbewijs. Wat er na het behalen van het rijbewijs gebeurt, sja...

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door renewouters »

RainerVersteeg schreef:
24 sep 2018 16:23
Goedendag,
de keuring rijbewijs in Denemarken voor 75 jaar is afgeschaft
omdat het totaal geen zin heeft en bewezen
de ouderen worden op gezadeld met hoge kosten.
waarvoor moet je gekeurd worden als je goed ter been bent
Met vriendelijk groet
versteeg
In grote delen van Denemarken is het verkeer veel minder complex dan in Nederland. Als je ergens in Jutland woont kan je weinig schade aanrichten als er een keer iets wat minder goed gaat.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door scontra »

RainerVersteeg schreef:
24 sep 2018 16:23
Goedendag,
de keuring rijbewijs in Denemarken voor 75 jaar is afgeschaft
omdat het totaal geen zin heeft en bewezen
de ouderen worden op gezadeld met hoge kosten.
waarvoor moet je gekeurd worden als je goed ter been bent
Met vriendelijk groet
versteeg
U en alle ouderen van 75 jr en ouder moeten gekeurd worden om vast te kunnen stellen "of ze nog wel goed ter been" zijn, goed uit hun doppen kunnen kijken en of het in de bovenkamer nog wel allemaal in het juiste rijtje staat en functioneert.
En die "hoge" kosten vallen wel mee, zeker als men het zich nog kan veroorloven om auto te rijden.

En om een misverstand te voorkomen, "ik" behoor tot uw leeftijdscategorie. :oops:

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Deze jonge zestiger is 3 jaar geleden al gestopt met motorrijden omdat ik zelf vond dat ik het wegens minder goede ogen niet meer veilig kon doen. Ook 's avonds rijden is afgeschaft. Dat geeft wel wat beperkingen maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ik een ongeluk veroorzaakte. Het belangrijkste is inderdaad dat je zélf inziet dat je beperkingen op een gegeven moment te groot worden.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Miepje1 schreef:
25 sep 2018 13:53
Deze jonge zestiger is 3 jaar geleden al gestopt met motorrijden omdat ik zelf vond dat ik het wegens minder goede ogen niet meer veilig kon doen. Ook 's avonds rijden is afgeschaft. Dat geeft wel wat beperkingen maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ik een ongeluk veroorzaakte. Het belangrijkste is inderdaad dat je zélf inziet dat je beperkingen op een gegeven moment te groot worden.
Exact.

Van het weekend moest ik naar Maastricht voor vrijwilligerswerk. Ik zou het eigenlijk niet doen, want: te ver. Maar te weinig mensen, dus toch maar gedaan. Twee opties: trein en auto. Maar om 6.00 in de auto zitten, en pas tegen 22.00 thuis... en geen enkele gelegenheid om ergens een uurtje te pitten... dat werd dus de trein. Wel iets te laat aanwezig, maar ik had de eerste trein. De leidinggevende wist ervan, dus geen probleem.

Soms moet je gewoon eerlijk tegenover jezelf zijn.

Seagoing Racer3
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 sep 2018 19:16

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door Seagoing Racer3 »

.
Laatst gewijzigd door Seagoing Racer3 op 02 okt 2018 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door scontra »

Seagoing Racer3 schreef:
25 sep 2018 17:40
duh... dit is overduidelijk een trol
U heeft het over u zelf ???

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je goed ter been bent heb je recht op je wandelbewijs. Auto rijden is toch een iets andere bezigheid.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Keuring rijbewijs voor oudere van 75 jaar

Ongelezen bericht door zeug »

Theotrucker schreef:
25 sep 2018 19:36
Als je goed ter been bent heb je recht op je wandelbewijs. Auto rijden is toch een iets andere bezigheid.
Ook als je slecht ter been bent als oudere, wat te denken over een aangepaste auto :D

Gesloten