KIA 7 jaar garantie ???

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
RPJS
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2021 14:45

KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door RPJS »

Je haalt je Kia (Ceed SW) op na een servicebeurt bij de dealer en daarna blijkt dat de turbomotor kapot is: Uit "coulance" biedt KIA NL aan om 75% te vergoeden,10% voor de garage en zelf mag je 15% betalen (circa €600,00). Kia is 5 jaar oud en 7 jaar garantie telt niet voor KIA NL omdat het onderhoudsschema (cumulatief na 5 jaar) met meer dan 1000 km is overschreden. Onderhoudsbeurt kon niet voor de vakantie plaatsvinden omdat de garage het te druk had; dus doe je dit direct erna, waarmee je dus een overschrijding oploopt. Dat je de daarop volgende beurten keurig conform je onderhoudskaartje afwerkt (iedere 15.000 km) loopt je totaal dus op en in de ogen van KIA dus steeds meer overschrijding. Heeft iemand juridische kennis om zo makkelijk onder je belofte van 7 jaar uit te komen?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door thecure »

Met meer dan 1000 km.... hoeveel meer dan? Denk dat dat een belangrijke factor is.
Wat was er stuk gegaan aan de motor en hoe?
Had een servicebeurt die niet overschreden is, dat kunnen voorkomen?

sake1987

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik zou gebruik maken van deze coulance aanbieding onder protest voor ze helemaal niks meer willen.
Hierna zou ik precies uitgaan zoeken wat mijn rechten zijn en dan gaan aanvechten.
Stel deze vraag ook eens op www.problemcar.nl, hier zitten de techneuten

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar de totale kosten zouden dus €4000,- zijn? Is die auto niet gewoon afgeschreven?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus je hebt garantie waar bepaalde voorwaarden aan zitten. Doordat je te laat je onderhoudsbeurt inplant, voldoe je niet aan die voorwaarden. En de vraag is dan of je alsnog beroep op de garantie kunt doen?

Ik geef je weinig kans. Maar als het meezit kun je wel een coulanceregeling van de garage krijgen. Bijvoorbeeld dat je maar 15% hoeft te betalen ;).

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Maar was de turbomotor voor de vakantie ook al stuk? Als de auto voor de vakantie op tijd een beurt had gehad en de turbomotor zou daarna defect zijn gegaan, had u dan wel garantie gehad?
De reden van kapot gaan is ook van belang. Als u bent blijven doorrijden met een brandend olielampje, dan is het eigen verantwoordelijkheid.
De spelregels van Kia zijn helder, de auto moet op tijd zijn beurten hebben. U weet een beetje wat u normaal rijdt, u kunt dus ook op tijd een afspraak inplannen. De zomerperiode is altijd drukker omdat veel mensen de auto nog een beurt willen geven voor de vakantie.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door jonis »

Revoked schreef:
18 jul 2021 17:18
Maar de totale kosten zouden dus €4000,- zijn? Is die auto niet gewoon afgeschreven?

Zou jij je 5 jaar oude auto verkopen voor 4000,- ?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wat houdt die 7 jaar garantie eigenlijk in? Dat je ten allen tijde gedurende de hele looptijd 100% van de kosten vergoed krijgt, ongeacht of er sprake is van normale slijtage?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door sjohie »

Revoked schreef:
18 jul 2021 17:18
Maar de totale kosten zouden dus €4000,- zijn? Is die auto niet gewoon afgeschreven?
Een KIA Cee'd SW uit 2016 (TS zegt 5 jaar oud), koop je 2ehands tussen de 15 en 25k, afhankelijk van type en km-stand, dus die is economisch nog niet afgeschreven lijkt me?

J. Deltoer
Berichten: 3078
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kweenie schreef:
18 jul 2021 17:29
Doordat je te laat je onderhoudsbeurt inplant, voldoe je niet aan die voorwaarden.
U interpreteert het onjuist. De garage had het te druk om tijdig de onderhoudsbeurt te doen.
De garage moet dan ook niet moeilijk doen wanneer de kilometers in verhouding zijn en de garantie nakomen.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
19 jul 2021 10:18
kweenie schreef:
18 jul 2021 17:29
Doordat je te laat je onderhoudsbeurt inplant, voldoe je niet aan die voorwaarden.
U interpreteert het onjuist. De garage had het te druk om tijdig de onderhoudsbeurt te doen.
De garage moet dan ook niet moeilijk doen wanneer de kilometers in verhouding zijn en de garantie nakomen.
Het ligt helemaal aan de situatie. Als ik vandaag naar mijn dealer bel met de vraag om een beurt deze week omdat ik dit weekend op reis ga, dan zal de dealer echt geen tijd hebben. Mocht TS al een maand van te voren een afspraak hebben proberen te maken, dan is het een ander verhaal.
Een beetje auto geeft ruim op tijd aan wanneer er een beurt nodig is en een dealer zit echt geen weken bomvol gepland.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door scontra »

RPJS schreef:
18 jul 2021 15:26
Je haalt je Kia (Ceed SW) op na een servicebeurt bij de dealer en daarna blijkt dat de turbomotor kapot is: Uit "coulance" biedt KIA NL aan om 75% te vergoeden,10% voor de garage en zelf mag je 15% betalen (circa €600,00). Kia is 5 jaar oud en 7 jaar garantie telt niet voor KIA NL omdat het onderhoudsschema (cumulatief na 5 jaar) met meer dan 1000 km is overschreden.
Kan me niet voorstellen dat het hele motorblok is vervangen en denkelijk is alleen de turbo vervangen en een turbo kost nog geen € 600,00.
Is het bedrag van € 600,00 mogelijk inclusief de onderhoudsbeurt ?
Laatst gewijzigd door scontra op 19 jul 2021 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben even gaan zoeken, er blijkt een Kia-forum te zijn. TS, leg je vraag daar eens voor. Daar is waarschijnlijk meer expertise voorhanden dan hier. ;)

https://www.kiaclub.nl/topic/18349-fabr ... ia-dealer/

J. Deltoer
Berichten: 3078
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

NeoDutchio schreef:
19 jul 2021 10:31
J. Deltoer schreef:
19 jul 2021 10:18
kweenie schreef:
18 jul 2021 17:29
Doordat je te laat je onderhoudsbeurt inplant, voldoe je niet aan die voorwaarden.
U interpreteert het onjuist. De garage had het te druk om tijdig de onderhoudsbeurt te doen.
De garage moet dan ook niet moeilijk doen wanneer de kilometers in verhouding zijn en de garantie nakomen.
Het ligt helemaal aan de situatie.
Zeker. Ik reageerde op kweenie die garantie uitsloot. Fijn dat u ook vind dat dit te kort door de bocht is.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
19 jul 2021 14:58
NeoDutchio schreef:
19 jul 2021 10:31
J. Deltoer schreef:
19 jul 2021 10:18

U interpreteert het onjuist. De garage had het te druk om tijdig de onderhoudsbeurt te doen.
De garage moet dan ook niet moeilijk doen wanneer de kilometers in verhouding zijn en de garantie nakomen.
Het ligt helemaal aan de situatie.
Zeker. Ik reageerde op kweenie die garantie uitsloot. Fijn dat u ook vind dat dit te kort door de bocht is.
Nee, ik reageerde op u dat het te kort door de bocht is om zeggen dat de schuld bij de garage ligt.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

NeoDutchio schreef:
19 jul 2021 15:00
J. Deltoer schreef:
19 jul 2021 14:58
NeoDutchio schreef:
19 jul 2021 10:31

Het ligt helemaal aan de situatie.
Zeker. Ik reageerde op kweenie die garantie uitsloot. Fijn dat u ook vind dat dit te kort door de bocht is.
Nee, ik reageerde op u dat het te kort door de bocht is om zeggen dat de schuld bij de garage ligt.
Dat is net zo kort door de bocht als de schuld bij TS neer te leggen.

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met https://www.bovag.nl/info/auto/klachten . Eventueel kan je ook naar https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... gehouders/ voor de geschillencommissie.

Dat je te laat voor de onderhoudsbeurt bent geweest is een zwakke punt in dit verhaal. Je had eerder een afspraak moeten maken of naar een andere garage moeten gaan. Ze hadden ook kunnen zeggen sorry, we vergoeden niks. Misschien is het beste om de aanbod te accepteren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door scontra »

RPJS schreef:
18 jul 2021 15:26
Je haalt je Kia (Ceed SW) op na een servicebeurt bij de dealer en daarna blijkt dat de turbomotor kapot is:
Hoewel Ts niet reageert op de gegeven reacties, vraag ik mij toch af wat er nou werkelijk defect was ?
Vreemd dat het euvel pas aan hem kenbaar werd gemaakt toen hij de auto kwam ophalen na een servicebeurt.
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het hele motorblok zal zijn vervangen, zonder dat Ts daar eerst over is geraadpleegd.

Het zou fijn zijn als Ts eens zou uitleggen wat er nu precies aan mankeerde en welke onderdelen er echt zijn vervangen.

Goofert
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 okt 2007 15:41

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door Goofert »

Ik rijd zelf ook een KIA Ceed. En ik krijg altijd (zeer) ruim van tevoren bericht dat de auto aan een onderhoudsbeurt toe is. Je hebt dan nog zeeën van tijd om een afspraak te maken. Als dat bij u niet is gelukt omdat de garage geen tijd had, dan begrijp ik u reactie en is het garagebedrijf aansprakelijk dat de auto niet binnen de kilometertermijn onderhoud heeft gehad. Maar als u tot het allerlaatste moment wacht, moet u begrijpen dat het onderhoud niet op tijd kon worden uitgevoerd. U zegt de turbomotor is defect, u bedoelt waarschijnlijk de turbocharger, en u moet 15% van de kosten zijnde € 600 zelf betalen. Een nieuwe turbocharger voor een Ceed kost tussen de € 400 en € 600, exclusief arbeidsloon. Dus een totaal bedrag van € 4000 voor deze reparatie lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Ik zelf heb goede ervaringen gehad met de service van KIA. Mijn auto had na 4 jaar een probleem dat de ledstrip in een van de koplampen begon te flikkeren dit werd uiteraard onder garantie vervangen. Maar weer 5 jaar later dus 2 jaar buiten de garantie, kreeg ik hetzelfde probleem in de andere koplamp. Ik hoefde maar 25% van de reparatiekosten te betalen dat vond ik redelijk. Ook had ik jaren geleden een elektronisch probleem met een portierslot en dat werd onder garantie vervangen, maar een paar jaar later, inmiddels buiten de garantie had dit deurslot weer hetzelfde problem. KIA gaf mij gelijk en was het er mee eens dat dit niet normaal was. De complete unit werd opnieuw gratis vervangen een redelijk dure reparatie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: KIA 7 jaar garantie ???

Ongelezen bericht door kweenie »

J. Deltoer schreef:
19 jul 2021 10:18
kweenie schreef:
18 jul 2021 17:29
Doordat je te laat je onderhoudsbeurt inplant, voldoe je niet aan die voorwaarden.
U interpreteert het onjuist. De garage had het te druk om tijdig de onderhoudsbeurt te doen.
Als je tijdig de afspraak maakt, heb je ook geen probleem als de garage het druk heeft.

Gesloten