LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koppelverkoop bij autoverzekering?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
gerarddeen
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2020 11:06

Koppelverkoop bij autoverzekering?

Ongelezen bericht door gerarddeen »

vorig jaar een verzekering afgesloten bij UNIGARANT via ANWB bleek bij een schade, dat je verplicht bent , staat in de polis onder kleine lettertjes, om de auto te laten repareren bij de bij "Unigarant" aangesloten Focwa bedrijf, indien je besluit om dat niet te doen krijg je een boete? Aangezien de offerte voor het repareren naar mijn idee een nog al te hoog bedrag bedroeg en niet volledig werd vergoed, heb ik een offerte bij een niet bij Unigarant aangesloten Focwa bedrijf, toen bleek dat het offerte bedrag 50% lager was heb ik de verzekering opgezegd en de schade zelf te betaald dit om de "boete" te voorkomen.
Terug kijkend op dit voorval kan ik er niet omheen om te constateren dat dit een vorm van koppelverkoop is en bij de wet verboden is.
Zijn er wellicht meerdere automobilisten die dergelijke ervaringen hebben ondervonden?
Laatst gewijzigd door Radar op 25 feb 2020 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

sake1987

Re: Koppelverkoop bij autoverzekering?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Dit is ook verplicht bij Univé en voor zover dat ik weet bij bijna alle verzekeraars

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koppelverkoop bij autoverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U krijgt geen boete, maar u zult een eigen risico moeten betalen als u het elders laat repareren.

Ik denk dat dat bij elke cascodekking het geval is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Koppelverkoop bij autoverzekering?

Ongelezen bericht door berndv »

gerarddeen schreef:
25 feb 2020 12:29
Terug kijkend op dit voorval kan ik er niet omheen om te constateren dat dit een vorm van koppelverkoop is en bij de wet verboden is.
maar kan je dan ook een wet noemen die deze manier van handelen verbiedt? Misschien wilt u wellicht graag koppelverkoop hier in zien, zou niet weten wat dat achteraf nog voor nut heeft overigens, maar ik zie het hier totaal niet in.
gerarddeen schreef:
25 feb 2020 12:29
staat in de polis onder kleine lettertjes
heb net even online hun polissen bekeken. Ik zie maar 1 lettertype, 1 grootte, ik kan geen letters ontdekken die kleiner zijn dan de andere letters.

Maar goed, als u van mening bent dat hier op juridisch vlak regels geschonden worden door de verzekeraar staat het u volledig vrij om dit kenbaar te maken bij het Kifid. Maar daar zult u uw verhaal wel iets meer moeten onderbouwen dan wat u hier doet. Wetsartikelen zijn om te beginnen wel handig, en een iets stevigere onderbouwing van de eventuele fouten in het schadebedrag zou misschien handig zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Koppelverkoop bij autoverzekering?

Ongelezen bericht door scontra »

Bij het aangaan van de verzekering was dit al bij u bekend en zo niet dan bent u in het diepe gedoken zonder te weten waar u aan bent begonnen.
De meeste verzekeraars hebben contracten met schadeherstellers, ook dit mag algemeen bekend zijn.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koppelverkoop bij autoverzekering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit is geen koppelverkoop. Verspil je energie niet in die discussie, daar win je niets mee.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Koppelverkoop bij autoverzekering?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

De meeste verzekeraars hanteren dit type voorwaarden en geven dit ook keurig vooraf aan (bijv. ook bij ruitschade).
Alles heeft zijn prijs echter ik zou voor een lastige schade altijd naar de beste hersteller gaan (en het eigen risico voor lief nemen) i.p.v. de schade bij een "schadepartner" van de verzekering te laten herstellen (verzekeraars stellen heel andere minimumeisen aan een goede reparatie als ik en dan houdt het bij mij op). Zit een grote contractpartij van de meeste verzekeraars bij mij om de hoek en ik zou er niet eens mijn auto parkeren laat staan repareren (kunnen niet lassen, werken voornamelijk met stagelopers, spuiters zijn overduidelijk kleurenblind en medewerkers breken bij het demonteren meer af dan dat ze heel houden).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koppelverkoop bij autoverzekering?

Ongelezen bericht door kweenie »

gerarddeen schreef:
25 feb 2020 12:29
Terug kijkend op dit voorval kan ik er niet omheen om te constateren dat dit een vorm van koppelverkoop is en bij de wet verboden is.
Zijn er wellicht meerdere automobilisten die dergelijke ervaringen hebben ondervonden?
Ik denk dat de meeste mensen die een autoschade hebben gehad een dergelijke ervaring zullen hebben ondervonden. De meeste verzekeraars hebben namelijk contracten met (glas-)schadeherstelbedrijven.

Overigens ben ik benieuwd waarom dit bij wet verboden zou zijn. Zijn dan ook bijvoorbeeld alle natura-zorgverzekeringen bij wet verboden? Die doen in feite niet anders.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Koppelverkoop bij autoverzekering?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Glas Cowboys die de markt verziekten moesten eruit.
Ook de voordelige polissen, Groen noemen ze dat gebruiken gebruikte delen...
Maar of je een nieuwe of gebruikte spatbord monteerde, maakte nauwelijks iets uit.

Dat Veldt1 in foute regio woonde, het kan, maar vaak zijn het de betere Focwa bedrijven en elke verzekeraar heeft een lijst.
Als je plaatselijk niet tevreden bent, je mag ook op de Werkplek deze laten herstellen, of je kiest bewust voor een verder weg wegens leuke uitleen voertuigen die ze aanbieden.

Verder kiezen de landelijke verzekeraars vooral voor landelijk werkende ketens dus bij Failliet gaan is de garantie dan gelijk overgenomen.

Plaatselijke nergens bij aangesloten doe dan de Classic cars en WA verzekerde voordeliger en vaak prima vakwerk, en minder gezeur van verzekeraars die vaak aanvullende eisen stellen, zoals kenteken pasje scanner en formulieren plicht, en bij 15 verzekeraars 15 formulieren in je Desktop en 15 verschillende voorwaarden en eigen risico verrekenen, daar kun je gek van worden!

Focwa, Bovag of landelijke keten is ook niet gratis, en ze stellen ook nog voorwaarden, dan is zelfstandig werkende soms een goed alternatief, en dan mis je bepaalde klanten, jammer dan...

En de lastige MIca lakken met vaak kleurverschil....
Als een bij een landelijke keten aangesloten Focwa bedrijf dit uitbesteed aan buurman ; Beun de Haas....
Dat mag en dan is er geen kleurverschil meer!
Als de factuur maar van een door verzekeraar erkende komt, Veldt1 heeft blijkbaar een regio waar ze dit niet doen.

Gesloten