LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Rim69 »

thecure schreef:heeft die keurmeester niet de multiriem en spanrol hiervan geinspecteerd?
Welke keurmeester?

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door riddert »

Rim69 schreef:
thecure schreef:heeft die keurmeester niet de multiriem en spanrol hiervan geinspecteerd?
Welke keurmeester?
TS had aan de APK keurmeester gevraagd hoe de toestand van de spanrollen was.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door thecure »

precies, en als die keurmeester de vraag serieus genomen had, had hij dus terstond van alles moeten gaan demonteren om het te kunnen bekijken.
Wat ik dus betwijfel of dit gebeurd is.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Rim69 »

Sinds wanneer mag een APK keurmeester zaken gaan demonteren?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door witte angora »

Rim69 schreef:Sinds wanneer mag een APK keurmeester zaken gaan demonteren?
Als hij monteur is mag dat, waarom zou dat niet mogen.

Ik zet mijn Golfje ieder jaar bij mijn dorpsgarage af, met een bepaald budget. Dingen die kapot zijn worden direct gerepareerd, en aan het eind van de dag staat er een Golfje met een verse APK, soms met nauwelijks kosten, en soms met wat hogere kosten, omdat er een en ander aan gerepareerd moest worden. En als het nodig is krijgt het ding een grote/kleine beurt, de distributieriem heb ik op die manier ook al een keer laten vervangen.

Garage blij, want die kan in één keer doorwerken, en ik blij, want ik hoef niet bij de telefoon te blijven om te kunnen overleggen of bepaalde reparaties wel of niet moeten gebeuren.

Dus een APK keurmeester mag zeker wel demonteren (mits hij uiteraard daarna weer de boel in elkaar zet)

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Rim69 »

witte angora schreef: Dus een APK keurmeester mag zeker wel demonteren (mits hij uiteraard daarna weer de boel in elkaar zet)
Nee, dat mag hij niet. Niet bij een APK keuring. Dat hij daarnaast monteur zal zijn en buiten de keuring om wel dingen mag demonteren staat los van die hele keuring. Een APK keurmeester op basis van de APK keuring vragen naar de toestand van de distributieriem is zinloos. De APK keuring is slechts een veiligheidskeuring. Het zegt helemaal niets over de staat van de auto, anders dan dat hij de weg op kan. Niet dat hij dat ook een jaar gaat volhouden.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vincenti schreef:Als de distributie binnen deze limieten valt, wordt het lastig schade te verhalen op de garage. Er is immers geen garantie gegeven op de auto en dat betekent dat onvoorziene motorschade voor rekening van de koper komt => de garagist had niet kunnen weten dat de distributie binnen de verwachte levensduur kapot zou gaan.
Dat is geen valide argument.
Vincenti schreef:Als de distributie buiten deze limieten valt, (distributie is te oud, of teveel kilometers) heb je meer kans. Je moet je dan afvragen of je voor de auto een prijs hebt betaald waarbij je mag verwachten dat dit soort regulier onderhoud al is gepleegd. Wel subjectief dus.
In beginsel mag de koper verwachten dat de auto geschikt is om mee aan het verkeer deel te nemen, behoudens in het geval dat er aanleiding is om hier aan te twijfelen. Wanneer je een prijs hebt hoeven te betalen die gezien de leeftijd van de auto veelte laat is dan heb je natuurlijk reden om daaraan te twijfelen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door thecure »

Rim69 schreef:
witte angora schreef: Dus een APK keurmeester mag zeker wel demonteren (mits hij uiteraard daarna weer de boel in elkaar zet)
Nee, dat mag hij niet. Niet bij een APK keuring. Dat hij daarnaast monteur zal zijn en buiten de keuring om wel dingen mag demonteren staat los van die hele keuring. Een APK keurmeester op basis van de APK keuring vragen naar de toestand van de distributieriem is zinloos. De APK keuring is slechts een veiligheidskeuring. Het zegt helemaal niets over de staat van de auto, anders dan dat hij de weg op kan. Niet dat hij dat ook een jaar gaat volhouden.
daarom twijfel ik ook of die keurmeester inderdaad naar de d-riem gekeken heeft, omdat hij daarvoor delen moet verwijderen.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Volgens mij is dat trouwens een ecotec blok, staat dat erop als je de motorklap lostrekt? Bij Opel waren de 1.6 16v blokken oliezuipers ook, niks als problemen. Deze motorblokken van de jaren 90 zijn overal wel te vinden, vervangen is niet zo duur. Zeker goedkoper dan een nieuwe riem met koprevisie

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:In beginsel mag de koper verwachten dat de auto geschikt is om mee aan het verkeer deel te nemen, behoudens in het geval dat er aanleiding is om hier aan te twijfelen. Wanneer je een prijs hebt hoeven te betalen die gezien de leeftijd van de auto veelte laat is dan heb je natuurlijk reden om daaraan te twijfelen.
Gezien het feit dat de distributieriem in lange tijd niet vervangen is, was er aanleiding om er aan te twijfelen of de auto geschikt is om aan het verkeer deel te nemen. De betaalde prijs doet dan niet ter zake.

In plaats van een optische check te laten doen had de TS er op moeten staan dat de riem vervangen zou worden, of dat anders de koop niet door zou gaan.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Buiten de aanschafprijs :shock:


Ik zou gewoon ruilblokje erin zetten dan ben je met 400 euro wel klaar, en apk keurmeesters kijken nooit naar distributieriem want dat is hun taak ook niet nog nooit daar een afkeer punt op gehad en bij mijn auto lag hij toch 7 jaar te lang om :roll:

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Gezien het feit dat de distributieriem in lange tijd niet vervangen is, was er aanleiding om er aan te twijfelen of de auto geschikt is om aan het verkeer deel te nemen.
Je slaat hier een paar stappen over. Of de koper behoorde te twijfelen hangt niet af van het feitelijk onderhoud, maar wat een leek zo kan zien, wat hem kenbaar is.
Asser-Hijma 5-I schreef:De formule 'en waarvan hij bij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen' geeft aan dat op de koper soms een onderzoeksplicht rusten teneinde te bezien of de zaak inderdaad wel voor het normale gebruik geschikt is; MvA II, Parl. Gesch. Boek 7, p. 25. Of een onderzoeksplicht moet worden aangenomen hangt van de omstandigheden van het geval waarbij weer aan de in nr. 335 aangeduide omstandigheden valt te denken; zie ook nr. 337. Waar het het normale van de zaak te maken gebruik betreft, zal niet snel worden aangenomen dat op de koper een onderzoeksplicht rust: er zal een reden tot twijfel aanwijsbaar moeten zijn (bijv. zichtbaar slechte staat, melding verkoper, verdacht lage prijs). De bepaling mag denkelijk alsdus worden verstaan, dat het aan de verkoper zal zijn om aan te onten dat de(ze) koper inderdaad zulk een reden tot twijfel bestond.

bron

Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

Beste forumdeelnemers, waar is het fatsoen gebleven? als ik deze autoverkoper was dan had ik (zelfs al waren de kosten voor hem zo'n €1000,-) dit al lang opgelost. Hij heeft een goede naam EN de auto fungeerde de dag voor aankoop nog als leenauto, oftewel als ik 1 dag later was gekomen, dan at hij alleen gebakken peren, dan was de rekening toch ook voor hem alleen? Of bij een vaste klant die zo'n leuke leenauto meekrijgt. Dat kun je toch niet maken? Ik zal wel naief zijn maar ik vindt dit onfatsoenlijk.
Op deze manier kunnen we elkaar lekker blijven belazeren.

Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

:)

Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

Mijn mening in deze is dat het empathisch vermogen van dit soort handelaren is verdwenen.
Ik had ook niet anders verwacht in deze. Draait het echt alleen om geld?
Ik koop nooit meer een 2e hands auto en hoef dus ook nooit meer een tevreden klant te zijn.

Jammer! (eigen schuld, dikke bult )

Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

Deel 2: Ik heb recent gekozen voor de reperatie, is door verkoper uitgevoerd. nog eens €750,- betaald.
De cilinderkop is vervangen en de distributie is vervangen (spanrollen, distr. riem, multiriem).
Nu na 4 dgn rijden met voertuig en dan nu defecte startmotor, nokkenassensor, beluchtingsslang brandstoftank niet in orde (dus had niet APK goegekeurd mogen worden) en distributie niet op tijd gezet.

Wat een amateurs

Zijn er nu nog mensen die advies hebben ? Ik ben radeloos
Laatst gewijzigd door Jellinek op 26 mar 2013 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door peteroo »

Volgens mij is er gewoon sprake van een ondeugdelijk product. Zeker als het al zo snel na aanschaf gebeurt en klager netjes kosten voor rijklaar maken heeft betaald. Je mag als koper bij een autobedrijf bepaalde verwachtingen hebben omtrent de deugdelijkheid van het geleverde product. Het bedrijf had zichzelf en de koper een hoop ellende kunnen besparen door de distributieriem preventief te vervangen.

Overigens zijn er genoeg prima tweedehands auto's te koop. Ik rijd al ruim drie jaar in een auto van 1700 euro, weliswaar van een minder courant type. Maar met wat hogere kosten voor onderhoud en reparaties moet je dan wel rekening houden.

Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

witte angora schreef:
kokka schreef:menig autobedrijf had je de hele rekening laten betalen
Of had de hond op je afgestuurd.
Hahaha ik ken nog wel een paar mokro's die van een feestje houden

Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

peteroo schreef:Volgens mij is er gewoon sprake van een ondeugdelijk product. Zeker als het al zo snel na aanschaf gebeurt en klager netjes kosten voor rijklaar maken heeft betaald. Je mag als koper bij een autobedrijf bepaalde verwachtingen hebben omtrent de deugdelijkheid van het geleverde product. Het bedrijf had zichzelf en de koper een hoop ellende kunnen besparen door de distributieriem preventief te vervangen.

Overigens zijn er genoeg prima tweedehands auto's te koop. Ik rijd al ruim drie jaar in een auto van 1700 euro, weliswaar van een minder courant type. Maar met wat hogere kosten voor onderhoud en reparaties moet je dan wel rekening houden.
Weet je ik heb alle instanties in NL al benaderd, ik heb bij een advocaat gezeten, ik kan deze zaak alleen winnen als ik een advocaat zelf betaal. Zucht, ik begrijp mensen die in dit soort situaties het recht in eigen hand nemen. In dit land wordt je aan je lot over gelaten door bureaucratische onzin!!!

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door jonis »

Zucht, ik begrijp mensen die in dit soort situaties het recht in eigen hand nemen. In dit land wordt je aan je lot over gelaten door bureaucratische onzin!!!

Nee hoor, maar alles heeft gewoon zijn prijs...een goede auto...een aankoopkeuring....garantie......en dat betekent ook voor de rechtspraak/verzekering :wink: (voor het recht in eigen hand nemen mag je je schamen :? )



Hoe kom je er eigenlijk bij om een leenauto van de garage te kopen, die wordt iedere dag door iemand anders (of zelfs meerderen) gereden; daarbij vond je 110.000 voor een 98er auto weinig, maar ik kan je zeggen dat onze 2002 mobieltje nauwelijks 45.000 op de teller heeft, gewoon 5 dagen in de week in gebruik is met korte ritjes waarin deze niet/nauwelijks warm wordt, in verhouding veel optrekken/afremmen.
Daar heb ik gewoon net zoveel onderhoud aan als de dikke middenklasser die ik 4 jaar oud met 150.000 op de teller kocht, alleen de prijzen verschillen.


BTW je hebt al coulance gekregen voor de helft van de totale aankoopnota, maar ben je met de huidige problemen ook al teruggeweest en wat vond hij daarvan? Als dadelijk nl alles is gefixed heb je wel een exemplaar staan wat meekan tot het volgende mankement.

Gesloten