LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

Goedendag, ik heb op 08-02-2013 een 2e hands auto aangeschaft voor €2125,- Zonder Bovag garantie, wel bij een Bovag aangesloten dealer. De auto had 112.000 km gelopen met bouwjaar 98. Weinig dus! Ik heb de onderhoud historie opgevraagd (boekjes) en het NAP Certificaat (alles correct), heb een korte proefrit gemaakt (10-15 km )en ik ben voor het betalen aanwezig geweest bij de uitvoering van een nieuwe APK op het voertuig. Om nog mee te kijken naar de uitlaat etc. op de brug. Ik heb aan de APK keurmeester (bij verkoper in dienst) gevraagd naar de conditie van span rollen en distributie riem. Deze gaf aan dat alles keurig in orde was. Vervolgens ben ik naar huis gereden en de dag erop naar Amsterdam (tot. 100 km). In a'dam ben ik gestrand en heeft de ANWB geconstateerd dat er een span rol kapot was. Voertuig is door verkoper weggesleept na mondeling overeengekomen te zijn dat ik hier €75,- voor vergoed. ANWB deed dit niet omdat auto nog geen 8 dgn op naam stond. Dus kon ik niet anders. Vervolgens is door de verkoper geconstateerd dat de kleppen van de motor krom zijn. De inwendige motor schade is ontstaan door dit mankement. Totale schadepost (volgens hem) €1750,- en bied nu als oplossing dat ik €750,- vergoed voor reparatie. En hij dus €1000,-. Dit zie ik niet zitten. Heeft iemand een advies? Ikzelf ben van mening dat hij hier verantwoordelijk voor is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door berndv »

Je hebt de onderhoudsboekjes bekeken van de auto, wanneer is de distributieriem vervangen? Hoeveel jaar geleden/hoeveel km geleden? En wat voor merk/type is het?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jellinek schreef:Voertuig is door verkoper weggesleept na mondeling overeengekomen te zijn dat ik hier €75,- voor vergoed. ANWB deed dit niet omdat auto nog geen 8 dgn op naam stond. Dus kon ik niet anders. Vervolgens is door de verkoper geconstateerd dat de kleppen van de motor krom zijn. De inwendige motor schade is ontstaan door dit mankement. Totale schadepost (volgens hem) €1750,- en bied nu als oplossing dat ik €750,- vergoed voor reparatie. En hij dus €1000,-. Dit zie ik niet zitten. Heeft iemand een advies? Ikzelf ben van mening dat hij hier verantwoordelijk voor is.
Deze mening deel ik.

Een koper mag van een product verwachten dat deze geschikt is voor normaal gebruik. Bij een auto valt hieronder deelname aan het verkeer. Vast staat dat de auto in de huidige staat niet aan het verkeer kan deelnemen en dat dit binnen zes maanden na aflevering is ontdekt. Daarom wordt er vermoed dat de auto bij aflevering ondeugdelijk was. Het staat de verkoper vrij om het tegendeel te bewijzen. Slaagt hij hier niet in dat moet hij de reparatie en sleepkosten vergoeden. Indien de verkoper hier niet toe wil overgaan, nadat u hem hier toe schriftelijk hebt opgeroepen, dan staat het u vrij het herstel te laten plaats vinden door een ander bedrijf en deze kosten te verhalen.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door ArneLH »

Je kunt als consumentkoper de keuze maken uit vervanging (lijkt mij lastig bij een 'uniek' exemplaar zoals hier), herstel of aflevering van het ontbrekende (hier ook niet van toepassing). Dit moet zoals alfatrion al aangaf kosteloos door de verkoper gedaan worden (art. 7:21 lid 2 BW). Geef de verkoper een redelijke termijn voor het herstel. Weigert de verkoper kostenloos te herstellen, dan kun je de overeenkomst ontbinden. Vergelijk bijvoorbeeld met Rb Rotterdam 28 januari 2010, LJN BL6041.

witte angora
Berichten: 30755
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door witte angora »

berndv schreef:Je hebt de onderhoudsboekjes bekeken van de auto, wanneer is de distributieriem vervangen? Hoeveel jaar geleden/hoeveel km geleden? En wat voor merk/type is het?
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Een distributieriem optisch controleren is ronduit onmogelijk. Die dingen horen gewoon volgens schema vervangen te worden. Een distributieriem/spanrol kan er nog zo goed uit zien, maar dat zegt helemaal niets over hoe lang het ding nog mee gaat.

Overigens vindt ik de aanschafprijs wel vrij hoog voor een auto van 15 jaar oud.

Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

@berndv Ik heb de gezien dat de distributieriem met 68.000 km was vervangen, en dat het in 2004 of 2007 was uitgevoerd. Verkoper melde mij dat de auto door oudere mensen gereden is. Zag er verder echt keurig uit (ook de gehele uitlaat, geen roest in wielkast etc.) voor een auto van 15jr oud.

@alfatrion De verkoper heeft zich al ingedekt, hij geeft aan dat hij kan aantonen dat het voertuig reed.
Het stond ten naam gesteld op zijn bedrijfsnaam en diende als leenauto. Je kan ook een auto verkopen met de handrem erop en dan volgt de schade ook pas later, ik denk dat hij toch afwist van het defect, of een vermoeden had.

Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

Overigens gaat het om een Opel Astra, Club 1.6 16V

Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

@arneLH bedankt voor je advies! Ik heb geen recht op juridische bijstand dus loop een groot risico als ik een juridische weg insla, is vrij kostbaar en als ik dit verlies komt hij mij natuurlijk nergens meer in tegemoet. Dus peil ik nu bij advocaten en consumenten die dit vaker hebben ervaren.

Jellinek
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2013 14:11

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Jellinek »

De auto werd op internet (autotrack) aangeboden voor €1850,-
Verkoper heeft €275,- (wilde €600,-) meerprijs in rekening gebracht voor een nieuwe APK en afleverkosten. Hij heeft de prijs natuurlijk opgestuwd op basis van de betrouwbare km stand van het voertuig. Deze auto's (merk,type) werden op andere sites voor dezelfde vraagprijs aangeboden.
Maar waren visueel gezien niet in dezelfde conditie.

witte angora
Berichten: 30755
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door witte angora »

Jellinek schreef:@berndv Ik heb de gezien dat de distributieriem met 68.000 km was vervangen, en dat het in 2004 of 2007 was uitgevoerd. Verkoper melde mij dat de auto door oudere mensen gereden is. Zag er verder echt keurig uit (ook de gehele uitlaat, geen roest in wielkast etc.) voor een auto van 15jr oud.
De precieze interval van Opel ken ik niet, maar als het 2004 was, was die distributieriem sowieso al lang en breed aan vervanging toe. Er zijn twee criteria: aantal kilometers en leeftijd. Ding had, zeker omdat er over het jaar getwijfeld wordt, gewoon vervangen moeten worden, en daar hadden van tevoren afspraken over gemaakt kunnen en moeten worden.

Blijft nu de vraag over of er aan het conformiteitsbeginsel voldaan is nu je wist, of had kunnen weten, dat die distributieriem op knappen stond (immers, je liet een optische check uitvoeren). Dan kun je zeggen dat je minimaal 6 maanden zonder problemen met die auto moet kunnen rijden, maar je kon van tevoren weten dat de kans groot is dat dat niet zou lukken.

Best kans dat gedeelde kosten zoals de garage het voorstelt het maximale is dat je er uit zult kunnen halen.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Vincenti »

Jellinek schreef:@berndv Ik heb de gezien dat de distributieriem met 68.000 km was vervangen, en dat het in 2004 of 2007 was uitgevoerd.
.
dat is nogal belangrijk.
De levensduur van een distributieriem (-set) is gebonden aan een kilometrage +/- 100.000 of een leeftijd (+/- 8 jaar); zie instructieboekje van de auto.

Als de distributie binnen deze limieten valt, wordt het lastig schade te verhalen op de garage. Er is immers geen garantie gegeven op de auto en dat betekent dat onvoorziene motorschade voor rekening van de koper komt => de garagist had niet kunnen weten dat de distributie binnen de verwachte levensduur kapot zou gaan.

Als de distributie buiten deze limieten valt, (distributie is te oud, of teveel kilometers) heb je meer kans. Je moet je dan afvragen of je voor de auto een prijs hebt betaald waarbij je mag verwachten dat dit soort regulier onderhoud al is gepleegd. Wel subjectief dus.

Overigens vind ik dat zoiets in onderling overleg geregeld zou moeten kunnen worden. Een andere motor kost maximaal 400 euro. Als de garagist zijn uurloon tegen kostprijs zou berekenen, kom je op 15 euro per uur (ervan uitgaande dat hij de motorwissel zelf kan uitvoeren). En een motor van zo'n auto wisselen kost maximaal 12 uur. Door meteen een bedrag van 1750 te roepen trek je een discussie meteen in de sfeer van rechters en advocaten terwijl je het feitelijk maar over een paar honderd euro hebt als je mekaar halverwege ontmoet.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Rim69 »

Leuk zo'n enthousiaste moderator die berichten gaat verwijderen, omdat hij/zij niet begrijpt dat ze bij het topic horen.

De APK is een visuele keuring. Het zegt helemaal niets over de auto, anders dan dat je er nog de weg mee opmag. Een APK keurmeester vragen naar de staat van de span rollen en distributieriem is zinloos. Hij kan je daar niets over vertellen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door kokka »

Ja natuurlijk, een complete ruilmotor voor 400 euro? dan is hij waarschijnlijk ook nog van een oud vrouwtje geweest.
en inderdaad een APK is alleen een keuring van de auto gericht op de (verkeers)veiligheid.
De enige manier om te checken of een spanrol( of welk ander lager dan ook) te controleren of hij in orde is, is door hem te demonteren, en als je hem er dan toch af hebt kan je er net zo goed een nieuwe op doen. Een spanrol wordt daarom altijd ook uit voorzorg vervangen. Een spanrol van die leeftijd kan sowieso elk moment vastlopen, het is nu alleen toevallig dat je hem net gekocht hebt.
Ik ben ervan overtuigd dat je in een rechtszaak aan het kortste eind trekt in dit geval. het zou anders zijn als alleen de riem voortijdig was gebroken, en dan heb je inderdaad nog het feit dat je wist dat hij meer als 8 jaar oud was en dus eigenlijk vervangen moest worden.

witte angora
Berichten: 30755
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door witte angora »

Vincenti schreef: Overigens vind ik dat zoiets in onderling overleg geregeld zou moeten kunnen worden. Een andere motor kost maximaal 400 euro. Als de garagist zijn uurloon tegen kostprijs zou berekenen, kom je op 15 euro per uur (ervan uitgaande dat hij de motorwissel zelf kan uitvoeren). En een motor van zo'n auto wisselen kost maximaal 12 uur. Door meteen een bedrag van 1750 te roepen trek je een discussie meteen in de sfeer van rechters en advocaten terwijl je het feitelijk maar over een paar honderd euro hebt als je mekaar halverwege ontmoet.
Of je een goede motor voor 400 kan kopen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat een werkplaatstarief al gauw rond de 60 euro ligt. Doe dat maal 12, zit je op 720 euro. Dan komt de motor er nog bij. Zit je al op 1120 euro. Verder moet die nieuwe motor nog even een beurtje krijgen, inclusief nieuwe distributie + spanrollen. Dan krijg je nog een opslag voor garantie...

Ik denk dat die 1750 helemaal zo'n vreemd bedrag nog niet is.

Overigens, als TS 750 moet betalen, ik weet niet wat het kost om in een Astra de distributieriem + spanrollen te vervangen, maar dat kost sowieso ook al enkele honderden euro's. Die was hij anders ook wel kwijt geweest.

Daarom denk ik dat de voorgestelde oplossing, 750 klant, 1000 dealer, helemaal niet zo gek is. Ook al is het zuur.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door kokka »

helemaal mee eens.
als je in dit geval het onderste uit de kan wil, kan je best wel eens het deksel op je neus krijgen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door olaf79 »

kokka schreef:Ja natuurlijk, een complete ruilmotor voor 400 euro? dan is hij waarschijnlijk ook nog van een oud vrouwtje geweest.
en inderdaad een APK is alleen een keuring van de auto gericht op de (verkeers)veiligheid.
De enige manier om te checken of een spanrol( of welk ander lager dan ook) te controleren of hij in orde is, is door hem te demonteren, en als je hem er dan toch af hebt kan je er net zo goed een nieuwe op doen. Een spanrol wordt daarom altijd ook uit voorzorg vervangen. Een spanrol van die leeftijd kan sowieso elk moment vastlopen, het is nu alleen toevallig dat je hem net gekocht hebt.
Ik ben ervan overtuigd dat je in een rechtszaak aan het kortste eind trekt in dit geval. het zou anders zijn als alleen de riem voortijdig was gebroken, en dan heb je inderdaad nog het feit dat je wist dat hij meer als 8 jaar oud was en dus eigenlijk vervangen moest worden.
Lijkt me een zeer voorbarige conclusie. De koper heeft duidelijk en goed geïnformeerd naar de status van de spanrol. Daarop zei de verkoper dat deze er nog prima uitziet. Dus concludeert koper dat er niks aan de hand is. Dat het niet mogelijk is een spanrol visueel te inspecteren behoeft de koper niet te weten en in ieder geval had de verkoper hem daar dan op moeten wijzen. De verkoper heeft verzaakt in zijn zorgplicht jegens de koper. Tevens heeft hij al dan niet bewust misleidende en verkeerde informatie gegeven.
Hij is hiermee aansprakelijk voor het defect en alle vervolgschade.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door kokka »

de statement dat de spanrol er prima uitziet is een wassen neus, het zal heel lastig worden om aan te tonen dat de verkoper wist dat de spanrol niet goed was. zeker als de monteur er een blik op geworpen heeft en de aanblik van riem en rol geen aanleiding gaven om er nader onderzoek naar te doen.
ik denk dat de voorgestelde deal een heel mooi aanbod is.het toont aan dat de dealer in elk geval ook de hand in eigen boezem steekt. menig autobedrijf had je de hele rekening laten betalen

witte angora
Berichten: 30755
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door witte angora »

kokka schreef:menig autobedrijf had je de hele rekening laten betalen
Of had de hond op je afgestuurd.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door Vincenti »

kokka schreef:Ja natuurlijk, een complete ruilmotor voor 400 euro? dan is hij waarschijnlijk ook nog van een oud vrouwtje geweest.
Ik heb het niet over een ruilmotor gehad. Een andere motor. En een goede. In een Astra van 98 zet je geen ruilmotor, staat niet in verhouding tot de waarde van de auto. Ik zou slagen voor 200 euro of minder, maar ik zit een beetje in het wereldje. 400 lukt altijd.
witte angora schreef:Of je een goede motor voor 400 kan kopen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat een werkplaatstarief al gauw rond de 60 euro ligt. Doe dat maal 12, zit je op 720 euro. Dan komt de motor er nog bij. Zit je al op 1120 euro. Verder moet die nieuwe motor nog even een beurtje krijgen, inclusief nieuwe distributie + spanrollen. Dan krijg je nog een opslag voor garantie...

.
Het werkplaatstarief ligt doorgaans rond de 60 Euro (dealers vaak zelfs nog meer). Maar in een situatie waarin je als garage daadwerkelijk een probleem wil oplossen zonder tussenkomst van dure advocaten, rechters en proceskosten kun je er ook voor kiezen alleen de loonkosten van 15 a 20 euro per uur te berekenen voor de reparatie, in plaats van het commerciële werkplaatstarief. Als je daarmee een proces, reputatieschade etc weet te voorkomen ben je uiteindelijk veel goedkoper uit.

Door de koper meteen voor het blok te zetten met een bedrag van 1750 op een auto van 2100 sluit je de mogelijkheid om er onderling uit te komen, min of meer af.
That's my point. :wink:

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Mankement aan auto binnen 24 uur na aankoop

Ongelezen bericht door thecure »

heeft die keurmeester niet de multiriem en spanrol hiervan geinspecteerd?

om een distributiesnaar en rollen te kunnen zien moet je zowiezo de afdekkappen verwijderen. vaak gaat dat niet zomaar en moet de motorsteun eraf, al weet ik niet hoe dat bij een opel motor precies zit.

afdekkappen zitten er altijd omheen omdat een steentje tussen de riem en tandwiel al een verspringing in de timing kan veroorzaken.
De multiriem zie je vrijwel altijd gewoon zitten.

Gesloten