LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Modene auto's met hulpsystemen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Gegrand »

Schreef ik dat of is dit weer een van de vele ongefundeerde aannames die hier op dit forum regelmatig voorbij komen?

Persoonlijk ga ik over het algemeen met de flow mee dus vind ik de geplaatste opmerking een beetje triest.

Maar mocht ik aan het inhalen zijn met een snelheid van pakweg 128 kmh kunnen ze achter mij lopen "duwen" wat ze willen maar dat wil niet zeggen dat ik dan verplicht zou moeten zijn om gas bij te geven.

Na het inhalen zal ik echt niet langer links blijven rijden dan noodzakelijk want ik zit niet op de weg om een ander dwars te zitten.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Gegrand schreef:
29 nov 2019 18:28
Schreef ik dat of is dit weer een van de vele ongefundeerde aannames die hier op dit forum regelmatig voorbij komen
Het is geen aanname, het is een vraag. En ik neem aan dat jij heus wel weet dat dit soort dingen regelmatig gebeuren. Dat is waar ik op hint.

'Met de flow' meegaan is prima. Ik vind het zelf ook geen noodzaak hebben om 130 te rijden waar het mag. Liever rij ik 100-110 - op de rechterstrook. Met inhalen geef ik dan inderdaad gas bij, tot 120-125. Juist om rekening te houden met het overige verkeer. En degenen die achter me proberen me van de weg te drukken met hun gekleef? Sja, daar trek ik me dan nog weinig van aan. Het maximum is 130. Geen 140 of 150.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Gegrand »

Probleem is dat hier in Nederland vind dat de maximale regels door velen als de minimale worden gezien en een (kleine) overschrijding als recht op tolerantie wordt gezien.

Pak het punt van afstandhouden in het verkeer , iets dat met de moderne technologie goed aanstuurbaar is , maar als je onderweg bent is het echt schrikbarend hoe hier de hand mee gelicht wordt omdat er niet tot nauwelijks op gecontroleerd wordt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Revoked »

witte angora schreef:
Dus jij bent er zo een die op een 120 weg een vrachtauto die 92 rijdt met 95 inhaalt? :roll:
Dat hangt van de vrachtwagen af waar de Tesla achteraan blijft hangen. En ja, adaptieve cruise control, ik maak er veel gebruik van en zoem regelmatig achter een "grote jongen" aan. Heerlijk relaxed.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:
28 nov 2019 14:56
fonsflons schreef:
28 nov 2019 14:46
Dat is toch te forceren door het pendaal verder in te drukken?
Niet in de ecostand.
jawel want dat is wettelijk verplicht

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gegrand schreef:
29 nov 2019 18:28
Schreef ik dat of is dit weer een van de vele ongefundeerde aannames die hier op dit forum regelmatig voorbij komen?

Persoonlijk ga ik over het algemeen met de flow mee dus vind ik de geplaatste opmerking een beetje triest.

Maar mocht ik aan het inhalen zijn met een snelheid van pakweg 128 kmh kunnen ze achter mij lopen "duwen" wat ze willen maar dat wil niet zeggen dat ik dan verplicht zou moeten zijn om gas bij te geven.

Na het inhalen zal ik echt niet langer links blijven rijden dan noodzakelijk want ik zit niet op de weg om een ander dwars te zitten.
Als je met de flow mee gaat, dan kun je ook niet harder, want dan zou je tegen de voorganger aan rijden. En als er niemand voor je is, dan probeer je je zoveel mogelijk aan te passen aan de persoon achter je, zodat die niet hoeft te remmen. Tenminste, dat is wat ik heb geleerd, namelijk de snelheid zo aanpassen dat de doorstroming het beste is. Als er iemand moet gaan remmen (onvermijdelijk, maar soms helemaal niet nodig als mensen zich goed aanpassen), dan vermindert dat altijd de doorstroming.

Overigens hebben de Belgen mooie altijd een mooie tekst boven hun snelwegen op de matrixborden. 'vitesse adapter = securite' oftewel, snelheid aanpassen, dat zorgt voor veiligheid.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
29 nov 2019 21:03
(...) En als er niemand voor je is, dan probeer je je zoveel mogelijk aan te passen aan de persoon achter je, zodat die niet hoeft te remmen. (...)
Is dat zo? Je moet je toch niet laten opjagen?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Revoked »

Nijogeth schreef:
29 nov 2019 21:03


Overigens hebben de Belgen mooie altijd een mooie tekst boven hun snelwegen op de matrixborden. 'vitesse adapter = securite' oftewel, snelheid aanpassen, dat zorgt voor veiligheid.
De Oosterburen zijn wat duidelijker, al zeg ik het zelf:
Runter vom Gas

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
29 nov 2019 21:34
Nijogeth schreef:
29 nov 2019 21:03
(...) En als er niemand voor je is, dan probeer je je zoveel mogelijk aan te passen aan de persoon achter je, zodat die niet hoeft te remmen. (...)
Is dat zo? Je moet je toch niet laten opjagen?
Er is toch wel een verschil tussen je laten opjagen en je snelheid aanpassen aan het overige verkeer.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De opmerking van Moneyman, dat ACC, nooit van gehoord of gehad, maar als ik voor een Volvo duik als Motor rijder en die gaat vol in de remmen, daar rekenen ze erachter ook niet op!
Vooral met invoegen, ik geef gas, duik ergens tussen en steek gelijk door naar linker baan!

Elke rem actie is overbodig maar als de Volvo schrikt en vol in remmen gaat krijg je een harmonica met kans op ketting botsing!
Geen enkel mens zou voor een even tussen door in het gat duikende motorrijder in de remmen gaan, maar de Volvo vaak wel.
Wist niet dat VW dit ook al had. maar vooral iets duurdere en grotere hebben dit blijkbaar.

Dit rem systeem kan dus voor gevaar zorgen want binnen 2 seconden is gevaar weer weg, maar als de hele rij moet remmen...
Ook bij overig verkeer zie ik vaak onnodige rem acties van nieuwe voertuigen die voldoende afstand hielden met hun Cruise Controle... liever mijn 18 jaren oude en simpele die ook werkte.

Ik begrijp nu ook waarom als een Volvo die het erg vaak hebben in de remmen gaat voor iets wat even tussendoor gaat de bestelbus achter begint te toeteren en niet remde... dan moet deze Volvo weer gas geven om niet geramd te worden voor deze overbodige rem actie!
Tenslotte heeft niemand geleerd hoe dit werkte, en alleen de eigenaren van dit soort voertuigen als Moneyman weten dit.

Een zware Bus met Aanhanger wil op dezelfde snelheid op C.C. doorrijden en dan is toeteren en lichten seinen van geef maar weer gas gek.... die weten niet dat er een dergelijk systeem in zit.

Met dit voorbeeld , ik weet het nu, en zag op TV dit hoe dit werkte maar vele weten nog niets.
Een goede overheidscampagne, of maak dit systeem uit schakel baar voor die het niet willen!
Mensen dwingen is niet de manier.


Ook de tussen de lijnen blijven, bij smalle wegen had ik in de IVECO Daily bus met dit een dagelijkse piepshow.
Naast lampje ook een pieper en op smalle wegens zoals max. 2M bij werkzaamheden kon ik niet op die baan rijden...
Heb de pieper gesloopt en lampje eruit gehaald, weg met die zooi.....
Ook bij tijdelijke lijnen met werkzaamheden of elke op en afrit een piepshow.... zit ik niet op te wachten.
Was niet uit te schakelen volgens de Dealer dus maar even zelf gesloopt!
Een duur systeem met sensoren in het voorraam, en weg ermee, jammer van 't geld dan maar!

Iveco is blijkbaar vergeten dat een bus met grote aanhanger niet via de stoep mag dus moet je voor de bocht naar rechts echt links tegen of iets over de streep moest! Leuk bedacht voor brede auto wegen maar ook daar was bij rechts houden op rechter strook zodat Motoren meer ruimte tussendoor kregen een permanente Piepshow.... De bus L3 en aanhanger was snel die zooi eruit, wel een camera erin voor achteruit rijden gemaakt, hadden ze gezien de vele bussen met achterschade beter standaard kunnen doen!

Zolang er mensen zijn die als Motor rijder overal tussen door gaan en niets weten van dit soort systemen die zelf remmen...
Dan veroorzaak je eigenlijk een kettingbotsing!
In Zweden of Duitsland zal dit prima werken maar Nederland is erg vol en bij 100 Km 50 meters afstand houden is vragen om voertuigen die er tussen duiken!
Zolang nog 99% zonder deze zooi reed is het vragen om ongelukken, een Onveilig systeem dus dat juist bij andere schade zal veroorzaken!

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
30 nov 2019 08:20
In Zweden of Duitsland zal dit prima werken maar Nederland is erg vol en bij 100 Km 50 meters afstand houden is vragen om voertuigen die er tussen duiken!
Maak er maar een metertje of 6, 7 van. En nee, dat is niet overdreven. De afgelopen weken heb ik dit nu al 2 keer meegemaakt. En hoe vaak zit ik nu op de snelweg?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Helaas, Die 7 meters is nog altijd veiliger dan een Deurwaarder met ACC die op 50 meters achter je 100 Km reed...
En de VW die zelf een noodstop maakte omdat er iemand tussendoor wilde of het gat vulde.

Die veroorzaken juist vele ketting botsingen en rijden door zonder dat ze iets zagen in de spiegel, als er 1 vol gaat remmen gaan ze allen, en dat weten de bezitters van dit soort dingen vaak niet eens!

Zolang er niet op voldoende afstand houden gecontroleerd word en ze niet handhaven... 7 meters is bumper kleven maar op 25 meters duiken ze er ook tussen!
Daarom ben ik zelf tegen dit soort leuke speeltjes die goed bedoeld wegens de overige die het niet hebben en niets weten het verkeer juist in gevaar brengen!

Nee, ik zal geen Forum lid met dit ACC systeem beschuldigen maar wel zijn leverancier.....
Ik vind dat als ze dit aanbieden dat het eenvoudig uit te zetten moet zijn.

Ik maakte proefrit in luxe Golf en op verkeersplein reed ik maar 70 km en die greep ook zelf in!
Wist van niets en normaal rij ik ook 70 op dat plein, maar de Golf ziet een scherpe bocht.... een noodstop terwijl 18 jaren oud voertuig op deze manier dagelijks dit verkeersplein ronde?
Ik heb de verkoper gevraagd en nee, dat kun je niet uitschakelen.... helaas...
Dan maar geen nieuwe Golf.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door de auditu »

witte angora schreef:
29 nov 2019 17:33
Gegrand schreef:
29 nov 2019 16:31
Tsja.. zolang er nog steeds velen denken dat de maximaal toegestane snelheid gelijk staat aan minimaal verplicht te rijden snelheid... :wink:
Dus jij bent er zo een die op een 120 weg een vrachtauto die 92 rijdt met 95 inhaalt? :roll:
Dat is immers voorbehouden aan vrachtwagens?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door de auditu »

gosewijn schreef:
29 nov 2019 16:48
Je moet je aanpassen aan het verkeer.
Vooral aan de regels die in het verkeer gelden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door scontra »

de auditu schreef:
28 nov 2019 23:42


Nu begrijp ik het. Iedereen die met 95/u op een lege A4 op de 3e rijstrook rijdt, is per definitie bejaard.
Nog heel even geduld hebben en er rijden alleen nog maar bejaarden over Nederlands wegen, althans volgens deze geopperde definitie !!
Rutte bedankt, nu maken veel meer jongeren een kans om ook bejaard te kunnen worden en vallen ook voor hen vele vooroordelen over het ouder worden weg en dat omdat ze alvast aan de bejaardensnelheid hebben mogen wennen ! :mrgreen:

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door de auditu »

Terug naar het topic:
"Moderne rijhulpsystemen in auto's kunnen tot risicovolle situaties leiden. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft vastgesteld dat een deel van de zogenoemde 'Advanced Driver Assistance Systems' vaak niet volledig zijn uitontwikkeld als ze in auto's worden toegepast."
Automobilisten moeten dus buiten het bezig zijn met het verkeer ook nog gaan letten of de hulpsystemen naar behoren werken?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door scontra »

de auditu schreef:
30 nov 2019 11:32
Terug naar het topic:
"Moderne rijhulpsystemen in auto's kunnen tot risicovolle situaties leiden. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft vastgesteld dat een deel van de zogenoemde 'Advanced Driver Assistance Systems' vaak niet volledig zijn uitontwikkeld als ze in auto's worden toegepast."
Automobilisten moeten dus buiten het bezig zijn met het verkeer ook nog gaan letten of de hulpsystemen naar behoren werken?
Er verandert dus weinig of niets, want zelfs bij meest oude auto moet de bestuurder, constant en heel oplettend, de juiste werking van het voertuig in de gaten houden.
En dit is ook van toepassing op de wat jongere voertuigen, ongeacht welke mooie benamingen en/of afkortingen er ook aan de hulpmiddeltjes worden gegeven.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door de auditu »

Doorgaans geven deze systemen dat aan middels een waarschuwingslampje of meter. Geven moderne rijhulpsystemen dat ook op tijd aan?

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
28 nov 2019 23:24
Bejaard in het verkeer' is alles wat op zijn dooie akkertje over 's Heeren wegen rijdt, genietend van de omgeving, en zich niet bewust is van het overige verkeer.

Dat zijn bijvoorbeeld degenen die met 95/u op een lege A4 op de 3e rijstrook rijden.

Dan rijd jij dus blijkbaar op bejaarde tijdstippen. :roll:

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik rijd zo af en toe buiten de spits, ja.

Gesloten