Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Waze is zeer accuraat.
Bij de opening van de herinrichting A1/A6 stond alles correct
Hetzelfde gold op 21-7 om 20.00 uur in Amsterdam bij de definitieve afsluiting van de binnenstad
Ook tijdelijke afsluitingen zijn vaak op de kaart.
Als gebruikers ze doorgeven dan staan ze soms binnen een paar minuten op de kaart

manam
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2018 16:06

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door manam »

Heb dezelfde ervaringen met een Landcruiser 200. Na recente kaartupdate nog steeds hopeloos verouderd.
In Griekenland stond zelfs een ca. 200 km lange nieuwe snelweg, die al zeker 2 jaar klaar is, er niet op.
Vreemd genoeg lukt het Garmin wel om de navigatiekaarten up-to-date te houden.

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Johnths2 »

De enige optie om snel bijgewerkte kaarten te hebben is online navigatie.
Alle andere navigatiesystemen lopen een halfjaar tot soms wel 2 jaar achter.
Tom Tom brengt wel regelmatig updates uit, maar dat wil niet zeggen dat een specifieke wijziging daar ook bijzit.
Toyota kan beter overstappen naar Android auto en Google navigatie, want het huidige navigatiesysteem is duur, niet gebruikersvriendelijk en lastig te updaten via USB stick (kost veel tijd).

HansPurmerend
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2018 17:21

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door HansPurmerend »

Ik herken de ervaringen met de verouderde kaarten bij Touch To Go. Ieder jaar bij de servicebeurt aan mijn Auris uit 2015 een “gratis” update maar ik vertrouw liever op mijn iPhone in de klem met abonnement op TomTom of Google Maps. Jammer dat ik verder zo waanzinnig tevreden ben met dit hybride zuinigheidswonder anders had ik al lang de overstap gemaakt naar een Golf met Apple CarPlay. Volgend jaar komt als opvolger de Corolla die in de VS is voorzien van CarPlay, Louwman wilde nog niet bevestigen of dat in Nederland ook gaat gebeuren. CarPlay is een geduchte concurrent van de verdienmodellen van veel merken die denken hun eigen software met vaak onbruikbare apps tegen dure betaling te kunnen slijten. Daar trapt de consument volgens mij niet lang meer in. Manmoedig heb ik mijn Toyotadealer gemeld dat ik de Corolla alleen aan wil schaffen indien voorzien van CarPlay, maar of ik dat echt ga doen....

Hakem
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2020 15:23

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Hakem »

Sinds 2016 ben ik in het bezit van een Toyota Auris hybrid 1.8L. Deze auto is uitgerust met een Touch 2 with go plus. De Plus staat voor 3 jaar gratis kaarten en navigatie update.
Ook Ik heb, zoals velen met mij, ervaren dat het navigatiesysteem van Toyota sterk achterloopt minimaal een jaar. Daarom heb ik besloten om niet meer op dit systeem te vertrouwen als ik op vakantie ga. Ik wil immers zeker weten dat ik op mijn bestemming kom. Updaten kost €129. Ik heb daarom besloten dit niet te doen.
Ondertussen maakte ik wel dankbaar gebruik via mijn Samsung smartphone van Media streaming diensten via Bluetooth zoals Spotify.
Dit functioneerde uitstekend totdat mijn Samsung telefoon geupdate werd. Bluetooth mediastreaming werkte plotseling niet meer. Bluetooth bellen wel. Over dit probleem heb ik lang gezocht op het internet en Ik heb met Toyota Nederland gebeld.
Toyota Nederland vertelde mij met grote stelligheid dat het aan mijn telefoon lag en dat het Bluetooth protocol niet door Toyota werd ondersteund. Of en wanneer een update hiervoor kwam wist hij mij niet te vertellen. Een kennis van mij heeft dezelfde auto namelijk een Toyota Auris als ik heb met hetzelfde Touch 2 with Go plus systeem, maar hij heeft het navigatiesysteem wel geüpdate naar versie 2018. En voila bij hem werkte het Bluetooth streaming media wel met mijn telefoon!
Blijkbaar moet ik dus van Toyota voor €129 mijn navigatiesysteem updaten zodat mijn Bluetooth mediastreaming weer gaat werken. Ik vind dit een vreemde gang van zaken. Een basis applicatie die volgens Toyota geadverteerd werkt net zoals mirrorlink werkt dus niet behalve als je betaalt.
Mijn vraag is nu mag er voor een standaard applicatie (bluetooth) geld gevraagd worden om het te laten werken?
Met vriendelijke groet,

Maurits Vor der Hake.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als Toyota ervoor moet zorgen dat een probleem wat door een update van jouw telefoon wordt veroorzaakt wordt opgelost, is het toch niet gek dat zij daar geld voor vragen?

Hakem
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2020 15:23

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Hakem »

Met uw telefoon bedoelt u waarschijnlijk alle telefoons die op Android draaien in de hele wereld

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hakem schreef:
30 apr 2020 15:26
Dit functioneerde uitstekend totdat mijn Samsung telefoon geupdate werd. Bluetooth mediastreaming werkte plotseling niet meer. Bluetooth bellen wel. Over dit probleem heb ik lang gezocht op het internet en Ik heb met Toyota Nederland gebeld.
Toyota Nederland vertelde mij met grote stelligheid dat het aan mijn telefoon lag en dat het Bluetooth protocol niet door Toyota werd ondersteund. Of en wanneer een update hiervoor kwam wist hij mij niet te vertellen. Een kennis van mij heeft dezelfde auto namelijk een Toyota Auris als ik heb met hetzelfde Touch 2 with Go plus systeem, maar hij heeft het navigatiesysteem wel geüpdate naar versie 2018. En voila bij hem werkte het Bluetooth streaming media wel met mijn telefoon!
Blijkbaar moet ik dus van Toyota voor €129 mijn navigatiesysteem updaten zodat mijn Bluetooth mediastreaming weer gaat werken. Ik vind dit een vreemde gang van zaken. Een basis applicatie die volgens Toyota geadverteerd werkt net zoals mirrorlink werkt dus niet behalve als je betaalt.
Oftewel, een verouderd systeem in uw auto kan niet samenwerken met de nieuwe software op uw telefoon. Dat is niet nieuws, dat gebeurd zo vaak.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je een toestel ongeacht merk met nieuwste Android versie kocht even een oudere lenen voor die update.
Android 8 ging prima, bij 9 en 10 komen sommige in de problemen.
Dit komt omdat een auto ietsje langer mee gaat dan je mobieltje....

Hakem
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2020 15:23

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Hakem »

Het punt is dat bluetooth media streaming weer begon te werken na een KAART update waar je voor moet betalen. Dus niet via een gratis firmware update hetgeen natuurlijk ook mogelijk is. Ik noem dit diefstal.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Diefstal, toe maar :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ooit kocht iemand een Navigatie met een Auto erbij, ook de voorwaarden voor betaalde Update....
Er is geen levensduur van Navigatie systemen gegarandeerd.

Mijn Vag kastje uit 1998 kan ook geen Satelliet meer vinden.
De Ali Express Moduul inbouwen voor deze met Android en DAB+ was niet goedkoop, maar voor €78,- + veel werk,

Mijn auto ziet er origineel uit, en vele zijn verbaast over de nog perfect werkende Navigatie....
Maanden later komen ze vragen want hun Dealer wist van niets... :mrgreen:

Het zijn Auto monteurs, geen ICT deskundigen met Ali Express ervaringi
De ingebouwde Navigatie is duur en de update ook vaak.
Verder weet je niet altijd welke bij dat bouwjaar ingebouwd is.

Hakem
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2020 15:23

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Hakem »

De wagen is uit 2014 dus nog maar 6 jaar oud. Mijn bluetooth koptelefoon wordt ook GRATIS geüpdate, met als mijn macbookpro. Maar blijkbaar zijn hier alleen maar Toyota dealers.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hakem schreef:
01 mei 2020 09:20
Maar blijkbaar zijn hier alleen maar Toyota dealers.
Je hebt jezelf gediskwalificeerd.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Cro »

Hakem schreef:
01 mei 2020 09:20
De wagen is uit 2014 dus nog maar 6 jaar oud. Mijn bluetooth koptelefoon wordt ook GRATIS geüpdate, met als mijn macbookpro. Maar blijkbaar zijn hier alleen maar Toyota dealers.
Je redeneert verkeerd om, jij hebt een werkende situatie, daarna update je de telefoon en ineens werkt het niet meer. Dan ligt het probleem niet bij de auto, maar bij de telefoon. In zo'n geval zou je primair bij Samsung moeten klagen dat zij deze functionaliteit om zeep hebben geholpen met de update.

Dat een update van de auto het probleem ook op kan lossen is natuurlijk mooi. Bij veel merken kan je trouwens tijdens regulier onderhoud ook verzoeken om de software te updaten, heb je daar al eens naar geïnformeerd? Is namelijk vaak geen standaard procedure behalve op instructie van het merk in verband met veiligheid.

Maar blijkbaar zijn hier alleen maar Toyota dealers.
Treurige opmerking

Hakem
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2020 15:23

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Hakem »

Wat een gevoelige aagjes hier zeg. Ik doe 3 objectieve constateringen.
1. Navigatie kaarten lopen minimaal 1 jaar achter
2. Bluetooth update kan alleen via kaart update
3. geadverteerde mirrorlink werkt niet.
I rest my case.

Hakem
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2020 15:23

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Hakem »

Reactie ANWB experts;
Wat betreft connectiviteit telefoon via Bluetooth; je mag verwachten van een dergelijke jonge auto, dat deze connectiviteit minstens 10 jaar zonder problemen functioneert.

Mocht deze connectiviteit alleen hersteld kunnen worden door aanschaf kaart update navigatie; wellicht is het dan redelijk om de kosten te delen met de dealer waar u destijds de auto heeft aangeschaft.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Moneyman »

TSja, dat statement van die experts valt wel wat op af te dingen. Naar de geschillencommissie dan maar?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hakem schreef:
01 mei 2020 10:35
1. Navigatie kaarten lopen minimaal 1 jaar achter
Er zijn 2 type kaarten. De ene krijgt info vanuit wegbeheerders en zet op voorhand al nieuwe situaties op de kaart. Nadeel is daarmee dat als de weg toch net iets anders komt te liggen dit niet klopt.
De meeste kaartenmakers werken met rondrijdende auto’s. Deze rijden heel Nederland door. Zodra er een nieuwe weg bekend is zal deze ook bereden worden. Tussen het opleveren van de weg en het berijden zit enige tijd. Daarna moet dit digitaal gemaakt worden. Als alle gegevens uit heel het land binnen zijn wordt er een update gemaakt. Tussen het opleveren van de weg en de uiteindelijke update in de winkel zit rustig een jaar.
Hakem schreef:
01 mei 2020 10:35
2. Bluetooth update kan alleen via kaart update
Het zal duurder zijn om alles los op de markt te brengen.
Hakem schreef:
01 mei 2020 09:20
Maar blijkbaar zijn hier alleen maar Toyota dealers.
En gisteren werkten wij allemaal nog bij DHL. Lijkt wel of wij vaker van werk wisselen dan van onderbroek.

Jan Yaris
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2021 11:09

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Jan Yaris »

Ook ik heb twee weken geleden een nieuwe update gekocht voor mijn navigatie. Ik rij op de snelweg en ik zie tot mijn verbazing dat er nog steeds 130 km/u staat in beeld. Ik vind dat irritant, en daarom had ik ook die update gekocht. Dus ik voelde mij behoorlijk belazerd. En heb er een klacht ingediend. Meestal zoek ik bedrijven wel even na voordat ik er iets koop, ik had niet verwacht dat het nodig zou zijn bij een bedrijf als Toyota. De Estore wordt dan wel door een extern bedrijf gedaan. Maar het helpt niet echt bij een topmerk als Toyota om zulke slechte service te krijgen. Ik zal de reactie hieronder plakken. Het is inderdaad oude software verkopen, tegen een hogere marge.

Beste meneer ######,

Bedankt voor uw reactie! U vraagt om een oplossing. In deze e-mail geef ik een reactie.

Geen nieuwere update
U wilt graag een andere update met een nieuwere kaart ontvangen. Helaas moet ik u teleurstellen. Er is geen nieuwere update. Ik kan goed begrijpen dat dit niet het antwoord is waar u op had gehoopt. Daarom leg ik het graag verder uit.

Uitleg
De nieuwste updates zijn niet voorzien van de nieuwe snelheid van 100 km/u overdag. Het is niet mogelijk om de snelheidsveranderingen, dat het de ene keer 100 km/u is en de andere keer 130 km/u is, te verwerken in een navigatiesysteem. Een navigatiesysteem kan daar geen rekening mee houden. Daarnaast is ook alleen Nederland het enige land in Europa die deze regelgeving heeft. Het kan dus helaas niet aangepast worden.

Tot slot
Ik snap dat u teleurgesteld bent. U kunt er op vertrouwen dat de update het zeker waard is geweest en dat u er op vooruit bent gegaan.
Heeft u nog vragen? Belt u mij dan gerust op het gratis telefoonnummer 0800-0369. U kunt mij en mijn collega’s bereiken op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur. Een e-mail sturen kan ook via [email protected]. Wij helpen u graag verder.


Met vriendelijke groet,
LOUWMAN & PARQUI B.V

#####
Toyota Informatie Center

Gesloten