LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe regelgeving motor examen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
MariaR
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:51

Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door MariaR »

De leeftijd om examen te doen voor de zware motorcategorie (A) is verlaagd van 24 naar 21 jaar. Als je het A-rijbewijs behaalt voor je 24e, krijg je code 80 op je rijbewijs. Met die code mag je rijden op een driewielig motorrijtuig, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2). De code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Je mag dan ook op een zware motor (A) rijden. Je hoeft daarvoor geen extra examen meer te doen.

Maar . . .
Mensen die nu bv. 23 jaar zijn en een A2 rijbewijs hebben moeten dus als ze 24 worden WEL een extra examen afleggen om het A rijbewijs te krijgen.
Kosten ca. 170 euro !

Leeftijdsdiscriminatie !
Wat kunnen we hier aan doen ?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door renewouters »

Leeftijdsdiscriminatie is illegaal, dus klaag de Nederlandse Staat aan voor dit misdrijf.

Nijogeth
Berichten: 9962
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dit is uiteraard geen leeftijdsdiscriminatie (iemand van 23 zonder motorrijbewijs kan het ook allemaal in 1 keer halen). Deze mensen vallen gewoon nog onder de oude regels. De nieuwe regels gelden voor de mensen die op het moment van ingaan nog geen motorrijbewijs hebben.

johan.starkenburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2017 09:23
Contacteer:

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door johan.starkenburg »

Het is voor de huidige bezitters van het A2 rijbewijs ronduit oneerlijk.
De wetswijziging is al in juli 2017 gedaan, maar het CBR heeft dit pas enkele dagen geleden naar buiten gebracht. Dit zit mij vooral dwars. Ik heb eind augustus mijn A2 rijbewijs gehaald, maar ik ben bijna 21. Als ik dit eerder had geweten dan had ik wel een paar maand later mijn examen gedaan.
Ik ben inderdaad ook erg benieuwd wat we aan deze kromme gang van zaken zouden kunnen doen. Als er bij een bedrijf iets mis is kun je altijd meteen naar de klantenservice, Maar de overheid doet helaas niet aan klantenservice. Misschien een petitie of iets dergelijks starten?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door kokka »

bij wetswijzigingen zullen er altijd mensen zijn die zich benadeeld voelen, heel begrijpelijk natuurlijk. maar jij heb gewoon examen gedaan volgens de op dat moment geldende normen. daar is verder weinig aan te doen. je hebt uiteindelijk nu op een te lichte motor gereden om voor onbeperkt in aanmerking te komen.

johan.starkenburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2017 09:23
Contacteer:

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door johan.starkenburg »

Ik heb inmiddels een petitie gevonden. Ondertekenen wordt zeer gewaardeerd!
https://www.petities24.com/code_80_a2_rijbewijs

johan.starkenburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2017 09:23
Contacteer:

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door johan.starkenburg »

@Kokka daar ben ik het niet mee eens. Op het moment van mijn examen was ik niet goed geïnformeerd over de huidige/komende gang van zaken. De wijziging was in juli al bekend. Het CBR had het dan ook in juli moeten aankondigen naar mijn idee. Voor argumentatie wat betreft de te lichte motor verwijs ik door naar de petitie hierboven.
Laatst gewijzigd door johan.starkenburg op 13 sep 2017 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door Appie83 »

Volgens mij zit het als ik de wettekst lees toch iets anders in elkaar.

Hoewel TS en Johan wel een punt hebben... Als ik de onderstaande artikelen lees is er heel wat aan te merken op de communicatie vanuit de overheid.
En blijkbaar is ook nog niet alles duidelijk: https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/ ... rrijbewijs https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/ ... et-code-80

De logische weg is blijkbaar volgens dit artikel:
Meest logische route: je wacht tot je 21 of ouder bent, haalt dan het volledige A rijbewijs met Code 80 beperking, die vervalt vanzelf na twee jaar, dus (vanaf) als je 23 wordt. Je doet maar één keer examen voor A volledig.
Echter als ik de wettekst lees dan heb je dan een rijbewijs A met code 80 waarmee je alleen op een zware driewieler mag rijden en niet op een andere motor, of je moet al een A1 rijbewijs of A2 rijbewijs hebben gehaald. En als je 23 bent mag je dit rijbewijs dan omwisselen voor een A rijbewijs.

Dus allemaal leuk en aardig, maar als je op je 21e een rijbewijs A met code 80 volgt dan mag je dus alleen op een driewieler in de zware categorie rijden.

De wettekst:
Artikel 16a

1. Aan de aanvrager van een rijbewijs A die op het tijdstip van de aanvraag de leeftijd van ten minste eenentwintig jaren, maar nog niet de leeftijd van vierentwintig jaren heeft bereikt, en op het tijdstip van de aanvraag nog niet beschikte over een rijbewijs voor de categorie A1 of A2, dan wel op dat tijdstip korter dan twee jaar beschikte over een rijbewijs voor de categorie A2, wordt een rijbewijs A afgegeven dat tot het bereiken van de leeftijd van vierentwintig jaren slechts geldig is voor het besturen van driewielige motorrijtuigen van die categorie. In het rijbewijs is deze beperking aangeduid met een bij ministeriële regeling vastgestelde codering.

2. De houder van het in het eerste lid bedoelde rijbewijs A die op het tijdstip van het besluit tot afgifte van het in het eerste lid bedoelde rijbewijs A al beschikte over een rijbewijs voor de categorie A2 kan twee jaar na de datum van het besluit van afgifte van dat rijbewijs voor de categorie A2 een aanvraag indienen voor afgifte van een rijbewijs A zonder deze beperkende codering.

3. De houder van het in het eerste lid bedoelde rijbewijs A die op het tijdstip van het besluit tot afgifte van dat rijbewijs A nog niet beschikte over een rijbewijs voor de categorie A2 kan twee jaar na de datum van het besluit van afgifte van het in het eerste lid bedoelde rijbewijs voor de categorie A een aanvraag indienen voor afgifte van een rijbewijs A zonder deze beperkende codering.
Laatst gewijzigd door Appie83 op 13 sep 2017 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

johan.starkenburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2017 09:23
Contacteer:

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door johan.starkenburg »

Er is inderdaad nog bijzonder veel onduidelijkheid. Volgens mij heeft het CBR zelf ook nog niet echt een helder idee over de nieuwe regeling.

stofzuigertje

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als alle nieuwe code 80 op A2 krijgen moet dat ook voor reeds geleverde gelden.
Het tractor en AM wat elk B rijbewijs kreeg.... dus ik vermoed dat de Code 80 ook voor reeds afgegeven gaat gelden.
Een nieuw rijbewijs worden die er bij B rijbewijzen gewoon gratis bijgedaan en ik vermoed dat als je een nieuwe bij gemeente haalde, dat mag..
je goedkoper code 80 kreeg!

Ik ga er vanuit dat de Code 80 gelijk is aan AM en Tractor regeling eerder!
Vraag je rijschool nog eens even via E mail en ik verwacht een dergelijk antwoord.

Nijogeth
Berichten: 9962
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

stofzuigertje schreef:Als alle nieuwe code 80 op A2 krijgen moet dat ook voor reeds geleverde gelden.
Het tractor en AM wat elk B rijbewijs kreeg.... dus ik vermoed dat de Code 80 ook voor reeds afgegeven gaat gelden.
Een nieuw rijbewijs worden die er bij B rijbewijzen gewoon gratis bijgedaan en ik vermoed dat als je een nieuwe bij gemeente haalde, dat mag..
je goedkoper code 80 kreeg!

Ik ga er vanuit dat de Code 80 gelijk is aan AM en Tractor regeling eerder!
Vraag je rijschool nog eens even via E mail en ik verwacht een dergelijk antwoord.
Grapjas, ik heb al 10 jaar mijn rijbewijs, maar zal tractor apart moeten aanvragen. Mogelijk geldt dit ook voor mensen die al hun motorrijbewijs hebben gehaald.

Maar als ik het zo lees, gaat het over driewielers.

Harry A (LOOT)
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2017 20:17

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door Harry A (LOOT) »

De gegeven informatie is onjuist.
De beperkende code 80 vervalt NIET automatisch twee jaar na het behalen / verkrijgen van het beperkte rijbewijs A (voor driewielers).
De code 80 vervalt eerst bij het bereiken van de 24 jarige leeftijd, onafhankelijk van op welke leeftijd dat beperkte rijbewijs A is verkregen.

Is iemand jonger dan 24 dan kan hij twee jaar na het behalen van het beperkte rijbewijs A een vol rijbewijs A AANVRAGEN.
Dat aanvragen van een rijbewijs is de juridische term die in het Reglement Rijbewijzen wordt gebruikt voor het aanvragen van een examen.
Diegene moet dus opnieuw examen doen.
Beter is het daarom te wachten totdat je 24 wordt want dan vervalt de beperkende codering van rechtswege, zonder nieuw examen.

Beau796
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2019 22:19

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door Beau796 »

Hi,
Ik ben benieuwd of er zich vorderingen hebben afgespeeld naarmate de tijd is verstreken.
We zijn nu 2 jaar verder en ik heb al een aantal petities getekend maar ik heb helaas niks meer vernomen.

Graag hoor ik of iemand een update heeft wat betreft de reactie van het CBR rondom dit onderwerp!

Gr,
Beau

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Nieuwe regelgeving motor examen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik denk dat het CBR momenteel grotere problemen heeft op te lossen.

Gesloten