Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Nijogeth
Berichten: 3825
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door Nijogeth » 25 mei 2018 18:21

alfatrion schreef:
sylvesterb schreef:Gezien TS duidelijk afstand heeft gedaan van de garantie in de overeenkomst en hier een toelichting staat dat hiervoor extra korting is gegeven vraag ik me af waar je non-conformiteit op baseert. De waarde van de auto en de verwachtingen zijn wat je kon verwachten.
De verkoper kan niet in het nadeel van de consument afwijken van de wettelijke garantie.

TS mag er vanuit gaan dat de auto geschikt is voor normaal gebruik, tenzij hij als leek eenvoudig kon ontdekken dat de auto dit niet was. Om deze reden vallen versleten banden hier niet onder, maar een kapotte motor wel. Dit is een ondergrens. TS heeft niet aangegeven dat de auto als klusauto is verkocht (beinvloed normaal gebruik) of dat de auto veel te goedkoop is verkocht (dan moet je vragen stellen). TS geeft verder aan dat de auto na een week defect is en een garage heeft aangegeven dat deze total loss is. Dit alles leid mij tot de conclusie dat de auto non-conform is.

Dat het hier gaat om een Volvo V40 uit 2002 met 262.000 km op de teller, die voor € 1.500 is verkocht, maakt niet dat de auto niet geschikt hoeft te zijn om daarmee veilig deel te nemen aan het Nederlandse verkeer.
Dus dan vervalt de korting en zou ts die terug moeten betalen en de dealer de auto repareren?

alfatrion
Berichten: 17229
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door alfatrion » 25 mei 2018 18:59

Nee, de korting vervalt niet en als de auto ondeugdelijk is dan moet de verkoper die maken.

snuffel1
Berichten: 3712
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door snuffel1 » 25 mei 2018 19:06

snuffel1 schreef:
japiegijs schreef:
snuffel1 schreef:Voor 1500 euro koopt u geen nieuwe auto dat is een waarheid als een koe. Bij de bezichtiging even het oliepeil controleren is een must want dat heeft de verkoper niet voor u gedaan. Als het olielampje tijdens het rijden oplicht dient u direct te stoppen en het oliepeil te controleren want door onvoldoende olie kan de oliedruk wegvallen. Het is u daarna nog 2 keer overkomen en het kwam niet bij u op om het oliepeil te controleren want u heeft waarschijnlijk gedacht dat bij een APK goedkeuring de Volvo in tip top staat was, heel triest maar dat is niet zo en daar bent u inmiddels ook achter gekomen. U bent wat dat betreft zeer naief geweest want met een liter motorolie bijvullen had u nu nog tevreden in uw Volvo rond gereden. In dit geval geef ik de verkoper groot gelijk dat die geen reactie meer geeft want u wil uw fout op de verkoper afwentelen.
Pardon, het controleren van het oliepijl is aan het einde van de rit waarin het lampje dus aan en weer uit ging gedaan. Oliepijl is/was prima in orde. Ik ben dit vergeten in het verhaal aangezien dit niet het probleem was, maar het een motorisch probleem betreft.
Pardon!! u plaatst een relaas zonder relevante informatie en dan is mijn reactie om voor de koop het oliepeil controleren. In mijn optiek is er meer aan het handje dan wat u nu aangeeft.
En Japie is er helemaal klaar mee want als er meer aan de hand was geweest had Japie meer info gegeven. Kom op zeg een auto voor 1500 euro aanschaffen dat voor veel mensen toch een uitgave is dan contoleer je de auto toch op aanwezige vloeistoffen.

Nijogeth
Berichten: 3825
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door Nijogeth » 25 mei 2018 19:30

alfatrion schreef:Nee, de korting vervalt niet en als de auto ondeugdelijk is dan moet de verkoper die maken.
Dat lijkt me dus oplichting van de kant van de klant. Deze regelt een korting met als afspraak geen aanspraak te maken op garantie en komt vervolgens toch garantie eisen. Dan ben je toch gewoon iemand die niet te vertrouwen is?

alfatrion
Berichten: 17229
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door alfatrion » 25 mei 2018 19:55

Nijogeth schreef:
alfatrion schreef:Nee, de korting vervalt niet en als de auto ondeugdelijk is dan moet de verkoper die maken.
Dat lijkt me dus oplichting van de kant van de klant. Deze regelt een korting met als afspraak geen aanspraak te maken op garantie en komt vervolgens toch garantie eisen. Dan ben je toch gewoon iemand die niet te vertrouwen is?
Dat is geen oplichting. De koper heeft geen handelsgarantie, wel wettelijke garantie. De verkoper hoort zelf de wet te kennen. En als dit oplichting is... De verkoper heeft een wrak geleverd en heeft daar 1500 euro voor ontvangen, terwijl de auto geschikt zou zijn voor de weg.

Nijogeth
Berichten: 3825
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door Nijogeth » 25 mei 2018 21:23

alfatrion schreef:
Nijogeth schreef:
alfatrion schreef:Nee, de korting vervalt niet en als de auto ondeugdelijk is dan moet de verkoper die maken.
Dat lijkt me dus oplichting van de kant van de klant. Deze regelt een korting met als afspraak geen aanspraak te maken op garantie en komt vervolgens toch garantie eisen. Dan ben je toch gewoon iemand die niet te vertrouwen is?
Dat is geen oplichting. De koper heeft geen handelsgarantie, wel wettelijke garantie. De verkoper hoort zelf de wet te kennen. En als dit oplichting is... De verkoper heeft een wrak geleverd en heeft daar 1500 euro voor ontvangen, terwijl de auto geschikt zou zijn voor de weg.
Hoezo een wrak geleverd? Misschien is het wel iets dat op elk moment kapot kan gaan. Bij de verkoop was de auto dan gewoon goed. Dat er dan later iets kapot gaat, dat kan, zeker bij een wat oudere auto met veel kilometers. In mijn ogen is dit gewoon onderdeel van het normale onderhoud en daar is de TS zelf verantwoordelijk voor.

alfatrion
Berichten: 17229
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door alfatrion » 25 mei 2018 21:35

Nijogeth schreef:Misschien is het wel iets dat op elk moment kapot kan gaan.
Als een onderdeel, dat noodzakelijk is voor normaal gebruik en niet op eenvoudige wijze voor een leek te ontdekken is, op elk moment stuk kan gaan, dan is de auto ondeugdelijk. Van een tweedehandse auto, die als geschikt voor de weg is verkocht, mag je verwachten dat er beginnende slijtage is, maar ook dat deze goed is onderhouden en dit soort onderdelen zijn vervangen.
Nijogeth schreef:Bij de verkoop was de auto dan gewoon goed.
Als de auto binnen zes maanden iets heeft, dat de koper bij aflevering niet hoefde te verwachten, dan moet wettelijk worden vermoed dat dit bij aflevering al aanwezig was. Het is aan dan de verkoper om aan te tonen dat de auto bij aflevering deugdelijk was. Daarvoor is onvoldoende dat TS er mee de straat op kon rijden bij de garage.

Nijogeth
Berichten: 3825
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door Nijogeth » 25 mei 2018 22:00

alfatrion schreef:
Nijogeth schreef:Misschien is het wel iets dat op elk moment kapot kan gaan.
Als een onderdeel, dat noodzakelijk is voor normaal gebruik en niet op eenvoudige wijze voor een leek te ontdekken is, op elk moment stuk kan gaan, dan is de auto ondeugdelijk. Van een tweedehandse auto, die als geschikt voor de weg is verkocht, mag je verwachten dat er beginnende slijtage is, maar ook dat deze goed is onderhouden en dit soort onderdelen zijn vervangen.
Nijogeth schreef:Bij de verkoop was de auto dan gewoon goed.
Als de auto binnen zes maanden iets heeft, dat de koper bij aflevering niet hoefde te verwachten, dan moet wettelijk worden vermoed dat dit bij aflevering al aanwezig was. Het is aan dan de verkoper om aan te tonen dat de auto bij aflevering deugdelijk was. Daarvoor is onvoldoende dat TS er mee de straat op kon rijden bij de garage.
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar als je snapt blijkbaar niet dat in elke auto onderdelen die zomaar ineens kapot kunnen gaan en waar dit zelfs de kilometer ervoor nog niet te zien is. Je zegt nu letterlijk dat elke verkochte auto ondeugdelijk is.

Tot nu toe wil TS er niet mee naar de originele dealer, dus heeft deze niet de mogelijkheid te checken wat er kapot is en of dit al te zien was bij verkoop.

Overigens zou ik nooit een auto aan mensen zoals jou verkopen. Je spreekt wat af (als volwassenen en buiten de wet om) en krijgt daarom korting, maar als puntje bij paaltje komt, dan houd jij je niet aan de afspraak, omdat jij dan ineens op je strepen gaat staan.

In dit geval moet meneer of de korting terugbetalen of de afspraak nakomen.

NeoDutchio
Berichten: 7348
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 25 mei 2018 22:01

alfatrion schreef:Als de auto binnen zes maanden iets heeft, dat de koper bij aflevering niet hoefde te verwachten, dan moet wettelijk worden vermoed dat dit bij aflevering al aanwezig was. Het is aan dan de verkoper om aan te tonen dat de auto bij aflevering deugdelijk was. Daarvoor is onvoldoende dat TS er mee de straat op kon rijden bij de garage.
Voor 1 keer moet ik Alfatrion gelijk geven. Al zo snel na aankoop is er een probleem met de auto. Het olielampje gaat branden bij een drukverschil. Dit heb ik zelf ook 1 keer gehad na een flinke remming waarna ik toch even de olie bekeken heb: nagenoeg leeg. Ook bij mij ging het lampje maar even branden.
In dit geval zou je kunnen zeggen dat de koper de olie had moeten controleren, maar je mag er ook van uit gaan dat de auto niet lekt. Ook al is het een oude auto, na 50 kilometer mag er geen verschil in oliepeil of -druk zijn.
Het is aan de verkoper om aan te tonen dat de auto goed de werkplaats heeft verlaten en dat de kleppen goed waren. Deze zal moeten bewijzen dat er na de aankoop iets gebeurd is waardoor er problemen zijn ontstaan.
Iedereen heeft garantie. Echter, zijn er zaken die bij de leeftijd en kilometerstand horen bij een auto, dan vang je als koper bot. Weet je bv dat bij een bepaalde km stand de riem vervangen moet worden en je koopt een auto met een oude riem is het op dat moment wel je verantwoordelijkheid. Maar beschadigde kleppen valt niet onder normale slijtage, dus kan je terug vallen op wettelijke garantie.

Nijogeth
Berichten: 3825
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door Nijogeth » 25 mei 2018 22:04

NeoDutchio schreef:
alfatrion schreef:Als de auto binnen zes maanden iets heeft, dat de koper bij aflevering niet hoefde te verwachten, dan moet wettelijk worden vermoed dat dit bij aflevering al aanwezig was. Het is aan dan de verkoper om aan te tonen dat de auto bij aflevering deugdelijk was. Daarvoor is onvoldoende dat TS er mee de straat op kon rijden bij de garage.
Voor 1 keer moet ik Alfatrion gelijk geven. Al zo snel na aankoop is er een probleem met de auto. Het olielampje gaat branden bij een drukverschil. Dit heb ik zelf ook 1 keer gehad na een flinke remming waarna ik toch even de olie bekeken heb: nagenoeg leeg. Ook bij mij ging het lampje maar even branden.
In dit geval zou je kunnen zeggen dat de koper de olie had moeten controleren, maar je mag er ook van uit gaan dat de auto niet lekt. Ook al is het een oude auto, na 50 kilometer mag er geen verschil in oliepeil of -druk zijn.
Het is aan de verkoper om aan te tonen dat de auto goed de werkplaats heeft verlaten en dat de kleppen goed waren. Deze zal moeten bewijzen dat er na de aankoop iets gebeurd is waardoor er problemen zijn ontstaan.
Iedereen heeft garantie. Echter, zijn er zaken die bij de leeftijd en kilometerstand horen bij een auto, dan vang je als koper bot. Weet je bv dat bij een bepaalde km stand de riem vervangen moet worden en je koopt een auto met een oude riem is het op dat moment wel je verantwoordelijkheid. Maar beschadigde kleppen valt niet onder normale slijtage, dus kan je terug vallen op wettelijke garantie.
Zoals aangegeven was het oliepeil gewoon op orde en zit de fout ergens anders. Waar, dat wil TS niet zeggen.

NeoDutchio
Berichten: 7348
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 25 mei 2018 22:08

Nijogeth schreef:Dat kan allemaal wel zo zijn, maar als je snapt blijkbaar niet dat in elke auto onderdelen die zomaar ineens kapot kunnen gaan en waar dit zelfs de kilometer ervoor nog niet te zien is. Je zegt nu letterlijk dat elke verkochte auto ondeugdelijk is.
Alles kan inderdaad kapot, echter zit er een verschil in normale slijtage en slijtage door een oorzaak. Een koplampje kan ineens kapot gaan. Zuur na aankoop, maar dat kan gerepareerd worden mits je garantie hebt. Hier is de garantie afgekocht, dus zal je zelf het lampje moeten betalen. Stel nu dat het lampje kapot gaat door kortsluiting in de bedrading, dan valt dat wel weer onder garantie. Er is immers een probleem die niet normaal is te noemen.
Kleppen gaan niet kapot door slijtage, maar door een gebrek aan smering. Dit heeft een oorzaak en dan heb je gewoon recht op garantie.

alfatrion
Berichten: 17229
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door alfatrion » 25 mei 2018 22:42

Nijogeth schreef:Dat kan allemaal wel zo zijn, maar als je snapt blijkbaar niet dat in elke auto onderdelen die zomaar ineens kapot kunnen gaan en waar dit zelfs de kilometer ervoor nog niet te zien is.
Alle producten kunnen "zomaar" kapot gaan. Koop je vandaag een nieuwe computer, werkt deze prima en over een week kan de harde schijf defect zijn. Jij snap kennelijk niet dat als een probleem zich zo snel voordoet, dat de meestwaarscheinlijkste oorzaak is dat het onderdeel bij de verkoop al op was en dus vervangen had moeten worden.
Nijogeth schreef:Overigens zou ik nooit een auto aan mensen zoals jou verkopen. Je spreekt wat af (als volwassenen en buiten de wet om) en krijgt daarom korting, maar als puntje bij paaltje komt, dan houd jij je niet aan de afspraak, omdat jij dan ineens op je strepen gaat staan.
Wij hebben met elkaar een kader afgesproken waarbinnen we operen, maar jij vindt kennelijk dat de verkoper boven de wet staat en zich er niet aan hoeft te houden. Als volwassene verwacht ik dat jij de discussie niet persoonlijk maakt.
Nijogeth schreef:In dit geval moet meneer of de korting terugbetalen of de afspraak nakomen.
Onzin.

alfatrion
Berichten: 17229
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door alfatrion » 25 mei 2018 22:50

NeoDutchio schreef:In dit geval zou je kunnen zeggen dat de koper de olie had moeten controleren, maar je mag er ook van uit gaan dat de auto niet lekt.
Maar als je doorrijdt en het probleem wordt daardoor erger, dat is er sprake van gedeelde schuld en zal de koper een deel van de schade zelf moeten dragen. In dit geval bleek het olie pijl thuis correct te zijn dus heeft TS geluk gehad.

Nijogeth
Berichten: 3825
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door Nijogeth » 25 mei 2018 22:56

alfatrion schreef:
Nijogeth schreef:Dat kan allemaal wel zo zijn, maar als je snapt blijkbaar niet dat in elke auto onderdelen die zomaar ineens kapot kunnen gaan en waar dit zelfs de kilometer ervoor nog niet te zien is.
Alle producten kunnen "zomaar" kapot gaan. Koop je vandaag een nieuwe computer, werkt deze prima en over een week kan de harde schijf defect zijn. Jij snap kennelijk niet dat als een probleem zich zo snel voordoet, dat de meestwaarscheinlijkste oorzaak is dat het onderdeel bij de verkoop al op was en dus vervangen had moeten worden.
Nijogeth schreef:Overigens zou ik nooit een auto aan mensen zoals jou verkopen. Je spreekt wat af (als volwassenen en buiten de wet om) en krijgt daarom korting, maar als puntje bij paaltje komt, dan houd jij je niet aan de afspraak, omdat jij dan ineens op je strepen gaat staan.
Wij hebben met elkaar een kader afgesproken waarbinnen we operen, maar jij vindt kennelijk dat de verkoper boven de wet staat en zich er niet aan hoeft te houden. Als volwassene verwacht ik dat jij de discussie niet persoonlijk maakt.
Nijogeth schreef:In dit geval moet meneer of de korting terugbetalen of de afspraak nakomen.
Onzin.
Je kan dat hele kader er bij halen, maar niet alleen de verkoper handelt buiten de wet, maar ook de koper. En die heeft er geld voor terug gekregen om geen garantie te claimen. Doet ie dat wel, dan moet dat geld terug komen.

alfatrion
Berichten: 17229
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door alfatrion » 25 mei 2018 23:07

De koper handeld niet buiten de wet en de koper heeft geen handelsgarantie gekregen. Dat laatste houdt stand, maar betekend niet dat de koper geen wettelijke garantie zou hebben. Je mag trouwens ook wel een wat wegknippen, dan is het een stuk makkelijk om te achterhalen waar je op reageert.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 25 mei 2018 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 3825
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door Nijogeth » 25 mei 2018 23:23

alfatrion schreef:De koper handeld niet buiten de wet en de koper heeft geen handelsgarantie gekregen. Dat laatste houdt stand, maar betekend niet dat de koper geen wettelijke garantie zou hebben. Je mag trouwens ook wel een wat wegknippen, dan is het een stuk makkelijk om te achterhalen waar je op reageert. Bonus is dat je dan ook geen auteursmisdrijf pleegt.
Dat knippen is niet zo makkelijk op de telefoon. Overigens wordt deze overeenkomst in mijn ogen door 2 personen gesloten en zijn beiden er verantwoordelijk voor en dus handelt ook de koper buiten de wet.

NeoDutchio
Berichten: 7348
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 25 mei 2018 23:42

Nijogeth schreef:Je kan dat hele kader er bij halen, maar niet alleen de verkoper handelt buiten de wet, maar ook de koper. En die heeft er geld voor terug gekregen om geen garantie te claimen. Doet ie dat wel, dan moet dat geld terug komen.
Stel, ik heb een oude kapotte auto waar ik van af wil. De auto kan maximaal 100km rijden en krijgt dan problemen. Eigenlijk moet de auto naar de sloop, maar de auto is veel te duur ingekocht. Ik verkoop deze auto (als handelaar) en zet op de factuur dat de klant geen garantie heeft. Ik wrijf in mijn handjes want ik heb een gek gevonden die een kapotte auto gekocht heeft en de koper heeft het nakijken want die heeft een kapotte auto waar die niets mee kan. Dat is wat u zegt.

Ik wil in deze topic niet zeggen dat er wel of geen opzet in het spel is, maar er zit verschil in het claimen van garantie. Normale slijtage moet je dulden als koper van een gebruikte auto, maar excessen niet. Een kop gaat niet na 50km kapot.

alfatrion
Berichten: 17229
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door alfatrion » 25 mei 2018 23:48

Nijogeth schreef:Dat knippen is niet zo makkelijk op de telefoon. Overigens wordt deze overeenkomst in mijn ogen door 2 personen gesloten en zijn beiden er verantwoordelijk voor en dus handelt ook de koper buiten de wet.
Ik zit hier ook met de telefoon te knippen. Het weghalen van een alinea gaat mij makkelijk af.

Je blijft maar stellen dat de koper buiten de wet zou handelen, maar je onderbouwd dat niet. Je argument lijkt te zijn "omdat ik dat vind". Volgens zijn alle argumenten wel uitgewisseld en heeft het geen zin om de discussie voort te zetten.

Nijogeth
Berichten: 3825
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door Nijogeth » 26 mei 2018 03:56

De koper heeft korting gekregen, omdat hij de garantie niet hoefde. Het lijkt me dat dit gebeurd is tijds het onderhandelen over de prijs en dus van 2 kanten moet komen. Ergo, 2 maken de deal, 2 overtreden de wet.

thecure
Berichten: 2552
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Non-conformiteit bij problemen binnen een week na aankoop?

Ongelezen bericht door thecure » 26 mei 2018 07:20

We kunnen er allemaal wetten bijhalen, maar kom op zeg. 1500 euro.
Een elektrische fiets kost zelfs meer.

Plaats reactie