LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Audi_Q5
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2014 10:48

Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door Audi_Q5 »

Momenteel is het olieverbruik 1 liter olie op ongeveer 900 km dit is natuurlijk veel te veel de Q5 is van 2009 en heeft nu 78.000 km gereden :twisted:
Mijn buurman heeft een Audi A4 met dezelfde motor en die klaagt ook over olievebruik.

Geen coulance meer mogelijk via PON (dit is natuurlijk ook te gek voor woorden......) reparatiekosten ongeveer 4.500,00 euro excl. BTW.

Tik je in google in olieverbruik Audi dan staat het er vol mee..... en maar enkele gevallen waar coulance gegeven wordt.

Voor de kenners; hoe kunnen we dit het beste aanpakken???

Alvast bedankt voor het meedenken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door sjohie »

Audi_Q5 schreef:Momenteel is het olieverbruik 1 liter olie op ongeveer 900 km dit is natuurlijk veel te veel de Q5 is van 2009 en heeft nu 78.000 km gereden :twisted:
Mijn buurman heeft een Audi A4 met dezelfde motor en die klaagt ook over olievebruik.

Geen coulance meer mogelijk via PON (dit is natuurlijk ook te gek voor woorden......) reparatiekosten ongeveer 4.500,00 euro excl. BTW.

Tik je in google in olieverbruik Audi dan staat het er vol mee..... en maar enkele gevallen waar coulance gegeven wordt.

Voor de kenners; hoe kunnen we dit het beste aanpakken???

Alvast bedankt voor het meedenken.
Coulance is een geste, en aan de gever om te bepalen. Ik snap dat jij van PON wat verwacht, maar daartoe zijn ze dus niet verplicht. Waar de garage waar je deze auto hebt gekocht wél toe verplicht is, om een deugdelijk product te leveren, en van een auto mag je verwachten dat deze >4 jaar goed werkt, en niet al aan een 4,5k kostende motorreparatie toe is. Dat kan je even checken bij het Juridisch loket, waar een eerste (telefonische) consult gratis is.

Afhankelijk van hun antwoord kan je gaan denken aan eventuele juridische stappen.

Reken er wel op, dat na 4 jaar en dus buiten de garantie, ze niet zomaar alles 100% hoeft te vergoedden, mogelijk dat jij dus zelf ook iets van de kosten zal moeten dragen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door kokka »

@Q5,
wat gaan ze voor die 4500 euro doen dan?
ik rij zelf nu al in mijn tweede audi, en ze gebruiken allebei wel wat olie, maar 1 liter per 900km is niet normaal.
ik zou eerst contact opnemen met bovag en/of anwb hier kunnen ze je vertellen wat normaal is voor de km-stand en leeftijd van jouw auto.
ik heb in het verleden met succes (een gedeelte van) de kosten kunnen verhalen bij pon/dealer door mijn rechtbijstand erop te zetten. dit was overigens ook een auto van 4 jaar en 81000km

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door Veldt01 »

vooropgesteld 1 liter per 900 km is gewoon teveel. Het motorprincipe van een TFSI (is dit geen TSI) is zodanig opgezet dat een deel van de olie via een overdruk systeem door de interkoeler (maar die maar eens los en hou hem op zijn kant) naar buiten wordt geblazen (bij stevig gebruik wordt dit meer).

Je zou kunnen overwegen om iets dikkere olie toe te passen. Olieverbruik bij TFSI motoren is een bekend euvel en soms zorgt de overstap van 5w30 naar 5w40 met de juiste specs al voor een oplossing.

Een motorrevisie zou ik afgezien van de kosten niet meteer doen, is veel werk en de motor wordt er ook niet beter van.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door peteroo »

Mijn Audi verbruikt ook al olie zolang ik de wagen heb. Verschil is dat die van mij bijna 20 jaar oud is en de 2,5 ton al nadert. Het is iets typerends voor veel VAG-motoren en lijkt wel deel te zijn van de ontwerpfilosofie.

Maar een liter op 900 km is absurd veel voor zo'n relatief nieuwe auto. Mijn garagist heeft bij de laatste beurt wat dikkere olie er in gedaan (5w40) en nu is het afwachten wat er gebeurt.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Komt veelal door al die emissie/knijp prut die er tegenwoordig op zit om de steeds strengere uitstoot eisen te halen..

Als Audi een halve liter op 1000 km normaal vind :o ..

AROS
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2015 18:46

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door AROS »

Helaas heb ik een soortgelijke vervelende ervaring gehad.

Na overmatig olieverbruik en iedere 1000 Km of minder een liter olie te hebben moeten bijvullen, is er na een oliemeting van 250,00 en wat modificaties aan de software een eerste oplossing voor het olieverbruik uitgevoerd.
Deze had echter niet het gewenste effect en heeft geresulteerd in een kostbare reparatie met vervanging van zuigers en alle bijbehorende onderdelen. Deze reparatie is grotendeels onder coulance uitgevoerd.
Er stond toentertijd ongeveer 65000 km op de teller en de Q5 2.0 FSI quatro was toen nog geen 5 jaar oud.
nu anderhalf jaar verder is helaas de motor in elkaar gedraaid door de ketting die niet meer op spanning was. Nu is de enigste optie, een nieuwe motor.
Na in het begin ook al problemen met de achteras en een bonk in het cadran is dit het derde euvel wat ik van een auto van dit kaliber niet had verwacht.
Hopelijk wordt dit door Audi dusdanig opgepakt dat ik er enigszins redelijk vanaf kom in de financiele zin van het woord, echter ik vrees het ergste.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door peteroo »

Audi's van nu en dan zeker de duurdere, zijn volgens mij zwaar overschatte auto's die absoluut niet waarmaken wat ze beloven. Maar zolang mensen grif geld neertellen voor zo'n blitse wagen verandert er niks.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door hawkwind »

peteroo schreef:Audi's van nu en dan zeker de duurdere, zijn volgens mij zwaar overschatte auto's die absoluut niet waarmaken wat ze beloven. Maar zolang mensen grif geld neertellen voor zo'n blitse wagen verandert er niks.
+1 :wink:

stofzuigertje

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In mijn A2 ook van 5w30 naar 5W40 gegaan en het daalde van 1 liter per 2000 km naar 1/4 liter over 2000 km dus dikkere helpt en koude start is gelijk, dan is het nog steeds 5W dus alleen warm iets dikkere en vele andere doen het ook.

Als je net ververst hebt kun je ook 1x bijvullen met goede kwaliteit 10W40 om het dikker te maken maar die niet teveel van in doen.
1 liter kan op de nog aanwezige 5W30 maar dan kun je zonder verversen na 1x 1liter 10W40 over gaan op 5W40...

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik moet helaas bekennen dat mijn Oudi na een half jaar 5W40 te hebben gebruikt in de soep is gelopen. Km-stand ruim 240 duizend, wat niet direct hoog is voor dut type motor. Het is niet gezegd dat dat de oorzaak is, maar volgens de meeste garagisten en monteurs was de eerder gebruikte 10W40 beter. Meestal had ik de eerste 4000 km na een beurt weinig olieverbruik en begon het weer daarna.

Ik heb begrepen dat 5W40 volsynthetisch is en oude olieresten kan losweken. Mijn oude motor heeft waarschijnlijk door verstopping in de smering de geest gegeven. Wel weer voor de deur, wat ik fideel van 'm vond. Ik heb de oude, maar vrij goed onderhouden bak en waaraan verder alles nog werkt dus maar van een ruilmotor laten voorzien.
In het oude carter werden trouwens ook harde stukjes van een of ander gevonden. Mogelijk plastic.

De A2 lijkt trouwens aan een revival te zijn begonnen. De vraagprijzen zijn behoorlijk hoog.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door kokka »

peteroo schreef:Audi's van nu en dan zeker de duurdere, zijn volgens mij zwaar overschatte auto's die absoluut niet waarmaken wat ze beloven. Maar zolang mensen grif geld neertellen voor zo'n blitse wagen verandert er niks.
ik moet zeggen dat ik met mijn huidige Audi (valt wel in de categorie duurdere Audi's) bijzonder weinig problemen heb. twee weken terug een APK laten doen bij de dealer ( a 19 euro, daar hebben ze ook nog kosteloos mijn ruitenwisser vloeistof voor bijgevuld ) en het enige wat er aan op te merken was is dat de rubbers van mijn bovenste draagarmen op zijn eind lopen. nog geen afkeur, maar wel een heads-up voor de volgende beurt.
mijn vorige, een S4 (4.2 liter V8) liep ik, toen hij eenmaal de 150.000 km was gepasseerd, helemaal op leeg qua kosten.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Olieverbruik Audi Q5 2.0 TFSI 155KW (211PK)

Ongelezen bericht door peteroo »

Vrijwel alle merken hebben sterke en zwakke modellen en motoren. Toyota en Mazda hebben natuurlijk wel uitzonderlijk weinig probleemkindjes, maar dan nog.
Audi had tot begin jaren '80 een vrij slechte reputatie qua roestbestendigheid, waarna de gegalvaniseerde 80 B3 en B4 op de markt werden gebracht. Die zie je nog geregeld rijden. Bij mij staan er in twee omringende straten zeker nog twee.

TFSI-motoren zijn wel berucht, dacht ik. Ik kan me echt geen moderne Audi veroorloven en heb dus gekozen voor een simpele motor met een solide reputatie. De oudere 1.6 8V en 1.8 5V schijnen ook duurzaam te zijn bij goed onderhoud. De meest onverwoestbare Audi-motor schijnt de oude 2.3 vijfcilinder te zijn, maar die wordt al 20 jaar niet meer gebouwd.

Toch zou het een geruststelling zijn als ik over 10 a 15 jaar een solide Audi uit deze tijd zou kunnen kopen zonder vrees voor dure ellende.

Gesloten