LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ondernemersrisico automonteur

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
grelu119
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2018 09:11

Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door grelu119 »

Goedendag,

Van de week maakte mijn auto een raar geluid. Ik stopte langs de weg en alle koelvloeistof liep over de weg.
Vervolgens heb ik de auto naar een monteur in de regio gesleept, die zou er de volgende dag naar kijken.
Nu heeft de monteur de auto proberen te starten en is de waterpomp vastgelopen , de distributieriem eraf geknalt en zijn er een x aantal kleppen krom. Al met al geen goedkoop grapje.
Maar wie is er nu aansprakelijk? Toen ik de auto naar de monteur had gesleept zat de distributieriem nog op zijn plek en waren er dus ook geen zuigers krom. Is hier ook zoiets als ondernemersrisico voor?

stofzuigertje

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de pomp vast loopt is deze vorige keer niet vervangen of te laat.

Op de riem staat in 90% van de gevallen een productie datum en afhankelijk merk gaan die meestal tussen de 6 en 8 jaren mee en van 60.000 tot 100.000 km en enkele nieuwe zelfs 215.000 km, maar welk merk en type auto is bepalend.

Bij nieuwe tandriem als deze ook de waterpomp aandrijft doen ze vrijwel altijd een complete set.

Riem + waterpomp en diverse spanrollen en soms veren.
Niet de zoekende monteur maar onderhoud te laat is meestal de oorzaak.
Vraag of hij de gebroken riem nog heeft en kijk eens naar een datum en merk... en gelijk hier dan ook merk& type auto plaatsen...

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door chrisd1 »

stofzuigertje schreef:Als de pomp vast loopt is deze vorige keer niet vervangen of te laat...
Wat is hier volgens jou gebeurd (toen TS onderweg was)??

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door sylvesterb »

grelu119 schreef: Van de week maakte mijn auto een raar geluid. Ik stopte langs de weg en alle koelvloeistof liep over de weg.
Vervolgens heb ik de auto naar een monteur in de regio gesleept, die zou er de volgende dag naar kijken.
Nu heeft de monteur de auto proberen te starten en is de waterpomp vastgelopen , de distributieriem eraf geknalt en zijn er een x aantal kleppen krom. Al met al geen goedkoop grapje.
Maar wie is er nu aansprakelijk? Toen ik de auto naar de monteur had gesleept zat de distributieriem nog op zijn plek en waren er dus ook geen zuigers krom. Is hier ook zoiets als ondernemersrisico voor?
De monteur zou aansprakelijk zijn wanneer hij "grof" nalatig is geweest. De auto starten om het probleem waar te nemen is niet nalatig, dus dit valt niet onder ondernemersrisico.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Ik ben ook wel een beetje benieuwd of de monteur een officiële garage is, of een monteur die de klus in z'n vrije tijd doet.
Verder sluit ik mij aan bij het antwoord van sylvesterb.
(Een vrijwel identieke casus, incl. koelwaterlekkage en vastgelopen waterpomp bij starten door de monteur is in het verleden al eens voorbij gekomen, kon hem zo gauw niet terug vinden)

v.d.Heyden

stofzuigertje

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Controle op de pomp is zeer lastig.... en of je op tijd stopte of al te laat was is niet vastgesteld.

Wel zou ik de oude riem vragen en kijken hoe oud deze is.
De Km telde ook maar is vaak niet bekend.

Wel moet een monteur voorzichtig zijn als je vermoeden van waterpomp hebt.
Een waterpomp hoorde 2 riemen mee te gaan dus 1x niet, dan weer wel maar gezien het werk en risico doen vrijwel alle het altijd als set!

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

stofzuigertje schreef:Controle op de pomp is zeer lastig.... en of je op tijd stopte of al te laat was is niet vastgesteld.

Wel zou ik de oude riem vragen en kijken hoe oud deze is.
De Km telde ook maar is vaak niet bekend.

Wel moet een monteur voorzichtig zijn als je vermoeden van waterpomp hebt.
Een waterpomp hoorde 2 riemen mee te gaan dus 1x niet, dan weer wel maar gezien het werk en risico doen vrijwel alle het altijd als set!

Helemaal niet lastig, hoe kom je erbij ??? Paar maanden geleden lekte bij mij ook koelvloeistof en bleek de waterpomp te lekken, was prima te controleren.

Waarop baseer jij dat een waterpomp 2 riemen behoort mee te gaan ??? Bij vervangen riem en rollen wordt standaard ook de waterpomp vervangen.
Ik heb nu dus omgedraaid, bij vervangen waterpomp ook alvast riem en rollen vervangen.

stofzuigertje

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De riem heeft vrijwel altijd datum en de pomp en rollen.... meestal niets te vinden en je bent toch bezig.
Vaak is het prijsverschil minimaal en ook is de losse riem vaak lange levertijd omdat iedereen een set wil.

Ik monteerde ook altijd alles maar volgens boekje is het bij vele om en om wisselen mits je vaste klant hebt en een goed systeem....
Wel moet je bij niet vervangen wel alles goed controleren en 1 foutje en daarom zal 99% altijd alles vervangen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef:De riem heeft vrijwel altijd datum en de pomp en rollen.... meestal niets te vinden en je bent toch bezig.
Vaak is het prijsverschil minimaal en ook is de losse riem vaak lange levertijd omdat iedereen een set wil.

Ik monteerde ook altijd alles maar volgens boekje is het bij vele om en om wisselen mits je vaste klant hebt en een goed systeem....
Wel moet je bij niet vervangen wel alles goed controleren en 1 foutje en daarom zal 99% altijd alles vervangen.
@stofzuigertje Wat heeft dit te maken met de vraag van TS? De leeftijd van de riem is compleet niet relevant. De monteur heeft de auto gestart en toen ontstond er schade. De vraag is had hij vooraf kunnen weten dat dit zulke schade zou veroorzaken, zo ja dan kan hij (grof) nalatig zijn geweest, zo niet dan is er niets bij hem te halen. Wat precies de oorzaak is of welke leeftijd de riemen hebben zijn compleet irrelevant voor de vraagstelling.

stofzuigertje

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

zonder merk of type word het voor ons weer de bekende alle antwoorden zijn mogelijk loterij!

Maar als ik dit binnen zou krijgen haal ik kapje weg en in versnelling auto weg duwen en ik zie een datum langs komen als die riem nog draaide en niet gebroken is.....
Als de advies termijn elke zoveel jaar voor deze onbekende merk&type voorbij is gaat hij vrijuit helaas!

Wegens ervaring met vervangen zal ik bepaalde merken riemen en pompen nooit meer monteren... zie problemcar van een voordelige online aanbieding monteren in opdracht klant!

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Ondernemersrisico automonteur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

stofzuigertje schreef:De riem heeft vrijwel altijd datum en de pomp en rollen.... meestal niets te vinden en je bent toch bezig.
Vaak is het prijsverschil minimaal en ook is de losse riem vaak lange levertijd omdat iedereen een set wil.

Ik monteerde ook altijd alles maar volgens boekje is het bij vele om en om wisselen mits je vaste klant hebt en een goed systeem....
Wel moet je bij niet vervangen wel alles goed controleren en 1 foutje en daarom zal 99% altijd alles vervangen.

Lange levertijd ?????????? De riemen liggen standaard bij de dealers op voorraad man, hoe kom je erbij.
En een set is heel ander partnummer.

Gesloten