Onduidelijkheid VIN-nummer Ford C-max energy

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Frans van Ras
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2021 11:21

Onduidelijkheid VIN-nummer Ford C-max energy

Ongelezen bericht door Frans van Ras »

Beste Radar
Normaal ben ik er niet zo voor om dingen aan een groot publiek te delen. Maar deze vind ik toch echt wel de moeite.
Wat is het probleem. IK heb een Ford CMax Hybrid ENGERGI uit 2015. Die weer aan de beurt was voor een jaarlijkse keuring. Daar ik de Auto in Januari hebt gekocht was dit voor mij de eerste keer dat hij in mijn bezit naar de keuring moest. Het keuringsrapport van de vorige eigenaar zat bij de auto, en goed gekeurd, en loopt 18 Dec 2021, dus was ruim op tijd voor de keuring, wat weer een geluk was. Maar dat later
Hij was gekeurd bij mijn vaste garage en goed gekeurd. Maar er kwam een steekproef op, door de RDW. De keurmeester van de RDW heeft de Auto afgekeurd omdat een ingeslagen nummer achter in de kofferbak niet gelijk was op het kenteken vermeld VIN nummer.
Het VIN nummer bestaat normaal gesproken uit 17 karakters, dit is zo vastgelegd in een standaard.
Het nummer in de kofferbak heeft maar 16 karakters dus mijn vermoeden is dat dit niet het echte VIN nummer van de auto is. Het nummer in de kofferbak is op het eerste karakter na helemaal gelijk. Het mist alleen het eerste karakter wat een W is volgens de gegevens van de RDW-site.
Volgens het instructieboekje van Ford, en volgens de openbare gegevens van de RDW, en later door FORD klantenservice bevestigd moet het VIN nummer in de rechter deurstijl staan. Helaas staat het heir niet, tenminste niet als een ingeslagen nummer zoals de RDW dit wenst te zien.
Wel zit er label, welke zichzelf vernietigd als hij verwijdert wordt, ook zit er nog een label achter de voorruit linksonder. Dit zijn ook de locaties welke Ford klantenservice heeft bevestigd per mail waar het VIN nummer zich zou moeten begeven.
Maar de RDW-keurmeester verlangt een ingeslagen nummer en geen label.
Dus alle instructies geven aan dat het VIN nummer op de normaal gesproken locaties te vinden is. Maar er is nergens aan gegeven waar het ingeslagen nummer zich bevindt, niets verwijst naar de kofferbak.
Ik heb al verschillende telefoontjes, gepleegd, Originele Ford dealer die de auto in Nederland op kenteken heeft gezet. Ford klantenservice maar ook de garage welke de laatste keer de auto heeft gekeurd. Maar niemand die mij kan vertellen hoe het precies zit.
Ben ook aan het mailen met Ford klantenservice maar die komen tot nog toe niet verder dan de aangegeven locaties, waar alleen labels zitten. Geen ingeslagen nummer.
Het probleem is op zich is niet moeilijk op te lossen zoals begrepen moet ik naar de RDW een keuring aanvragen. Zij stellen een onderzoek in naar de juistheid en slaan dan een goed nummer in de Auto. Waarvoor ik al een afspraak voor heb gemaakt met de RDW en tweemaal z’n 44 euro (onderzoek 44 euro en nieuw nummer inslaan ook 44 euro) moet afrekenen.
Dat zijn niet de kosten, maar veel frustrerender vind ik dat hier zulke onduidelijkheid over is. Heb ook nog gezocht op internet naar dezelfde type auto’s en via het kenteken de RDW-gegevens erbij gezocht. Daarbij staat allemaal dat het zich aan de rechter deurstijl zou moeten bevinden. Ik heb dus een vermoeden dat er dus meer van dit type auto’s rondrijden in Nederland.

Groet Frans

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onduidelijkheid VIN-nummer Ford C-max energy

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je hebt 2 opties,

1, Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.bovag.nl/info/auto/klachten. Ga dan een proces aanspannen (bij geschillencommissie of rechter). Het kost je een hoop tijd en de uitkomst is onzeker.

2, je betaald 88 euro en laat het erbij zitten.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onduidelijkheid VIN-nummer Ford C-max energy

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Heb je de hele geschiedenis van de auto? Mogelijk heeft deze ergens een schade gehad en is daardoor het VIN ergens anders geplaatst.

wkaaij
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2021 22:28

Re: Onduidelijkheid VIN-nummer Ford C-max energy

Ongelezen bericht door wkaaij »

beste frans, even je bericht doorgezet op faceboekpagina Ford Members Club Nederland ( 4,6 duizend leden )
en zie bij de reacties de mogelijke oorzaak:
Er zijn inderdaad in 2015 een serie binnengekomen die een foutje hadden in het chassisnummer, waardoor deze opnieuw ingeslagen moest worden bij binnenkomst in de haven. Ik vermoed dat deze er doorheen is geglipt……

Gesloten