LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij het aangaan van dat leasecontract zal ook de financiële gegoedheid van de Ts gecontroleerd zijn. Nou wil zij dat contract wijzigen en blijkbaar hebben leasemaatschappijen afgesproken, of hebben ze die verplichting, om bij een wijziging weer naar de financiële kant te kijken. Niet mis mee, net als met het mobieltjes gedoe. Nou moet een provider ook controleren of je de aflossing van dat mobieltje wel kunt dragen, hoewel je misschien voordien al drie keer een mobiel op afbetaling hebt gehad.

Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

16again schreef:
19 nov 2018 13:26
Waarom is het nodig om opnieuw allerlei gegevens voor te leggen? Zoals ik het zie, gaat je maandbedrag van 200,- naar 215,- omhoog, dit is nog geen 8%.


Het komt op mij over, dat de leasemaatschappij het extra moeilijk maakt, juist om meerkilometers te kunnen factureren aan het einde van het contract. Moeten ze niet alvast onderzoeken of je die last wel kunt dragen??
Bedankt voor uw reactie, ik ben dezelfde mening toegedaan.....zij maken het de consument extra moeilijk. Indien mijn aanvraag tot verhoging niet wordt goedgekeurd (en dat zal waarschijnlijk zo zijn omdat mijn privé situatie is veranderd) zal ik ongeveer 4x duurder uit zijn dan wanneer zij mijn aanvraag tot verhoging goedkeuren.....maar ook dáárover staat niets in het contract of voorwaarden (of je financieel draagkrachtig bent en deze last wél kan dragen) Tot op heden lig ik nog in discussie over het wel/niet opnieuw aanleveren van financiële stukken, ik heb inmiddels officieel een klacht ingediend over de afhandeling, want ik begin een bron van irritatie te worden :| en het ontbreken van dit essentiële verzoek in mijn contract/voorwaarden. Het is al 3 (werk) dagen stil....

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

Het loont voor de Lease maatschappij om tegen te stribbelen:

Meerprijs kilometers op jaarbasis
6000 * 0,20 = 1200,-
OF
Meerprijs contract op jaarbasis
12*15 =180,- euro

Ik zou lease maatschappij sommeren deze wijziging door te voeren.

Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

16again schreef:
19 nov 2018 14:14
Het loont voor de Lease maatschappij om tegen te stribbelen:

Meerprijs kilometers op jaarbasis
6000 * 0,20 = 1200,-
OF
Meerprijs contract op jaarbasis
12*15 =180,- euro

Ik zou lease maatschappij sommeren deze wijziging door te voeren.

Dat is helaas tot op heden niet gelukt, zij blijven schermen met hun deelnemersvoorwaarden bij het Keurmerk Private Lease

Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

Annemieke67 schreef:
19 nov 2018 12:49
Volgens mij is de vraag NIET of zij wel/niet opnieuw gegevens mogen vragen. Volgens mij is de vraag heel duidelijk, zij verwijzen naar voorwaarden waar zij zich aan moeten houden en waar TS niet van op de hoogte was. Dus ook de keus niet had om daar/wel niet akkoord mee te gaan. Ik zou het eerder bij een rechstwinkel navragen dan hier TS. Veel succes, ben wel benieuwd hoe dit afloopt. Aangezien mijn zoon binnenkort ook een private lease contract aan gaat, wil ik graag weten hoe dit zit. Al zal ik hem er wel op attenderen dat als bij hem ditzelfde in het contract staat hij na moet vragen of daar nog aanvullende voorwaarden van de andere partij bij horen, dus dank voor het hier navragen. Hoopte dat ik een antwoord voor je wist! Mij lijkt het net zo vreemd als jij dat vindt.
Hartelijk dank voor je reactie, en bedankt voor je tip om dit na te gaan vragen bij een rechtswinkel! Mijn vraag hier neerleggen was wellicht niet helemaal de juiste keuze, maar ik hoopte hier meer dit soort reacties als dat van jou te treffen. Want ik blijf het misleidend vinden richting consument om dit niet in contract of voorwaarden op te nemen. Ik zou zeker het contract van je zoon goed onder de loep nemen, er kan immers onverwacht iets gebeuren (in mijn geval moest ik mantelzorger worden) waardoor mijn kilometerbundel niet toereikend blijkt te zijn.....en wat zo makkelijk te regelen lijkt, blijkt dus niet zo te zijn.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

Bij deelnemers van keurmerkprivatelease zijn automatisch deze voorwaarden (ook) van kracht, al dienen de voorwaarden ook correct ter hand gesteld te worden
https://www.keurmerkprivatelease.nl/str ... 01-12-2017
In die voorwaarden zie ik niet meer dan:
56. Is het mogelijk de leaseovereenkomst te wijzigen?
Als daartoe aanleiding bestaat, kan de leasemaatschappij samen met u de leaseovereenkomst wijzigen. Die wijziging wordt dan
schriftelijk vastgelegd.
Dit zijn de voor de consument van toepassing zijnde voorwaarden!

En je kunt naar geschillencommissie. Laat maar doorschemeren dit daar te willen toetsen.......zou me niet verbazen als wijziging contract dan "ineens" wel kan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
19 nov 2018 14:14
Het loont voor de Lease maatschappij om tegen te stribbelen:

Meerprijs kilometers op jaarbasis
6000 * 0,20 = 1200,-
OF
Meerprijs contract op jaarbasis
12*15 =180,- euro

Ik zou lease maatschappij sommeren deze wijziging door te voeren.
Als die 15 euro per maand VASTE lasten er voor zorgen dat de maandlasten boven de norm (t.o.v. het inkomen) komen, mogen ze dat helemaal niet aanbieden. Op de hogere variabele kosten heeft de klant invloed (als het te duur wordt ga je minder rijden).

Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

16again schreef:
19 nov 2018 14:46
Bij deelnemers van keurmerkprivatelease zijn automatisch deze voorwaarden (ook) van kracht, al dienen de voorwaarden ook correct ter hand gesteld te worden
https://www.keurmerkprivatelease.nl/str ... 01-12-2017
In die voorwaarden zie ik niet meer dan:
56. Is het mogelijk de leaseovereenkomst te wijzigen?
Als daartoe aanleiding bestaat, kan de leasemaatschappij samen met u de leaseovereenkomst wijzigen. Die wijziging wordt dan
schriftelijk vastgelegd.
Dit zijn de voor de consument van toepassing zijnde voorwaarden!

En je kunt naar geschillencommissie. Laat maar doorschemeren dit daar te willen toetsen.......zou me niet verbazen als wijziging contract dan "ineens" wel kan.
Dat is de volgende stap....bedankt voor het meedenken!

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
19 nov 2018 16:26
Ik kan me wel voorstellen dat de lease maatschappij extra informatie van u wenst te ontvangen omtrent uw huidige financiële situatie want zij lopen het risico dat u niet meer aan uw verplichtingen zou kunnen voldoen.
Bij aanvang van dit contract is een bedrag geregistreerd bij het BKR:
maandelijkse leaseprijs x looptijd in maanden x 65%
Omdat er al een flinke hap uit de looptijd is, , zie ik geen enkele aanleiding om te weigeren of nieuwe inkomens check te vereisen.
Nieuwe Leaseprijs x resterende looptijd * 65% is nu natuurlijk fors minder
https://www.anwb.nl/auto/private-lease/ ... ase-en-bkr

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het contract zonder boete beeindigen bij hertoetsen? Niet gelezen dat er dan een opzegvergoeding betaald moet worden, maar dat dat wellicht kan met een betalingsregeling?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
20 nov 2018 18:48
Het contract zonder boete beeindigen bij hertoetsen? Niet gelezen dat er dan een opzegvergoeding betaald moet worden, maar dat dat wellicht kan met een betalingsregeling?
Als de bereidwilligheid van leasemaatschappij blijft ontbreken om, conform de voorwaarden, het jaarverbruik te mogen bijstellen, dan is kostenloos ontbinden van contract voor de resterende looptijd een stok achter de deur.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
20 nov 2018 19:51
Lady1234 schreef:
20 nov 2018 18:48
Het contract zonder boete beeindigen bij hertoetsen? Niet gelezen dat er dan een opzegvergoeding betaald moet worden, maar dat dat wellicht kan met een betalingsregeling?
Als de bereidwilligheid van leasemaatschappij blijft ontbreken om, conform de voorwaarden, het jaarverbruik te mogen bijstellen, dan is kostenloos ontbinden van contract voor de resterende looptijd een stok achter de deur.
Nou, geloof dat maar niet.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
20 nov 2018 21:10
16again schreef:
20 nov 2018 19:51
Als de bereidwilligheid van leasemaatschappij blijft ontbreken om, conform de voorwaarden, het jaarverbruik te mogen bijstellen, dan is kostenloos ontbinden van contract voor de resterende looptijd een stok achter de deur.
Nou, geloof dat maar niet.
Ik geloof dan ook dat de leasemaatschappij eieren voor zijn geld gaat kiezen.

Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

Hypo63 schreef:
20 nov 2018 16:41
Uw leasemaatschappij verwijst naar het keurmerk private lease. Ik kan op de site van het keurmerk niet terugvinden dat er een nieuwe toets moet plaatsvinden. Er wordt wel gesproken over het aanpassen van het maandbedrag bij meer kilometers. TS kan het beste aan de leasemaatschappij vragen om duidelijk aan te geven waar de verplichting tot hertoetsing staat vermeld. De voorwaarden van de keurmerk private lease zijn opgesteld in samenwerking met de consumentenbond. Wellicht kan TS daar eens informeren.
TS kan deze kwestie ook voorleggen aan het keurmerk.

Ik zou het vreemd vinden als TS wel de meerprijs per kilometer mag betalen zonder hertoetsing maar een veel lagere hogere maandlast niet zou kunnen betalen zonder hertoetsing.
Strikt genomen zou TS dus ook kunnen verlangen als de private lease volgens hertoetsing niet betaalbaar is, het contract zonder boete kan worden beëindigd. Eer hertoetsing zou voor de leasemaatschappij nog wel eens vervelend kunnen uitpakken. Hoe wil de leasemaatschappij het bij de geschillencommissie gaan verdedigen dat TS wel de meerprijs per kilometer kan betalen maar geen hogere maandlast.
Bedankt voor je reactie, dat is nu net het hele punt: zij kunnen mij niet vertellen waar dit vermeldt staat! Het staat ook écht nergens in welke voorwaarden dan ook! Ook al zou het misschien logisch kunnen zijn, het staat echt nergens!
En inderdaad, volgens hertoetsing ben ik niet in staat de hogere maandlast te betalen (wat in de praktijk niet zo is, want het gaat maar om 15 euro per maand), maar meerprijs per km, wat uiteindelijk neerkomt op 20 eurocent per km in mijn geval, dus meer dan 2000 euro, daar hóór ik de maatschappij niet over.....terwijl ik dat al meerdere keren heb aangegeven. Ik denk dat er niets anders opzit dan naar de geschillencommissie.... ik heb nog nooit zo'n stugge houding meegemaakt...zelfs mijn voorstel om in 1x het bedrag met terugwerkende kracht en het aantal maanden dat mijn contract nog loopt vooruit te betalen (wat neerkomt op 540 euro in totaal) wordt van de hand gewezen....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is op zich wel begrijpelijk dat als de leaseovereenkomst wordt gewijzigd, deze opnieuw getoetst moet worden. Een leaseovereenkomst is immers voor een groot deel weinig anders dan een lening en zou dan ook, net als andere leningen, aan de BKR regels moeten worden getoetst.

Maar als hierover helemaal niets in de voorwaarden en in de contacten zelf staat, dan heeft de leasemaatschappij weinig grond om daarop de wijziging af te wijzen. En als er tegelijk in de overeenkomst wel staat dat de overeenkomst kan worden aangepast, dan lijkt het er toch op dat je een behoorlijk sterke zaak hebt.

Ik kan mij voorstellen dat ze vanwege wettelijke regels de leaseovereenkomst wellicht niet mogen aanpassen, maar als ze dat contractueel wél zouden moeten, dan is het wellicht een mogelijkheid dat de leaseovereenkomst gelijk blijft, maar dat het kilometertarief wordt aangepast?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
23 nov 2018 07:47
Het is op zich wel begrijpelijk dat als de leaseovereenkomst wordt gewijzigd, deze opnieuw getoetst moet worden. Een leaseovereenkomst is immers voor een groot deel weinig anders dan een lening en zou dan ook, net als andere leningen, aan de BKR regels moeten worden getoetst.
Ik lees 2 x moet, waar komt dat vandaan?
Registratie van auto lease bij BKR is niet verplicht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor deelnemers aan het Keurmerk Private Lease is BKR registratie één van de voorwaarden. Vandaar dat de lease in dit geval wel bij het BKR moet worden aangemeld.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

Maar je vergelijking met een lening, en bijbehorende verplichte BKR registratie suggereert een wettelijke plicht.
Die er simpelweg niet is, andere partijen leasen autos zonder dit bij BKR te registreren.

TS heeft overigens geen probleem met die (al dan niet gewijzigde) BKR registratie, maar met het dwarsliggen van de leasemaatschappij.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Brainless »

16again schreef:
23 nov 2018 08:52
Ik lees 2 x moet, waar komt dat vandaan?
Registratie van auto lease bij BKR is niet verplicht.
Een hypotheek wordt ook niet bij het BKR geregistreerd; en toch moet daarvoor je inkomen getoetst worden....

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

Maar hier verschuilt de lease maatschappij zich achter verplichte BKR registratie, en die registratie vereist geen toetsing.

Gesloten