LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Brainless »

16again schreef:
23 nov 2018 11:33
Maar hier verschuilt de lease maatschappij zich achter verplichte BKR registratie, en die registratie vereist geen toetsing.
Volgens BKR wel:

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

Kun je dat toelichten?
Ik lees op die link nergens iets over een toetsing

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Appie83 »

Margret Oude Brunink schreef:
22 nov 2018 18:26
Hypo63 schreef:
20 nov 2018 16:41
Uw leasemaatschappij verwijst naar het keurmerk private lease. Ik kan op de site van het keurmerk niet terugvinden dat er een nieuwe toets moet plaatsvinden. Er wordt wel gesproken over het aanpassen van het maandbedrag bij meer kilometers. TS kan het beste aan de leasemaatschappij vragen om duidelijk aan te geven waar de verplichting tot hertoetsing staat vermeld. De voorwaarden van de keurmerk private lease zijn opgesteld in samenwerking met de consumentenbond. Wellicht kan TS daar eens informeren.
TS kan deze kwestie ook voorleggen aan het keurmerk.

Ik zou het vreemd vinden als TS wel de meerprijs per kilometer mag betalen zonder hertoetsing maar een veel lagere hogere maandlast niet zou kunnen betalen zonder hertoetsing.
Strikt genomen zou TS dus ook kunnen verlangen als de private lease volgens hertoetsing niet betaalbaar is, het contract zonder boete kan worden beëindigd. Eer hertoetsing zou voor de leasemaatschappij nog wel eens vervelend kunnen uitpakken. Hoe wil de leasemaatschappij het bij de geschillencommissie gaan verdedigen dat TS wel de meerprijs per kilometer kan betalen maar geen hogere maandlast.
Bedankt voor je reactie, dat is nu net het hele punt: zij kunnen mij niet vertellen waar dit vermeldt staat! Het staat ook écht nergens in welke voorwaarden dan ook! Ook al zou het misschien logisch kunnen zijn, het staat echt nergens!
En inderdaad, volgens hertoetsing ben ik niet in staat de hogere maandlast te betalen (wat in de praktijk niet zo is, want het gaat maar om 15 euro per maand), maar meerprijs per km, wat uiteindelijk neerkomt op 20 eurocent per km in mijn geval, dus meer dan 2000 euro, daar hóór ik de maatschappij niet over.....terwijl ik dat al meerdere keren heb aangegeven. Ik denk dat er niets anders opzit dan naar de geschillencommissie.... ik heb nog nooit zo'n stugge houding meegemaakt...zelfs mijn voorstel om in 1x het bedrag met terugwerkende kracht en het aantal maanden dat mijn contract nog loopt vooruit te betalen (wat neerkomt op 540 euro in totaal) wordt van de hand gewezen....
Als het niet in de voorwaarden staat, wil dat niet zeggen dat ze niet opnieuw naar de inkomensgegevens mogen vragen. Een aantal forumleden heeft al opgemerkt, dat er wel in de voorwaarden staat dat u aan de leasemaatschappij mag vragen om een verhoging van de jaarkilometers. Blijkbaar willen ze deze verhoging alleen doorvoeren, als zij een nieuwe berekening mogen uitvoeren. Ik zou niet weten waarom ze dit niet als voorwaarde mogen stellen.
Vanuit hun standpunt logisch omdat ze risico's willen beperken. Overigens geeft u zelf ook al aan dat de situatie is veranderd.

Uw standpunt dat u het vergelijkt met de meerprijs per km die u moet betalen als u meer rijdt, klinkt logisch, maar dit is voor hen niet relevant. U hebt namelijk de afspraak dat u een aantal kilometers per jaar mag rijden, dit was toentertijd ook volgens hen financieel mogelijk, gebaseerd op uw inkomensgegevens. Het is nu uw keuze dat u meer gaat rijden dan afgesproken.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

Appie83 schreef:
23 nov 2018 12:10
. Blijkbaar willen ze deze verhoging alleen doorvoeren, als zij een nieuwe berekening mogen uitvoeren. Ik zou niet weten waarom ze dit niet als voorwaarde mogen stellen.
Ik zou zeggen: Begin dan eens om die voorwaarde ......in de algemene voorwaarden op te nemen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
23 nov 2018 11:33
Maar hier verschuilt de lease maatschappij zich achter verplichte BKR registratie, en die registratie vereist geen toetsing.
Volgens mij verschuilt de leasemaatschappij zich helemaal niet achter de verplichte registratie, maar achter de toetsing.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

En TS is nergens duidelijk gemaakt dat die toetsing verplicht is. En nodig, indien TS zelfs de 15,- meerprijs over complete contractperiode in een keer direct wil aftikken. En daarmee deels vooruit betaald. Hoezo risico?

Gesloten