LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

In juni 2016 sloot ik een contract af voor Private lease. Nu blijkt dat mijn jaargemiddelde hoger ligt dan hetgeen is afgesproken. In het contract staat dat ik tussentijds mag wijzigen als dat voor mij voordeliger is. In maart 2018 heb ik dit verzoek gedaan en tot op heden heeft dit niet geleidt tot goedkeuring van mijn verzoek.

Ik ben daarom in een geschil gekomen met de organisatie (deelnemer van Keurmerk Private Lease) omdat zij van mening zijn dat zij mijn financiële draagkracht opnieuw moeten toetsen, omdat dit in de Deelnemersvoorwaarden van het Keurmerk zou staan.

Ik heb getekend voor een overeenkomst, waarin ik niet ben gewezen op de voorwaarden waaraan de leasemaatschappij (als deelnemer Keurmerk) zich moeten houden. Dan ken ik dus ook de inhoud van deze deelnemersvoorwaarden niet.
Toch willen zij mij nu houden aan die deelnemersvoorwaarden. Indien ik deze deelnemersvoorwaarden had gekend had ik wellicht een andere keuze gemaakt. Het is misleidend om essentiële informatie weg te laten én in strijd met de wet, waardoor de gemiddelde consument een besluit neemt dat hij anders niet had genomen.

Voor de goede orde; het gaat om een verhoging van 12.000 km naar 18.000 km per jaar, € 15,= per maand bovenop de € 200,= die ik reeds elke maand betaal. Mijn financiële situatie is inmiddels wel veranderd (alleenstaand i.p.v. samenwonend), maar een verhoging van € 15,= kan ik er prima bij hebben.

Door het afwijzen van mijn aanvraag tot verhoging wordt ik gedwongen om aan het einde van de looptijd van het contract de meerprijs van 0,20/km te betalen. Hierdoor komen de extra kosten zo’n 4x hoger uit dan wanneer het verzoek om verhoging wordt geaccepteerd door de leasemaatschappij.

Sta ik in mijn recht als consument en kan ik mijn verzoek tot verhoging afdwingen zonder mijn financiële huishouding opnieuw bloot te moeten geven? Mijn financiële draagkracht is immers al gecheckt en goedgekeurd bij het aangaan van het contract.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 nov 2018 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U zou die 15 euro per maand wel kunnen missen, maar doordat u nu alleenstaand bent kunnen er andere regels gelden. Nu is er immers maar 1 salaris die garant kan staan ipv 2. Ook uw uitgaven die eerst door 2 gedeeld konden worden bent u nu alleen verantwoordelijk voor.
Dus niet vreemd dat ze opnieuw moeten weten of u wel financieel krachtig genoeg bent. En als blijkt dat u met de nieuwe situatie eigenlijk de auto niet had kunnen krijgen moet u er dus voor zorgen dat u minder gaat rijden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door scontra »

Margret Oude Brunink schreef:
12 nov 2018 16:13

Ik heb getekend voor een overeenkomst, waarin ik niet ben gewezen op de voorwaarden waaraan de leasemaatschappij (als deelnemer Keurmerk) zich moeten houden. Dan ken ik dus ook de inhoud van deze deelnemersvoorwaarden niet.

Wie gaat er nu een overeenkomst aan, met alle toeters en bellen die daarbij horen, zonder de inhoud (voorwaarden) van die overeenkomst te kennen ?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door witte angora »

Margret Oude Brunink schreef:
12 nov 2018 16:13
In juni 2016 sloot ik een contract af voor Private lease. Nu blijkt dat mijn jaargemiddelde hoger ligt dan hetgeen is afgesproken. In het contract staat dat ik tussentijds mag wijzigen als dat voor mij voordeliger is. In maart 2018 heb ik dit verzoek gedaan en tot op heden heeft dit niet geleidt tot goedkeuring van mijn verzoek.

Ik ben daarom in een geschil gekomen met de organisatie (deelnemer van Keurmerk Private Lease) omdat zij van mening zijn dat zij mijn financiële draagkracht opnieuw moeten toetsen, omdat dit in de Deelnemersvoorwaarden van het Keurmerk zou staan.

Ik heb getekend voor een overeenkomst, waarin ik niet ben gewezen op de voorwaarden waaraan de leasemaatschappij (als deelnemer Keurmerk) zich moeten houden. Dan ken ik dus ook de inhoud van deze deelnemersvoorwaarden niet.
Toch willen zij mij nu houden aan die deelnemersvoorwaarden. Indien ik deze deelnemersvoorwaarden had gekend had ik wellicht een andere keuze gemaakt. Het is misleidend om essentiële informatie weg te laten én in strijd met de wet, waardoor de gemiddelde consument een besluit neemt dat hij anders niet had genomen.

Voor de goede orde; het gaat om een verhoging van 12.000 km naar 18.000 km per jaar, € 15,= per maand bovenop de € 200,= die ik reeds elke maand betaal. Mijn financiële situatie is inmiddels wel veranderd (alleenstaand i.p.v. samenwonend), maar een verhoging van € 15,= kan ik er prima bij hebben.

Door het afwijzen van mijn aanvraag tot verhoging wordt ik gedwongen om aan het einde van de looptijd van het contract de meerprijs van 0,20/km te betalen. Hierdoor komen de extra kosten zo’n 4x hoger uit dan wanneer het verzoek om verhoging wordt geaccepteerd door de leasemaatschappij.

Sta ik in mijn recht als consument en kan ik mijn verzoek tot verhoging afdwingen zonder mijn financiële huishouding opnieuw bloot te moeten geven? Mijn financiële draagkracht is immers al gecheckt en goedgekeurd bij het aangaan van het contract.
Je bent misschien niet gewezen op de voorwaarden. Maar waren ze dan volslagen onzichtbaar en niet te vinden?

Een wijziging van een contract afdwingen lijkt me trouwens geen optie. Dingen gaan nog altijd met wederzijdse goedvinden/goedkeuring. Maar er zijn ook nog wettelijke verplichtingen, en ik vermoed zo dat dit in de wet is vastgelegd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door berndv »

Margret Oude Brunink schreef:
12 nov 2018 16:13
Ik heb getekend voor een overeenkomst, waarin ik niet ben gewezen op de voorwaarden waaraan de leasemaatschappij (als deelnemer Keurmerk) zich moeten houden. Dan ken ik dus ook de inhoud van deze deelnemersvoorwaarden niet.
Dat de voorwaarden niet stap voor stap zijn doorgenomen is natuurlijk mogelijk. Maar hebben ze u de voorwaarden overhandigd? Waren die onderdeel van het contract of bijgevoegd bij het contract? In het getekende contract zal ook vermeld staan dat u door het tekenen van de overeenkomst ook akkoord gaat met de bijbehorende voorwaarden.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom heb je zoveel moeite met de gestelde eis om te toetsen? Zou bijna denken dat je nattigheid voelt...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door berndv »

Beste TS,

Prima dat u mij het aanvullende verhaal prive stuurt, maar wellicht handig voor de discussie dat u deze hier deelt. Ik zal geen privéberichten posten, maar voor de volledigheid zou ik, als ik u was, de inhoud van dat bericht hier posten.

Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

Beste Moneyman,

ik heb er geen moeite mee, mits hiernaar wordt verwezen in mijn contract of in de voorwaarden die onderdeel uitmaken van mijn contract, maar dat wordt er niet. Het lijkt een "piece of cake" om je bundel te verhogen, maar dat is het dus niet!

Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

Beste Berndv,
bedankt voor uw reactie, ben nieuw hier dus niet geheel bekend met het forum. Ik zal u geen privéberichten meer zenden.

De leasemaatschappij heeft mij niet gewezen op de deelnemersvoorwaarden van het Keurmerk, deze staan ook niet genoemd in mijn contract of in de algemene of aanvullende voorwaarden (welke wél onderdeel uitmaken van mijn contract). De deelnemersvoorwaarden zijn mij niet overhandigd in 2016 en maken dus ook geen onderdeel uit van mijn contract. Ik ben ook geen deelnemer van het keurmerk, dat is de leasemaatschappij. M.i. had ik hierop wél gewezen moeten worden of had dit in mijn voorwaarden moeten staan bij het aangaan van het contract, en niet pas nu ik mijn bundel wil verhogen. Wat een "piece of cake" lijkt als je mijn contract en de aanvullende voorwaarden leest, maar dus niet zo is. Misleidend en daarom in strijd met de wet als je het mij vraagt?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Margret Oude Brunink schreef:
13 nov 2018 13:42
Beste Moneyman,

ik heb er geen moeite mee, mits hiernaar wordt verwezen in mijn contract of in de voorwaarden die onderdeel uitmaken van mijn contract, maar dat wordt er niet. Het lijkt een "piece of cake" om je bundel te verhogen, maar dat is het dus niet!
Met dezelfde condities is het niet moeilijk om je bundel te verhogen. echter is bij u de situatie anders. Of het nu om een lening, hypotheek of telefoonabonnement gaat, zodra er iets verandert in de privésituatie kan dat invloed hebben op het contract. U zou het financieel wellicht kunnen dragen, maar elke geldschieter heeft een zorgplicht. U mag en kan niet meer lenen of uitgeven dan wat veilig is. En als alleenstaande betekend dat het max bedrag flink omlaag gaat tov gehuwde stellen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door witte angora »

Tot hoe lang loopt dit contract? Je hebt het in juni 2016 afgesloten, dus het loopt al zo'n 30 maanden.

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom je niet eerder aan de bel hebt getrokken. Je kunt na een maand of 6 toch al zien dat je aardig over de afgesproken limiet heen gaat? Je wilt de limiet in maart 2018 aanpassen, dus als het contract zo'n 20 maanden loopt. Bedoel je dat het met terugwerkende kracht moet gaan, of met ingang van, laten we zeggen, 1 april of 1 mei, waarbij je de teveel betaalde kilometers tot de nieuwe ingangsdatum alsnog betaalt?

Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

witte angora schreef:
13 nov 2018 13:56
Tot hoe lang loopt dit contract? Je hebt het in juni 2016 afgesloten, dus het loopt al zo'n 30 maanden.

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom je niet eerder aan de bel hebt getrokken. Je kunt na een maand of 6 toch al zien dat je aardig over de afgesproken limiet heen gaat? Je wilt de limiet in maart 2018 aanpassen, dus als het contract zo'n 20 maanden loopt. Bedoel je dat het met terugwerkende kracht moet gaan, of met ingang van, laten we zeggen, 1 april of 1 mei, waarbij je de teveel betaalde kilometers tot de nieuwe ingangsdatum alsnog betaalt?
Waarom ik in maart 2018 "pas" aan de bel heb getrokken is niet relevant, na 6 maanden was dit nog niet aan de orde en ook na een jaar nog niet. Het gaat erom dat het lijkt alsof je je bundel kan verhogen wanneer je dat wil als blijkt dat dit voor jou voordeliger is, terwijl dit niet zo blijkt te zijn. Dit is wat er letterlijk staat:

2.1. Je mag ons achteraf vragen om het jaargemiddelde aan te passen
1. 2.1.1. Misschien rijd je gemiddeld wel meer of minder kilometers per jaar dan het jaargemiddelde dat we in het leasecontract hebben afgesproken. Als je kunt bewijzen dat je aantal kilometers dichter tegen een ander jaargemiddelde aan zit, dan mag je ons vragen om het jaargemiddelde aan te passen. Het kan zijn dat dat voordeliger voor je is, en wij kunnen je erbij helpen om dat uit te rekenen. Jij beslist of je vraagt om een aanpassing van het jaargemiddelde.
2. 2.1.2. Als het jaargemiddelde wordt aangepast, wordt ook het termijnbedrag aangepast. De leaseperiode blijft hetzelfde. De jaargemiddeldes en bijbehorende termijnbedragen die horen bij jouw leaseperiode staan in het leasecontract.
3. 2.1.3. Als het jaargemiddelde wordt aangepast, worden alle termijnbedragen die je al hebt betaald (of had moeten betalen) aangepast naar het nieuwe termijnbedrag. We doen alsof het nieuwe jaargemiddelde vanaf het begin gold en rekenen met elkaar af over de periode vanaf het begin tot aan de aanpassing. Vanaf het moment van de aanpassing gelden het nieuwe jaargemiddelde en termijnbedrag.

Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

NeoDutchio schreef:
13 nov 2018 13:51
Margret Oude Brunink schreef:
13 nov 2018 13:42
Beste Moneyman,

ik heb er geen moeite mee, mits hiernaar wordt verwezen in mijn contract of in de voorwaarden die onderdeel uitmaken van mijn contract, maar dat wordt er niet. Het lijkt een "piece of cake" om je bundel te verhogen, maar dat is het dus niet!
Met dezelfde condities is het niet moeilijk om je bundel te verhogen. echter is bij u de situatie anders. Of het nu om een lening, hypotheek of telefoonabonnement gaat, zodra er iets verandert in de privésituatie kan dat invloed hebben op het contract. U zou het financieel wellicht kunnen dragen, maar elke geldschieter heeft een zorgplicht. U mag en kan niet meer lenen of uitgeven dan wat veilig is. En als alleenstaande betekend dat het max bedrag flink omlaag gaat tov gehuwde stellen.
Dat begrijp ik heus wel, maar zij weten niet dat mijn privésituatie is veranderd. Er staat ook niet in mijn contract dat ik dat moet melden.
Het enige dat ik vraag is een aanpassing van de kilometerbundel, en volgens mijn contract mag ik daarom vragen als dat voor mij voordeliger is. Lijkt dus eenvoudig, maar is het dus niet.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar zij mogen/moeten beslist controleren of u een wijziging kunt aangaan en dan blijken vanzelf de gewijzigde omstandigheden.

Margret Oude Brunink
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2018 14:45

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Margret Oude Brunink »

Lady1234 schreef:
13 nov 2018 14:39
Maar zij mogen/moeten beslist controleren of u een wijziging kunt aangaan en dan blijken vanzelf de gewijzigde omstandigheden.
Ook als hierover niets in contract of voorwaarden staat?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens we, want het contract wordt gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door berndv »

Margret Oude Brunink schreef:
13 nov 2018 14:45
Lady1234 schreef:
13 nov 2018 14:39
Maar zij mogen/moeten beslist controleren of u een wijziging kunt aangaan en dan blijken vanzelf de gewijzigde omstandigheden.
Ook als hierover niets in contract of voorwaarden staat?
Gezien de voorwaarden die u hier weergeeft lijkt mij dat het wel mag. Er staat namelijk alleen dat u mag vragen om een aanpassing. Er staat niet dat u het jaargemiddelde mag wijzigen. Dat zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen. Vragen om een wijziging betekent dat u een verzoek mag doen, waarvan zij vervolgens mogen aangeven of ze dit verzoek wel of niet honoreren. Anders had er wel gestaan dat u altijd het jaargemiddelde mag wijzigen.
Margret Oude Brunink schreef:
13 nov 2018 13:48
Beste Berndv,
bedankt voor uw reactie, ben nieuw hier dus niet geheel bekend met het forum. Ik zal u geen privéberichten meer zenden.
het ontvangen van privé berichten is geen probleem hoor, als dat zo was had ik het wel uitgeschakeld, maar ik vond de info die u stuurde wel relevant voor de discussie hier.

Annemieke67
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mar 2017 18:44

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door Annemieke67 »

Volgens mij is de vraag NIET of zij wel/niet opnieuw gegevens mogen vragen. Volgens mij is de vraag heel duidelijk, zij verwijzen naar voorwaarden waar zij zich aan moeten houden en waar TS niet van op de hoogte was. Dus ook de keus niet had om daar/wel niet akkoord mee te gaan. Ik zou het eerder bij een rechstwinkel navragen dan hier TS. Veel succes, ben wel benieuwd hoe dit afloopt. Aangezien mijn zoon binnenkort ook een private lease contract aan gaat, wil ik graag weten hoe dit zit. Al zal ik hem er wel op attenderen dat als bij hem ditzelfde in het contract staat hij na moet vragen of daar nog aanvullende voorwaarden van de andere partij bij horen, dus dank voor het hier navragen. Hoopte dat ik een antwoord voor je wist! Mij lijkt het net zo vreemd als jij dat vindt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom is het nodig om opnieuw allerlei gegevens voor te leggen? Zoals ik het zie, gaat je maandbedrag van 200,- naar 215,- omhoog, dit is nog geen 8%.


Het komt op mij over, dat de leasemaatschappij het extra moeilijk maakt, juist om meerkilometers te kunnen factureren aan het einde van het contract. Moeten ze niet alvast onderzoeken of je die last wel kunt dragen??

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: kilometergemiddelde ligt hoger

Ongelezen bericht door 16again »

Een aanpassing bidet de leasemaatschappij juist extra zekerheid: met terugwerkende kracht worden alle eerdere maandbedragen opgehoogd, en verschil dient in een klap bijgelegd te worden. En het maandbedrag is hoger.

In de voorwaarden tussen leasemaatschappij en consument staat hier niets over, TS heeft niets te maken met voorwaarden tussen bijvoorbeeld geldschieter en de leasemaatschappij

Gesloten