LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
M. de Leeuw
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2021 15:53

Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door M. de Leeuw »

Ik leasete sinds enkele maanden via Van Mossel een auto toen ik aangereden werd.

Ik belde een telefoonnummer volgens een boekje van Van Mossel dat gebeld moest worden buiten kantooruren na een aanrijding. Schadeformulieren werden ingevuld en de ANWB kwam om mijn auto naar een schadeherstelbedrijf te vervoeren. Omdat niet te verwachten was dat de auto binnen 72 uur gemaakt zou zijn, had ik volgens de ANWB direct recht op vervangend vervoer en ik kon die dan ook gelijk even ophalen.

We telefoneerden met Van Mossel over de schade. (Of ik de auto even naar een schadeherstelbedrijf wilde brengen???)

De dames die we aan de telefoon kregen van Van Mossel waren zeer onvriendelijk.

De facturen stroomden binnen. ‘Heeft de ANWB vervangend vervoer aangeboden? Jammer dan, die weten dat niet.’ (Ik had toch de aanwijzingen van Van Mossel gevolgd en dat nummer gebeld?) Doet Van Mossel niets voor mensen die in een dergelijke situatie zijn beland?

Op 22 december (het was inmiddels bekend dat de auto Total loss was) kregen we via de mail bericht van Van Mossel dat het contract per schadedatum (7 december) was beëindigd en dat zou betekenen dat de huurkosten van de huurauto vanaf die datum doorberekend zouden worden (€ 50,- ex. BTW per dag, hoorden we desgevraagd!). Doordat ik contact opgenomen had met het Keurmerk Private Lease omdat ontbinding van het contract met terugwerkende kracht niet mogelijk is volgens de voorwaarden, werden na enige tijd nieuwe berekeningen gemaakt. Ook de jurist van mijn rechtsbijstandverzekering snapte die berekeningen niet.

Uiteindelijk werd ik in een aangetekend schrijven in gebreke gesteld en werden rechtsmaatregelen aangekondigd. De leaseovereenkomst zou worden beëindigd, (??) Men wees mij op de algemene voorwaarden van de Stichting Keurmerk Private Lease (!), en de achterstallige betaling werd gemeld bij het BKR.

Een aanrijding is op zich al een nare ervaring, maar als je in een leaseauto van Van Mossel rijdt, wordt die pas echt memorabel! Wat ons vooral ook verbaasd, is dat het bedrijf gebruik mag maken van het Keurmerk Private Lease dat voorstaat dat je een auto leaset bij een betrouwbaar bedrijf…

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar gelukkig dat u een rechtsbijstandsverzekering hebt, die kunnen of zullen de problemen wel oplossen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door D34M0N »

@TS:
Heb je de voorwaarden eigenlijk wel doorgelezen? Het staat duidelijk vermeld: https://www.vanmossel.nl/privelease/kla ... n-de-auto/
Wat gebeurt er bij totaalverlies van de auto?
Als je je auto total loss rijdt, wordt het contract met terugwerkende kracht, per ongevalsdatum, beëindigd. Indien de schade niet verhaalbaar is wordt eenmalig het eigen risico in rekening gebracht.

Mocht je op het moment van de total loss melding een leen/vervangende auto rijden, dan vallen deze kosten niet meer binnen het leasecontract. Sluit je een nieuw leasecontract af? Dan betaal je voor de huurauto hetzelfde bedrag, als dat je betaald voor je lease auto. Wanneer je geen nieuw leasecontract bij Van Mossel Privé Lease afsluit, dan brengen wij de werkelijke huurkosten van de leen/vervangende auto bij je in rekening vanaf schadedatum. Let op, het gaat dan om auto huurtarieven.

sake1987

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door sake1987 »

D34M0N schreef:
21 mar 2021 23:14
@TS:
Heb je de voorwaarden eigenlijk wel doorgelezen? Het staat duidelijk vermeld: https://www.vanmossel.nl/privelease/kla ... n-de-auto/
Wat gebeurt er bij totaalverlies van de auto?
Als je je auto total loss rijdt, wordt het contract met terugwerkende kracht, per ongevalsdatum, beëindigd. Indien de schade niet verhaalbaar is wordt eenmalig het eigen risico in rekening gebracht.

Mocht je op het moment van de total loss melding een leen/vervangende auto rijden, dan vallen deze kosten niet meer binnen het leasecontract. Sluit je een nieuw leasecontract af? Dan betaal je voor de huurauto hetzelfde bedrag, als dat je betaald voor je lease auto. Wanneer je geen nieuw leasecontract bij Van Mossel Privé Lease afsluit, dan brengen wij de werkelijke huurkosten van de leen/vervangende auto bij je in rekening vanaf schadedatum. Let op, het gaat dan om auto huurtarieven.
Dus van Mossel houdt zich correct aan de vooraf verstrekte voorwaarden.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door Moneyman »

sake1987 schreef:
22 mar 2021 10:07
D34M0N schreef:
21 mar 2021 23:14
@TS:Heb je de voorwaarden eigenlijk wel doorgelezen? Het staat duidelijk vermeld: https://www.vanmossel.nl/privelease/kla ... n-de-auto/
Dus van Mossel houdt zich correct aan de vooraf verstrekte voorwaarden.
De vraag is natuurlijk wel of de nu vindbare voorwaarden ook de voorwaarden van TS zijn. Onderstaande mededeling duidt in ieder geval op andere voorwaarden dan de hier door D34M0N geciteerde.
M. de Leeuw schreef:
21 mar 2021 15:57
Doordat ik contact opgenomen had met het Keurmerk Private Lease omdat ontbinding van het contract met terugwerkende kracht niet mogelijk is volgens de voorwaarden, werden na enige tijd nieuwe berekeningen gemaakt. Ook de jurist van mijn rechtsbijstandverzekering snapte die berekeningen niet.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door D34M0N »

Moneyman schreef:
22 mar 2021 10:17
De vraag is natuurlijk wel of de nu vindbare voorwaarden ook de voorwaarden van TS zijn. Onderstaande mededeling duidt in ieder geval op andere voorwaarden dan de hier door D34M0N geciteerde.
M. de Leeuw schreef:
21 mar 2021 15:57
Doordat ik contact opgenomen had met het Keurmerk Private Lease omdat ontbinding van het contract met terugwerkende kracht niet mogelijk is volgens de voorwaarden, werden na enige tijd nieuwe berekeningen gemaakt. Ook de jurist van mijn rechtsbijstandverzekering snapte die berekeningen niet.
Het warrige verhaal van TS geeft mij de indruk dat die gewoon niet zo goed begrepen heeft wat er allemaal gezegd is door de leasemaatschappij en andere betrokkenen.

Spekkie99
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2008 19:54

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door Spekkie99 »

Ook een lekkere voorwaarde dat als de auto na taxatie van de schade Total loss is je bijna gedwongen wordt om weer een lease contract bij van mossel af te sluiten omdat je anders de leen auto kosten als huurauto voor je kiezen krijgt. Hoe lang mag van mossel doen over deze taxatie na je schade?

Al met al niet heel klantvriendelijk verhaal.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door bupaul »

Bijzondere voorwaarden. Immers weet je na een ongeluk niet altijd direct of de auto Total loss is. Een vervangende auto kun je niet op wachten. Bovendien zouden in het geval van TS de kosten op de tegenstander verhaald kunnen worden.

Arizonakid
Berichten: 1100
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het zou verplicht moeten worden de algemene voorwaarden van wat dan ook door te lezen onder begeleiding, scheelt een hoop gezeur achteraf voor iedereen.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door Ivo.w »

bupaul schreef:
28 mar 2021 12:08
Bijzondere voorwaarden. Immers weet je na een ongeluk niet altijd direct of de auto Total loss is. Een vervangende auto kun je niet op wachten. Bovendien zouden in het geval van TS de kosten op de tegenstander verhaald kunnen worden.
Die kosten kan TS nu gewoon zelf verhalen in geval de andere partij aansprakelijk is.

Immers: de aansprakelijke partij dient alle schade van de tegenpartij te vergoeden. Dat betreft niet alleen de schade aan de auto. Maar onder andere ook de kosten voor een taxi naar huis/bestemming direct na de aanrijding, kosten voor schade aan goederen die in de auto lagen en door de aanrijding zijn beschadigd, kosten van vervangend vervoer etc.

jonis
Berichten: 2717
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door jonis »

Arizonakid schreef:
28 mar 2021 12:58
Het zou verplicht moeten worden de algemene voorwaarden van wat dan ook door te lezen onder begeleiding, scheelt een hoop gezeur achteraf voor iedereen.
Onzin, dat je nu iets weet betekent niet dat je dat over 10 minuten nog weet....op het werk zie ik ook wel eens collega's die na 10 meter al niet meer weten wat ze wilden gaan doen.
Dus wat helpt het " onder begeleiding" doorlezen van algemene voorwaarden?
Daarbij duurt dat zo lang, zo groot is de concentratiespanne van de huidige lachgasgeneratie helemaal niet.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door 16again »

bupaul schreef:
28 mar 2021 12:08
Bijzondere voorwaarden. Immers weet je na een ongeluk niet altijd direct of de auto Total loss is. Een vervangende auto kun je niet op wachten. Bovendien zouden in het geval van TS de kosten op de tegenstander verhaald kunnen worden.
In deze voorwaarden lees ik nergens, dat overeenkomst op grond van total loss met terugwerkende kracht ontbonden kan worden.
https://www.vanmossel.nl/privelease/ass ... NLINE4.PDF
Wel lees ik hier groot op de website dat vervangend vervoer inbegrepen is:
https://www.vanmossel.nl/privelease/
Achteraf de lease naar duurdere huur omzetten voor het vervangend vervoer lijkt me echt niet kunnen.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
28 mar 2021 13:55
bupaul schreef:
28 mar 2021 12:08
Bijzondere voorwaarden. Immers weet je na een ongeluk niet altijd direct of de auto Total loss is. Een vervangende auto kun je niet op wachten. Bovendien zouden in het geval van TS de kosten op de tegenstander verhaald kunnen worden.
In deze voorwaarden lees ik nergens, dat overeenkomst op grond van total loss met terugwerkende kracht ontbonden kan worden.
https://www.vanmossel.nl/privelease/ass ... NLINE4.PDF
Wel lees ik hier groot op de website dat vervangend vervoer inbegrepen is:
https://www.vanmossel.nl/privelease/
Achteraf de lease naar duurdere huur omzetten voor het vervangend vervoer lijkt me echt niet kunnen.
In het document staat echter wel:
18. Tot wanneer betaal ik het termijnbedrag?
U betaalt het termijnbedrag totdat de leaseperiode is geëindigd, zoals geregeld in artikel 7, en u het voertuig bij de leasemaatschappij
heeft ingeleverd. Als de leaseovereenkomst is geëindigd wegens diefstal of total loss van het voertuig, geldt het vereiste van
inlevering van het voertuig door u niet.
Wat er weer naar hint dat bij een total loss de overeenkomt wel degelijk beëindigd zal worden of kan worden. Van terugwerkende kracht is verwacht ik geen sprake, immers zal de overeenkomt per de gebeurtenis ontbonden worden. Niet voordat de auto total loss raakte.
Maar goed, zolang TS niet meer reactie komt is de website van Van Mossel eigenlijk het enige duidelijke hierin en de link eerder gepost is vrij duidelijk.

Edit:
Iets verder lezen laat ook dit zien op pagina 14:
50. Kan de leaseovereenkomst ontbonden worden?
De leasemaatschappij mag de overeenkomst ontbinden als u het termijnbedrag of andere bedragen niet hebt betaald, ook
niet nadat u daartoe in de gelegenheid bent gesteld. De leasemaatschappij moet u voorafgaand aan de ontbinding wel tijdig
waarschuwen. Zie artikel 22.
Verder kan de leasemaatschappij de overeenkomst ontbinden als:
u failliet wordt verklaard of de Wet schuldsanering natuurlijke personen op u van toepassing wordt verklaard;
u verhuist naar het buitenland;
u onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
het voertuig is gestolen en 30 dagen na de vermissing nog niet terug is;
het voertuig als gevolg van schade zodanig beschadigd is dat het uit technisch of economisch oogpunt redelijkerwijs
onverantwoord is het voertuig te herstellen.

De wettelijke ontbindingsmogelijkheden zijn verder volledig van toepassing.
Als de leasemaatschappij de leaseovereenkomst wenst te ontbinden wegens uw verhuizing naar het buitenland zal zij, voordat zij
daartoe overgaat, u wijzen op de regeling van opzegging van artikel 46.
Als de overeenkomst wordt ontbonden wegens diefstal of omdat het voertuig total loss is (zoals omschreven onder d en e) kunt u
de leasemaatschappij verzoeken een ander voertuig aan u ter beschikking te stellen. Dit kan alleen voor de tijd dat de leaseperiode
nog zou voortduren en onder nader overeen te komen voorwaarden. De leasemaatschappij zal zoveel mogelijk proberen aan uw
verzoek tegemoet te komen, behalve als de ontbindingsvergoeding en de schade voor uw rekening komen, zoals omschreven in
artikel 51, vierde alinea.
51. Moet ik een vergoeding betalen bij ontbinding van de leaseovereenkomst door de leasemaatschappij?
Als de leasemaatschappij de leaseovereenkomst ontbindt op grond van artikel 50 of op grond van de wet, dan moet u een
ontbindingsvergoeding betalen. Deze is gelijk aan de opzeggingsvergoeding van artikel 47. In de Aanvullende voorwaarden kan
echter een afwijkende regeling zijn opgenomen, die voorziet in een lagere ontbindingsvergoeding.
De ontbindingsvergoeding bent u verschuldigd naast andere bedragen.
Als de ontbinding verband houdt met diefstal of een total loss-verklaring van het voertuig, zoals omschreven onder d en e van artikel
50, dan bent u de ontbindingsvergoeding alleen verschuldigd als op grond van deze Algemene voorwaarden, de verzekerings- of
dekkingsbepalingen of andere bepalingen van de leaseovereenkomst of de wet ook de schade door de diefstal of de total lossverklaring voor uw rekening komt. In dat geval kan de leasemaatschappij tevens een vergoeding voor de overige schade bij u in
rekening brengen.
Bij ontbinding door de leasemaatschappij wegens niet-tijdig betalen van de waarborgsom, zoals geregeld in artikel 16, bent u géén
ontbindingsvergoeding verschuldigd.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door 16again »

total loss verklaring volgt pas nadat de expert er naar gekeken heeft, en niet direct na het ongeluk.
Dus in tussen gelegen periode geldt de lease overeenkomst met vervangend vervoer, en geen huur overeenkomst.

Als van Mossel iets anders had beoogd met de voorwaarden, had men die duidelijker moeten maken.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
28 mar 2021 15:30
total loss verklaring volgt pas nadat de expert er naar gekeken heeft, en niet direct na het ongeluk.
Dus in tussen gelegen periode geldt de lease overeenkomst met vervangend vervoer, en geen huur overeenkomst.

Als van Mossel iets anders had beoogd met de voorwaarden, had men die duidelijker moeten maken.
Dat zal natuurlijk de vraag zijn, en ik vraag me eigenlijk wel af of dat ook juridisch zo is, immers is de auto op moment van het ongeluk immers al total loss en niet pas nadat een expert ernaar gekeken heeft, die stelt alleen vast dat de auto inderdaad total loss is.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door 16again »

Tuurlijk is dat een twistpunt. Maar onduidelijkheid in de voorwaarden worden in het voordeel van de consument uitgelegd.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
28 mar 2021 18:11
Tuurlijk is dat een twistpunt. Maar onduidelijkheid in de voorwaarden worden in het voordeel van de consument uitgelegd.
Maar wat dat betreft is er toch geen onduidelijkheid, de overeenkomst wordt beëindigd wanneer een auto total loss is.

De vraag is dan alleen wanneer is een auto juridisch total loss, bij gebeurtenis (het ongeluk) of wanneer de expert dat vaststelt en daar zal vast jurisprudentie voor zijn, daar dit vast niet de eerste keer is dat zoiets gebeurt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door 16again »

Met die jurisprudentie heb je niets te maken.
Het gaat erom hoe duidelijk het in de voorwaarden staat. En als je in jurisprudentie moet gaan zoeken voor een uitleg, zijn de voorwaarden blijkbaar niet duidelijk genoeg.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
29 mar 2021 09:46
Met die jurisprudentie heb je niets te maken.
Het gaat erom hoe duidelijk het in de voorwaarden staat. En als je in jurisprudentie moet gaan zoeken voor een uitleg, zijn de voorwaarden blijkbaar niet duidelijk genoeg.
Wat is er onduidelijk aan de voorwaarde dat de lease beëindigd wordt wanneer de auto Total Loss is, daar is toch niets onduidelijks aan?

De enige discussie die er mogelijk is, is dat jij denkt dat een auto pas total loss is wanneer een expert zegt dat de auto total loss is, terwijl ik denk dat het best mogelijk is dat een auto al total loss is direct na de gebeurtenis. Dat is niet iets dat in de voorwaarden gezocht hoeft te worden lijkt mij, daar zal immers gewoon een (wettelijke) definitie voor zijn normaal gesproken.

En als jouw redenatie klopt zal TS kosten hebben vanaf het moment van vaststelling door de expert, klopt mijn vermoeden dan zal TS kosten hebben vanaf moment ongeluk, veel moeilijker lijkt het mij niet,

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease Van Mossel: 'Doen niets voor mensen bij een ongeluk'

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
29 mar 2021 10:33
Wat is er onduidelijk aan de voorwaarde dat de lease beëindigd wordt wanneer de auto Total Loss is, daar is toch niets onduidelijks aan?
Het tijdstip is onduidelijk.
Cro schreef:
29 mar 2021 10:33
De enige discussie die er mogelijk is, is dat jij denkt dat een auto pas total loss is wanneer een expert zegt dat de auto total loss is, terwijl ik denk dat het best mogelijk is dat een auto al total loss is direct na de gebeurtenis.
En die discussie had vermeden kunnen worden met duidelijkere voorwaarden.
Wat me hier van belang lijkt, ipv doorlopende lease som wordt een 2 tot 3 keer hogere huur berekend.

Gesloten