LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem met koper na verkoop auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
StijnLierop
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:21

Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door StijnLierop »

Hallo,

Ik heb mijn auto verkocht met een hoorbaar probleem in het blok. Dit stond duidelijk omschreven in de advertentie en tevens heb ik dit nog verteld en laten horen voor de verkoop.
Het betreft een BMW uit 2004. met 193000 gelopen en verkocht voor €2600. Prijs was al lager dan de standaard BMW die te koop stonden. Tijdens de verkoop heeft hij het probleem gehoord. De koper vroeg aan mij wat het ging kosten om te laten maken. Daarop heb ik geantwoord : Ze verwachten €200 maar kan ook anders zijn.
De koper heeft alleen een keer onder de motorkap gekeken en geen proefrit of iets dergelijks gedaan.

De koper kwam uit België de auto is meteen geëxporteerd. Nu zegt de koper dat de kosten veel hoger zijn dan ik zei. Hij wil dat ik de auto ga terug neem of de onkosten ga betalen.

Ik heb de koper alles verteld wat ik van de auto wist, inclusief alle bonnen e.d.
Hij wil nu stappen gaan ondernemen als ik niks betaal of de auto niet terug neem.

Wat is mijn recht hierin?

Mvg,

Stijn

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door yan »

U hebt de koper vooraf geinformeerd dat er schade was, en dat u niet zeker wist wat deze zou gaan kosten.
De koper is daarmee akkoord gegaan, u hoeft daarom de auto niet terug te nemen en ook niets te betalen.

Laat hem maar komen met die "stappen" hij heeft niks om op staan.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Koper kan hoog of laag springen.

Bewaar wel even kopieën van de advertentie en eventuele andere schriftelijke (digitale) communicatie. Mocht koper zijn dreigementen dan uitvoeren, kun jij tenminste je tegendeel bewijzen.

Als je het probleem gemeld hebt, heeft de koper dikke pech.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door kuklos »

Vertel de verkoper maar dat hij de boom in kan. Hij was op de hoogte van het probleem en heeft toch de auto gekocht. Daarmee vervallen zijn rechten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door mahadma »

De koper wist alles, heeft alles gehoord, geen proefrit gemaakt, en mag "stappen doen" zoveel hij wil, maar die "stappen" zullen dan voetbewegingen worden in de vorm van lopen. Hij heeft rechten nul, zero, niks, nakkes, nada. Als hij nog één keer dreigt, zeg hem dat maar dan.

StijnLierop
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:21

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door StijnLierop »

Bedankt voor jullie reacties!

De advertentie heb ik helaas al verwijderd. Maar heb nog wel in Whatsapp staan waarin ik het probleem beschrijf.
Ik zal zorgen dat ik alles goed op sla wat er gecommuniceerd wordt. Mocht het zover komen dat hij het voor het gerecht wil brengen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door mahadma »

StijnLierop schreef:
17 dec 2018 16:09
Bedankt voor jullie reacties!

De advertentie heb ik helaas al verwijderd. Maar heb nog wel in Whatsapp staan waarin ik het probleem beschrijf.
Ik zal zorgen dat ik alles goed op sla wat er gecommuniceerd wordt. Mocht het zover komen dat hij het voor het gerecht wil brengen.
Ik verwacht niet dat een belgische koper met een advocaat naar NL komt met dit probleem. Een beetje advocaat zegt meteen dat dit een verloren zaak is.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door pedro714 »

Ook al had U geen melding gemaakt van de problemen dan nog heeft de koper geen poot om op te staan. Transacties tussen particulieren dragen nu eenmaal risico's met zich mee. Had de koper meer zekerheid willen hebben dan was hij/zij vrij geweest een keuring uit te laten voeren. De koper heeft een onderzoeksplicht en de verkoper wordt geacht de waarheid te vertellen. Zeker als de koper daarbij ook nog eens kunnen horen dat het object een mankement vertoonde maakt de zaak voor de koper extra moeilijk. Een tip voor de koper: Ga niet in op een uitlating van een advocaat dat hij een "sterke" zaak heeft. Een dergelijke uiting is vaak standard als U bij een advocaat aanklopt. De realiteit is meestal anders.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door Revoked »

mahadma schreef:...Een beetje advocaat ...
Bedoel je een heel klein glaasje of die ene?

StijnLierop
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:21

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door StijnLierop »

Hier even een update.

Nadat ik kenbaar had gemaakt niet te willen betalen aan het probleem, kreeg ik allerlei bedreigingen naar mijn hoofd.
Dat ik niet bang was om met arabieren te f*cken, dat ze mij wel even een beleefdheidsbezoek kwamen brengen met de familie en noem het maar op.
Hier heb ik melding van gemaakt en tevens niet meer gereageerd op zijn berichten.
Eergisteren laatste contact van hem gehad met de mededeling dat hij naar het gerecht ging.

Ondertussen via autoscout mijn advertentie terug kunnen krijgen.

Dus we wachten het maar af wat er gaat gebeuren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door berndv »

Ik zou de gang naar de rechter niet zo vrezen. De transactie vond volgens mij plaats in Nederland, dus is ook de Nederlandse wetgeving van toepassing, en zal hij ook naar de Nederlandse rechter moeten, voor zover ik weet.

Als je die bedreigingen op schrift hebt, zou ik hier wel mee naar de politie gaan.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door mahadma »

StijnLierop schreef:
20 dec 2018 10:18
Hier even een update.

Nadat ik kenbaar had gemaakt niet te willen betalen aan het probleem, kreeg ik allerlei bedreigingen naar mijn hoofd.
Dat ik niet bang was om met arabieren te f*cken, dat ze mij wel even een beleefdheidsbezoek kwamen brengen met de familie en noem het maar op.
Hier heb ik melding van gemaakt en tevens niet meer gereageerd op zijn berichten.
Eergisteren laatste contact van hem gehad met de mededeling dat hij naar het gerecht ging.

Ondertussen via autoscout mijn advertentie terug kunnen krijgen.

Dus we wachten het maar af wat er gaat gebeuren.
De gang naar de rechter die u beloofd is, wat ik overigens echt nog moet zien gebeuren, zou voor de koper toch wel eens extra tegen kunnen vallen, bedreigingen met "beleefdheidsbezoekjes met zijn familie" zou zijn zaak bepaald niet goed doen, vrees ik.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bedreigingen tonen alleen maar aan dat hij weet dat hij geen poot heeft om op te staan

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een auto met tik in motor is loterij, meestal nieuwe blok nodig maar ik had ooit geluk, kleppen stellen was voldoende en was verbaast over de sterke verschillen van alle 8 kleppen.... prutswerk en gedumpt maar van dit even op juiste waarde zetten tot compleet blok + monteren, dat kan van €20- tot €4000,- variatie geven!

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Die bedreigingen tonen al aan dat hij dondersgoed weet dat hij geen poot heeft om op te staan.

Als je denkt dat de koper serieus overweegt om, vergezeld met zijn familie, jou te komen bezoeken, is het verstandig om alvast een melding te doen bij de politie. Als bedreigingen die vooraf gedaan zijn al bekend zijn, wordt wanneer de gezellige Arabische familie echt voor de deur staat namelijk ietsjes anders gehandeld als jij op dat moment de politie belt.

Dreiging en geen signalen vooraf: we sturen dadelijk wel even een patrouille auto langs. Als ze toevallig tijd hebben.

Dreiging die vooraf bekend is bij de politie: meerdere auto's worden met spoed op de melding af gestuurd als het slachtoffer belt dat de bedreigingen worden omgezet in daden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ze jou Mobiel bellen, de meeste Smartphones van Android 4.2 of hoger hebben opname functie, probeer eens hoe dat werkt en na test met familie kun je hun bedreigingen opnemen en bij de Politie in België en Nederland melden.

Verzamel dus bewijs en ook als ze langs komen, dan is ook een geluidsopname vanuit binnenzak mogelijk.

Verder zou ik als monteur geen €200,- roepen maar tenminste €200,- maar ben geen helderziende... dus minimaal €200,- en kan een nieuwe motor worden!

Bovendien deze mensen gelijk Europa uit sturen, ik weet hoe laag de factuur was in Tanger, koppeling voor omgekend €160,- dus stuur ze iets verder weg!

StijnLierop
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:21

Re: Probleem met koper na verkoop auto

Ongelezen bericht door StijnLierop »

Ivo.w schreef:
22 dec 2018 07:58
Die bedreigingen tonen al aan dat hij dondersgoed weet dat hij geen poot heeft om op te staan.

Als je denkt dat de koper serieus overweegt om, vergezeld met zijn familie, jou te komen bezoeken, is het verstandig om alvast een melding te doen bij de politie. Als bedreigingen die vooraf gedaan zijn al bekend zijn, wordt wanneer de gezellige Arabische familie echt voor de deur staat namelijk ietsjes anders gehandeld als jij op dat moment de politie belt.

Dreiging en geen signalen vooraf: we sturen dadelijk wel even een patrouille auto langs. Als ze toevallig tijd hebben.

Dreiging die vooraf bekend is bij de politie: meerdere auto's worden met spoed op de melding af gestuurd als het slachtoffer belt dat de bedreigingen worden omgezet in daden.

Heb hiervan ook al melding gemaakt bij de politie. Tot op heden is het nu rustig met de berichten en dergelijke.

Gesloten