LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
stefan17052
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2015 18:16

Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door stefan17052 »

Beste heer/mevrouw,

Woensdag 16 december 2015 heb ik een tweedehands peugeot uit 2001 met 187.000 km op de teller gekocht bij een autodealer (geen Bovag).
De vraagprijs was 1950, maar uiteindelijk hebben we 1900 betaald.

Proefritje gemaakt, auto bekeken (ik ben geen expert), onderhoudsgeschiedenis (die er gedeeltelijk bij zat) bekeken, gevraagd naar de vorige eigenaar en eventuele gebreken.

De verkoper vertelde mij dat er niks aan de auto mankeerde (geen gebreken bij hem bekend) en dat het gewoon een betrouwbare auto was.
Volgens de advertentie was de auto technisch in in goede staat en worden auto's helemaal nagekeken. Wel gaf de verkoper aan dat er tijdelijk een andere autocomputer (van een 3-deurs) gemonteerd was omdat de oorspronkelijke in een keer defect was en gerepareerd moest worden. Dit was geen enkel probleem volgens de verkoper en ik kon op korte termijn terugkomen om de oorspronkelijke autocomputer weer te laten plaatsen. Er werd geen garantie op gegeven volgens de verkoper. De "koopovereenkomst" is een papieren brief met een bedrag van 1900 en een handtekening).

Op weg naar huis verliep alles goed tot ik 34 km had gereden, er verscheen een ''storing uitlaatgassen'' in beeld. Na verloop van tijd ging het lampje weer uit maar ik heb de volgende dag toch direct de autogarage gebeld om dit mede te delen. Het kon niet zoveel kwaad en ik kon er gewoon mee doorrijden. Ook vroeg ik of dit eventueel te maken had met de dus verkeerde autocomputer die gemonteerd is. Hij gaf aan dat we bij het wisselen van de autocomputer nog wel even zouden kijken maar dat ik tot die tijd zonder problemen kon rijden.

Vandaag, zaterdag, is het helemaal mis. Weer ''stroring uitlaatgassen'' + ''storing katalysator'' . Weinig vermogen, auto valt uit en stottert bij het optrekken. Kortom er is van alles mis. Nu kan ik de autogarage helaas niet meer bereiken dus dat wordt maandag.

Nu heb ik gelezen dat er op ieder product (ook 2e handsproducten) een garantie van 6 maanden zit als deze niet aan redelijke verwachtingen voldoet. Ik snap dat je van een auto van 13 jaar oud minder kan verwachten, maar dit gaat me wel erg ver. Ik heb nog geen contact met de verkopende dealer gehad omdat ik eerst wilde wachten wat mijn eigen garage aan problemen constateerde.

Mijn vraag is: wat kan ik hier nu aan doen?
Is het mogelijk om de koop te ontbinden en mijn geld terug te krijgen?
Kan ik de auto inruilen voor een andere auto in dezelfde klasse bij hetzelfde bedrijf ?
Is hij verplicht de auto in orde te maken?

Ook is de auto 16 december 2015 APK gekeurd en ook hier heb ik mijn twijfels bij of dit allemaal volgens het boekje is gegaan. Deze uitslag krijg ik zsm van de garage die hem gaat ''controleren op gebreken''.
Stel het is hier al fout gegaan? Kan ik hier dan wat mee?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben ten einde raad. Ik heb (voor mij) veel geld geinvesteerd in een slecht product o.b.v. valse en ontbrekende informatie en hoop dat er iets aan gedaan kan worden.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Stephan

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door tijger1 »

Nooit van een aankoopkeuring gehoord?

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door Quark »

Tsja een auto van 2001, kan goed zijn maar als er al een andere computer in zit had je beter verder kunnen kijken. Je kan een heleboel proberen en je zult op veel punten gelijk hebben. Maar dat kost je waarschijnlijk meer dan de waarde van de hele auto.

Voer je kenteken eens in op www.rdw.nl kan je alvast wat dingen over je auto controleren.
Zoals wanneer hij APK is gekeurd, hoeveelste eigenaar je bent en of KM stand logisch is.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door alfatrion »

stefan17052 schreef:Nu heb ik gelezen dat er op ieder product (ook 2e handsproducten) een garantie van 6 maanden zit als deze niet aan redelijke verwachtingen voldoet.
De wettelijke garantie is levenslang. Dit houdt in dat je altijd rechten hebt als het product (bij aflevering) niet beantwoord aan de gegronde verwachten voldeed. Voor gebreken die binnen zes maanden na aflevering worden ontdekt geld een omgekeerde bewijslast. Je moet die gebreken doorgaans wel binnen twee weken melden.

Het gaat om een tweedehands product dus de verwachtingen moeten worden bij gesteld. In ieder geval mag je verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruik (= auto rijden op het Nederlandse wegennetwerk), tenzij je het gebrek als leek eenvoudig kon ontdekken.
stefan17052 schreef:Mijn vraag is: wat kan ik hier nu aan doen?
Is het mogelijk om de koop te ontbinden en mijn geld terug te krijgen?
Kan ik de auto inruilen voor een andere auto in dezelfde klasse bij hetzelfde bedrijf ?
Is hij verplicht de auto in orde te maken?
Je hebt recht op kosteloos herstel. Vervanging is niet mogelijk om dit een species zaak is. Ontbinding is in beginsel pas mogelijk als de verkoper hier niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast aan (kan) voldoen.
stefan17052 schreef:Ook is de auto 16 december 2015 APK gekeurd en ook hier heb ik mijn twijfels bij of dit allemaal volgens het boekje is gegaan. Deze uitslag krijg ik zsm van de garage die hem gaat ''controleren op gebreken''.
Stel het is hier al fout gegaan? Kan ik hier dan wat mee?
Een onderzoek is altijd nuttig als ammunitie in een eventuele zaak.
tijger1 schreef:Nooit van een aankoopkeuring gehoord?
Dat is de verantwoordelijkheid van de verkoper. Immers, de verkoper heeft een mededelingsplicht en kan zich daar niet van verschonen door op de (vermeende) onderzoeksplicht van de koper te wijzen. Bovendien zou er sprake zijn van kapitaal vernietiging als alle potenciele kopers een keuring zouden moeten laten uitvoeren. Tenslotte wordt het zelfde onderzoek dan tig keer overnieuw gedaan.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door igen »

Nou, het klinkt als een vieze bdp-sensor. Eraf halen, schoonmaken en terugzetten. Kun je helemaal zelf. Blijven de lichtjes daarna nog steeds aan dan zal het dingetje vervangen moeten worden. Vier tientjes ben je dan wel kwijt.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door tijger1 »

De Ts maakt natuurlijk een grote fout door met die auto nu naar de "eigen" garage te gaan.

En die zal natuurlijk van alles constateren.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door peteroo »

stefan17052 schreef:Beste heer/mevrouw,

Woensdag 16 december 2015 heb ik een tweedehands peugeot uit 2001 met 187.000 km op de teller gekocht bij een autodealer (geen Bovag).
De vraagprijs was 1950, maar uiteindelijk hebben we 1900 betaald.

Proefritje gemaakt, auto bekeken (ik ben geen expert), onderhoudsgeschiedenis (die er gedeeltelijk bij zat) bekeken, gevraagd naar de vorige eigenaar en eventuele gebreken.

De verkoper vertelde mij dat er niks aan de auto mankeerde (geen gebreken bij hem bekend) en dat het gewoon een betrouwbare auto was.
Volgens de advertentie was de auto technisch in in goede staat en worden auto's helemaal nagekeken. Wel gaf de verkoper aan dat er tijdelijk een andere autocomputer (van een 3-deurs) gemonteerd was omdat de oorspronkelijke in een keer defect was en gerepareerd moest worden. Dit was geen enkel probleem volgens de verkoper en ik kon op korte termijn terugkomen om de oorspronkelijke autocomputer weer te laten plaatsen. Er werd geen garantie op gegeven volgens de verkoper. De "koopovereenkomst" is een papieren brief met een bedrag van 1900 en een handtekening).

Op weg naar huis verliep alles goed tot ik 34 km had gereden, er verscheen een ''storing uitlaatgassen'' in beeld. Na verloop van tijd ging het lampje weer uit maar ik heb de volgende dag toch direct de autogarage gebeld om dit mede te delen. Het kon niet zoveel kwaad en ik kon er gewoon mee doorrijden. Ook vroeg ik of dit eventueel te maken had met de dus verkeerde autocomputer die gemonteerd is. Hij gaf aan dat we bij het wisselen van de autocomputer nog wel even zouden kijken maar dat ik tot die tijd zonder problemen kon rijden.

Vandaag, zaterdag, is het helemaal mis. Weer ''stroring uitlaatgassen'' + ''storing katalysator'' . Weinig vermogen, auto valt uit en stottert bij het optrekken. Kortom er is van alles mis. Nu kan ik de autogarage helaas niet meer bereiken dus dat wordt maandag.

Nu heb ik gelezen dat er op ieder product (ook 2e handsproducten) een garantie van 6 maanden zit als deze niet aan redelijke verwachtingen voldoet. Ik snap dat je van een auto van 13 jaar oud minder kan verwachten, maar dit gaat me wel erg ver. Ik heb nog geen contact met de verkopende dealer gehad omdat ik eerst wilde wachten wat mijn eigen garage aan problemen constateerde.

Mijn vraag is: wat kan ik hier nu aan doen?
Is het mogelijk om de koop te ontbinden en mijn geld terug te krijgen?
Kan ik de auto inruilen voor een andere auto in dezelfde klasse bij hetzelfde bedrijf ?
Is hij verplicht de auto in orde te maken?

Ook is de auto 16 december 2015 APK gekeurd en ook hier heb ik mijn twijfels bij of dit allemaal volgens het boekje is gegaan. Deze uitslag krijg ik zsm van de garage die hem gaat ''controleren op gebreken''.
Stel het is hier al fout gegaan? Kan ik hier dan wat mee?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben ten einde raad. Ik heb (voor mij) veel geld geinvesteerd in een slecht product o.b.v. valse en ontbrekende informatie en hoop dat er iets aan gedaan kan worden.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Stephan
Ik neem aan dat u de auto met een verse apk hebt gekocht? Een uitlaatgasstoring zou bij de keuring moeten zijn opgemerkt. Voorlopig zou ik eerst in gesprek proberen gaan met de verkoper. Mochten ze moeilijk doen, dan kunt ze wellicht aanbevelen voor een steekproef door de RDW.

Maar zoals gezegd, het kan een eenvoudig op te lossen storing zijn en dan hebt u er misschien nog een aantal jaren een goede auto aan.
Ik heb mijn huidige auto zes jaar geleden gekocht voor 1700 euro. Er komt altijd wel het nodige aan onderhouds- en reparatiekosten bij, maar dat hoort er bij en het is niet gezegd dat ik dat met een jongere en dus duurdere auto niet had gehad.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door peteroo »

Verder heb je het conformiteitsbeginsel, kortom je mag bepaalde verwachtingen hebben van een product. Zo kort na aankoop met pech staan voldoet daar niet aan.

http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door Quark »

peteroo schreef:Verder heb je het conformiteitsbeginsel, kortom je mag bepaalde verwachtingen hebben van een product. Zo kort na aankoop met pech staan voldoet daar niet aan.

http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html
Theoretisch geen speld tussen te krijgen, maar in de praktijk ?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

stefan17052 schreef:Vandaag, zaterdag, is het helemaal mis. Weer ''storing uitlaatgassen'' + ''storing katalysator'' . Weinig vermogen, auto valt uit en stottert bij het optrekken. Kortom er is van alles mis. Nu kan ik de autogarage helaas niet meer bereiken dus dat wordt maandag.

Mijn vraag is: wat kan ik hier nu aan doen?
Is het mogelijk om de koop te ontbinden en mijn geld terug te krijgen?
Kan ik de auto inruilen voor een andere auto in dezelfde klasse bij hetzelfde bedrijf ?
Is hij verplicht de auto in orde te maken?

Ook is de auto 16 december 2015 APK gekeurd en ook hier heb ik mijn twijfels bij of dit allemaal volgens het boekje is gegaan. Deze uitslag krijg ik zsm van de garage die hem gaat ''controleren op gebreken''.
Stel het is hier al fout gegaan? Kan ik hier dan wat mee?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben ten einde raad. Ik heb (voor mij) veel geld geinvesteerd in een slecht product o.b.v. valse en ontbrekende informatie en hoop dat er iets aan gedaan kan worden.
Je loopt nu te hard van stapel

Op dit moment is er niet meer dan storing katalysator en storing uitlaatgassen. Dit rechtvaardigt niet een ontbinding van de koop o.i.d.

Eerst maar eens laten uitzoeken wat er allemaal wel of niet mis is met deze auto en de verkopende partij om reparatie verzoeken voordat je verdere stappen onderneemt

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door peteroo »

Quark schreef:
peteroo schreef:Verder heb je het conformiteitsbeginsel, kortom je mag bepaalde verwachtingen hebben van een product. Zo kort na aankoop met pech staan voldoet daar niet aan.

http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html
Theoretisch geen speld tussen te krijgen, maar in de praktijk ?
Hangt er geheel vanaf hoe fris dat bedrijf is :-)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

peteroo schreef:Verder heb je het conformiteitsbeginsel, kortom je mag bepaalde verwachtingen hebben van een product. Zo kort na aankoop met pech staan voldoet daar niet aan.

http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html
Je kunt het ook anders zien: een auto uit 2001 die problemen geeft is volledig conform de verwachtingen die je van zo'n auto mag hebben.... ;-)

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Problemen met occasion na kopen bij autodealer.

Ongelezen bericht door peteroo »

GJvdZ schreef:
peteroo schreef:Verder heb je het conformiteitsbeginsel, kortom je mag bepaalde verwachtingen hebben van een product. Zo kort na aankoop met pech staan voldoet daar niet aan.

http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html
Je kunt het ook anders zien: een auto uit 2001 die problemen geeft is volledig conform de verwachtingen die je van zo'n auto mag hebben.... ;-)
Mijn Mazda 323 was met 16 jaar ook niet topfris meer, maar het was altijd starten en rijden. Gelijk na aankoop flinke problemen lijkt me niet conform de redelijke verwachtingen. Maar laten we afwachten of meneer of mevrouw eruit komt met de dealer en dan verder discussiëren.

Gesloten