LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten bij aankoop occasion zonder garantie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
LubbertvanderLaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2018 13:42
Contacteer:

Rechten bij aankoop occasion zonder garantie

Ongelezen bericht door LubbertvanderLaan »

Goedemiddag,

Ik zou graag wat advies willen over de volgende kwestie:

Op 6 mei jl heb ik bij een handelsbedrijf een laguna 2005 op LPG gekocht. De distributieriem was bij 220000 gedaan en de auto had nu 270000 gelopen.
De aanschaf prijs was 1700 Euro en de koop was zonder garantie. Ik heb een uitgebreide proefrit gemaakt en alles gecontroleerd wat te controleren viel zonder hem op de brug te zetten.

Daarna heb ik vier dagen zonder problemen kunnen rijden tot op 11 mei de auto niet meer wou starten toen ik na mijn werk naar huis wou. De anwb is erbij geweest en heeft als conclusie gehad dat 1 of 2 cilinders geen compressie hadden.

Contact gehad met de verkoper en die heeft na een paar dagen de auto opgehaald (hij stond nog bij mijn werk).

Eerst zijn de bougies en bobines vervangen, (deze waren volgens de handelaar door het proberen te starten van de anwb defect gegaan). Dat bleek niet alleen het defect, er was onder de auto een onderdeel van een poulie gebroken en dat is tussen de distributieriem geschoten waardoor deze beschadigt is. Oplossing : nieuwe distributie. De handelaar bood als coulance aan, de uren voor hem het materiaal tegen inkoopprijs voor mij. Totaalbedrag zou dan voor mij 400 euro zijn. Ik heb akkoord gegeven omdat de conditie van de auto daarna beter zou zijn dan ervoor.
Hij zou gisteren klaar zijn.

Nu krijg ik gister het bericht dat er nog meer stuk is, en dat er ook twee kleppen krom zijn, en er nu dus 2 nieuwe kleppen in moeten en de kop moet afgevlakt worden. Daarvoor zou ik nog een keer 250 moeten betalen, totaal dus 650 euro.

Ik weet nu niet wat wijsheid is, en wat mijn rechten zijn.

Het is erg veel geld, bijna de halve aanschafwaarde van de auto, en ik heb nu ook geen goed gevoel meer bij de auto.

Is het mogelijk om de koop ongedaan te maken, ivm dat het gekochte product niet aan de wettelijke eisen voldoet? Als ik een auto van 1700 koop neem ik aan dat werking langer al een week zou moeten zijn. Wat zou dan een reële afkoopsom zijn?

Of moet ik aangeven dat ik maximaal 500 wil bijbetalen voor het herstel?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,
L. van der Laan

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Rechten bij aankoop occasion zonder garantie

Ongelezen bericht door kokka »

In eerste instantie is er een onderdeel van een poulie gebroken, dan is al het andere daarna is gevolgschade.
dit is ook geen mankement wat de handelaar had moeten of kunnen weten. in dit geval lijkt me dat het risico van kopen zonder garantie.
als je de auto zonder garantie hebt gekocht, dan vind ik dat die handelaar het keurig oppakt nu. Volgens mij had hij helemaal niets voor je hoeven doen, maar hij sleutelt nu aan je auto zonder daar een cent op te verdienen.
ik denk dat als je aangeeft dat je het hier niet mee eens ben, je best wel eens de auto ongeprepareerd terug zou kunnen krijgen.

stofzuigertje

Re: Rechten bij aankoop occasion zonder garantie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik een kale riem vervang is dat voordeliger dan complete set met spanrollen en waterpomp...
Dan betaal ik aan onderdelen het dubbele maar heb wel iets meer zekerheid.

Ik moet kiezen tussen €67,- en €134,- voor complete conti set voor mijn Audi maar ik neem liever geen risico.

Maar nu mijn vraag; Is het voor deze prijs goed of als er meer is betaal je voor niets?
Ik zou eerst willen weten of als je gaat betalen deze voor die prijs herstel is of alleen maar we proberen?
Soms is gelijk naar sloperij en €150,- vangen beter!

Ik zou gezien de lage prijs die €650,- proberen....

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten bij aankoop occasion zonder garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Van een tweedehands auto mag je verwachten dat deze over alle eigenschappen bezit om daarmee veilig aan het verkeer deel te nemen tenzij je als leek kon zien dat deze over een benodigde eigenschap ontbrak. Als de banden versleten zij, dan kun je dat zelf eenvoudig constateren. De brwijslast lig bij de verkoper de eerste zes maanden na levering. In eerste instantie heb je recht op herstel en daarna pas op prijsvermindering en ontbinding.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rechten bij aankoop occasion zonder garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor een auto met die kilometerstand kan je verwachten dat er problemen kunnen komen. De aanschafprijs was welliswaar niet hoog, maar slim is het niet om de auto zonder garantie te kopen.
Zoals Alfa al zegt, u hebt recht op een auto die moet doen waar die voor bedoeld is, maar u moet ook rekening houden met de leeftijd en kilometerstand van de auto. Dat komt voor eigen risico zoals ook al vaker bij Meerster Frank Visser voorbij is gekomen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rechten bij aankoop occasion zonder garantie

Ongelezen bericht door witte angora »

LubbertvanderLaan schreef:Goedemiddag,

Ik zou graag wat advies willen over de volgende kwestie:

Op 6 mei jl heb ik bij een handelsbedrijf een laguna 2005 op LPG gekocht. De distributieriem was bij 220000 gedaan en de auto had nu 270000 gelopen.
De aanschaf prijs was 1700 Euro en de koop was zonder garantie. Ik heb een uitgebreide proefrit gemaakt en alles gecontroleerd wat te controleren viel zonder hem op de brug te zetten.

Daarna heb ik vier dagen zonder problemen kunnen rijden tot op 11 mei de auto niet meer wou starten toen ik na mijn werk naar huis wou. De anwb is erbij geweest en heeft als conclusie gehad dat 1 of 2 cilinders geen compressie hadden.

Contact gehad met de verkoper en die heeft na een paar dagen de auto opgehaald (hij stond nog bij mijn werk).

Eerst zijn de bougies en bobines vervangen, (deze waren volgens de handelaar door het proberen te starten van de anwb defect gegaan). Dat bleek niet alleen het defect, er was onder de auto een onderdeel van een poulie gebroken en dat is tussen de distributieriem geschoten waardoor deze beschadigt is. Oplossing : nieuwe distributie. De handelaar bood als coulance aan, de uren voor hem het materiaal tegen inkoopprijs voor mij. Totaalbedrag zou dan voor mij 400 euro zijn. Ik heb akkoord gegeven omdat de conditie van de auto daarna beter zou zijn dan ervoor.
Hij zou gisteren klaar zijn.

Nu krijg ik gister het bericht dat er nog meer stuk is, en dat er ook twee kleppen krom zijn, en er nu dus 2 nieuwe kleppen in moeten en de kop moet afgevlakt worden. Daarvoor zou ik nog een keer 250 moeten betalen, totaal dus 650 euro.

Ik weet nu niet wat wijsheid is, en wat mijn rechten zijn.

Het is erg veel geld, bijna de halve aanschafwaarde van de auto, en ik heb nu ook geen goed gevoel meer bij de auto.

Is het mogelijk om de koop ongedaan te maken, ivm dat het gekochte product niet aan de wettelijke eisen voldoet? Als ik een auto van 1700 koop neem ik aan dat werking langer al een week zou moeten zijn. Wat zou dan een reële afkoopsom zijn?

Of moet ik aangeven dat ik maximaal 500 wil bijbetalen voor het herstel?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,
L. van der Laan
Ik denk dat je voor die 650 euro een koopje hebt gezien alles wat er moet gebeuren. Dat wil zeggen, ik denk het niet, ik weet het wel zeker. Vergeet niet dat er een aantal kostbare zaken vervangen/gerepareerd worden. Ik zou er zelf voor kiezen die laatste 250 euro te betalen, en dan hopen dat ik er nog heel lang plezier van kan hebben.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Rechten bij aankoop occasion zonder garantie

Ongelezen bericht door thecure »

Een Laguna van 13 jaar oud en dan ook nog met die km stand... Wel gedurfd...
Living on the edge zal ik maar zeggen
:D

Gesloten