LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten na miskoop

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
rinske1982
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2015 23:26

Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door rinske1982 »

Wij hebben eind september een auto gekocht, waar we niet echt blij mee zijn. Ik weet dat we hem gekocht hebben zonder garantie, maar dan nog...
We hebben hem opgehaald en contant betaald met vooruitbetaling.. Onderweg begonnen de problemen al, een raar geluid. Onderweg een aantal keren gestopt en uiteindelijk bleek dat de wiel moeren niet goed waren aangedraaid, dat had heel heel anders kunnen aflopen.... Daar hebben we uiteraard contact over gehad met de verkoper, die heeft dat weer gecommuniceerd met de Apk keurmeester en het probleem was zwevend.

De uitlaat die luchtdicht afgeleverd zou worden is niet luchtdicht.. Dus ook zo door de Apk gekomen..
De nieuwe kachel ventilator die is geplaatst, is niet goed gemonteerd, waardoor de bladen door het halve ventilator systeem zijn geslagen.... gevolg een hoop ellende en kosten van een nieuwe kachel ventilator en het demonteren van de oude en het monteren van de nieuwe bij de garage....
Het stotteren wat aan de banden zou liggen, ligt zeker niet aan de banden, maar aan de computer. Kortom deze auto die goed en veilig voor mij zou zijn en als verjaardagscadeau zou dienen, blijkt dus een stuk schroot te zijn wat nooit door de apk had mogen komen. Een zootje extra kosten voor onze kant, wat nooit had mogen gebeuren.

Nu heb ik een mail geschreven naar de verkoper. Ik kreeg een korte mail terug, uit coulance mogen we de auto inruilen. Maar mijn vertrouwen is weg..

Nu belde kort daarop de garage die hem gekeurd heeft. Een heel bla bla verhaal, deze vind de autoverkoper een mallafide autohandelaar en doet er veel aan om zichzelf een slechte naam te voorkomen. De garage die hem gekeurd heeft, verhuurt een deel van zijn terrein aan de verkoper.
Mijn reactie was al, waarom doe je dan nog zaken met zo iemand, maargoed.

Daarop weer telefonisch contact gehad met de verkoper, die komt met het verhaal geen vertrouwen te hebben in de keurmeester bla bla. Mijn mening is, als je geen vertrouwen hebt erin, doe je geen zaken. Doe je dat wel, controleer je de boel voordat je overgaat tot verkoop..

Voorbeeld, er zat een verkeerde accu in, die was vastgezet met houtjes.... Dat had de verkoper moeten zien... de keurmeester zegt op zijn beur, ik keur hem op mijn naam, maar als hij na de keuring van alles omwisselt, ben ik ook nergens.

Keurmeester wilde liever niet dat ik besprak met verkoper dat ik hem had gesproken. Dit natuurlijk aan mijn laars gelapt, ik ben de gedupeerde en wil dit uitzoeken....

Dus nadat ik met de verkoper had gesproken belde meneer van garage en keuring mij weer op hoe het nu allemaal zat, hij kon financieel niks voor mij betekenen, maar vond het wel vervelend, ook volgens mij bang voor een slechte naam.

Tja, heb ook gezegd heb geen zin om welles nietes spelletje te spelen, ik weet niet wie de waarheid spreekt. Maar naar mijn inziens is de verkoper verantwoordelijk, die biedt me een inruil aan, maar heeft niets naar mijn zin staan..
Zit een beetje met mijn handen in het haar en ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat goede tips om beslagen ten ijs te komen, of iemand die weet welke rechten ik heb!

Naar ons inzien, had de verkoper moeten en kunnen weten dat dit een slechte auto was. En had ook de keurder deze auto nooit had mogen goedkeuren.

Wat zijn onze rechten hierin?

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Help!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door Brahms »

Uitvoerige proefrit gemaakt voor aanschaf ? (wordt in dit soort gevallen dan altijd alhier als eerste gevraagd).

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door puma73 »

Een aankoopkeuring gedaan?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door kokka »

je mag de auto komen ruilen.. wat wil je nu nog meer?
laat dan bij de volgende wagen even een goede aankoop keuring doen

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:je mag de auto komen ruilen.. wat wil je nu nog meer?
Geld terug denk ik.

TS heeft het over inruilen. Zelfs al krijg je de aanschafprijs terug, dan geeft dat slechte onderhandelingspositie waardoor je niet kan afdingen op andere auto.

mh73

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door mh73 »

rinske1982 schreef:Naar ons inzien, had de verkoper moeten en kunnen weten dat dit een slechte auto was. En had ook de keurder deze auto nooit had mogen goedkeuren.

Wat zijn onze rechten hierin?
De vraag is, had jij zelf niet moeten en kunnen weten dat dit een slechte auto was?
Je hebt zelf altijd onderzoeksplicht.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Bij aankoop van een auto mag je verwachten dat je er veilig mee kunt gaan rijden. Dat betekent onder meer dat de APK geldig is en dat de auto voldoet aan de eisen zoals deze bij de APK keuring worden gesteld. ( Dit zou alleen anders zijn als het specifiek is besproken en je bijvoorbeeld een opknapper hebt gekocht).

Een van de eisen is bijvoorbeeld dat de uitlaat luchtdicht is, en ook dat de accu deugdelijk is bevestigd. Je hebt recht op herstel van de mankementen en als dat niet, binnen een redelijke termijn kan, op je geld terug.

Het is echter wel noodzakelijk dat je de garage deze mogelijkheid tot reparatie geeft alvorens je je geld terug gaat eisen. Dat zul je dus eerst moeten doen ( of als mogelijk alternatief een andere auto uitzoeken, dit ter keuze van jou).

Het is echter verstandig om te bekijken of je dit allemaal wilt doorlopen met deze garage die nu zo slecht werk heeft geleverd. Als de auto erg oud en goedkoop was, zou ik er niet veel moeite in steken , maar naar een betere garage op zoek gaan.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door peteroo »

De hamvraag/-vragen: wat heeft u betaald, wat is de leeftijd, km-stand, type auto? Bij 10.000 of 5000 euro mag je andere verwachtingen hebben dan bij een autootje van 1000 euro.

Ik heb mijn auto zes jaar geleden gekocht voor ruim onder de 2000 euro, maar wel direct onderhoud laten doen bij mijn vaste garage. Het kan dus wel, een goedkope auto, maar je moet altijd geld reserveren voor extra reparaties.

Ik zou de auto maar gauw inruilen als dat nog kan en eventueel verlies nemen. Heel zuur, maar het is onderdeel van het spel bij de aankoop van oudere auto's. Een aanbod om de wagen weer in te ruilen krijg je zelden bij handelaren.

rinske1982
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2015 23:26

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door rinske1982 »

Kijk, dat is tenminste een antwoord, waar we wat aan hebben. Ik heb geen zin in negatieve reacties namelijk. Het ging mij er ook om, dat ik het een vreemde manier vond hoe ik werd behandeld. Nee, het is geen nieuwe auto. En ja, we hebben hem gelijk na laten kijken. De punten, waar we naar gekeken hebben en over hebben gehad, klopten gewoon niet. En als ik dit door zou willen zetten, sta ik zeker in mijn recht. Meneer van het Apk station had de auto niet goed mogen keuren en daar hebben we bewijs van.
Ik denk dat we inderdaad voor het inruilen gaan, al heeft verkoper op dit moment niet iets staan wat we zouden willen, dus ik denk dat we maar qua prijs iets vergelijkbaars gaan kopen en dan zelf verkopen en hopen iets naar ons zin te vinden. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om een juridisch touwtrek wedstrijdje in te gaan zetten. En uiteraard nemen we nu onze mensen mee om de auto ook te beoordelen. Dat doen we namelijk altijd! Manlief heeft veel kennis en ziet veel, maar normaal maken we een proefrit, rijden dan gelijk naar onze vaste garage en zetten hem daar op de brug, nu wat overhaast geweest ivm mijn verjaardag.... Eens en nooit weer dus! Niet dat je alles kan ondervangen door m op de burg te zetten, maargoed!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door puma73 »

rinske1982 schreef:Kijk, dat is tenminste een antwoord, waar we wat aan hebben. Ik heb geen zin in negatieve reacties namelijk. Het ging mij er ook om, dat ik het een vreemde manier vond hoe ik werd behandeld. Nee, het is geen nieuwe auto. En ja, we hebben hem gelijk na laten kijken. De punten, waar we naar gekeken hebben en over hebben gehad, klopten gewoon niet. En als ik dit door zou willen zetten, sta ik zeker in mijn recht. Meneer van het Apk station had de auto niet goed mogen keuren en daar hebben we bewijs van.
Ik denk dat we inderdaad voor het inruilen gaan, al heeft verkoper op dit moment niet iets staan wat we zouden willen, dus ik denk dat we maar qua prijs iets vergelijkbaars gaan kopen en dan zelf verkopen en hopen iets naar ons zin te vinden. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om een juridisch touwtrek wedstrijdje in te gaan zetten. En uiteraard nemen we nu onze mensen mee om de auto ook te beoordelen. Dat doen we namelijk altijd! Manlief heeft veel kennis en ziet veel, maar normaal maken we een proefrit, rijden dan gelijk naar onze vaste garage en zetten hem daar op de brug, nu wat overhaast geweest ivm mijn verjaardag.... Eens en nooit weer dus! Niet dat je alles kan ondervangen door m op de burg te zetten, maargoed!
U heeft als koper ook nog een onderzoeksplicht, u had b.v. een aankoopkeuring kunnen doen. En dusdat niet gedaan hebbende komt u nog goed weg.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door peteroo »

Maar nu weten we nog steeds niet hoe oud de auto is, de aankoopprijs etc. Als het gaat om een auto van bv 5000 euro mag je op grond van het conformiteitsbeginsel andere verwachtingen hebben dan bij een auto van 1000 euro. http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

peteroo schreef:Maar nu weten we nog steeds niet hoe oud de auto is, de aankoopprijs etc. Als het gaat om een auto van bv 5000 euro mag je op grond van het conformiteitsbeginsel andere verwachtingen hebben dan bij een auto van 1000 euro.
Even een aanname: de auto kostte nog geen 1000,= en was de goedkoopste van internet. De verkoper had mooie blauwe ogen en lekkere koffie. Aankoopkeuring was niet nodig, wordt de auto alleen maar duurder van. En ze hebben de auto NA de aankoop direct na laten kijken.

[off-topic bijdrage verwijderd]


v.d.Heyden
Laatst gewijzigd door Radar op 08 nov 2015 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou de verkoper schriftelijk aanschrijven dat de auto niet voldoet aan dat gene wat nodig is om daarmee veilig op de Nederlandse wegennet te rijden en je kosteloos herstel verlangt. Als de verkoper hier vervolgens niet binnen een redelijke termijn toe is overgaan dan heb je recht op je geld terug of kun je de auto elders laten maken en de kosten verhalen.

Ik ga er hierbij vanuit dat je de gebreken niet als leek zelf had kunnen ontdekken.

rinske1982
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2015 23:26

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door rinske1982 »

v.d.Heyden schreef:
peteroo schreef:Maar nu weten we nog steeds niet hoe oud de auto is, de aankoopprijs etc. Als het gaat om een auto van bv 5000 euro mag je op grond van het conformiteitsbeginsel andere verwachtingen hebben dan bij een auto van 1000 euro.
Even een aanname: de auto kostte nog geen 1000,= en was de goedkoopste van internet. De verkoper had mooie blauwe ogen en lekkere koffie. Aankoopkeuring was niet nodig, wordt de auto alleen maar duurder van. En ze hebben de auto NA de aankoop direct na laten kijken.

[off-topic bijdrage verwijderd]


v.d.Heyden

Haha nee hoor

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Rechten na miskoop

Ongelezen bericht door thecure »

rinske1982 schreef:
v.d.Heyden schreef:
peteroo schreef:Maar nu weten we nog steeds niet hoe oud de auto is, de aankoopprijs etc. Als het gaat om een auto van bv 5000 euro mag je op grond van het conformiteitsbeginsel andere verwachtingen hebben dan bij een auto van 1000 euro.
Even een aanname: de auto kostte nog geen 1000,= en was de goedkoopste van internet. De verkoper had mooie blauwe ogen en lekkere koffie. Aankoopkeuring was niet nodig, wordt de auto alleen maar duurder van. En ze hebben de auto NA de aankoop direct na laten kijken.

[off-topic bijdrage verwijderd]


v.d.Heyden

Haha nee hoor
nou?? wat zijn dan wel de gegevens?

Gesloten