Rekeningrijden nieuwe stijl.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door 150747 »

Zoals de plannen er nu bij liggen wordt er weer een slaatje geslagen en mag de automobilist en de motorrijder weer boeten.
Gelukkig ligt het nog een eind voor ons maar als ik mijn situatie bekijk dan mag ik mooi het dubbele betalen dan nu.
Ook de motorrijder komt er niet zonder kleerscheuren vanaf.
Als je moet betalen per kilometer dan zal die stand gecontroleerd moeten worden.
Mooi moment, verwacht ik, om ook maar een APK plicht in te voeren.
Al met al wordt het er niet beter op.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door PGros »

Bij alle veranderingen heb je mensen die voordeel hebben een andere nadeel.
TS gaat bij rekening rijden meer betalen maar met wat ik de auto gebruik ga ik minder betalen. Van mij mag het morgen ingaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door sjohie »

De toon wordt weer lekker gezet met de term "slaatje slaan". Alsof een minister of "regering" hier winst op zou maken. We zouden als burgers ook onze wensen en bemoeizucht wat bij kunnen stellen, hebben "ze" ook minder geld nodig in Den Haag.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door xflorisx »

Even een gewetensvraag: om het stikstof probleem op te lossen zullen we allemaal een offer moeten brengen. De boeren, de industrie en het transport.
Momenteel gaat Nederland op slot. Er kan niet meer gebouwd worden. Niets meer uitgebreid aan infrastructuur en er komen nog steeds meer mensen in dit land wonen.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Zit me toch af te vragen hoe de dat willen gaan controleren??? Met een verplicht op afstand uit te lezen kastje inbouwen ???
Zal niet echt goed gaan werken bij een motor die in de winterstalling en die daar 5 maanden staat zonder een accu erin.
Ben echt benieuwd wat ze voor een auto gaan verzinnen? Uitlezen bij de APK ??? Dan koop ik toch een oldtimer want die heeft
afhankelijk van de leeftijd geen APK nodig.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vroeger kon je ook als consument een grijs kenteken rijden tegen het lage tarief. Totaal oneerlijk tegenover de gele kentekens.
Als motorrijder maakt u ook gebruik van de weg, waarom dan niet betalen? Als u het doet vanwege het ontduiken van de kosten, dan is het hoog tijd dat dat afgeschaft word.
En APK voor motoren? Ik vind het vreemd dat dat er nog niet is. Elk voertuig dat op de weg rijd moet aan minimale eisen voldoen. Wij Nederlanders zijn goed in het omrijden of creatief omgaan met regeltjes, dat moet gewoon gelijkgetrokken worden.
BE is al ingeperkt zodat er niet meer met 10 tons combinatie zonder ervaring gereden kan worden. Trekkers hebben ook een kenteken en een rijbewijsplicht. En de 3 wielerige motoren waar je met een B rijbewijs op mocht is ook uitstervend.

Voor u nu nadelig. Maar u hebt ook jarenlang kunnen profiteren.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door 150747 »

PGros schreef:
05 jul 2022 10:45
Bij alle veranderingen heb je mensen die voordeel hebben een andere nadeel.
TS gaat bij rekening rijden meer betalen maar met wat ik de auto gebruik ga ik minder betalen. Van mij mag het morgen ingaan.
Hier zit nu het probleem.
Ik rijd een hybride auto zo'n 7500 km per jaar.
Gerekend aan 4 cent betaal ik straks €300,-
Nu betaal ik €36,- per kwartaal is €144,- op jaarbasis ongeacht de kilometers.

Laat me jouw rekensom maar eens zien.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door angel1978 »

150747 schreef:
05 jul 2022 11:11
PGros schreef:
05 jul 2022 10:45
Bij alle veranderingen heb je mensen die voordeel hebben een andere nadeel.
TS gaat bij rekening rijden meer betalen maar met wat ik de auto gebruik ga ik minder betalen. Van mij mag het morgen ingaan.
Hier zit nu het probleem.
Ik rijd een hybride auto zo'n 7500 km per jaar.
Gerekend aan 4 cent betaal ik straks €300,-
Nu betaal ik €36,- per kwartaal is €144,- op jaarbasis ongeacht de kilometers.

Laat me jouw rekensom maar eens zien.
Waarvan 50% gesubsidieerd. Zullen we die er eerst even afhalen?
Dan speel je dus quite

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door PGros »

150747 schreef:
05 jul 2022 11:11
Ik rijd een hybride auto zo'n 7500 km per jaar.
Gerekend aan 4 cent betaal ik straks €300,-
Nu betaal ik €36,- per kwartaal is €144,- op jaarbasis ongeacht de kilometers.
Laat me jouw rekensom maar eens zien.
Ik rij max 6000 per jaar en betaal nu 84 euro per kwartaal = 336 per jaar
Straks dus max 240 per jaar.
Het mag duidelijk zijn dat de de mensen die ver van hun werk wonen en altijd de auto nodig hebben zeker meer gaan betalen. Maar dat is wel zo eerlijk want ze gebruiken de wegen ook het meeste en vervuilen dus ook meer.
Trouwens meer vervuilende auto's zullen extra moeten betalen want nu al willen ze diesel auto's sowieso als extra nog wegenbelasting laten betalen als die 4 cent per kilometer komt. Dus die betalen extra bovenop de kilometers.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het mag duidelijk zijn dat de de mensen die ver van hun werk wonen en altijd de auto nodig hebben zeker meer gaan betalen.
Maar dat zal ongetwijfeld deels weer gecompenseerd worden in een vorm van kilometervergoeding van de werkgever

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door 16again »

Wat me altijd opvalt in dit soort discussies, is dat menigeen vooral kijkt naar eigen portemonnee , en niet naar het beleid.

Betalen voor gebruik is prima, met brandstof accijnzen was dat indirect eigenlijk altijd al geregeld.
Electrisch rijden had altijd subsidie, om nieuwe techniek te stimuleren , marktacceptatie etc. Uiteraard kan dat niet door blijven gaan zodra die techniek breed omarmd wordt.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

150747 schreef:
05 jul 2022 11:11
PGros schreef:
05 jul 2022 10:45
Bij alle veranderingen heb je mensen die voordeel hebben een andere nadeel.
TS gaat bij rekening rijden meer betalen maar met wat ik de auto gebruik ga ik minder betalen. Van mij mag het morgen ingaan.
Hier zit nu het probleem.
Ik rijd een hybride auto zo'n 7500 km per jaar.
Gerekend aan 4 cent betaal ik straks €300,-
Nu betaal ik €36,- per kwartaal is €144,- op jaarbasis ongeacht de kilometers.

Laat me jouw rekensom maar eens zien.
Ik rijd er zo'n 12000 op jaarbasis. Op basis van 4 cent per kilometer wordt dat 480 euro per jaar.

Ik betaal nu per kwartaal 186 euro. Dat is dus 744 euro per jaar.

Ik ben voor.
Overigens mag de accijns op brandstof er van mij ook af en dit doorrekenen per kilometer.

Overigens is het natuurlijk idioot dat een hybride auto minder wegenbelasting betaalt dan een benzineauto, aangezien die over het algemeen een stuk zwaarder zijn en dus meer slijtage aan de weg veroorzaken.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door Dirkie »

16again schreef:
05 jul 2022 12:47
Wat me altijd opvalt in dit soort discussies, is dat menigeen vooral kijkt naar eigen portemonnee , en niet naar het beleid.

Betalen voor gebruik is prima, met brandstof accijnzen was dat indirect eigenlijk altijd al geregeld.
Electrisch rijden had altijd subsidie, om nieuwe techniek te stimuleren , marktacceptatie etc. Uiteraard kan dat niet door blijven gaan zodra die techniek breed omarmd wordt.
Dat is volkomen logisch. Beleid is voor politici. En daarna kijkt iedereen eerst naar : en wat betekent dit voor mij.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door Moneyman »

150747 schreef:
05 jul 2022 10:16
Zoals de plannen er nu bij liggen wordt er weer een slaatje geslagen ....

... en mag de automobilist en de motorrijder weer boeten....

... Ook de motorrijder komt er niet zonder kleerscheuren vanaf....

Al met al wordt het er niet beter op...
Lekker tendentieuze weergave zo. En uitsluitend naar de eigen portemonnee toegerekend.

Volgens mij heb jij met je gesubsidieerde auto helemaal niets te klagen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door Jablan »

150747 schreef:
05 jul 2022 10:16
Zoals de plannen er nu bij liggen wordt er weer een slaatje geslagen en mag de automobilist en de motorrijder weer boeten.
Gelukkig ligt het nog een eind voor ons maar als ik mijn situatie bekijk dan mag ik mooi het dubbele betalen dan nu.
Ook de motorrijder komt er niet zonder kleerscheuren vanaf.
Als je moet betalen per kilometer dan zal die stand gecontroleerd moeten worden.
Mooi moment, verwacht ik, om ook maar een APK plicht in te voeren.
Al met al wordt het er niet beter op.
Ik vind het prima om per kilometer te betalen, maar ...

- wel altijd en overal hetzelfde tarief. Niet per wegbeheerder (rijk, provincie, gemeente) en niet naar type voertuig.
Duitsland heeft een kilometerheffing voor vrachtwagens en daardoor is het tegenwoordig goedkoper om een lading met 2 bestelbusjes te vervoeren dan met 1 vrachtwagen, die ook nog spullen voor anderen mee kan nemen. Geldt zowel voor oost-west als voor noord-zuid transitvervoer. Dat was niet het doel van die heffing.

- opbrengst in een pot, waaruit ook het openbaar vervoer wordt betaald en de fietspaden / wandelroutes. Oftewel: alle infra- en exploitatiekosten uit dezelfde pot.

- niet betalen voor kilometers buiten Nederland. Oftewel aan de grens uitleesapparatuur voor kenteken en kilometerstand.

- waar binnen Nederland de kilometerstand plus kenteken worden uitgelezen, is niet zo boeiend, zolang die apparatuur duidelijk herkenbaar is en de informatie niet wordt gebruikt voor andere doeleinden. Het kan bij een verkeerslicht zijn, het kan bij een tankstation zijn, het kan ergens tussen twee kruisingen of op/afritten zijn.

Erg? Nee. Een tankstation is nu al een soort van belastingkantoor.

Ter vergelijking: Slovenië is overgestapt op digitale vignetten. Personenauto's en motorrijders betalen per tijdvak, al het overige verkeer per kilometer. Oostenrijk heeft nog een ouderwets sticker-vignet, maar zwaardere voertuigen betalen per kilometer. Kroatië heeft het Franse tolsysteem en de basisprijs is per kilometer. Frankrijk en Spanje: idem, je betaalt per afstand.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar in Frankrijk betaal je deels via de brandstof en als je de tolwegen gebruikt. Die kan je mijden.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ze maar weten dat die stekker regelmatig uit mijn obd-kast verdwijnt, want die wordt met regelmaat gebruikt, ook tijdens het rijden.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
05 jul 2022 16:50
- wel altijd en overal hetzelfde tarief. Niet per wegbeheerder (rijk, provincie, gemeente) en niet naar type voertuig.
Ik zou wel een ander tarief per type voertuig willen hanteren, omdat je dan kunt kijken naar hoe vervuilend dat type voertuig gemiddeld is. En niet per wegbeheerder, omdat dat niet transparant genoeg is voor de eindgebruiker.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
05 jul 2022 16:27
150747 schreef:
05 jul 2022 10:16
Zoals de plannen er nu bij liggen wordt er weer een slaatje geslagen ....

... en mag de automobilist en de motorrijder weer boeten....

... Ook de motorrijder komt er niet zonder kleerscheuren vanaf....

Al met al wordt het er niet beter op...
Lekker tendentieuze weergave zo. En uitsluitend naar de eigen portemonnee toegerekend.

Volgens mij heb jij met je gesubsidieerde auto helemaal niets te klagen.
Minder belasting betalen is wat anders dan subsidiëren…..

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Rekeningrijden nieuwe stijl.

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

snuffel1 schreef:
05 jul 2022 18:05
Hoe het nieuwe rekeningrijden er uit gaat zien weet nog niemand maar het is wel de zoveelste poging om rekeningrijden uit te gaan voeren. Km stand controle kan met een registratiekast die op de OBD2 stekker van de auto/motor aangesloten wordt en maandelijks de km stand naar bijvoorbeeld de belastingdienst motorvoertuigen doorstuurt. Op basis van het aantal gereden kilometers wordt het te betalen bedrag in rekening gebracht zonder dat het motorvoertuig gezien hoeft te worden. Ik meen dat de ANWB een veilig rijden verzekering heeft waarbij de verzekerde zo'n soort kastje in de auto laat monteren die op zijn beurt middels een app de gegevens naar de ANWB doorstuurt. Voor enkel de kilometerregistratie is zo'n apparaat niet geschikt maar het toont wel aan dat er voldoende mogelijkheden zijn om de kilometerstand op afstand uit te kunnen lezen. Ik zie wel iets in het plan want het gebruik van een motorvoertuig wordt belast en niet het soort voertuig waar gebruik van gemaakt wordt. In 2024 wordt de motorrijtuigenbelasting voor full en hybrid auto's herzien en ik voorzie dat die voordelen afgeschaft gaan worden want dat is in het verleden met auto's die een lage uitlaatgas uitstoot hadden ook gebeurd. Het motief om een stekker auto aan te schaffen is 9 van de 10 keer niet om het milieu te sparen maar goedkoop van A naar B te komen daar is niets op tegen want dat zou ook mijn motief zijn.
Stel je voor zeg, dat je rekening houdt met het milieu. Tegen de tijd dat het echt erg wordt ben je toch al dood, dus wat kan het jouw schelen,

Plaats reactie