LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] renault megane distributieriem

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door m.wil »

Mei 2000 hebben wij een nieuwe Renault Megane break 1.6 16V op LPG G3 gekocht. De auto heeft nu ongeveer 157.000 km gelopen.
Agelopen dinsdag is de distributieriem geknapt tijdens het rijden op de autosnelweg. De auto staat nu bij de garage en is in onderzoek om te kijken wat er allemaal kapot is.

Het vreemde is dat de distributieriem vervangen is in november 2005, omdat er een nieuwe waterpomp werd geplaatst.(kosten 1114 euro incl. grote beurt). De auto had toen 121000 km gelopen. Daarvoor was de riem vervangen bij 75000 km door verbrandde kleppen (1031 euro betaald na coulance Renault Nederland).

Daarna startte bij 148000 km de auto niet en staat op de rekening uit-in opn el vliegwiel en aw stekker vervangen. Ik weet niet of dit iets te maken kan hebben met het probleem nu.
De auto is in onderhoud bij een officiele Renault dealer (daar ook gekocht).

Hebben wij garantie op de distributieriem of is het normaal dat deze zo kort meegaan ! Kortom, hoe kunnen wij de kosten verhalen?

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door C200K »

Dit valt puur onder het kopje "pech".

Deze kosten zullen helaas voor Uzelf zijn. Er is hier geen sprake van nalatigheid van de garage. Het vervangen op de gewenste tijdstippen is immers door hun verricht. De reparatie bij het vliegwiel zit bij de bak en dus niet bij de riem, heeft hier dus ook niets mee te maken.

Pech gehad dus, iets kan altijd kapot gaan en bij U is dat helaas gebeurt. Kan bijvoorbeeld gekomen zijn door een steentje tussen een spanrol en de riem!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door D1RK »

Bij een open riem is het inderdaat helaas, maar hoewel ik meer ervaring met Japanse auto's heb, die open riemen waren erg lang terug!

Bij de meeste merken is het tussen de 70.000 en 100.000 km, waarbij ik vermoed dat Renault op 70.000 km zit.
Verder geld een termijn van meestal 4 jaren, soms 5 maar dit staat bij diverse merken in instruktie boekje bij onderhoud!

Omdat de riem dus bij 112.000 vervangen is en minder dan 4 jaar terug?
Of was het bij 75.000km? dan is het telaat...
Als je de rekening hebt en binnen de Jaren en KM valt is er meestal Coulance regeling!

Gezien de cilinderkop, de dunne klepstelen worden op Gas te warm, bij Hyundai is geen LPG meer gegarandeerd, en bij Kia nog wel, maar ik heb voor de zekerheid maar Mitsubishi gekozen, die monteren wel de juiste hittebestendige materialen!

De kop met verbrande kleppen is vermoedeiljk veroorzaakt door te snel rijden, en bij warm weer is er dan tekort koeling, ook de smering is van belang, de voorgeschreven minium specificatie is voor benzine, en bij LPG3 motoren kun je beter de duurdere Synthetische olie gebruiken!
De olie zorgt dus naast smering ook voor koeling, en bij vervuiling blijft er een isolerende laag achter, dus minder smering en koeling!

Vraag eerst wat de termijnen zijn die Renault Nederland voorschrijft, zowel de KM als Jaren, en dan weet je of klagen een Coulance kan opleveren!
De oude Honda CRV met ruim het dubbele aantal kilometers ging zonder tussendoor problemen mee, dus volgende keer Japans?
De stoelen zijn beter als die tuinstoelen van 30 jaar terug, en ook de inruil is nu goed, tevens is de lease prijs ook vaak lager vergeleken met andere, Ik vergeleek de Mitusbishi Outlander Sport met de iets goedkopere Sportage en Tucson, en die waren in de Lease duurder, en nu ik naar Renault kijk, ook die met gelijke nieuwwaarde duurder per maand, en dat doen ze dus wegens die dure reparatie's tussendoor, en de restwaarde!

Dus naast aanschaf kun je de lease prijzen vragen, en dan zie je wat de professionele bedrijven doen!
Restwaarde en reparatie's worden daar meegeteld, en zo zie je hoeveel de auto gaat kosten!
Veel succes met de Coulance, proberen kan altijd...!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik ben niet zo zeker dat dit een geval van pech en jammer maar helaas is.
Het vreemde is dat de distributieriem vervangen is in november 2005, omdat er een nieuwe waterpomp werd geplaatst.(kosten 1114 euro incl. grote beurt). De auto had toen 121000 km gelopen
Dit betekent dat de huidige distirbuiteriem er 1,5 jaar onder zit en dat er nog geen 40.000 km mee is afgelegd.

Dit lijkt mij niet normaal, en kan wijzen op een slechte kwaliteit riem of verkeerde montage.

Je mag toch vrwachten dat de riem 4 jaar of 70.000 km meegaat, en kan dus reklameren dat de riem niet voldoet aan datgene wat er verwacht mag worden

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door C200K »

@Seagoing,

klopt dus precies wat jij zegt. Dit produkt zou langer mee moeten kunnen gaan. Net zoals die andere gebruiksgoederen die eigenlijk niet kapot zouden moeten gaan.

Maar......de bewijslast in deze ligt bij de TS, die kan echter op geen enkele wijze aantonen dat er een fout tijdens montage is geweest of dat het een ondeugelijk produkt is.

Daardoor is het dus pech voor de TS. Niet de garage heeft in deze de bewijslast maar de TS en daar gaat het dus fout voor hem.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door caruso »

beste D!RK: kun je ook gewoon antwoord geven ZONDER er van alles en nog wat bij te slepen? Zaken die er NIET toedoen en geen relatie hebben tot het onderwerp! Of is dat in Rusland normaal, wordt je lariekoek en apekool daardoor interessanter?

m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door m.wil »

Renault schrijft voor dat de distributieriem vervangen dient te worden na 5 jaar of na 120.000 km.
Deze riem heeft inderdaad maar 36.000 km achter de rug in 1 1/2 jaar tijd.

citroencxtre
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2006 18:42

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door citroencxtre »

stel de dealer gewoon aansprakelijk dat de riem van slechte kwaliteit was en laat hun maar bewijzen van niet :wink:

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door C200K »

@Citrusvrucht;

zo werkt het dus niet, de bewijslast ligt andersom zoals reeds aangegeven.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik zou inderdaad ook gewoon stellen:

Het simpele feit dat de riem gebroken is binnen 1,5 jaar en met minder dan 40.000 km gelopen, bewijst dat of de riem van inferieure kwaliteit is, of dat de montage niet geheel volgens de voorschriften is verlopen.

Welke van de twee oorzaken aanwezig is ,is niet interessant omdat ze beide voor risico van de garage komen.

Het enige wat hier tegenover gesteld kan worden, is dat er misschien niet juist met de wagen is omgesprongen in deze 1,5 jaar (overbelasting, reparaties door onbevoegden, niet uitvoeren van een controlebeurt, etc ... ) Dit zal de garage dan toch echt zelf aannemelijk moeten maken.

Ik ben wel benieuwd of er onder forumlezers ook "ervaringsdeskundigen" zijn bij wie het herstel (gedeeltelijk) is vergoed?

m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door m.wil »

De Renault dealer verstrekte in eerste instantie een commerciele bijdrage in de reparatie van 30%.
De rekening bedraagt maar liefst euro 1748,84!
Gisteren is een tweede gesprek geweest met de dealer. Bijdrage wordt door de dealer verhoogd tot 50%.
Renault Nederland was al ingeschakeld. Bij telefonisch overleg verhoogt Renault Nederland de bijdrage met 20%.
Dus totale bijdrage 70%.
Blijft nog steeds over een eigen bijdrage van 524,60.
Is het rechtvaardig dat wij nog zoveel moeten betalen aan een ondeugelijke distributieriem?

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

je heb 70 % bijval wat je niet hoeft te betalen, das iig netjes

er kan altijd een constructiefout in de riem hebben gezeten, en in general, dingen die draaien en gebruikt worden die gaan nu eenmaal tzt stuk

advies is, om de 50 tot 60.000 vervangen, maar de uitzondering bevestigd de regel

lullig altijd wel omdat zo'n riem hooguit een paar teintjes kost en meestal vrij eenvoudig te vervangen, scheelt een hoop schade

m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door m.wil »

Vervanging van de riem is bij deze Renault om de 120.000 km. of 5 jaar.
De auto heeft veel minder km gereden. De riem zat er pas 1 1/2 jaar op.
Laatst gewijzigd door m.wil op 08 jul 2007 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

om de 120000?

lijkt me wel erg veel

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

Waarom denkt iedereen dat "wat je mag verwachten" hetzelfde is als "rechthebben op die gebruiksduur"? De ene heeft namelijk niets met de andere te maken.

Ja, van een distributieriem verwacht je dat hij 100.000km mee gaat, maar dat betekent niet dat een ander zomaar aansprakelijk wordt wanneer deze riem eerder knapt. Het is immers nooit gegarandeerd of beloofd. Maar vanwege klantvriendelijkheid worden er coulanceregelingen getroffen als het om auto's gaat. Dat doet Renault hier ook en met een 70% betaling van hun kant mag je heel, heel erg blij zijn.

Een distributieriem is ondeugdelijk als hij binnen een paar km knapt. Niet wanneer hij na vele tienduizenden km's knapt. Dan is het gewoon een deugdelijke riem die eerder stuk is gegaan. Iedereen meent ineens het woord deugdelijk te kennen, maar iets dat stuk gaat kan ook gewoon deugdelijk geweest zijn.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Een artikel dient die eigenschappen te hebben die je er redelijkerswijs van mag verwachten. Als dat niet het geval is , dan is het artikel ondeugdelijk.

Renault adviseert om de riem elke 120.000 km te vervangen. Dat is dus een eigenschap (levensduur ) die je redelijkerwijs mag verwachten van een distributieriem.

De riem van de topicstarter is 36/120 gebruiksperiode meegegaan. Dit is 30% van de totale periode. daarom is een bijdrage van 70% in de reparatiekosten een redelijk voorstel van renault.

Je kan normaal gesproken namelijk weer 120.000 km verder voordat de riem opnieuw vervangen moet worden.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik vind dat als ze iets voorschrijven, zoals 4 of 5 jaar en max 70.000 tot 100.000 km er eigenlijk ook garantie op moeten geven.

Het maakt niet uit of merk of merkloos, als je dit soort gevallen over alle gemonteerde riemen verdeelde, en dan ongeveer E10,- extra betaalde, dus een onderlinge verzekering eigenlijk.
Dan zit niet deze ene persoon met een dure strop en rijden andere voordeliger, juist Dealers zouden met hun duurdere orginele riemen garantie moeten geven op de door hun volledig onderhouden auto's, dus naast de grote beurt 3 maanden bovag ook die riem garanderen!
Zo krijgen ze vaste klanten die meer betalen als elders, en dus extra winst, en betere en bekendere dus betrouwbaarder inruilers en vaste klanten!

Iedereen die garantie geeft, krijgt toch meer klanten en vertrouwen dan zo als hier de vragensteller.
Verder zijn er steeds meer motoren die kettingen krijgen wegens de bekende problemen, en omdat ze nu inzien dat het toch beter is!

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

volgens mij is men een aantal jaren geleden van de ketting afgestapt omdat men in staat was deugelijke riemen te produceren en er is dan ook helemaal niks mis met de distributieopstelling met riem ipv ketting

als dat gewoon op tijd onderhouden en vervangen wordt is er helemaal niets aan de hand

niets is 100 % te garanderen, ook met een ketting niet

overigens hebben verschillende merken diverse oplossingen aangedragen om te voorkomen dat de schade groot is mocht een riem toch stukgaan

peugeot ontwikkelde motoren waarbij de kleppen nooit de zuigers konden raken mocht een riem stuk gaan, en heeft opel tuimelaars ontwikkeld die afbreken om te voorkomen dat kleppen krom gaan

nogmaals, of je nu een keting gebruikt of riem, er kan altijd wat mis gaan en 100 % garantie is door niemand te geven

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik stelde voor om bepaalde merken dealers garantie te laten geven, de extra kosten wegens toch gebroken riemen komen dan voor allle klanten een beetje!

Verder, oude auto's hadden slechtere olie, en kettingen versleten!
Daarna waren de riemen betrouwbaarder, maar met de huidige techniek zijn die kettingen en olie zoveel beter geworden, gaan miljoen km zonder slijtage mee!

Zolang er riemen zijn die kunnen breken en dure schade veroorzaken, is het juist intressant door dit met een garantie de klant vast te houden, Dealers zijn duurder, en zo verdien je het terug!
Anders ga ik ook wel naar de universele die goedkoper is!

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

Door dat soort garantie wordt de dealer nog duurder dan hij al is en kan ik ook meebetalen aan het probleem van een ander, terwijl ik een dealer auto heb met ketting (dus veel minder kosten).

Als je eens bekijkt wat je aan geld kwijt bent voor garanties en verzekeringen, dan blijkt dat het goedkoper is om nergens garantie op te krijgen en uiteindelijk de ene keer dat iets mis gaat het zelf te betalen.

Ik heb geen zin om aan de problemen van een ander mee te betalen. Ik betaal mijn auto onderhoud ook zelf en als de ketting knapt (niets is long-life; ook kettingen en olie niet) betaal ik de reparatie. Zo simpel kan het zijn.

Gesloten