LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijd U ook een KIA Venga met eco systeem?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
wanja
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2017 15:57

Rijd U ook een KIA Venga met eco systeem?

Ongelezen bericht door wanja »

vraagje: het eco systeem van onze nieuwe kia venga werkt niet goed, de auto is 2x bij de garage geweest en volgens de monteurs kan dit en is dit bij de meeste kia's ( en andere auto's) zo dat het eco systeem niet altijd werkt.
wij hebben 3 jaar een andere auto gehad met eco systeem en dat werkte perfect.
vraagje: rijd U kia met eco systeem en heeft U daar ook last van???
Laatst gewijzigd door Radar op 01 sep 2017 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijd U ook een KIA Venga met eco systeem?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

wanja schreef:vraagje: het eco systeem van onze nieuwe kia venga werkt niet goed, de auto is 2x bij de garage geweest en volgens de monteurs kan dit en is dit bij de meeste kia's ( en andere auto's) zo dat het eco systeem niet altijd werkt.
wij hebben 3 jaar een andere auto gehad met eco systeem en dat werkte perfect.
vraagje: rijd U kia met eco systeem en heeft U daar ook last van???
Maar wat werkt er dan niet? Een ecosysteem werkt inderdaad niet altijd. Als een auto meer stroom vraagt, bv met lampen, radio en airco blijft de motor aan. In filerijden wordt de accuspanning te laag als er diverse keren achter elkaar gestart moet worden. Auto's worden steeds zuiniger en lichter. Er worden dus ook kleinere accu's gebruikt met minder vermogen. Dat dus het systeem niet altijd werkt klopt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rijd U ook een KIA Venga met eco systeem?

Ongelezen bericht door kweenie »

Gaat waarschijnlijk inderdaad om het start-stop systeem? Zelf heb ik een andere auto, waarbij dat wel werkt (meestal), maar ik heb toch het idee dat het voordeel bij de meeste verkeerslichten vooral psychisch is. Zo lang sta ik meestal niet stil. Maar het hoort natuurlijk wel te werken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rijd U ook een KIA Venga met eco systeem?

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:Maar het hoort natuurlijk wel te werken.
Binnen de technische mogelijkheden. Als een accu het niet trekt dan is het niet slim om het systeem toch te laten werken. Dit soort systemen worden op gemiddelde rijdpatronen gedimensioneerd. Je kunt natuurlijk wel alle uitzondering ook willen ondersteunen maar dan heb je een forse accu nodig...

wanja
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2017 15:57

Re: Rijd U ook een KIA Venga met eco systeem?

Ongelezen bericht door wanja »

Dank u voor de reacties, het schijnt dus wel zo te zijn, jammer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rijd U ook een KIA Venga met eco systeem?

Ongelezen bericht door kweenie »

renewouters schreef:
kweenie schreef:Maar het hoort natuurlijk wel te werken.
Binnen de technische mogelijkheden. Als een accu het niet trekt dan is het niet slim om het systeem toch te laten werken.
Zeker. Maar als bij andere merken zo'n start-stop systeem wel negen op de tien keer werkt en het bij deze Venga eerder de regel is dat het systeem niet werkt, dan lijkt het mij dat er bij dit model toch duidelijk iets technisch niet goed is uitgedacht. Ik ben geen techneut, maar als het aan het risico op leegtrekken van de accu ligt, dan zou een betere of sterke accu wellicht al ervoor kunnen zorgen dat het systeem vaker de motor kan uitzetten.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de intelligentie van het systeem inziet dat als er veel andere functies en elektronica in functie zijn, er weinig tot geen besparing uit het start-stop systeem te behalen valt en dat er daarom bewust niet wordt uitgeschakeld. Dat bijvoorbeeld met een werkende airco stationair draaien en daarbij licht koelen minder energie kost dan de motor plus airco uit zetten bij stilstaan terwijl tijdens het rijden de airco dan extra moeten koelen.

In dat geval betekent de intelligente isg dus dat er vaker geen gebruik van start-stop wordt gemaakt en dat dit juist een (positieve?) eigenschap van het systeem is. Maar als dealer zou ik dat in dat geval dus juist ook benoemen in plaats van dat mensen het idee krijgen dat er iets mis is.

Gesloten