LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Roest ontdekt na aanschaf auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
MikeyMan
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2006 11:45

Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door MikeyMan »

Goedendag,

Ik heb afgelopen januari een Toyota Carina E gekocht bij een officiele dealer. Het betreft een auto uit 1994. Ik heb bewust de keuze gemaakt de auto bij de merkdealer aan te schaffen, en ook het feit dat de auto een bekende onderhoudshistorie had, en altijd bij die betreffende dealer in onderhoud was geweest, gaf mij veel vertrouwen in mijn aankoop.

Nu heb ik afgelopen week bij het poetsen van deze auto ontdekt dat er blaasjes onder de lak van m'n voorportier zitten. Bij nadere inspectie bleek de hele onderkant van de deur doorgerot te zijn. Dit is een bekend zwak punt van iedere auto, maar bij de Carina schijnt het nog iets vaker voor te komen.
Een rondje schadeherstellers leerde mij dat het oplossen van dit euvel tussen de 400 en 600 euro gaat kosten.
De dealer wil mij op geen enkele wijze tegemoet komen.

Mijn vraag is; kan ik de dealer hiervoor aansprakelijk stellen? Dit omdat de schade is ontstaan voordat ik de auto gekocht heb.
Voor een auto die altijd bij de betreffende merkdealer in onderhoud is geweest, vind ik persoonlijk dat je ook mag verwachten dat er op dingen als het ontstaan van roest wordt gecontroleerd. Als dit euvel op tijd was ontdekt, was het makkelijk op te lossen geweest, en had ik nu niet met flinke kosten gezeten. Is voor de duurbetaalde dealer een werkje van 5 minuten om te controleren, maar voorkomt een hoop leed...

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als ik even advocaat van de duivel mag spelen :

Hoe weet je zeker dat de roest al voor de aankoop aanwezig was? Januari is bijna een half jaar geleden, wat is er in dat half jaar gebeurd met de auto?

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door gjvisser »

Ik vind het logisch dat de dealer er niet voor op hoeft te draaien. De auto is 12 jaar, roest is dan nog niet zo gek. Meestal begint roest van binnenuit en is het moeilijk van de buitenkant te zien. Het moet toch niet gekker worden dat een dealer voor elk wissewasje opdraait als hij de auto al vanaf het begin in onderhoud heeft.

Daaraast heeft de consument een onderzoeksplicht. Je had de auto dus kunnen laten controleren bij en onafhankelijk bedrijf.

Toolboy

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door Toolboy »

Tjeemig hoe bedenkt u het om het te proberen te verhalen

Is het schade bedrag niet even hoog als de aanschafprijs :wink:

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door Flipipo »

Tja, oude auto he! Dan kun je niet verhalen, en vaak had je ook FF moeten inspecteren, maar ja goed.. ik dek dat je schade niet verhalen kunt... op auto van 12 jaar oud!

MikeyMan
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2006 11:45

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door MikeyMan »

Dat de schade niet aanwezig was bij aankoop is welhaast onmogelijk... Waarschijnlijk is het blaasje onder de lak wel pas de laatste weken ontstaan, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me niet opgevallen is...

De auto zag en ziet er perfect uit, dat heeft me inderdaad enigszins verblind voor wat er zich onder het uiterlijk verborgen hield.

Ik ben het ermee eens dat de dealer niet voor de volledige kosten op hoeft te draaien, immers; het is inderdaad geen nieuwe auto, en hij wordt door de reparatie waarschijnlijk beter dan dat hij was.

Echter; ik vind wel dat de dealer een verantwoordelijkheid heeft bij het controleren van eventuele roestvorming, bij beurten. Die beurten kosten tussen de 3 en 500 euro, en daar mag je wel wat voor verwachten naar mijn idee. Nu is dit mijn eerste auto, en naar alle waarschijnlijkheid zal mijn volgende een stuk nieuwer worden, maar het vertrouwen in "de dealer" is hiermee wel danig aangetast. Zoals ik zei; 5 minuten controleren kan een hoop leed voorkomen...

Toolboy

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door Toolboy »

Wat was de aanschafprijs toe u deze kocht?

MikeyMan
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2006 11:45

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door MikeyMan »

3500 en een beetje...

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door gjvisser »

Maar je hebt zelf ook een onderzoeksplicht, had je dus zelf niet 5 minuten kunnen kijken naar roestvorming her en der?

MikeyMan
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2006 11:45

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door MikeyMan »

Tuurlijk... Dat heb ik ook gedaan... Ik ben zelfs onder de auto gaan liggen... Ik ben echter geen autotechnicus, en het kwam dan ook niet in me op om de deurpanelen eraf te trekken...
Zoals gezegd, van buiten zie je er weinig aan, alleen zodra je het deurpaneel eraf hebt, of recht van onderen tegen de deur aankijkt zie je dat het echt niet goed zit...

Toolboy

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door Toolboy »

Goeiendag nou begin ik het te begrijpen
U heeft niet zo``n klein beetje teveel betaald voor deze auto

MikeyMan
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2006 11:45

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door MikeyMan »

Dat is totaal het probleem niet... Ik vind dat ik een nette prijs heb betaald voor een nette auto... Ware het niet dat dit nu dus opspeelt...

Een nette auto met onderhoudshistorie en in goede technische staat mag wat mij betreft wat kosten... En dan is dit geen gekke prijs...

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door Wubo »

Misschien ff ietsje beter moeten kijken dus, tis wel iets wat veel voorkomt en met een simpel lakje heel makkelijk weggewerkt kan worden, door particulier maar ook door erkende garages.
En geloof me, ik ben veel gekke **** tegen gekomen bij erkende garages.

Kijk ook gelijk je dorpel ff na, misschien is die ook flink rot.
is ook zo'n lekker onderdeel van je auto.

Zal niet zeggen dat die garage er iets van wist, kan ook in tussentijd gebeurt zijn, maar zeg ook niet dat het nooit zal gebeuren.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door Ulbe »

Bij oudere wagens willen de deuren aan de onderkant gemakkelijk roesten

Het regenwater loopt via de ruit langs de rubberstrip, en valt in de deur, en blijft daar lang liggen!, bijv. bij natte regenachtige dagen, blijft het nat in de deur

Door de tijd lost de roestpreventie in de vorm van wax op, en ligt het water op het metaal, en dit geeft al snel roest, dat van buiten nog niet te zien is,

Na verloop van tijd komen de gevreesde blaasjes onder de verf die aankondigen dat de deur onder doorgeroest is, en gerepareerd moet worden,

Vervelend wanneer je dit overkomt, en ik denk dat de dealer dit euveltje ook wel wist...,

Het was niet een te dure wagen, en Toyota's zijn sterke wagens, en zeer waarschijnlijk heeft u hier nog wel wat jaartjes plezier van,

Informeer eens bij bijv. de bovag naar deze vervelende situatie, misschien kan de handelaar wat "water bij de wijn doen" en u een korting bedingen,

Veel succes, en hopende op een goede afwikkeling,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

MikeyMan
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2006 11:45

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door MikeyMan »

Mjah, dat is ook eigenlijk het enige wat ik zou willen...

Ik wil dus eigenlijk ook alleen maar weten of ik op wettelijke gronden kan eisen dat ze me tegemoet komen... Aangezien het in mijn ogen vrijwel onmogelijk is dat de dealer (het is een officiele toyotadealer dus...) het niet wist... En dat het ook een uitgemaakte zaak is dat de roest er al langer zat...

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: Roest ontdekt na aanschaf auto

Ongelezen bericht door dens »

Ik vind toch dat OOK de Toyota-dealer aansprakelijkheid heeft. Van een officiele dealer hoef je niet te verwachten dat ie een auto voor (te) veel geld verkoopt waarvan de deur weggerot is. Een klein plekje, oke, maar deze deur was ongetwijfeld al verrot toen de auto verkocht werd. 3500 euro is behoorlijk veel geld voor een Carina uit 1994 en dan mag je toch wel een redelijk roestvrije wagen verwachten (zo'n dealer is tenslotte geen beunhaas). Het zou dus netjes zijn als de dealer je tegemoet komt in de kosten.

Gesloten