LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scooter binnen drie jaar kapot

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
remco.van-helden
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2020 11:34

Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door remco.van-helden »

van der Ham trading heeft mij een scooter verkocht online die binnen de 3 jaar kapot gaat, hij blijft zich beroepen op zijn garantie termijnen, terwijl we praten over wettelijke garantie, hoe lang mag een product mee gaan. Blijkbaar heeft hij daar nog nooit van gehoord.
Hij geeft aan dat je alle beurten die in het boekje staat beschreven moet voldoen voor garantie. Voorts hanteert hij een andere garantie periode dan de importeur.
Ik heb al navraag gedaan en geadviseerd wordt een advocaat te nemen. Dit heb ik gedaan, maar de weg naar de rechter blijft lastig, wie gaat de rechter geloven? Gaat de rechter voor de garantie van, van der Ham of gaat hij achter de wettelijke garantie staan?
Het voelt dat ik met mijn rug tegen de muur staat. Mijn scooter is mijn enigste vervoersmiddel en die heb ik nodig, omdat ik slecht loop.
Heeft iemand nog een andere insteek?

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door Jefdus »

remco.van-helden schreef:
17 jan 2020 11:41
van der Ham trading heeft mij een scooter verkocht online die binnen de 3 jaar kapot gaat, hij blijft zich beroepen op zijn garantie termijnen, terwijl we praten over wettelijke garantie, hoe lang mag een product mee gaan. Blijkbaar heeft hij daar nog nooit van gehoord.
Hij geeft aan dat je alle beurten die in het boekje staat beschreven moet voldoen voor garantie. Voorts hanteert hij een andere garantie periode dan de importeur.
Ik heb al navraag gedaan en geadviseerd wordt een advocaat te nemen. Dit heb ik gedaan, maar de weg naar de rechter blijft lastig, wie gaat de rechter geloven? Gaat de rechter voor de garantie van, van der Ham of gaat hij achter de wettelijke garantie staan?
Het voelt dat ik met mijn rug tegen de muur staat. Mijn scooter is mijn enigste vervoersmiddel en die heb ik nodig, omdat ik slecht loop.
Heeft iemand nog een andere insteek?
Het lijkt me logisch dat je na 3 jaar alleen nog garantie op een scooter kan claimen als de scooter goed is onderhouden. Tenzij er iets kapot is gegaan dat onafhankelijk is van regulier onderhoud. Maar dan nog is het aan jou om aan te tonen dat dit komt door een fout in het product en niet door een fout in het gebruik. Wat dat betreft kun je hier alleen maar nuttig advies krijgen als je aangeeft wat er precies kapot is gegaan aan de scooter.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door marc1766 »

Moneyman schreef:
20 dec 2017 14:11
yan schreef:Laat u niet bedreigen: indien het nog kan, plaats de recentie terug én vermeld er ook dit voorval bij.
Heel verstandig. Dan heb je ineens zélf een probleem wegens smaad of laster. TS heeft niets dan vermoedens...
[deel bericht door moderator verwijderd vanwege afsplitsen berichten van forumtopic]

Ben in het verleden ook wel eens bedreigd, ze zouden langs komen, ik heb meteen gezegd destijds dat ze welkom waren en heb gevraagd of ze mijn adres wilden. IK heb nooit niks meer van ze gehoord. Mensen die hard roepen van Ik doe dit, en ik doe dat doen meestal niks, desondanks moet de politie dreigementen serieus nemen, het zou fijner zijn als de dreigementen geappt waren, dan had je echt bewijs.

Maar de verwijderde slechte review zou ik meteen terug plaatsen, met naam erbij uiteraard.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forummers,

Het eerste bericht in dit onderwerp was eerder als reactie in een ander topic geplaatst, we hebben er echter voor gekozen het topic te splitsen en 1 bericht iets aan te passen, omdat het bericht een op zichzelf staande klacht is.

Met vriendelijke groet,
Radar Forummoderatie

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat is de oorzaak van de problemen ?
Wat kostte de scooter ?
Welk merk/type ?

Je hebt al een advocaat, die kost geld en heeft ervaring. Wat verwacht je van dit forum ?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door mahadma »

Behalve gebrek aan info over de scooter zoals bovenstaand, is de scooter ALTIJD standaard gebleven, dus NOOIT opgevoerd? U snapt wel dat als dit voorgaande gebeurd is er geen sprake meer van iets kan zijn.

Ik ken overigens geen enkele verkoper/winkelier die DRIE jaar garantie geeft op een scooter. Ook kan de manier van berijden een rol spelen. Hoeveel zou repareren kosten?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door berndv »

remco.van-helden schreef:
17 jan 2020 13:28
Een advocaat die ik inmiddels in de arm heb genomen zegt dat ik in mijn recht staat, maar hij is bang dat de rechter alleen het garantie van de dealer en daardoor zou ik dus de zaak verliezen.
als een advocaat vindt dat je in je recht staat, maar dat een rechter zeer waarschijnlijk anders zal antwoorden, sta je dus schijnbaar niet in je recht, aangezien de rechter over het algemeen betaald worden om recht te spreken.

Maar hoe oud is de scooter werkelijk? z'n 3 jaar is rekbaar. Dat kan november 2016 zijn maar ook april 2017 in mijn optiek. Daarnaast, hoeveel kilometer heeft het blok gelopen? Heeft de scooter ook aantoonbaar zijn regelmatige onderhoud gehad? Je mag van een scooter een bepaalde levensduur verwachten, maar die levensduur is niet alleen te classificeren en leeftijd, maar ook in gereden kilometers. Daarbij is het een apparaat wat op zijn tijd ook het nodige onderhoud nodig heeft.

En wat is precies het defect dat het hele blok vervangen moet worden?

Het is heel leuk wat die advocaat zegt, maar na 6 maand is het wel aan de eiser om aan te tonen dat die recht heeft op garantie, en schijnbaar ziet de advocaat toch een probleem om te bewijzen dat de scooter niet conform is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door berndv »

ik zag dat je nu 2 topics hebt lopen, met verschillende info in de topics. Niet erg handig communiceren.
remco.van-helden schreef:
17 jan 2020 11:41
Hij geeft aan dat je alle beurten die in het boekje staat beschreven moet voldoen voor garantie.
dit is op zich logisch. Dat geldt voor scooters, e-fietsen, auto's, eigenlijk alle vervoersmiddelen geldt dat als voorwaarde voor de garantie gesteld wordt dat je je wel houdt aan het onderhoudsvoorschrift. Dit wordt niet voor niets door de fabrikant opgesteld.
remco.van-helden schreef:
17 jan 2020 11:41
hij blijft zich beroepen op zijn garantie termijnen, terwijl we praten over wettelijke garantie, hoe lang mag een product mee gaan.
en wat staat er in de wet dan hoe lang een scooter mee moet gaan? Zonder dat je een onderhoudsgeschiedenis moet aanleveren?
remco.van-helden schreef:
17 jan 2020 11:41
geadviseerd wordt een advocaat te nemen. Dit heb ik gedaan, maar de weg naar de rechter blijft lastig, wie gaat de rechter geloven? Gaat de rechter voor de garantie van, van der Ham of gaat hij achter de wettelijke garantie staan?
een rechter spreekt recht. In je andere topic begreep ik dat de advocaat vindt dat je in je recht staat, maar twijfelt of de rechter in jouw voordeel zal beslissen. Dan sta je dus niet in je recht, of je kunt niet bewijzen dat je in je recht staat.

Wettelijk gezien mag je inderdaad een bepaalde levensduur verwachten een scooter. Echter is het wel zo dat de bewijslast na 6 maand bij jou ligt. Dat betekent dat jij dus moet bewijzen dat je een scooter hebt gekocht, die niet conform was. Ik kan me voorstellen dat de onderhoudsgeschiedenis onderdeel is van je claim. Jij moet dus aantonen dat de scooter het nodige onderhoud heeft gehad, en dus niet defect is geraakt door een gebrek aan onderhoud.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wat is er stuk en wat gaat dat kosten?

Dat antwoord kunnen we iets mee.
Als je weet wat er stuk is zullen wij wel adviseren of dit garantie of slijtage en gebruik is.

Een Scooter, graag nog even model en type erbij, want er zijn 2tact, 4 tact en op stroom in omloop!

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS moet stellen en bij betwisting bewijzen dat de scooter bij aflevering ondeugdelijk was. De advocaat schat kennelijk in dat dit niet gaat lukken.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forummers,

We hebben nu ook nog eens een dubbeltopic samengevoegd met dit topic, en de reacties hebben we meeverhuisd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Scooter binnen drie jaar kapot

Ongelezen bericht door kokka »

het wachten is op TS om te verklaren wat hij verstaat onder Kapot, en waarom hij vindt dat het een non-conformiteit is.

Gesloten