LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Sertac
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2013 11:11

Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Sertac »

Hallo allemaal,

ik heb onlangs iets meegemaakt met een Seat dealer waar ik graag raad over zou willen. Eind

November 2012 had ik mijn Audi ingeruild voor een Seat leon 1.9 TDI uit 2007 met 150.000 km. Wij

hebben eerst zitten onderhandelen en afgesproken de auto zonder garantie over te nemen maar wel

met een kleine beurt. Ik had een datum afgesproken om een testrit te maken en na de testrit vond ik

dat de versnelling niet echt soepel was. Dit heb ik direct vermeld en werd verteld dat hiernaar gekeken

zou worden. Daarbij heb ik van kennissen vernomen dat een auto die 5 jaar oud is en 150.000 km op de

teller heeft staan, vervanging nodig is aan de distributie riem. Dit heb ik gelukkig direct opgenomen

met de dealer, want dat was nog niet gebeurd. Wij hebben hier eerst een discussie over gehad, omdat

ik vond dat een auto zo niet afgeleverd kon worden.

Uiteindelijk waren ze het er met me over eens en hebben ze belooft dit te vervangen. Nadat dit was

vervangen, had ik ze gevraagd of naast de distributie riem ook de waterpomp was vervangen. Dit

vonden zij niet nodig en hebben mij duidelijk gemaakt dat dit nooit samen wordt vervangen. Hier

waren zij het er duidelijk niet over eens. Puntje bij paaltje, auto afgeleverd en na ong. 20 km brandde

de koelvloeistof lampje. Nadat ik dit had doorgeven, boden zij hun excuses, doorat het was vergeten.

Ongeveer 2 maanden na aankoop werd ik door een anonieme nummer gebeld en werd naar de historie

van mijn auto gevraagd. Nadat we even aan de telefoon waren, heeft hij mij verteld op het

punt stond mijn vorige auto te kopen bij de Seat dealer en graag meer wilde weten over de auto.

Aan de ene kant was ik bezig met mijn verhaal en aan de andere kant geshockeerd hoe een dealer

zo simpel mijn prive nummer kan geven aan anderen. Nu 3 maanden en 5000 km op de teller verder

na aankoop, is de versnellingsbak van mijn auto kapot. Ten eerste baal je natuurlijk dat er geen garantie

op de auto is en ten tweede begon ik wel erg te twijfelen of de versnelling wel nagekeken was zoals

Seat mij eerder had belooft en of dit probleem misschien niet eerder bij hun al een beetje bekend

was. Uiteindelijk staat mijn auto nu sinds gister bij de garage en zit met waarschijnlijk ongeveer

1000 tot 1500 eur aan extra kosten.

kort samengevat;

- beloftes door Seat zijn niet nagekomen
- slechte service
- privacy schending
-1000 tot 1500 eur aan extra kosten
- ellende op ellende

Ik wil er op het moment alles aan doen de reparatie volledig of op zn minst gedeeltelijk door Seat te

laten vergoeden. Hoe groot is de kans dat ik hier recht op heb en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast vriendelijk bedankt,

Sertac Sen

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »


ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door ruud_a »

Sertac schreef:Hallo allemaal,

ik heb onlangs iets meegemaakt met een Seat dealer waar ik graag raad over zou willen. Eind

November 2012 had ik mijn Audi ingeruild voor een Seat leon 1.9 TDI uit 2007 met 150.000 km. Wij

hebben eerst zitten onderhandelen en afgesproken de auto zonder garantie over te nemen maar wel

met een kleine beurt. Ik had een datum afgesproken om een testrit te maken en na de testrit vond ik

dat de versnelling niet echt soepel was. Dit heb ik direct vermeld en werd verteld dat hiernaar gekeken

zou worden. Daarbij heb ik van kennissen vernomen dat een auto die 5 jaar oud is en 150.000 km op de

teller heeft staan, vervanging nodig is aan de distributie riem. Dit heb ik gelukkig direct opgenomen

met de dealer, want dat was nog niet gebeurd. Wij hebben hier eerst een discussie over gehad, omdat

ik vond dat een auto zo niet afgeleverd kon worden.

Uiteindelijk waren ze het er met me over eens en hebben ze belooft dit te vervangen. Nadat dit was

vervangen, had ik ze gevraagd of naast de distributie riem ook de waterpomp was vervangen. Dit

vonden zij niet nodig en hebben mij duidelijk gemaakt dat dit nooit samen wordt vervangen. Hier

waren zij het er duidelijk niet over eens. Puntje bij paaltje, auto afgeleverd en na ong. 20 km brandde

de koelvloeistof lampje. Nadat ik dit had doorgeven, boden zij hun excuses, doorat het was vergeten.

Ongeveer 2 maanden na aankoop werd ik door een anonieme nummer gebeld en werd naar de historie

van mijn auto gevraagd. Nadat we even aan de telefoon waren, heeft hij mij verteld op het

punt stond mijn vorige auto te kopen bij de Seat dealer en graag meer wilde weten over de auto.

Aan de ene kant was ik bezig met mijn verhaal en aan de andere kant geshockeerd hoe een dealer

zo simpel mijn prive nummer kan geven aan anderen. Nu 3 maanden en 5000 km op de teller verder

na aankoop, is de versnellingsbak van mijn auto kapot. Ten eerste baal je natuurlijk dat er geen garantie

op de auto is en ten tweede begon ik wel erg te twijfelen of de versnelling wel nagekeken was zoals

Seat mij eerder had belooft en of dit probleem misschien niet eerder bij hun al een beetje bekend

was. Uiteindelijk staat mijn auto nu sinds gister bij de garage en zit met waarschijnlijk ongeveer

1000 tot 1500 eur aan extra kosten.

kort samengevat;

- beloftes door Seat zijn niet nagekomen

welke beloftes zijn niet nagekomen?

- slechte service

ze hebben toch aan uw wensen voldaan?

- privacy schending

weet u zeker dat zij dat nummer doorhebben gegeven of kan dat mogelijk ergens uit de administratie van de auto naar voren zijn gekomen?

-1000 tot 1500 eur aan extra kosten

waarschijnlijk was kopen met garantie dan toch verstandiger geweest

- ellende op ellende

dat gebeurt dus wel eens in het leven

Ik wil er op het moment alles aan doen de reparatie volledig of op zn minst gedeeltelijk door Seat te

laten vergoeden. Hoe groot is de kans dat ik hier recht op heb en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast vriendelijk bedankt,

Sertac Sen

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Rim69 »

Je koopt zeer bewust een auto zonder garantie. De versnellingsbak was niet erg soepel en daar zouden ze naar kijken. Dat moeten ze dan ook wel gedaan hebben, want je hebt geen klachten over de versnellingsbak totdat die kapot ging en dat was 5000KM verder. Dat kan gebeuren. Vette pech, maar jouw eigen bewuste keuze door geen garantie te nemen.

Wat die schending van privacy betreft, jij geeft toch gewoon je telefoonnummer af? Waarom zouden ze dat dan niet door mogen geven? Had jij daar dan om verzocht?

Carbonfire
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 feb 2013 10:51

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Carbonfire »

Rim69 schreef:Je koopt zeer bewust een auto zonder garantie. De versnellingsbak was niet erg soepel en daar zouden ze naar kijken. Dat moeten ze dan ook wel gedaan hebben, want je hebt geen klachten over de versnellingsbak totdat die kapot ging en dat was 5000KM verder. Dat kan gebeuren. Vette pech, maar jouw eigen bewuste keuze door geen garantie te nemen.

Wat die schending van privacy betreft, jij geeft toch gewoon je telefoonnummer af? Waarom zouden ze dat dan niet door mogen geven? Had jij daar dan om verzocht?
Sorry hoor maar als ik mijn nummer aan een dealer of bedrijf laat noteren, betekend toch zeker niet dat iemand anders mijn moet bellen buiten het bedrijf zelf? Waar slaat dat op.

Wat betreft het versnelling, dikke pech. Jammer maar zo gaat het eenmaal.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Jefdus »

De persoon die je gebeld heeft kan natuurlijk ook op een andere manier aan je gegevens zijn gekomen. Er zijn genoeg mensen die toegang hebben tot gegevens inzake kentekenregistratie. Of heeft deze persoon specifiek gemeld dat hij/zij het nummer van de dealer had.

Wat de versnelling betreft is het inderdaad vette pech. Een proefrit maak je juist om te kijken of er geen problemen zijn. als je dan een probleem met de versnellingsbak constateert, is het natuurlijk niet zo slim om de auto toch te kopen en ook nog eens zonder garantie. Erz ijn genoeg andere autos te koop.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Rim69 »

Carbonfire schreef: Sorry hoor maar als ik mijn nummer aan een dealer of bedrijf laat noteren, betekend toch zeker niet dat iemand anders mijn moet bellen buiten het bedrijf zelf? Waar slaat dat op.
Het slaat helemaal nergens op, maar dat maakt het nog geen schending van je privacy.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door peteroo »

Het is denk ik verstandig om, als je de garantie laat vallen in ruil voor prijsvoordeel, de auto toch zo snel mogelijk eens goed na te laten lopen door een andere garage. Ik vind het toch een rare gang van zaken. Van een auto van zes jaar oud en met 150.000 km verwacht je niet dat de versnellingsbak in elkaar draait.

Een vriend van me kocht een paar maanden terug een mooie wagen van zes jaar oud voor 8000 euro. De dealer pakte groots uit met BOVAG-garantie op alle auto's van 4500 euro of duurder. Om vervolgens te melden dat die garantie alleen geldt als je de (aanzienlijke) kosten-rijklaar betaalt. BOVAG is dus een wassen neus.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Rim69 »

peteroo schreef:Van een auto van zes jaar oud en met 150.000 km verwacht je niet dat de versnellingsbak in elkaar draait.
Waarom niet? 25.000 km per jaar is niet echt een auto waar je alleen boodschappen mee doet en je hebt geen flauw idee hoe er mee is gereden.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Moedt »

Over dat telefoonnummer ben ik het met Sertac eens, dat moet een dealer niet doorgeven.

Over de geloofwaardigheid van de dealer kan ik zeggen dat die niet aanwezig is want als je bij een kleine beurt niet eens het koelwaterniveau controleert dan weet ik dat er geen beurt gedaan is.

De rest is eigen risico en dat is altijd een gok als je geen garantie neemt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door kokka »

peteroo schreef: Een vriend van me kocht een paar maanden terug een mooie wagen van zes jaar oud voor 8000 euro. De dealer pakte groots uit met BOVAG-garantie op alle auto's van 4500 euro of duurder. Om vervolgens te melden dat die garantie alleen geldt als je de (aanzienlijke) kosten-rijklaar betaalt. BOVAG is dus een wassen neus.
bovag schreef: In artikel 15 lid 3 van de BOVAG algemene voorwaarden staat het volgende vermeld:

“Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie. De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4.500 of meer bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4.500 maar wél meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.”
de dealer wil uiteraard wel deze aflever beurt doen, mede om te voorkomen dat hij voor onverwachte kosten komt te staan. Je leest wel steeds vaker op dit forum dat mensen besparen op deze "kleine" kosten, maar dan wel hier uit komen huilen als ze zelf voor reparatie kosten op draaien.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Moedt »

kokka schreef: de dealer wil uiteraard wel deze aflever beurt doen, mede om te voorkomen dat hij voor onverwachte kosten komt te staan. Je leest wel steeds vaker op dit forum dat mensen besparen op deze "kleine" kosten, maar dan wel hier uit komen huilen als ze zelf voor reparatie kosten op draaien.
Dus je zegt eigenlijk dat de auto die de dealer te koop heeft staan niet in een betrouwbare staat is zonder afleverbeurt?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door olaf79 »

Rim69 schreef:
Carbonfire schreef: Sorry hoor maar als ik mijn nummer aan een dealer of bedrijf laat noteren, betekend toch zeker niet dat iemand anders mijn moet bellen buiten het bedrijf zelf? Waar slaat dat op.
Het slaat helemaal nergens op, maar dat maakt het nog geen schending van je privacy.
Jawel dat maakt het wel een schending, zelfs een grove schending. Een bedrijf mag privacy gevoelige gegevens alleen aan derden verstrekken mits daartoe een wettige verplichting bestaat, of indien de verstrekker van de data daarvoor expliciet toestemming heeft gegeven.
Sinds kort is de opt-out, vervangen door een opt-in. Je moet dus als verstrekker van de data expliciet toestemming hebben gegeven om deze door te mogen spelen aan derden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jefdus schreef:Wat de versnelling betreft is het inderdaad vette pech. Een proefrit maak je juist om te kijken of er geen problemen zijn. als je dan een probleem met de versnellingsbak constateert, is het natuurlijk niet zo slim om de auto toch te kopen en ook nog eens zonder garantie. Erz ijn genoeg andere autos te koop.
Dat is nog maar de vraag. Ook bij een 2e hands mag je redelijke verwachtingen hebben van het product dat je koopt. O.a. dat het geschikt is voor normaal of beoogt gebruik, veilig, etc. De koper heeft duidelijk geinformeerd naar de staat van de versnellingsbak en aangegeven dat hij wilde dat die werd nagekeken. Daarmee mag hij verwachten dat de versnellingsbak nog een redelijke periode meegaat, tenzij de garage anders heeft verteld.

Je kunt in nederland trouwens als verkoper de garantie niet uitsluiten, ergo, je kunt geen product verkopen dat geen garantie heeft.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Rim69 »

olaf79 schreef:
Rim69 schreef:
Carbonfire schreef: Sorry hoor maar als ik mijn nummer aan een dealer of bedrijf laat noteren, betekend toch zeker niet dat iemand anders mijn moet bellen buiten het bedrijf zelf? Waar slaat dat op.
Het slaat helemaal nergens op, maar dat maakt het nog geen schending van je privacy.
Jawel dat maakt het wel een schending, zelfs een grove schending. Een bedrijf mag privacy gevoelige gegevens alleen aan derden verstrekken mits daartoe een wettige verplichting bestaat, of indien de verstrekker van de data daarvoor expliciet toestemming heeft gegeven.
Sinds kort is de opt-out, vervangen door een opt-in. Je moet dus als verstrekker van de data expliciet toestemming hebben gegeven om deze door te mogen spelen aan derden.
Jij kan dus aantonen dat die dealer dat nummer doorgegeven heeft?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door olaf79 »

Rim69 schreef:Jij kan dus aantonen dat die dealer dat nummer doorgegeven heeft?
Bij de wet bescherming persoonsgegevens, waar het hier over gaat, is een redelijk vermoeden al voldoende voor fixe boetes. Een redelijk vermoeden is er hier zeker. De potentiële koper van je vorige auto belt met je om te informeren naar de status van de auto. Hij heeft dat nummer vast niet uit de krant.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door sjoegel »

De verkoper kan gewoon beweren dat hij de versnellingsbak heeft nagekeken. Of hij hem hersteld heeft is iets anders.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door peteroo »

Ok, wat redelijk is en wat niet, daarover verschillen de meningen. In geval van een Seat met 1.9 tdi-motor van zes jaar oud en met pas 150.000 km op de klok rekent de klant denk ik op een goede auto, waar je nog jaren mee verder kunt. Het is wat anders dan bv een 20 jaar oude Golf diesel van 1000 euro.

Een tweedehands auto is altijd een groot vraagteken. De marges zijn denk ik zodanig krap in de autohandel dat elke euro er een teveel is voor de dealers of handelaren. Of een kleine beurt daadwerkelijk is uitgevoerd is niet altijd zo gemakkelijk te bewijzen, zolang je alleen over de ervaring van je proefrit beschikt.

De uitkomst van deze discussie is pas beslist als de klager een regeling treft met de dealer of als de rechter een uitspraak doet.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door Rim69 »

peteroo schreef:Ok, wat redelijk is en wat niet, daarover verschillen de meningen. In geval van een Seat met 1.9 tdi-motor van zes jaar oud en met pas 150.000 km op de klok rekent de klant denk ik op een goede auto, waar je nog jaren mee verder kunt. Het is wat anders dan bv een 20 jaar oude Golf diesel van 1000 euro.

Een tweedehands auto is altijd een groot vraagteken. De marges zijn denk ik zodanig krap in de autohandel dat elke euro er een teveel is voor de dealers of handelaren. Of een kleine beurt daadwerkelijk is uitgevoerd is niet altijd zo gemakkelijk te bewijzen, zolang je alleen over de ervaring van je proefrit beschikt.

De uitkomst van deze discussie is pas beslist als de klager een regeling treft met de dealer of als de rechter een uitspraak doet.
Tijdens de proefrit vindt hij dat de versnelling niet soepel is dus daar zal naar worden gekeken worden. Vervolgens rijdt hij na het afhalen van de auto in 3 maanden tijd even 5000 km en blijkbaar schakelt de auto dan wel prima, want hij gaat niet terug. Lijkt mij dus niet echt een verborgen gebrek, maar meer iemand die niet kan schakelen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Seat Leon af dealer na 3 maanden stuk

Ongelezen bericht door ruud_a »

olaf79 schreef:
Jefdus schreef:Wat de versnelling betreft is het inderdaad vette pech. Een proefrit maak je juist om te kijken of er geen problemen zijn. als je dan een probleem met de versnellingsbak constateert, is het natuurlijk niet zo slim om de auto toch te kopen en ook nog eens zonder garantie. Erz ijn genoeg andere autos te koop.
Dat is nog maar de vraag. Ook bij een 2e hands mag je redelijke verwachtingen hebben van het product dat je koopt. O.a. dat het geschikt is voor normaal of beoogt gebruik, veilig, etc. De koper heeft duidelijk geinformeerd naar de staat van de versnellingsbak en aangegeven dat hij wilde dat die werd nagekeken. Daarmee mag hij verwachten dat de versnellingsbak nog een redelijke periode meegaat, tenzij de garage anders heeft verteld.

Je kunt in nederland trouwens als verkoper de garantie niet uitsluiten, ergo, je kunt geen product verkopen dat geen garantie heeft.
de klacht van de versnellingsbak was dat hij niet soepel schakelde
ik neem aan dat hiernaar is gekeken, want TS zegt niet dat ze dat niet hebben gedaan nadat daarover was geklaagd
als er niets aan gedaan was had dat ongetwijfeld in het topic gestaan
dat soepel schakelen hoeft naar mijn mening niet te beteken dat de versnellingsbak op sterven na dood was en ook niet dat de versnellingsbak helemaal uit elkaar is gehaald

Gesloten